Panasonic Lumix DMC-FZ8: kreativní EVF ultrazoom v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Panasonic Lumix DMC-FZ8: kreativní EVF ultrazoom v praxi

18. září 2007, 00.00 | Panasonic DMC-FZ8 vychází ze svého předchůdce FZ7, jedná se o kompaktní ultrazoom s rozlišením 7,1 MPix a 12x zoomem s optickou stabilizací obrazu. Kromě toho nabídne novinka 2,5" displej s vysokým rozlišením, kreativní režimy nebo také možnost fotografování do RAWu. A jak dopadl tento aparát v našem redakčním testu?

{Základní popis}

Panasonic DMC-FZ8 vychází z předešlého modelu FZ7. Konstrukčně jde o EVF ultrazoomový kompakt s rozlišením 7 MPix, s 12x optickým zoomem a optickou stabilizací obrazu. Na první pohled se novinka nijak neliší od předešlého modelu, nicméně po detailním prostudování několik vylepšení přeci jen odhalíme. Předně došlo k navýšení rozlišení z 6 MPix na 7 MPix, dále citlivosti, také interní blesk má vyšší výkon a LCD displej disponuje vyšším rozlišením (207 000 bodů, FZ7 měl 114 000 bodů). Nově je zde také interní paměť, která nabízí 27 MB. Kromě těchto víceméně drobností zde však jsou také dvě poměrně podstatná vylepšení. Jednak dokáže FZ7 nově zaznamenávat snímky kromě JPEGu i do formátu RAW a pak také podporuje vysokokapacitní karty SDHC. A jak dopadl Panasonic DMC-FZ8 v našem redakčním testu? To se dočtete v následující recenzi.

Konstrukce a design

Svou koncepcí vychází FZ8 plně ze svého předchůdce (FZ7). Jedná se o klasický EVF kompakt, ačkoli rozměry nabízí – na tuto třídu digitálních fotoaparátů – vskutku dost kompaktní. Přední straně vévodí rozměrnější tubus, v kterém je ukryt LEICA objektiv s 12x optickým zoomem. Na opačné straně je úchopový grip, v kterém se nachází akumulátor a paměťové médium. Na přední straně pak dále nalezneme již jen mikrofon a asistenční diodu automatického zaostřování pro přisvícení tmavých scén. Na zadní straně je 2,5" displej a hned nad ním je elektronický hledáček. Pravá strana zadního panelu byla vyčleněna pro ovládací prvky, které navrhl a uspořádal výrobce s ohledem na co největší ergonomičnost.

Jelikož se u předešlého modelu dobře osvědčil nově instalovaný ovladač - ve formě joysticku, neváhal jej výrobce použít ani zde. Levá strana pod plastovými dvířky ukrývá dva konektory pro datový přenos (USB a A/V) a externí napájení. Na vrchní stranu umístil výrobce „vyskakovací“ (pop-up) blesk, dále kruhový volič režimů, spoušť - kterou lemuje prstenec pro ovládání zoomu a také dvojici tlačítek (stabilizace a AF režimy). Spodní strana ukrývá dvířka, pod nimiž je akumulátor a paměťová karta. Kromě toho je na dně přístroje umístěn pak již jen kovový závit pro stativ (který leží mimo osu objektivu).

Na zadní straně leží displej s úhlopříčkou 2,5" a rozlišením 207 000 bodů. Nad displej umístil výrobce elektronický hledáček. Po levé straně hledáčku leží uvolňovací pojistka blesku. Na pravé straně je přepínač mezi displejem a hledáčkem. V pravém horním rohu zůstal posuvný vypínač fotoaparátu. Pravou část zadního panelu obsadila ovládací tlačítka - včetně multifunkčního křížového ovladače s potvrzovacím tlačítkem uprostřed. Rozměry a hmotnost přístroje jsou 113 x 72 x 79 mm (Š x V x H) a 340 g. Tělo je vyrobeno z plastu, barevné provedení: černé nebo stříbrné. Povrch je jemně zdrsněný, což napomáhá k lepšímu držení fotoaparátu. Část bateriového gripu je pogumována.

[-more-]{Technické parametry}

Technická specifikace

Použitý CCD snímač má úhlopříčku 1/2,5" a efektivní rozlišení 7,1 MPix (fyzické rozlišení je 7,4 MPix), to dovoluje pořizovat snímky do velikosti 3 072 x 2 304 bodů. V dalších velikostech poté: 2 560 x 1 920, 2 048 x 1 536, 1 600 x 1 200, 1 280 x 960 a 640 x 480 bodů. Poměr stran lze nastavit na klasický "kompaktní" formát 4:3, ale můžeme zvolit také poměr 3:2, nebo širokoúhlý formát 16:9 (v obou alternativních případech dojde k ořezu na spodní a horní horizontální linii). Data se ukládají do formátu JPEG avšak zajímavou novinkou je zde také možnost záznamu do RAWu. Citlivost snímače můžeme nastavit na ISO 100, 200, 400, 800 a 1250. Ve speciálním scénickém režimu "Vysoké citlivosti" nastaví automatika hodnotu ISO až na 3 200. Fotografie s takto vysokou citlivostí jsou však - vzhledem k velikosti snímače, v praxi nepoužitelné.

 

Obrazovému procesoru můžeme nastavit tři různé stupně kontrastu, ostrosti, barevného nasycení a redukce šumu. Nechybí ani barevné efekty pro černobílé snímky, filtr sepia a oteplující/ochlazující filtr. Ozvučené videosekvence můžeme ukládat v rozlišení 848 x 480, 640 x 480 a 320 x 240 bodů s frekvencí 30 nebo 10 snímků/sek. Délka je omezena kapacitou paměťové karty. Videosekvence můžeme ve speciálním režimu vytvářet také ze statických snímků (s frekvencí 5, nebo 10 snímků/sek).

Objektiv Leica DC Vario-Elmarit je složený z 11 čoček v 8 skupinách s rozsahem ohniskové vzdálenosti od 6 do 72 mm (ekvivalent kinofilmu je 36 - 432 mm). Jeho světelnost je F2,8-3,3. Automatické pasivní zaostřování měří kontrast na 5, 3 nebo 1 bodě. V režimu se třemi nebo jedním bodem lze také použít vysokorychlostní ostření. Minimální vzdálenost zaostření je v normálním režimu od 30 cm na nejkratším ohnisku a 200 cm na ohnisku nejdelším. Makro režim funguje od cca 5 cm na nejkratším ohnisku a 100 cm na ohnisku nejdelším. K dispozici je také možnost ostření pomocí manuálního režimu. Objektiv je vybaven i optickou stabilizaci MEGA O.I.S., která funguje na principu plovoucí čočky, a pomáhá tak kompenzovat vlivy nechtěného pohybu fotoaparátu. Stabilizovat lze ve dvou režimech - při náhledu scény u namáčknuté spouště a následnou expozici, a dále stabilizovat jen při samotné expozici. Při fotografování lze použít filtry s průměrem 55 mm (pomocí adaptéru DMW-LA2).

Expoziční měření funguje systémem celoplošného měření, s důrazem na střed a nebo bodově. Vzhledem k zaměření fotoaparátu se můžeme spolehnout vedle plné automatiky také na polomanuální (priorita clony a času) a plně manuální režim (M). Nechybí ani režim Program (čas a clona se nastavuje automaticky, ostatní ovlivňuje uživatel). Automatiku lze regulovat pomocí kompenzace expozice +/-2 EV po 1/3 EV. Čas expozice se pohybuje od 1/2 000 s až do 60 s. Kontrolu správné expozice můžeme provádět během fotografování pomocí "živého" histogramu (u již pořízených fotografií - histogramem v náhledu snímků). K dispozici je také zobrazení přeexponovaných oblastí v režimu rychlého náhledu. Sériové snímání pracuje rychlostí až 3 snímky za sekundu pro až 7 snímků (JPEG s kompresí Standard), nebo 5 snímků (JPEG s kompresí Fine). Snímat můžeme až do zaplnění paměťové karty rychlostí cca 2 snímky/sek.

Vyvážení bílé barvy je vybaveno automatickým měřením, ale nechybí ani možnost manuální kalibrace. Můžeme dále vybírat z přednastavených typů osvětlení (den, zataženo, zářivka, žárovka a blesk). Manuální nastavení WB má k dispozici 2 předvolby (Set 1, Set 2). U přednastavených hodnot a manuálního měření máme k dispozici korekci vyvážení bílé s 10 kroky k červené barvě a 10 k modré. Vestavěný vyskakovací blesk má udávaný dosah od 0 až 6 m. Využít můžeme klasické režimy, jako je redukce jevu červených očí, nebo synchronizace s dlouhým časem. Korekce záblesku je nastavitelná na -2 až +2 EV v krocích po 1/3 EV.

Fotografovat můžeme pomocí elektronického EVF hledáčku (úhlopříčka 0,44") s možností dioptrické korekce a rozlišením 188 000 bodů, nebo pomocí LCD TFT displeje na zadní straně, který má úhlopříčku 2,5" a rozlišení 207 000 bodů. Data se ukládají na paměťovou kartu SD (nebo MMC), podporovány jsou zde nově také vysokorychlostní paměťová média (SDHC). Konektivitu zajišťuje USB 2.0. Fotoaparátu nechybí A/V výstup s formáty PAL a NTSC. Napájení je zajištěno pomocí Li-on akumulátoru, který má udávanou výdrž až pro 320 snímků (dle standardů CIPA). Nechybí ani podpora českého menu.

[-more-]{Menu a ovládání}

Ovládání a práce v menu

Ovládání je vcelku jednoduché a intuitivní. Drtivou většinu ovládacích prvků výrobce umístil na zadní stranu přístroje. Výjimku tvoří pouze kruhový volič režimů, ovladač zoomu (jež obepíná spoušť) a dvojice tlačítek optického stabilizátoru a funkce ostření. Těchto pár prvků naleznete na vrchní straně fotoaparátu. Dvojice tlačítek na horní straně (pro aktivaci/deaktivaci stabilizátoru a ostření AF/MF/Makro) vyžaduje však stisknutí a podržení (cca 1 sekundu), než zareagují. Je to celkem logické a pochopitelné, neboť bez této prodlevy by mohlo často docházet k nechtěné reakci a nežádoucímu přepínání daných funkcí. Ostatní klávesy se ovládají "standardně", jejich chod je lehký a reakce okamžité. Na horní straně je pak (kromě spouště a prstence pro ovládání optického zoomu) již jen kruhový volič režimů, který nabízí jak plně automatický mód, tak dále polomanuální (A, S), plně manuální (M) režimy, kameru, přímý tisk, scénické režimy a prohlížení snímků/videí.

Všechna ostatní ovládací tlačítka jsou pak již na zadní straně Jako první zde máme joystick, kterým nastavujeme hodnoty expozice a ovládáme manuální zaostřování. Při jeho delším stisku se nám zobrazí lišta s rychlým nastavením AF zón, způsobu měření expozice, vyvážení bílé barvy, citlivosti (ISO), rozlišení a komprese snímků (včetně aktivace RAWu). Tato „vychytávka“ nechyběla již ani u předchozího modelu FZ7 a jde o velice šikovné (a rychlé) řešení. Pod joystickem je tlačítko ovládající zobrazování na displeji, kde si můžeme nechat zobrazovat informace o nastavení fotoaparátu, pomocnou mřížku rozdělující scénu a živý histogram. Delším stisknutím můžeme zesilovat intenzitu podsvícení displeje (silnější nebo maximální - vhodné například pro fotografování nad hlavou). Na horní straně - nad displejem, ještě leží dvojice kláves - aktivace blesku (pop-up) a přepínač EVF/LCD.

 

 

 

Křížovým ovladačem nastavujeme samospoušť, režim vestavěného blesku, zobrazování posledního pořízeného snímku, kompenzaci expozice. Volby potvrzujeme středovým tlačítkem (Set), kterým zároveň vstupujeme do menu. Sériové snímání aktivujeme tlačítkem pro mazání snímků (dolní část zadní strany - pod křížovým multifunkčním ovladačem).

 

 

Do menu vstupujeme potvrzovací klávesou SET. V menu se pohybujeme pomocí multifunkčního křížového ovladače. Hlavní struktura menu je rozdělena do dvou základních záložek - fotoaparát a nastavení. V prvně jmenované záložce měníme vyvážení bílé barvy, nastavení WB, citlivost, poměr stran snímku (4:3, 3:2, 16:9), rozlišení, komprese, audio komentáře, režimy měření expozice, režimy ostření, kontinuální ostřením, AF dioda, digitální zoom, barevné efekty, parametry snímku (kontrast, ostrost, saturace, redukce šumu), animace, konvertor, nastavení hodin. V menu nastavení (setup) nastavíme: čas, časová pásma, monitor, nápověda, datum, automatický náhled, úsporný režim, návrat zoomu, manuální ostření, zvuky, zvuky AF, závěrka, hlasitost, vynulování, jednotky MF, menu scény, ikony na displeji, jazyk. V režimu prohlížení snímků můžeme provádět základní úpravy jako je například: změny velikosti, rotace, ořezy, zobrazení data, tisk, ochrana snímků, audiodabing, kopírování, formát.

[-more-]{Hodnocení kvality snímků}

Kvalita snímků

Panasonic DMC-FZ8 fotografuje na celkem 5 volitelných citlivostí - ISO 100, 200, 400, 800 a 1250. Ve speciálním scénickém režimu je k dispozici také volba "Vysoké citlivosti" (High sensitivity), v níž se citlivost pomocí automatiky přístroje vyšplhá až na ISO 3200, nicméně tento režim (resp. citlivost) je díky malé velikosti snímače, velice silnému výskytu digitálního šumu a silným softwarovým úpravám - v praxi naprosto nepoužitelná (z fotoaparátu pak "lezou" skutečně jen těžko rozpoznatelné "mazanice").
Na nejnižších dvou citlivostech ISO 100 a 200 jsou snímky - co se týče redukce šumu, na velmi dobré úrovni. Šum zde sice je, ale téměř neznatelný (lehce rozpoznatelný pouze při měřítku 1:1). Při zvolení citlivosti ISO 400 je již redukce šumu silnější, můžeme pozorovat znatelnější zásahy, patrné hlavně v detailech. Na druhou stranu, i takto pořízené snímky jsou ještě v dosti případech použitelné. Při citlivosti ISO 800 již nastává klasický problém (v této třídě fotoaparátů) - silný digitální šum v kombinaci se softwarovou redukcí způsobuje, že takto pořízené snímky jsou již značně znehodnoceny. Ve fotografované scéně můžeme pozorovat velice silný úbytek jak detailů tak i barevných přechodů. Takové snímky lze po úpravě v PC použít maximálně jako zmenšené náhledy. Při zvolené nejvyšší manuální citlivosti ISO 1250 jsme již svědky naprosto brutální redukce, s výskytem silných modro-fialových map, velkou ztrátou kresby a redukce šumu - silně zasahující do detailů (tam kde ještě nějaké detaily zbyly). Tato citlivost je již pro nepoužitelná. Nejvíce je to patrné v situacích, kdy jsou ve scéně větší jednolité plochy (noční snímky a podobně), kde fotografii už opravdu nezachrání nic. Nicméně vzhledem k výsledkům představuje FZ8 ve své třídě (EVF kompaktů) průměr.

Fotografování na všechny citlivosti (zleva doprava, shora dolů): ISO 100, 200, 400, 800 a 1250.

Automatické vyvážení bílé barvy pracuje velmi dobře. Standardně však problém nastává v žárovkovém osvětlení, kdy je lepší použít některou z předdefinovaných předvoleb. Kladem je zde samozřejmě možnost manuální kalibrace WB, nicméně jako bonus nám přístroj nabídne hned 2 předvolby pro vlastní vyvážení bílé (Set 1 a Set 2), což zdaleka ještě není v této třídě fotoaparátů běžné.

 

Vyvážení bílé (White balance) – vlevo: automatické, vpravo: manuální.

Ostrost, rozlišení snímků a kresba detailů jsou na velmi dobré úrovni, což je jednak kvůli relativně vysokému rozlišení a samozřejmě také díky objektivu Leica. Snímky sice trpí klasickými vadami - mezi kterými kraluje na první pohled zejména silnější neostrost v krajích fotografie (ta lehce slábne na nejkratším ohnisku se zvětšujícím se clonovým číslem) nebo také soudkovité zkreslení, které však ubývá se zvětšujícím se ohniskem. Naopak další vady - jak moiré (na vodorovných i svislých linií) tak i chromatická aberace, se zde sice vyskytují, ale ne příliš výrazně. Vinětace (ztráta světla v rozích) je v tolerovatelných mezích. Na druhou stranu na nejdelším ohnisku však geometrickou řadou narůstá jak ztráta ostrosti, tak i chromatická aberace (je však třeba brát v potaz velké rozpětí ohniskových vzdáleností - až 12x zoom). V celkovém hodnocení tedy pořizuje Panasonic DMC-FZ8 kvalitativně dobré snímky s věrným barevným podáním, dobrou kresbou a spíše jen podprůměrnými vadami optiky (jediný silnější neduh zde představuje silný úbytek ostrosti v krajích fotografie).

 

Fotografování na nejkratším ohnisku a na nejdelším ohnisku.

 

 

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

 

 

Fotografování na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 100, 200, 400, 800 a 1250.

V režimu makro...

 

 

Fotografování v noci na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 100, 200, 400, 800 a 1250.

Video sekvence: 640 x 480 bodů…

[-more-]{Praktické zkušenosti a závěr}

Panasonic Lumix DMC-FZ8 v praxi

Zapnutí fotoaparátu je poměrně rychlé, od posunutí přepínače do pořízení prvního snímku uplynou rovné 3 s. Při fotografování bez namáčknutí spouště dojde v pořízení snímků po cca 0,45 s. Za předpokladu zaostření (namáčknutím) je reakce fotoaparátu okamžitá - tedy pod 0,1 s (tudíž v našich podmínkách neměřitelná). Přezoomování z nejdelšího ohniska na nejkratší a naopak provede fotoaparát za 2,25 sekundy. Vezmeme-li v úvahu že krokování zoomu je rozděleno do cca 30 pozic, jde vskutku o slušně pohotový čas. V případě pracovních rychlostí, můžeme FZ8 směle označit za příjemně "akční" fotoaparát s nadstandardně rychlými reakcemi. K dispozici jinak máme širokou škálu režimů, ze kterých si můžeme vybírat ať už mezi předdefinovanými možnostmi, nebo ovládat expozici polomanuálně či plně manuálně. Automatické měření expozice pracuje rychle a spolehlivě, stejně tak je tomu i v případě autofocusu. Nicméně jak už tomu bývá, problém nezřídka kdy nastane při zaostřování v horších světelných podmínkách. Mile potěšila hlavně rychlost optického zoomu. Na fotoaparát s až 12x optickým zvětšením, je doba pouhé 2 a 1/4 sekundy ke změně z nejkratšího ohniska na nejdelší velmi dobrá.

Na druhou stranu bych vytkl právě krokování zoomu, které je - ačkoli dostatečně detailní, přeci jen dosti nepřesné - což může mít za vinu také příliš malý kolébkový ovladač, který se rád občas jakoby zasekává. Pro mnoho lidí může být také nepříjemné ovládání. Kompaktní rozměry jsou sice výborné na nošení v kapse, ovšem v případě ovládání, to je většinou spíše ku škodě věci. Také ovladače stabilizátoru a AF na horní straně přístroje jsou umístěny trochu "nedostupně", nicméně uznávám, že toto je značně individuální a ne každému to nutně musí vadit. Display i elektronický hledáček jsou dostatečně velké a fotografovat pomocí nich je příjemné. Výjimku tvoří pouze fotografování přes display v přímém protisvětle, kde je viditelnost mizerná (antireflexní vrstva by se hodila).

Displej je sice vybaven volbou zvýšeného jasu (pro případy práce právě v prudkém protisvětle), ovšem není to vždy příliš účinné řešení. Displej má zároveň i určitou prodlevu, což však je zcela běžný neduh kompaktů. Jednou z velkých výhod FZ8, je optická stabilizace MEGA O.I.S. Pomocí pohyblivé čočky fotoaparát kompenzuje otřesy. Stabilizaci oceníte zejména za horších světelných podmínek (kdy je třeba exponovat s delšími časy závěrky), nebo také při focení na dlouhých ohniscích. Dnešní ultrazoomy (s 10x optickým zoomem a vyšším) už však naštěstí začínají výrobci vybavovat optickými stabilizátory čím dál tím častěji (nicméně naprostá samozřejmost to stále ještě není). Optický zoom nelze použít v případě záznamu videosekvencí. V neposlední řadě nechybí možnosti kontroly pomocí živého histogramu (při fotografování i prohlížení), nebo také základní úpravy již pořízených fotografií přímo v přístroji.

Závěr

Panasonic FZ8 je povedeným upgradem modelu FZ7. Oproti svému předchůdci přinesl několik vylepšení v čele s vyšším rozlišením (o 1 milion obrazových bodů), podporou SDHC karet a především možností snímání do formátu RAW. Další změny představují spíše jen maličkosti (jako interní paměť, o trochu výkonnější blesk a podobně). FZ8 také dokáže fotografovat do rozlišení až ISO 3200, ale v tomto případě se jedná spíše o marketingový tah výrobce, neboť takto pořízené fotografie jsou v praxi nepoužitelné. Jinak se ale jedná o povedený a skvěle vybavený EVF přístroj, který může zaujmout jak amatéry, tak i pokročilé fotografy. V balení s fotoaparátem nalezneme také software LUMIX Simple Viewer, PhotoFun Studio Viewer, ArcSoft Photo Base, ArcSoft Photo Impression a ArcSoft Panorama Maker. Na závěr nechybí ani podpora českého menu a široká škála příslušenství. Panasonic DMC-FZ8 již je na trhu a to za velmi zajímavou koncovou cenu - 8 990 Kč včetně DPH.

:: Technická specifikace

:: Srovnání fotoaparátů: Panasonic Lumix FZ8 vs. Canon Powershot S5 IS vs. Sony Cybershot H5

[-more-]{Živé fotografie}

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Trosku pozde

Autor: tony Muž

Založeno: 18.09.2007, 05:42
Odpovědí: 2

Tak tady jste trochu zaspaly nemyslíte? Na jiných webech už jsou první fotky z FZ18tky a vy vyrukujete s FZ8. Navíc už to není žádná novinka, ale je na trhu cca rok.

Odpovědět na příspěvek

RE: Trosku pozde

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 18.09.2007, 11:33

Chyba je jinde nez si myslite. zadali jsme o FZ8 jiz pred pul rokem, ovsem nebyl nam dodan. FZ18 budeme take testovat a nevidim duvod proc z testovani FZ8 vynechat. Ne kazdy kupuje horke novinky na trhu. Zrejme by jste se divil kolik lidi kupuje "vybehove" modely.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Trosku pozde

Autor: karel Muž

Založeno: 20.09.2007, 10:19

Tak nezadejte o Panasonic a napiste uz konecne recenzi na Pentax K100D Super ci jeste lepe prime srovnani s Nikonem D40x a Canonem EOS400D. Recenzi na tenhle Pentax aby clovek pohledal.

Odpovědět na příspěvek

ISO100

Autor: a4 Muž

Založeno: 18.09.2007, 07:41
Odpovědí: 8

Nějaký čas testy EVF nesleduju, všeobecně se mluví o čímdálvíc upadající kvalitě obrazového výstupu kompaktů obecně - snažil jsem se být v tomto ohledu zdrženlivý, ale to, co předvádí FZ8 na ISO100, mě posadilo na zadek... To už opravdu všechny kompakty takhle odšumují už na nejnižší citlivost?

Odpovědět na příspěvek

RE: ISO100

Autor: Em Muž

Založeno: 18.09.2007, 09:22

Ano, všechny dnešní kompakty více či méně odšumují už na nejnižší citlivosti ISO. U zdejších snímků je to o to více ještě umocněno špatnými světelnými podmínkami, které také krásně odhalují (přepaly) mizerně nízký dynamický rozsah díky přemegapixelovanému senzoru.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ISO100

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 18.09.2007, 11:35

Verte, ze podobne by fotky dopadly i na jinych, starsich pristrojich. Neni to az tak zpusobeno dynamickym rozsahem, jako spatnym pocasim.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: ISO100

Autor: Em Muž

Založeno: 18.09.2007, 13:07

Světelné podmínky díky špatnému počasí jsou mi jasné, a proto také mnozí zde pak i právě díky tomuto kritizují onu redukci šumu na ISO 100. Otázkou je, zda-li pak vůbec dělat recenzi, když 9 z 10 jiných recenzí je za podstatně lepšího světla.

Obávám se ale, že by alespoň u některých starších kompaktů ( i dnešních např. Fuji) dopadly snímky i při takto špatném počasí o něco lépe. Viz nedávno jsem viděl porovnání dynamického rozsahu v rámci recenze FZ7, který měl až 7,5 EV oproti cca 6 EV u FZ8 dle totožné test. metody. Že by takové rozdíly způsobilo pouze navýšení rozlišení o 1 Mpx možné není, takže vliv bude mít určitě i zpracování obrazu v obrazovém procesoru fotoaparátu, případně lze o něco málo vyšší dynamický rozsah potom u FZ8 dostat z RAWu, jenomže je to piplačka navíc.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: ISO100

Autor: Pitris Muž

Založeno: 18.09.2007, 17:45

Nechapu proc motate dohromady dve rozdilne veci jako je odsumovani na ISO 100 a nizky dynamicky rozsah. Je jasne ze pri spatnem pocasi by to vzalo hodne dnesnich fotoaparatu podobne myslim expozici, ale odsumovani, na to nemaji svetelne podminky vliv. Staci se podivat na travu u rotundy nebo stromy kdekoliv jinde. To si myslim je uplne o necem jinem a ne o spatnych svetelnych podminkach a dyn. rozsahu. Navic je nastaveno ISO 100, cas 1/200s takze nehrozi zvyseni sumu kvuli dlouhemu casu expozice a prece je snimek silne odsumovan firmwarem fotoaparatu, tohle se mi nezda byt v poradku a je to presne tim co tady vsichni dokola pisou, hodne pixelu na male plose pri stejne technologii vyroby.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: ISO100

Autor: Substance242 Muž

Založeno: 18.09.2007, 20:12

Pouzivam "nieco" so Super CCD a vysledky su podla mna daleko, daleko lepsie. Nic v zlom, ani tento pristroj nie je urcite zly a moze dobre posluzit.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: ISO100

Autor: Martin Muž

Založeno: 18.09.2007, 21:35

Já bych řekl, že to navzájem spolu souvisí až moc. Tedy jednak díky přemagapixelovanému čipu je nutné jak odšumování už od ISO100, tak také klesá dynamický rozsah. Hodně špatné světlo to vše jen umocní. Co bude na snímcích ve špatném světle (zataženo jako zde, stín, fotky s bleskem)? U starého kompaktu s relativně málo Mpx, kde fotky nejsou tak upravovány obrazovým procesorem, bude jak šum, tak také podobně málo detailů jako zde - jestli o 5 či 10% více, to si netroufám odhadnout, ale rozhodně žádný zázrak. Zde u přemegapixelovaného čipu s radikálním zásahem obrazového procesoru je po detailech také prt, ale také méně šumu. Přál bych ti vidět, jak jsem zhruba před 3 lety nadával na počasí při prohlížení snímků z dovolené, kde slunce z pod mraků vůbec nevykouklo, jak pak byly snímky plné šumu, bez detailů a s často přepálenou oblohou - u tehdy top-kompaktu se 3 Mpx. A to vše i na nejnižší, i při časech 1/200 až 1/500.

Nechci se Panasonicu nijak zastávat, dříve byla tato značka odsuzována jak šíleně prý jejich foťáky šumí, tak se to holt snažili "napravit" a díky Venus III to teď vypadá takto blbě.

Viděl jsem snímky z FZ8 v jiných recenzích při dobrém světle a bylo to o třídu lepší než zde. Díky čemu asi?

A proč se tedy pořád fotografové zdraví pozdravem "Dobré světlo"?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: ISO100

Autor: Martin Muž

Založeno: 18.09.2007, 22:41

Vypadlo mi ... to vše i na nejnižší ISO, i při časech 1/200 až 1/500....
Jinak to porovnání starý kompakt s málo Mpx vs. nový s více Mpx, je samozřejmě nutné dělat při stejném rozlišení, tedy více Mpx resamplovat dolů.

Odpovědět na příspěvek

RE: ISO100

Autor: HonzaS Muž

Založeno: 18.09.2007, 12:50

Asi musí odšumovat. Je to daň za honbu za pixely, přičemž se velikost snímače nemění. Velikost 1/2,5" se 7 Mp ? To prostě šumět musí. Na takovej snímač je asi maximum 5 Mp. Jak to tak ale sleduji, tak se tohle objevuje i u zrcadlovek. Bohužel.

Odpovědět na příspěvek

Nepřesnosti

Autor: Jirka Muž

Založeno: 18.09.2007, 08:15
Odpovědí: 4

Myslím, že recenzent použil ve svém článku řadu nepřesností, např. FZ7 nedisponoval žádnou vnitřní pamětí a filtry použitelné pomocí adaptéru mají závit 55 mm.

Odpovědět na příspěvek

RE: Nepřesnosti

Autor: Em Muž

Založeno: 18.09.2007, 08:37

Filtry jsou použitelné pomocí dodávaného adaptéru na sluneční clonu a ten má u FZ7 i FZ8 závit 52mm. Závit 55 mm je u volitelné redukce, která je nutná např. pro použití oirignálních předsádek (wide, tele, makro).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Nepřesnosti

Autor: Jirka Muž

Založeno: 18.09.2007, 10:03

Opět nepřesnost: jsem vlastník FZ7 a v návodu k obsluze je napsáno, že dodávaný nástavec (52 mm) slouží pouze pro uchycení sluneční clony a nikoliv filtrů.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Nepřesnosti

Autor: Zdeněk Muž

Založeno: 18.09.2007, 10:44

Ano, v návodu to sice je, ale jen proto, aby si uživatel koupil redukční kus hliníku (52=>55) za nehorázných 600Kč.

Já mám trvale nasazen adaptér sluneční clony a na něm 52mm UV filtr kvůli ochraně přední čočky a tento filtr sundávám jen v případě, kdy používám polarizační filtr (rovněž 52mm), ale poslední dobou šroubuji polarizák rovnou na UV filtr, neboť závit na adaptéru sluneční clony je plastový a UV se do něj už v podstatě trvale "zakousnul". Trochu jsem se bál vinětace při dvou filtrech na sobě, ale zatím jsem nic takového nezaznamenal.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Nepřesnosti

Autor: Jirka Muž

Založeno: 18.09.2007, 11:45

Naprosto souhlasím. Bohužel autor recenze v článku napsal: "Při fotografování lze použít filtry s průměrem 52 mm (pomocí adaptéru DMW-LA2)." DMW-LA2 je přesně ten kus hliníku za 600Kč ale se závitem 55 mm - tedy nepřesnost ze strany recenzenta. Navíc v době kdy probíhá doprodej tohoto typu přístroje a na webu fotoaparat již visí recenze na FZ18.

Odpovědět na příspěvek

Chyb jak máku.

Autor: Em Muž

Založeno: 18.09.2007, 08:33
Odpovědí: 6

Autor při opisování ze staré recenze FZ7 nasekal jednu chybu vedle druhé. Na to, že recenze vychází s takovým zpožděním, si mohl na tom dát přece jen trochu více záležet. :-)

1) Hned na úvod: "...objektiv disponuje o trochu lepší světelností na nejdelším ohnisku..." + na straně 2 "...Jeho světelnost je F2,8-3,1..." Nevím, odkud to autor zjistil, světelnost je F2,8-3,3, tedy stejná jako u předchozího typu FZ7.

2) Opět str.2: "...K dispozici je také zobrazení přeexponovaných oblastí v režimu rychlého náhledu...." Opět není pravda, oproti FZ7 to bylo u FZ8 vypuštěno.

3) A pod tím opět opsáno z recenze na FZ7: "...Sériové snímání pracuje rychlostí až 3 snímky za sekundu pro až 13 snímků (JPEG s kompresí Standard), nebo 7 snímků (JPEG s kompresí Fine). Snímat můžeme až do zaplnění paměťové karty rychlostí cca 2 nebo 3 snímky/sek..." Nový, "vylepšený" FZ8 je pomalejší, tedy: 3 nebo 2 snímky/s (max. 7 snímků v režimu standard, max. 5 snímků v režimu fine v plném rozlišení), nekonečné sériové snímání 2 snímky/sec.

4) A zase dále neopraveno" "...Fotografovat můžeme pomocí elektronického EVF hledáčku (úhlopříčka 0,33") s možností dioptrické korekce a rozlišením 114 000 bodů..." Hledáček je u FZ8 lepší, tedy 0.44" / 188 000 pixelů.

Odpovědět na příspěvek

RE: Chyb jak máku.

Autor: Zdeněk Muž

Založeno: 18.09.2007, 09:11

A ještě drobnost: "Malé navýšení absolvovala také interní paměť - ta nabízí nyní 27 MB (FZ7 měl interní paměť 16 MB)" ... opět omyl, FZ7 nemá ŽÁDNOU interní paměť. (snad proto byl dodáván s malou 16MB SD kartou).

Odpovědět na příspěvek

RE: Chyb jak máku.

Autor: Zdeněk Muž

Založeno: 18.09.2007, 13:18

Držel jsem FZ8 v ruce sice jen jednou, ale mám takový pocit, že zaostřovacích bodů (rámečků) není 9 (jako u FZ7), ale jen 5, umístěných do tvaru kříže.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Chyb jak máku.

Autor: Hájek Martin Muž

Založeno: 18.09.2007, 14:23

Dobry den,
ano mate pravdu - zaostrovacich bodu je opravdu max. 5. Jinak i ostatni chyby a nepresnosti byly opraveny (bohuzel jednak na test bylo zoufale malo casu a pak - to jsou ty recenze psane pozde v noci - brzo rano)...
S pozdravem
M.H.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Chyb jak máku.

Autor: pedroso Muž

Založeno: 18.09.2007, 17:26

No jo, Martine, ale to není argument, když už něco píšu, tak to píšu pořádně. A to, že píšete v noci nebo nad ránem nikoho nezajímá...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Chyb jak máku.

Autor: GALL Muž

Založeno: 26.09.2007, 01:22

To, že na recenzi bylo málo času a psalo se to pozdě v noci či bzo ráno není omluva ale ostuda.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Chyb jak máku.

Autor: Carlos Muž

Založeno: 18.10.2007, 12:58

Já být tím, kdo vám půjčil přístroj k recenzi, tak bych to po téhle recenzi udělal naposled.

Odpovědět na příspěvek

Kvalita snímků

Autor: Flisk Muž

Založeno: 18.09.2007, 11:40
Odpovědí: 0

Recenze na vašich stránkách si rád čtu, přijdou mi dobré a a fotoaparáty podle nich lze porovnávat.
Akorát mě zaráží, že jakmile dojde na hodnocení kvality fotek, téměř všechny foťáky \"při ISO 100 nevykazují téměř žádný šum\" a \"kvalita obrazu je výborná\".
Když se podívám ne testovací snímek při ISO 100 a prohlédnu si kresbu trávy a větví stromů, vidím to jinak - kvalita je naprosto příšerná..

Odpovědět na příspěvek

fotka radnice a tráva

Autor: Iggy Muž

Založeno: 18.09.2007, 13:06
Odpovědí: 2

Rád se dívám jak si jednotlivé modely poradí s trávou u radnice na nejnižší iso.

Tento panasonic je bezkonkurenčně nejhorší!!!
To není tráva ale jen pruh zeléné barvy.

Odpovědět na příspěvek

RE: fotka radnice a tráva

Autor: janfran Muž

Založeno: 18.09.2007, 13:17

Řekl bych, že když se přepne odšum na low tak bude výsledek lepší, ale i i tak se docela divim, jinde mi přišly fotky kvalitnější.

Odpovědět na příspěvek

RE: fotka radnice a tráva

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 18.09.2007, 22:56

To je fakt - například "kolega" TZ3 vyfotí trávu o dvě třídy lépe i na ISO 800. A to je v něm stejný Venus III...

Odpovědět na příspěvek

nespomenute vlastnosti

Autor: Marki Muž

Založeno: 18.09.2007, 14:23
Odpovědí: 0

Kvalita fotiek je oproti FZ5 ktory som mal predtym naozaj trochu horsia, ale pokial clovek nejde tlacit plagaty tak to az tak nevadi.
Autor ale nespomenul par zaujimavych funkcii. Len kvoli nim si ten fotak sice asi nikto nekupi, ale prijemne potesia.
Takze mody LCD - vysoky jas (ten bol spomenuty) - za slnecneho dna to velmi pomaha, obraz je ovela lepsie vidiet. Dalej ma aj mod High angle - cize fotenie z vysokeho uhla. Neviem ako presne to funguje, ale pri priamom pohlade je LCD v tomto mode az prilis presvetlene, ale pri pohlade zospodu (ked clovek drzi fotak nad sebou) je obraz uplne super. Takze je to taka nahrada za otocny LCD.

Dalsia funkcia je zmena pomeru cas/clona v mode P. Napoly stlacim spust, fotak nameria hodnoty, pustim a stale mam hodnoty zobrazene. Teraz mozem hybat joystickom hore/dole a hodnoty sa posuvaju smerom k vyssim/nizzim casom - ale clona sa dopocita, aby vysledne EV bolo rovnake ako nameral fotak. Pripadne posuniem joystick dolava a cez hore/dole hned menim kompenziaciu EV.

Odpovědět na příspěvek

kvalita

Autor: petr Muž

Založeno: 22.09.2007, 07:28
Odpovědí: 1

Kdysi jsem vlastnil Panasonic FZ7 a ikdyž to není pravá zrcadlovka - v dané třídě jsem s nim byl spokojen. Ale když koukám na ty fotky tady - opravdu mám dojem, že Panasonic jde s obrazovou kvalitou stále dolů. A to používám hodně jemná slova..

Odpovědět na příspěvek

RE: kvalita PANASONIC v mierke 1:1

Autor: martin Muž

Založeno: 07.10.2007, 19:42

mate uplnu pravdu , po zhliadnuti tych odpornych olejomalieb v mierke 1:1 som presvedceny ze kupit si tento Panashit alebo vyhodit peniaze von oknom je to iste....

Odpovědět na příspěvek

STRAŠNÉ FOTKY

Autor: DDSTM Muž

Založeno: 04.12.2007, 13:55
Odpovědí: 5

Opravdu vyhozené peníze. Vždyť tenhle přístroj nefotí, ale tvoí z krásných objektů mazanice. Fuj

Odpovědět na příspěvek

RE: STRAŠNÉ FOTKY

Autor: miki Muž

Založeno: 14.03.2008, 13:17

tenhle fotak je dost dobrej,mam ho uz rok a foti se s nim skvele.fotky jsou uplne dokonaly.v zadnem pripade to nebyly vyhozene penize

Odpovědět na příspěvek

RE: STRAŠNÉ FOTKY

Autor: Ben Muž

Založeno: 01.05.2008, 10:57

Mám zato že neumíš fotit !!!! Chceto pro tebe něco méně kvaltního a hlavně brožuru pro začínající fotografi.Mám několik fotoaparátu a tento je mezi mojí špičkou vůči cenně

Odpovědět na příspěvek

RE: STRAŠNÉ FOTKY

Autor: Dzulda Muž

Založeno: 01.06.2008, 11:36

To není fotoaparátem, ale rukama!!!! Takže se nauč napřed fotit a pak si stežuj na přístroj

Odpovědět na příspěvek

RE: STRAŠNÉ FOTKY

Autor: Kritik Muž

Založeno: 29.06.2009, 19:39

To se musíš naučit fotit nebo si musíš nastavit foťák ať to udělá za tebe ty budeš asi hroznej blbec.

Odpovědět na příspěvek

RE: STRAŠNÉ FOTKY

Autor: DAGMAR Muž

Založeno: 27.09.2009, 19:21

ZŘEJMĚ MLUVÍME KAŽDÝ O JINÉM FOTOAPARÁTU.NEBO HO MÁŠ PODĚLANEJ.

Odpovědět na příspěvek

Nicmene pomer je dobrej

Autor: uzivatel Muž

Založeno: 20.03.2008, 10:19
Odpovědí: 0

Kazdy danava na tento fotak, no kdyz si porovnate modely kolem 6000,- (tolik priblizne v breznu 2008 stoji), tak vam vyjde jako nejlepsi vitez. nemuzeme porovnavat kvlaitu fotek kompaktniho fotoaparatu se zrcadlovakmi. Nesmiem zapomenout, ze tohke je jeste stale kompakt, a tedy pro porovnani ma ve skupine o hodne slabsi kamarady za tu cenu.

Odpovědět na příspěvek

Video na Panasonic Lumix DMC-FZ8

Autor: Andrea F. Muž

Založeno: 25.10.2008, 21:58
Odpovědí: 0

Zajímalo by mě, zda se na tomto fotoaparátu při natáčení videa využívat zoomu a přibližovat objekt. Prosím moc moc moc potřebuju to nutně vědět. odepište mi prosím někdo na email: vitaxis@seznam.cz

Děk
uju za každou radu ohledně tohoto digitálu.
S pozdravem Andrea

Odpovědět na příspěvek

lumix

Autor: dagmar Muž

Založeno: 27.09.2009, 19:19
Odpovědí: 0

bezvadné fotky .Baterie vydrží poměrně dost dlouho.Scháním předsádku pro Panosonic DMC-FZ8.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: