Panasonic FX7 - šperk, který se vážně naučil fotografovat - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Panasonic FX7 - šperk, který se vážně naučil fotografovat

Panasonic-FX7

4. listopadu 2004, 00.00 | Společnost Panasonic tentokrát vsadila na líbivý design, stabilizaci obrazu a velký 2,5" LCD displej, který zkombinovala v modelu DMC-FX7, který je k dostání i ve více barevných variantách. Pojďme se podívat jak obstál v podrobném redakčním testu.

{Popis a konstrukce}

Společnost Panasonic je známá nejen jako značka širokého sortimentu spotřební elektroniky, ale i jako výrobce baterií a paměťových médií. Svoji pozici má i na trhu digitálních fotoaparátů, kterou nedávno obohatila o několik nových modelů, jenž byly k vidění i na 5. Fóru digitální fotografie konaném 2.11.2004 v Kongresovém centru. Jedním z nich je i stylový ultrakompaktní fotoaparát, který vyniká líbivým designem a stabilizací obrazu, jenž má označení DMC-FX7.


Konstrukce a design
Celokovové tělo přístroje je vyrobeno ze slitiny hliníku, jehož tvar je přizpůsoben velkému LCD displeji, který dominuje zadní straně. Námi testovaný kus měl modrou velmi příjemnou povrchovou úpravu, která je jen jedna z několika barevných variant. Přístroj se vyrábí i v barvě stříbrné, lakované černé a v matně bronzovém provedení.



Přepínač zapnutí fotoaparátu společně se spouští a zoomovacím prstencem najdeme na horní straně, kde je umístěno i zapuštěné tlačítko pro přepínání režimů stabilizátoru obrazu a reproduktor s mikrofonem.



Přístroj je konstruován bez průhledového hledáčku, proto displej může zabírat skoro celou zadní stranu, vedle kterého jsou umístěny ostatní ovládací prvky včetně křížového multifunkčního ovladače a kruhové voliče expozičních režimů.



Konektor USB s externím napájením se nacházejí pod elegantní krytkou na pravém boku fotoaparátu, která je sladěna s celkovým designem přístroje. Na spodní straně přístroje je stativový závit a odklápěcí krytka pro akumulátor a paměťovou kartu.



Objektiv, který je po vypnutí kryt plastovými lamelami, se nachází společně s vnitřním bleskem a AF přisvětlovací lampou na přední straně přístroje.
Váha fotoaparátu je bez paměťové karty a akumulátoru 135 g a jeho rozměry jsou: šířka 94.1 mm, výška 50.0 mm a hloubka 24.2 mm.



[-more-]{Technická parametry}

Technická specifikace
Srdcem DMC-FX7 je CCD snímač o velikosti 1/2,5" s efektivním rozlišením pět milionů bodů. Citlivost může uživatel nastavit v rozsahu od 80 do 400 ISO. Snímky v JPEGu lze zaznamenávat v rozlišení 2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x 960 nebo 640 x 480 bodů. Fotoaparát dovoluje pořizovat i snímky v poměru stran 16:9 v rozlišení 1920 x 1080 bodů. Ke snímkům je možno nahrát až 5 s dlouhé poznámky.
Ozvučené videosekvence je možno pořizovat v max. rozlišení 320 x 240 bodů v obrazovém formátu Motion JPEG s frekvencí snímků 30 nebo 10 snímků za sekundu. Doba záznamu je omezena pouze kapacitou paměťové karty.
Objektiv je značky Leica konstrukce DC Vario-Elmarit s rozsahem ohniskové vzdálenosti od 5,8 d 17,4 mm, což odpovídá 35-105 mm po přepočtu na 35 mm kinofilm. Optická soustava 7 čoček je rozmístěna do 6 skupin. 3 čočky jsou asférické. Světelnost objektivu se pohybuje dle zvolené ohniskové vzdálenosti od f/2.8 do f5.0. Optický trojnásobný zoom společně s 4x digitálním zoomem umožňuje až 12násobné zvětšení objektu. Minimální zaostřovací vzdálenost ve standardním režimu je 50 cm a v makro režimu 5 cm. Velkou výhodou objektivu je možnost zapnutí optického stabilizátoru MEGA O.I.S., který umožňuje fotografování s delším expozičním časem z ruky a to až o dva expoziční stupně.



Automatické zaostřování lze nastavit do režimu 9/3/1 bodového ostření nebo přepnout na ostření s prioritou středu. Nechybí ani makro automatické ostření. Při horších světelných podmínkách je možno automatice pomoci zapnutím přisvětlovací lampy, která problémy s ostření ve tmě takřka eliminuje. Fotoaparát je vybaven i možností sériového snímání typu Mega Burst, který umožňuje snímat 3 nebo 2 snímky za sekundu s možností až 7 snímků v režimu standard a maximálně 4 snímky v režimu fine. V minimálním rozlišení zvládne fotoaparát exponovat snímky, které jsou omezené pouze velikostí paměťové karty. V nabídce je také možno zvolit režim Anim. Photo, kde přístroj vyfotografuje sérii snímků a uloží do jednoho společného. Velikost a rozlišení závisí na nastavení možností režimu.
Expoziční logika pracuje ve všech expozičních režimech automaticky a je možno ji ovlivnit pomocí kompenzace expozice v rozsahu +-2 EV po 1/3 EV krocích nebo využít bracketingu, který pracuje v rozsahu +-1 EV po 1/3 s krocích, který uloží tři snímky: jeden s originální expozicí a druhé dva podle nastavení +- EV. Expoziční automatika využívá tzv. inteligentního zonálního měření světla, ve kterém využívá časů závěrky od 8 s - 1/2000 s. Nastavení vyvážení bílé je možno volit mezi automatickým režimem, přednastavenými režimy denní světlo, pod mrakem, halogen nebo využít manuálního nastavení bílé. Přístroj umožňuje měnit i nastavení bílé pomocí korekce ve stupních Kelvina. Snímkům lze nastavit přírodní, standardní nebo živé barvy nebo pomocí barevných úprav ovlivnit snímek směrem k teplému podání, studenému podání, zapnout efekt sepia nebo využít černobílého obrazu. Interní blesk má rozsah záblesku od 0.3 m do 4.0 m v nejmenší ohniskové vzdálenosti a v nejdelším ohnisku je rozsah záblesku 0.3 - 2.2 m.
Fotoaparát nemá průhledový hledáček a vzhledem k velikosti LCD displeje není ani moc potřebný. LCD displeji typu TFT má úhlopříčku 2,5" s rozlišením 114.000 bodů a se 100% zobrazením obrazu. Přístroj je vybaven rozhraním USB, A/V konektorem a konektorem pro připojení do sítě pomocí externího adaptéru a pro ukládání snímků využívá paměťové karty typu SD/MMC.


[-more-]{Ovládání fotoaparátu}

Ovládání
Ovládání je velmi přirozené a dá se na ně velmi rychle zvyknout. Veškeré informace se zobrazují na LCD displeji a v menu se lze pohybovat pomocí křížového ovladače. Objektiv vyjede po přepnutí přepínače na horní straně fotoaparátu, který je během chvíle připraven k fotografování.
Vedle displeje na zadní straně je křížový ovladač pro pohyb Menu a nebo pro zaktivování některých funkcí. Horním tlačítkem lze upravit korekci expozice a bracketing, levým tlačítkem se zapíná samospoušť (10s/2s), pravé tlačítko je pro přepínání režimů vnitřního blesku a spodní tlačítkem se zobrazuje poslední exponovaný snímek. Pod křížovým ovladačem jsou dvě tlačítka, které mají odlišnou funkci v režimu prohlížení a v expozičním režimu. V režim expozičním se levým tlačítkem ovládají funkce displeje, kde přidržením tlačítka 1s se zaktivuje funkce Power LCD, který je podsvícen z větší intenzitou a pravé tlačítko umožňuje přepínat režimy sekvenčního snímání. V režimu prohlížení levé tlačítko umožňuje kromě zapnutí funkce Power LCD i zobrazit histogram a informace o snímku a pravé tlačítko umožňuje smazání libovolné nebo všech snímků.


 

Stabilizace obrazu se aktivuje pomocí tlačítka na horní straně přístroje, kde je i ovládání zoomu a spoušť. Menu je podobné ostatním novějším modelům od společnosti Panasonic, které je rozdělené na dvě části. První část umožňuje nastavení vlastností expozice nebo prohlížení a druhá část umožňuje nastavení přístroje.
V režimu fotografování je možno v první části Menu měnit nastavení bílé (auto, denní světlo, oblačno, žárovka, manuální nastavení s nastavením stupňů Kelvina), citlivost snímače (auto, 80, 100, 200, 400), velikost snímku (2560, 2048, 1600, 1280, 640 a HDTV - 16:9), kvalita obrazu (fine, standard), aktivování mikrofonu, režimu automatického ostření (9, 3, 1 a s prioritou středu), zapnutí asistenční lampy, nastavení delších časů (1/8, 1/4, 1/2, 1), zaktivování digitálního zoomu, nastavení barevného efektu (vypnuto, teplý tón, studený tón, černobílý, sepia), vlastnosti snímku (přírodní, standard, živé) a zaktivování režimu snímání série obrázků do jednoho snímku.
Druhá část menu umožňuje nastavit světlost LCD (ztmavit, zesvětlit), nastavit dobu automatického zobrazení snímku po exponování, dobu vypnutí přístroje při nečinnosti, zapnutí ekonomického režimu zobrazování, nastavení pípnutí, přenastavit čas a datum, nastavit číslování snímků, zresetovat nastavení přístroje do továrního nastavení, zvolení USB módu, zvolení video výstupu, zapnutí Menu scény a zvolení jazyka.
V režimu prohlížení je druhá část shodná s režimem fotografování a první část umožňuje úpravu fotografií jako např. otočení snímku, zamknutí proti náhodnému smazání, nastavení tisku pomocí DPOF, prezenční prohlížení, přidat zvukový komentář ke snímku, změnit velikost snímku, vystříhnout část snímku nebo zformátovat paměťovou kartu.


[-more-]{Kvalita snímků a hodnocení}

Kvalita snímků
FX7 má co se týče množství digitálního šumu v obraze celkově velmi dobré výsledky a společnost Panasonic si zjevně uvědomuje, protože citlivost snímku začíná již na 80ISO, kde je šum takřka nepostřehnutelný, tak jako při citlivosti 100ISO. Při citlivosti 200ISO je již digitální šum rozpoznatelný zvláště v tmavších oblastech snímku jako jsou stíny. Při nastavení 400ISO je šum na fotografii již patrný a při přiblížení snímku 1:1 je velmi snadno rozpoznatelný. Díky kvalitní softwarové redukci je však šum velmi jemný a redukce narušuje ostrost jen velmi lehce.



Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava) 80, 100, 200 a 400 ISO

Vyvážení bílé pracuje spolehlivě, jen v extrémnějších podmínkách má tendenci vyvažovat bílou směrem ke žluté teplotě, ale kvůli tomu umožňuje FX7 použít manuální nastavení bílé nebo ovlivnit její vyvážení pomocí stupně Kelvinových. Přístroj umožňuje zvolit i mezi 3 přednastavenými hodnotami.


 
Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení), po kliknutí na obrázek se zobrazí zdrojový snímek

Ostrost a kresba snímku je celkově velmi dobrá, ale při nízkých ohniskových vzdálenostech má přístroj tendenci nastavit co nejnižší clonu a prodlužovat čas, takže dojde k mírné přeexpozici, tak jako u fotografování testovacích terčů. Chromatické aberace je při nejmenší ohniskové vzdálenosti minimální, ale směrem k okraji objektivu se zvyšuje. Soudkovité zkreslení je společně s vinětací při nejmenší ohniskově vzdálenosti minimální.
Při nejdelším ohnisku trpí objektiv mírným poduškovitým zkreslením a stejně tak chromatická aberace je minimální, která směrem k okraji objektivu zvětšuje.


 
Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo 35mm, vpravo 105mm - po klinutí na obrázek se zobrazí zdrojový snímek)

 
Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 35mm, vpravo 105mm - po kliknutí na obrázek se zobrazí zdrojový snímek)

 


Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 80, 100, 200 a 400ISO - po kliknutína obrázek se zobrazí zdrojový snímek)

 


Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 80, 100, 200 a 400ISO - po kliknutína obrázek se zobrazí zdrojový snímek)


Ukázka videosekvence (2,4MB)

Praktické zkušenosti
Ovládání fotoaparátu je velmi příjemné a ovládací prvky reagují takřka okamžitě. Tento fotoaparát se může pochlubit i rychlým startem. Čas, který uplyne od zapnutí přístroje až po přípravu první exponované fotografie se pohybuje okolo 2,2s. Zpoždění závěrky od stisknutí spouště bez namáčknutí je cca 1,2s. Tento údaj se může měnit v závislosti na režimu zaostřování a složitosti scény. S namáčknutím je zpoždění závěrky cca 0,2s. Přezoomování z nejkratšího ohniska po nejdelší trvá cca 2s. Optický zoom je rozdělen na devět částí, což je dostatečné, ale možnost jemnějšího ovládání by byla příjemná.
Fotoaparát nabízí přehledné uspořádání Menu, kde nejpoužívanější položky jsou ihned k dispozici po zmáčknutí tlačítka Menu. Na absenci optického hledáčku jsme si vzhledem k velikosti displeje rychle zvykli a zvýšení podsvícení displeje umožňuje používat displej i v jasnějším prostředí, kdy na displejích jiných fotoaparátů již nebylo nic vidět. Automatická expozice funguje vcelku správně až na fotografování při jasnějším světle má automatika tendenci snímek přeexponovávat, i když má možnost ještě přiclonit. To lze však částečně eliminovat zvolením některého kreativního režimu.
Vhodné je dbát zvýšené opatrnosti při ukládání akumulátoru do slotu, protože může dojít k jeho otočení. Nehrozí však poničení přístroje, ale akumulátor nebude možno zajistit zajišťovacím jazýčkem a fotoaparát nebude možno zapnout. Poněkud utopené je tlačítko, které umožňuje přepínat režimy optického stabilizátoru, ale na jeho poněkud specifické ovládání se dá velmi rychle zvyknout. Velikost ovládacích tlačítek je konstrukčně navrhnut spíše pro menší prsty, takže lidem s většími prsty může celkové ovládání přístroje dělat potíže.


Závěr
Fotografování s Panasonicem FX7 je velmi příjemné a přidáme-li k tomu elegantní design s možností výběru mezi několika barevnými variantami a stabilizaci obrazu s 2,5" displejem, máme v závěru velmi povedený fotoaparát, který můžeme mít díky jeho velikosti neustále u sebe. Náročnější uživatele určitě překvapí nízká hladina šumu při nižších citlivostech, vcelku rychlý start fotoaparátu a okamžitá reakce závěrky na stisknutí spouště. Kombinace 3x optického zoomu a rozlišení 5MPix je pro digitální šperk velmi rozumná kombinace a obrazové výsledky tomu odpovídají. Celkově nás FX7 velmi příjemně překvapil. Doporučená koncová cena 16.995,- Kč včetně DPH není sice nejnižší, ale rozhodně odpovídá kvalitám fotoaparátu.


::Technické parametry Panasonic FX7
::Srovnání Panasonic FX7 a Kodak LS753

[-more-]{Srovnání Panasonic FX7 a Kodak LS753}

Srovnání Panasonic FX7 a Kodak LS753
Ke srovnání jsme zvolili Kodak LS753, který má také rozlišení pět milionů a sejnou velikost snímače, má podobné parametry objektivu, i když LS753 nemá optickou stabilizaci a cenově je také porovnatelný.


Při srovnání rozlišení a ostrosti snímku je vidět, že Panasonic FX7 je na tom o mnoho lépe, včetně chromatické aberace, která je u Kodak LS753 velmi znát. Naopak při digitálním šumuje na tom FX7 o něco hůře a tak mohla společnost Kodak využít i citlivosti ISO 800.







Srovnání velikosti digitálního šumu v obraze (nahoře Panasonic FX7, dole Kodak LC753 včetně ISO800)




Srovnání ostrosti a rozlišení (nahoře Panasonic FX7, dole Kodak LC753)

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: