První zkušenosti s Nikonem D3 - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

První zkušenosti s Nikonem D3

1. listopadu 2007, 00.00 | Koncem srpna Nikon představil svou novou vlajkovou loď, digitální zrcadlovku D3. Na novinářské prezentaci sice byla chvilku na osahání, ale příliš dojmů nebylo možné získat. Nyní jsme na chvíli získali pro předběžné testování před-sériový kus, který by měl odpovídat finálnímu výrobku. Zde jsou naše první dojmy.

Koncem srpna Nikon představil svou novou vlajkovou loď, digitální zrcadlovku D3. Na novinářské prezentaci sice byla chvilku na osahání, ale příliš dojmů nebylo možné získat. Nyní jsme na chvíli získali pro předběžné testování před-sériový kus, který by měl odpovídat finálnímu výrobku. Zde jsou naše první dojmy.

Displej
Diskutovanou novinkou na D3 je displej. Udává se rozlišení 922 000 bodů na úhlopříčce 3". Vzhledem k tomu, že na ostatních přístrojích je rozlišení řádově menší, padlo logické podezření, zda-li se nejedná o marketingový trik. A skutečnost? Nejedná. Displej na D3 má opravdu revolučně kvalitní rozlišení v porovnání s konkurencí a při prohlížení je rastr nepostřehnutelný. Snímky jsou tedy na displeji velmi ostré a kvalitní. Kromě prohlížení snímků se tato výhoda vyššího rozlišení vyplatí také v režimu Live View. Při pohledu lupou na displeje Canonu 1D Mark III a Nikonu D3 jasně vítězí D3. Velikost bodů je řádově menší.

Autofokus
Systém automatického zaostřování je také horká novinka. Celkem je zde 51 bodů, z toho 15 křížových. Systém Multi-CAM3500FX pracuje na principu pasivního TTL zaostřování, které umí pracovat v režimu jednorázového ostření, kontinuálního zaostřování, nebo ho můžeme přepnout na manuální režim. Nechybí ani prediktivní zaostřování, které se v případě potřeby v kontinuálním režimu automaticky aktivuje. Právě díky velkému počtu bodů by nyní mělo být ještě kvalitnější. Pomocné světlo pro AF zde není, pro tuto funkci musíme dokoupit externí blesk. Rychlost zaostřování záleží na konkrétních objektivech, ale s testovaným AF-S Nikkor 17-35/2,8D pracovalo velmi dobře i ve špatném osvětlení. V režimu Live View lze zvolit také režim ostření pomocí hlavního snímače, kde si můžeme vybrat jakoukoliv oblast na scéně, která bude sloužit jako bod zaostření. Nutno dodat, že v tomto režimu je AF výrazně pomalejší a hodí se, jen pokud opravdu musíme Live view použít. V režimu Live View lze ale také využít 51 bodového AF, ale při každém zaostření se musí sklopit zrcátko, takže na displeji pak chvíli nic nevidíme.

Sériové snímání
Univerzálnost tohoto fotoaparátu je dána kvalitním velkým snímačem s rozumným rozlišením a rychlým sériovým snímáním. D3 je tak vhodná jak do ateliéru, tak i pro náročnou reportážní práci. Porovnání s Canonem 1D Mark III je následující. Canon umí 10 snímků za sekundu v rozlišení 10 MPix s bufferem pro 110 snímků. Nikon umí 9 snímků za sekundu v rozlišení 12 MPix s bufferem pro 64 snímků, ale po přepnutí na 5 MPix (1,5x ořezový faktor, tzn. DX) umí až 11 snímků za sekundu. Vítěz je tedy daný úhlem pohledu, ale jedná se o rovnocenné soupeře.

Live View
Další revoluční novinkou v řadách DSLR Nikonu je Live View, tedy živý náhled scény promítaný na displej. Tuto technologii již konkurence nějakou dobu používá, Nikon nyní srovnal krok a přidal něco navíc. Umí v tomto režimu i zaostřovat bez nutnosti zdvihání zrcátka. Ostří pomocí hlavního snímače, podobně jako kompaktní fotoaparáty.
V menu si můžeme vybrat ze dvou režimů - "Handheld" pro držení z ruky a "Tripod" pro focení ze stativu. V režimu "z ruky" fotoaparát zaostřuje pomocí speciálních AF senzorů, tedy jako každá DSLR. Musí tedy po namáčknutí spouště sklopit zrcátko, čímž se displej zatmí. Na displeji se v tomto režimu uprostřed scény zobrazuje podobný obrazec, jaký vidíme v hledáčku, v jehož vnitřní části si můžeme vybrat bod zaostření, v dolní části displeje je simulace stavového řádku z hledáčku. V režimu "stativ" je scéna na displeji bez obrazce a bod zaostření lze vybrat z jakékoliv části scény. Opět je zde i stavový řádek. V obou režimech lze zapnout na displej i pomocnou mřížku, která scénu rozdělí na třetiny.
V obou režimech lze část scény zvětšit, což se hodí zejména pro kontrolu zaostření. Oblast, kterou zvětšujeme, je vždy vázána na zvolený bod zaostření.
Odezva displeje není zcela ideální, je o něco málo horší než u běžných kompaktů. Pokud chceme přesné reakce na dění na scéně, musíme fotografovat přes optický SLR hledáček. Oproti kompaktům je však výhodou lepší rozlišení a díky velikosti displeje i snadnější kontrola správnosti zaostření. V režimu Live View lze zaostřovat velmi přesně i manuálně, a to s minimální hloubkou ostrosti.

Ovládání
Zde žádné revoluční změny nejsou. Dalo by se říci, že citelné změny nejsou prakticky žádné. Kdo někdy v ruce držel D2x, bude se zde cítit jako doma. I majitelé nižších zrcadlovek, typu D80, budou z velké části ihned vědět, na co je většina tlačítek a jak se orientovat v menu. Hlavním rozdílem oproti levnějším Nikonům je vyvedení volby oblasti zaostření a oblasti měření expozice na přepínače a malý stavový displej na zadní straně, pod kterým jsou tlačítka pro rychlé nastavení citlivosti, rozlišení a vyvážení bílé barvy. Celkově má tedy D3 dva stavové displeje. Jeden velký na horní straně a druhý menší na zadní straně. Navíc si můžeme další stavový displej nasimulovat na velkém barevném displeji na zadní straně.
Křížový osmisměrný ovladač napravo od displeje má také prostřední potvrzovací tlačítko. Již tradičně je kolem něj přepínač pro uzamknutí volby oblasti zaostření.
Vestavěný vertikální grip pro snadnější fotografování na výšku není zcela plnohodnotný. Má menší hloubku, a i když jsou zde obě multifunkční kolečka a tlačítko AF-ON, chybí zde tlačítko kompenzace expozice. Ta se při používání vertikálního gripu mění velmi těžko. To je oproti Canonu 1D Mark III mínus.

 

Kvalita obrazu
Již tisková zpráva, která avizovala maximální citlivost ISO 25 600, naznačovala, že se u Nikonu zaměřili na problém s digitálním šumem, který byl problémem D2x (na vysokých citlivostech). A nutno říci, že japonští inženýři splnili svůj domácí úkol na jedničku. Výsledky jsou v porovnání se staršími DSLR Nikonu vynikající. Přímé porovnání s Canonem provedeme až se sériovým kusem. I s před-sériovým kusem jsou však snímky pořízené na citlivost ISO 1600 pouze minimálně zasažené šumem, a to i při pohledu s maximálním přiblížením. Skutečný rozsah citlivostí snímače je od ISO 200 do ISO 6400. Je ale možné použít rozšíření v obou směrech. Celkem máme tedy na výběr od ISO 100 do ISO 25 600. To znamená, že pokud vaše DSLR končí na ISO 1600, tak může za určitých podmínek použít čas expozice například 1/2 s, tak D3 s citlivostí ISO 25 600 za stejného osvětlení a nastavení clony může použít až 1/32 s. Šum okolo citlivosti ISO 1600 má téměř zcela potlačenu barevnou složku, neprojevuje se tedy nepříjemnými červenými nebo zelenými tečkami. Je vidět pouze "zrno". Barevnost se začíná projevovat až na ISO 6400. I na této citlivosti jsou však zmenšené snímky dobře použitelné! Pokud použijeme vyšší citlivosti, kvalita rapidně klesá, ale stále jsou snímky použitelné, byť vyžadují editační zásahy.

Výdrž baterie
Díky vestavěnému vertikálnímu gripu lze u tohoto typu zrcadlovek použít větší baterii, než jaké se dávají do menších modelů. Výdrž lze odhadnout okolo 1000 snímků s normální intenzitou prohlížení. Pokud budeme šetřit (minimální používání displeje), dostaneme se určitě výrazně přes 1000 snímků. Přesnější čísla přineseme v podrobné recenzi sériového kusu. Opět v menu nechybí možnost zobrazit zbývající kapacitu baterie v jednotkách procent, počet nafocených snímků od nabití baterie i celkovou životnost baterie.

Drobnosti a finesy
GPS modul, ani adaptér pro WiFi přenos snímků k dispozici nemáme, ale bude možné je přikoupit. Další zajímavostí je zobrazení umělého horizontu na displeji fotoaparátu. Máme tak možnost ověřit si natočení těla zrcadlovky. Hodí se to, pokud nemáme k dispozici stativ s vodováhou apod. Senzor reaguje pouze na natočení vlevo a vpravo, bohužel nikoliv na naklonění vpřed a vzad. Mezi "vychytávky" také bezesporu patří duální slot na CF karty, který lze provozovat v několika režimech. Lze nastavit ochranu proti přetečení jedné karty. Pokud zaplníme jednu, začne se automaticky vše zapisovat na druhou. Druhý režim umožňuje zálohování, tedy zdvojený zápis na obě karty. Třetí možnost je rozdělení RAW snímků na jednu kartu a JPEG na druhou. Opomenout nelze ani HDMI video výstup, který se konečně začíná v digitální fotografii stále více prosazovat.

Shrnutí
Nikon D3 je bezesporu velmi povedený fotoaparát. Originály snímků před-sériového kusu ale bohužel není možné publikovat. Soudě podle prvních zkušeností, snímky jsou plně použitelné a velmi kvalitní. Na trh by se měla D3 dostat koncem listopadu a ceny v maloobchodech se pohybují okolo 130 000 Kč.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

AF

Autor: pepe Muž

Založeno: 01.11.2007, 09:00
Odpovědí: 2

"V režimu Live View lze ale také využít 51 bodového AF, ale při každém zaostření se musí sklopit zrcátko, takže na displeji pak chvíli nic nevidíme." "Nikon nyní srovnal krok a přidal něco navíc. Umí v tomto režimu i zaostřovat bez nutnosti zdvihání zrcátka. " Tak jak je to?

Odpovědět na příspěvek

RE: AF

Autor: pepe Muž

Založeno: 01.11.2007, 09:02

Jo jen při 51 AF, jestli to dobře chápu.

Odpovědět na příspěvek

RE: AF

Autor: pepe Muž

Založeno: 01.11.2007, 09:04

Jo, ono si to chce nejdřív přečíst celé, aby člověk nebyl za vemeno :-)

Odpovědět na příspěvek

???????

Autor: Vlcek Muž

Založeno: 02.11.2007, 09:20
Odpovědí: 2

Kdo chce hodnotit Nikona D3, když jsem ho držel dvakrát v ruce a žadná data jsem si nemohl odnést a ani program na formát RAW neexistuje. Zatím to vidím jako škatulku s displejem, protože bez možnosti sehnat nějaká data v Raw mě a nikomu jinému neumožňuje něco hodnotit.

Odpovědět na příspěvek

RE: ???????

Autor: mk Muž

Založeno: 02.11.2007, 11:56

A do jpg to fotit neumí?

Odpovědět na příspěvek

RE: ???????

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 02.11.2007, 12:34

Fotoaparat se jeste neprodava, takze neni duvod aby existoval konvertor. Az bude fotoaparat uveden na trh, verim, ze okamzite budou reagovat i vyrobci softwaru prislusnou aktualizaci.

Ja hodnotit opravdu mohu. Data jsem si mohl odnest, ale nesmim je uverejnit. A muj nazor na to, co jsem videl, je v clanku.

Odpovědět na příspěvek

Canon

Autor: Tomas Muž

Založeno: 02.11.2007, 17:04
Odpovědí: 0

Super, som velmi rad, ze konecne Nikon uviedol taketo delo. Konecne to trocha nakopne Canon aby priniesol nieco nove ;) nech zije konkurencia

Odpovědět na příspěvek

len l7 ks na ČR a SR

Autor: dyfur Muž

Založeno: 05.11.2007, 19:26
Odpovědí: 0

pokiaľ viem v "prvej várke" sa má doviesť na uzemie Českej republiky a Slovenskej
republiky len l7 kusov týchto fotoaparátov.
Z toho 7 ks sú už zadané pre tlač.agentúry
-tak by mňa vážne zaujímalo kto môže mať
aké uživateľské dojmy resp.kedy budeme
mať možnosť ozaj posudiť aký foťák vlastne je.Zatial je prepočet zhruba 1 foťák na 1mil obyvatelov a to je málo.či nie?
Zrejme až po Novom roku budú reálne skusenosti s užívaním - asi je to týmto trhom........
doteraz čo som sa tu dočítal je málo,a značne tajomné.

Odpovědět na příspěvek

Srovnani s Canon?

Autor: Lubos Servus Muž

Založeno: 15.11.2007, 19:19
Odpovědí: 5

Při vší úctě si nemyslím, že konkurentem pro D3 je zrovna 1D MarkIII. Má zcela jinou velikost čipu a jednoznačné určení pro reportáž. Pokud vezmeme hierchii ve firmních nabídkách, tak top model Nikonu s plným čipem a určením pro studio i reportáž je D3 a u Canonu je to jednoznačně 1DS Mark III. A ten má při stejné velikosti čipu o téměř cca 9MPx více. To jen pro pořádek. Luboš

Odpovědět na příspěvek

RE: Srovnani s Canon?

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 15.11.2007, 22:40

Je to vas nazor a nikdo vam ho nebere, ovsem muzete nam sdelit, proc myslite ze D3 neni vhodna pro reportaz? :) Extremne rychle seriove snimani, prijemny hledacek, kvalitni utesnene telo, dualni slot pro dosazeni maximalni kapacity... co potrebujete vice?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Srovnani s Canon?

Autor: Lubos Servus Muž

Založeno: 15.11.2007, 22:56

No asi bych Vám měl za prvé sdělit, že ve svých několika větách nikde nezmiňuji, že D3 je nevhodná pro reportáž. Naopak ji vnímám, že je vhodná pro reportáž i studio, což jsem také explicitně napsal a tedy trochu nechápu jak jste z mého příspěvku mohl dojít k Vaší otázce. A protože stejně tak vnímám 1DS Mark III, ale nikoli už 1D Mark III, který do studia už myšlen není, tedy jsem si dovolil se podivit Vašemu přirovnání. Mimochodem začátek Vaší odpovědi mi přijde poněkud konfrontačního charakteru. Já Vám to píšu jako námět, nikoli coby kritiku. A píši to Vám ve smuslu Tobě, nikoli Vám jako národu. Hezký večer

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Srovnani s Canon?

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 16.11.2007, 11:24

Pokud tedy D3 chapete take jako reportazni, tak proc jej s 1D Mark III nesrovnavat? Pripada mi to logicke. Ale nazory mame zjevne kazdy svoje (coz je v poradku).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Srovnani s Canon?

Autor: Lubos Servus Muž

Založeno: 16.11.2007, 16:55

Tyto dva přístroje mají srovnatelnou pouze cenu. Liší se rozměry čipu - Nikon D3 plný kinofilm, Canon 1D MarkIII crop 1.3x, dále určením - D3 dost univerzální věc (včetně reportáže i studia), 1D MarkIII čistě reportážní mašina a v neposlední řadě se liší i v hiearchii - D3 je top model Nikonu a 1D MarkIII nikoli. Z těchto důvodů si myslím, že skutečným srovnávacím etalonem pro D3 je 1DS MarkIII a to i když má vyšší cenu. Jinak o nic nejde, mám radost, že Nikon šel do plného formátu čipu. Mám rád velké čipy, teď používám datastěnu Leaf Aptus 75 a dost se těším až někdo udělá datastěnu s čipem 6x6.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Srovnani s Canon?

Autor: Garik Avanesian Muž

Založeno: 04.03.2008, 22:51

Pane, mam pred sebou D3, 1Ds MkIII a 5d. Testuji to nahoru-dolu. Jednak D3 nema plny format, ten format trochu mensi nez u 5D, ktery zase neni full frame. Porovnavat s 1Ds Mk3 Dtrojku neni spravne, protoze ta je kamerou jineho razu. Jinak muzete Nikon povesit na hrebik a zapomenut ze exestuje. To vidim v testech ktere delam. Pro reportery zase D3 jevi se super spolehlivou kamerou ktera i v extremalnich podminkach da dost dobrou kvalitu obrazu, a za mene penez. 5d zase kvalitou obrazu skoro stejna ale postrada rychlost a profesionalni vecicky kterymi D3 dobre zasobena.

Odpovědět na příspěvek

NIKON D3 -skusenosť = NULA

Autor: dyfur Muž

Založeno: 16.11.2007, 20:00
Odpovědí: 2

tento článok má názov skusenosti s D3 nikonom.čo to tu píšete o canone-
PIŠTE o skusenostiach s D3-tie ale asi nikto nemá.
a teoretizuje sa tu len o canon versus nikon.ale tak predsa neznie názov.
Ide o skusenosti s D3 či nie ?
Záver:možno niekto šťastný nikon D3 držal na predvádzačke a to je všetko.Reálne skusenosti nie su - tak zatial k čomu tento článok......

Odpovědět na příspěvek

RE: NIKON D3 -skusenosť = NULA

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 17.11.2007, 02:33

V redakci jsme meli Nikon D3 k dispozici 3 dny, coz sice neni mnoho, ale na napsani prvnich zkusenosti to myslim staci. Takze nadpis vaseho prispevku neni uplne presny. Na druhou stranu mate pravdu, ze na hlubsi zkusenost s kazdodennim pouzivanim D3ky si budeme muset jeste nejaky mesic pockat.

Odpovědět na příspěvek

RE: NIKON D3 -skusenosť = NULA

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 17.11.2007, 16:48

Ano, na predvadecce jsem ho drzel take, ale z tak kratkeho casu jsem si netroufl psat nejake zkusenosti. Pak jsme ale dostali na testovani D3 na nekolik dnia verte ze tento clanek je zalozen na zcela realnych praktickych zkusenostech pri realnem foceni.

Odpovědět na příspěvek

zverejnene fotky

Autor: Lukas Muž

Založeno: 17.11.2007, 08:42
Odpovědí: 0

Jen pro poradek :) foceno jpeg a uvedeno bez jakychkoliv ps uprav
http://cliffmautne
r.typepad.com/my_weblog/2
007/09/ok-its-after-1a.ht
ml

Odpovědět na příspěvek

Nedůvěryhodná recenze odzačátku

Autor: Taffey Muž

Založeno: 29.05.2008, 11:28
Odpovědí: 1

Jak nám věřit tomuto článku, když autor píše hned na začátku takovou ptákovinu:
"Diskutovano
u novinkou na D3 je displej. Udává se rozlišení 922 000 bodů na úhlopříčce 3". Vzhledem k tomu, že na ostatních přístrojích je rozlišení řádově menší, padlo logické podezření, zda-li se nejedná o marketingový trik."? Řádově menší znamená v tomto případě, že by rozlišení displejů jiných přístrojů muselo být max. sto tisíc bodů mínus jeden. Což není pravda, protože už můj Dynax7D má rozlišení 230000 bodů a to je, vzhledem k jiným DSLR, staříček. Podobné rozlišení jako Dynax mají dnes všechny zrcadlovky. Jak mám potom vědět, že ostatní informace jsou v pořádku? Měli byste si po sobě vždycky přečíst, co jste napsali a aspoň ta největší moudra vymazat.

Odpovědět na příspěvek

RE: Nedůvěryhodná recenze odzačátku

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 29.05.2008, 11:41

Pokud chcete bazírovat na detailech, tak toto není recenze. Tu naleznete zde: http://www.fotografovani.
cz/art/forec_amater/nikon
-d3-recenze.html

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: