Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Osahali jsme si stylové kompakty Casio EX-Z800 a EX-S200
21. prosince 2010, 00.00 | Měli jsme možnost si vyzkoušet nejnovější kompaktní fotoaparáty EX-Z800 a EX-S200, které by mohly zaujmout především nenáročné uživatele poohlížející se po stylově vypadajícím přístroji.
Oba fotoaparáty Casio EX-Z800 (tělo aparátu má menší šířku a jeho hrany jsou oblejší) a EX-S200 (moderní a stylový vzhled, hranatější a tenčí tělo; tento model kompaktu navíc disponuje ještě pomocným zdrojem světla pro AF ostření) se liší prakticky jen v designu. V ostatních ohledech je jejich nabídka totožná. Těla aparátů jsou celokovová a jejich dílenské zpracování hodnotíme jako bezproblémové a kvalitní.
Testovaný kompakt Casio Exilim EX-Z800
Testovaný kompakt Casio Exilim EX-S200
Aparáty shodně nabízejí 1/2,3-palcový CCD senzor s rozlišením 14,1 Mpix, jenž je systémem zajišťujícím mechanickou stabilizaci obrazu. Také optika obou fotoaparátů nese shodné parametry (4x zoom, rozsah ohnisek cca 27 – 108 mm; světelnost f3,2 – f5,9). Určitým zklamáním je oblast Makro režimu, neboť oba přístroje v tomto režimu dokáží ostřit až od 8 cm, což je na dnešní dobu již podprůměrný parametr (většina aparátů umí ostřit již od vzdálenosti 1-2 cm). Další technické parametry o zmiňované dvojici kompaktů si můžete přečíst na stránkách výrobce ZDE (model EX-S200) a ZDE.
Kromě fotografování dokáží tyto kompakty pořizovat HD videonahrávky v rozlišení 1 280 x 720 pixelů. Dvojice přístrojů je jasně směrována ke konkrétní skupině uživatelů, kteří rádi fotografují stylem „namiř a stiskni spoušť“. Tomu odpovídá i uspořádání jejich ovládání a funkční nabídky. Oba aparáty proto postrádají poloautomatické i manuální režimy. Stěžejními elementy expozičního procesu jsou módy inteligentní automatiky (tento režim nese označení „Premium auto“ a přináší sofistikovanější samočinný výběr z nabídky scénických režimů pro řešení různých fotografických situací; nevýhodou tohoto systému je to, že je při zpracování pořízené fotografie pomalejší – prodleva cca 5 s.) a programové automatiky (tento mód je označen jako „Auto“; oproti předchozímu režimu dovoluje uživateli měnit nastavení většího množství parametrů pro fotografování). Duo kompaktů není ochuzeno o užitečnou funkci provádějící detekci tváří.
Oba přístroje se v otázce rychlosti náběhu po svém zapnutí mírně liší. Rychlejší je model EX-S200, jenž je k fotografování připraven už za cca 1,5 s. Jeho „kolega“ model EX-Z800 nabíhá o něco pomaleji (cca za 1,85 s.). Dodejme, že kvůli malé baterii se oba fotoaparáty nemohou pochlubit příliš velkou výdrží. Při plném nabití se nám s modelem kompaktu EX-Z800 podařilo zhotovit pouze 240 snímků (model EX-S200 „zhasl“ po nafocení cca 230 fotografií). Doporučujeme vám proto si k těmto kompaktům pořídit rezervní bateriové akumulátory. S pořizováním videonahrávek jsme byli u obou fotopřístrojů spokojeni. Zamrzela nás jen absence možnosti zooomovat objektivem během pořizování videa.
Ovládání dua jmenovaných kompaktů je triviální a bezproblémovou záležitostí, pokud patříte k těm, kteří hlavně fotografují a nemají přitom potřebu se snažit v menu aparátu něco přenastavovat. Fotoaparáty jsou proto vybaveny jen nezbytným minimem ovládacích prvků. Vývojáři těchto aparátů si dokonce mohli dovolit některá tlačítka trochu nepochopitelně duplikovat (viz například přítomnost dvou spínačů– jeden je na vrchní straně a druhý na zadní straně přístroje).
Kromě těchto tlačítek najdeme na kompaktech další ovládacích prvky, které jsou dnes v dané třídě přístrojů již standardem (např. dvoucestný volič ovládající zobrazení informací na LCD displeji a vstup do kontrolního menu; tlačítko „Play“; model EX-S200 disponuje navíc ještě tlačítkem „Auto“, jež slouží pro přepínání mezi oběma jmenovanými režimy automatiky). U obou fotoaparátů nás také potěšila videospoušť, zajištující okamžité zahájení nahrávání videa.
Grafické rozhraní menu (především máme na mysli vzhled kontrolní lišty) u obou aparátů vypadá vizuálně dobře, nicméně si neodpustíme drobné rýpnutí. Fotoaparáty si totiž nepamatují položku menu, jejíž nastavení jsme měnili naposled, a tak je nutné se zdlouhavě proklikávat tam, kam chceme. Rovněž se nám nelíbí fakt, že v těchto kompaktech jsou některé podle nás důležité parametry umístěny až v útrobách hlavního menu, což pak zdržuje dvojnásob proces jejich přenastavování (například nastavování citlivosti ISO, vyvážení bílé či kompenzace expozice).
Nicméně výše uvedené námitky stejně mohou vyznít jako „liché“, pokud si uvědomíme, že tyto problémy asi nebudou příliš zatěžovat uživatele, kteří chtějí jen fotografovat a přitom se nezabývat nastavováním fotoaparátu. Přesto i těmto uživatelům doporučujeme navštívit hlavní menu fotoaparátu, kde by si měli upravit některá podle nás nevyhovující defaultní nastavení přístroje (změnu si například zaslouží nastavení kvality záznamu fotografie z předvolby „Standard“ na nejlepší kvalitu, reprezentovanou označením „Fine“, či nastavení HD kvality videa namísto přednastaveného VGA rozlišení).
Na závěr této popisné části minirecenze se ještě krátce zmíníme o nabídce scénických režimů „Best Shot“. Tu musíme pochválit za rozsáhlé možnosti různých přednastavení, která mohou laikovi významně pomoci zvládnout rozličné fotografické situace. Zde nás zaujal například mód „Multi-motion Image“, což je režim dovolující na jednom snímku provést rozfázování pohybu vybraného objektu na scéně (například skákající skateboardista apod.). Na druhou stranu jsou zde i efekty, jež nám přijdou nevkusné (například tragicky vyhlížející simulace perokresby). Ale je možné, že lidé, kteří si rádi hrají a experimentují, budou mít na tyto „umělecké“ efekty názor přesně opačný.
Hodnocení obrazové kvality
V oblasti výskytu šumu si oba fotoaparáty vedou stejně. Při pohledu na výřezy ze zkušebních snímků musíme souhlasit s tvrzením, že vybavovat kompakty malými senzory s příliš velkým rozlišením (14 Mpix) není rozumnou volbou (kdyby měly tyto aparáty rozlišení pouze 10 Mpix, mohla by být situace úplně jiná - alespoň z hlediska výskytu digitálního šumu). Dvojice fotoaparátů zápasí se šumem již při nastavené citlivosti 100 ISO, kde už jsou v obraze patrné artefakty jeho digitální redukce. Při hodnotě 400 ISO dochází na snímku k silnějšímu žehlení detailů. Při fotografování na vyšší citlivosti ISO se už musíte smířit s tím, že pořízené snímky nebudou vhodné pro tisk na větší formáty papíru (například A3 a více).
Test šumu
Při hodnocení schopností aparátů automaticky vyvažovat bílou barvu jsme překvapivě zjistili, že jsou zde výrazné rozdíly. Model kompaktu EX-S200 totiž za podmínek umělého osvětlení nezvládá kvalitně provést vyvážení WB (fotografie mají výrazný posun v teplotě barev). Zato druhý kompakt EX-Z800 musíme pochválit, neboť jeho funkce automatického vyvažování bílé funguje velmi dobře (na danou kategorii fotoaparátu).
Test vyvážení bílé
V oblasti posuzování kresebnosti detailů nastalo opět překvapení. Model kompaktu EX-S200 produkuje snímky s lepší kresbou (jak na širokoúhlém, tak na koncovém ohnisku objektivu), než je tomu v případě aparátu EX-Z800. Je to tak trochu záhada, protože se zdá, že podle papírových parametrů jsou oba přístroje vybaveny stejnými objektivy. Navíc nám připadá, že model kompaktu EX-Z800 má tendenci silněji doostřovat snímky, což ale podle nás vede ke zhoršování obrazové kvality fotografií (v oblasti kresby detailů).
Test rozlišení a optického zkreslení objektivu
Závěr:
Při hodnocení obou zkoušených fotoaparátů Casio Exilim EX-Z800 a EX-S200 musíme mít na zřeteli fakt, že jsou určeny pro nenáročné fotografy. Tedy pro ty, kteří jsou zvyklí při fotografovaní pouze mačkat spoušť, přičemž vše ostatní rádi přenechávají automatice kompaktu. Z této perspektivy nemáme problém výše zmíněné skupině uživatelů oba testované fotoaparáty doporučit. Nesporným benefitem obou přístrojů je jejich líbivý design a široká nabídka scénických režimů (včetně některých zajímavých funkcí, jako je například Dynamic Photo pro zachycení sekvence pohybujícího se objektu). Cenu obou kompaktů považujeme za příznivou. Model EX-Z800 na trhu pořídíte již od cca 2 950 Kč, zatímco cena druhého fotoaparátu se pohybuje od cca 3 770 Kč. V otázce rozhodování, který z obou kompaktů bychom vám doporučili, se ale kloníme k modelu EX-S200. Tento aparát je sice o něco dražší, ale nám se více líbí jeho design – přijde nám více stylový a moderní (v porovnání s modelem EX-Z800). Rovněž v oblasti obrazové kvality (vykreslování detailů) dosahuje tento fotoaparát lepších výsledků než model EX-Z800.
Na druhou stranu (při přísnějším pohledu) musíme oběma fotoaparátům vytknout některé jejich nešvary. Za nelichotivé považujeme jejich výsledky v oblasti výskytu šumu (je to daň za příliš vysoké rozlišení 14 Mpix). Respektive tím máme na mysli příliš destruktivní redukci, která u těchto přístrojů zhoršuje obrazovou kvalitu snímku i při nižších hodnotách citlivosti ISO (od 100 ISO výše). Uspořádání menu u obou kompaktů považujeme v mnohých ohledech za nedomyšlené. Pro změnu některých skutečně zásadních parametrů (například citlivost ISO, kompenzace expozice, vyvážení WB atd.) totiž musí uživatel zajít až do hlavního menu, což představuje otravné proklikávání (přístroje si navíc nepamatují poslední pozici upravované položky, takže je nutné celý proces opakovat znovu). Dále se nám moc nezamlouvá nižší kapacita baterií a značně zdlouhavé zpracovávání fotografií (cca 5 s.) pořízených v režimu „Premium auto“. Ale znovu opakujeme, že tyto námi zmiňované nedostatky asi přesahují rámec nároků, které by na dané aparáty mohla mít cílová skupina jejich uživatelů.
Casio Exilim EX-S200
Výhody:
- Stylový a moderní design těla
- Dobrá ergonomie (aparát se dobře drží v ruce)
- Dobrá kresba objektivu a méně destruktivní doostřování obrazu
- Věrohodné fungování systému inteligentní automatiky (rozpoznávání scény a samočinná volba z široké nabídky scénických režimů)
- Vybavení pomocným zdrojem osvětlení pro AF ostření v horších světelných podmínkách
- Aparát disponuje navíc tlačítkem pro volbu automatických režimů (na rozdíl od modelu EX-Z800)
- Mechanická stabilizace obrazu
Nevýhody:
- Vyšší cena (při porovnání s modelem EX-Z800
- Selhávání automatiky při nastavování WB v podmínkách umělého osvětlení
- Menší výdrž baterie
- Schopnost objektivu zaostřovat až od vzdálenosti 8 cm
- Příliš destruktivní redukce šumu (aktivní již od citlivosti 100 ISO a výše)
- Při nahrávání videa nelze zoomovat objektivem
Casio Exilim EX-Z800
Výhody:
- Nižší cena
- Spolehlivé fungování systému inteligentní automatiky (samočinná volba z široké nabídky scénických režimů dle typu fotografované scény)
- Dobře fungující systém vyvažování bíle barvy
- Relativně vyšší kapacita baterií (v porovnání s modelem EX-S200
- Kompaktní rozměry a váha
- Mechanická stabilizace obrazu
Nevýhody:
- Produkuje snímky s horší kresbou detailů
- Příliš destruktivní redukce šumu (aktivní již od citlivosti 100 ISO a výše)
- Schopnost objektivu zaostřovat až od vzdálenosti 8 cm (Makro režim)
- Při nahrávání videa nelze zoomovat objektivem
Ukázky fotografií:
Casio EX-Z800
Casio EX-S200
Poznámka:
Parametry expozice lze u výše uvedených snímků vyčíst z jejich EXIF informací.
Poslat článek
Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014