Minule jsme si vysvětlili, co je to automatické měření expozice a jak u digitálních fotoaparátů funguje. Dnes na toto téma úzce navážeme a ukážeme si, jak takové měření expozice můžeme přímo ovlivnit – rychle, jednoduše a bez složitých výpočtů a vzorečků. Ano! Řeč není o ničem jiném, než o expoziční kompenzaci!
Tento výkonný a všestranný plochý skener jsme představili jako novinku letos v březnu, k dostání je od dubna a jeho prodejní cena se pohybuje kolem pěti tisíc korun. V testu jsem se zaměřil hlavně na skenování fotografií a transparentních předloh – kinofilmů, ať už v pásech, nebo diapozitivů v rámečcích, a také středního formátu.
Během testování cenově dostupné plnoformátové digitální zrcadlovky Nikon D600 jsem dostal nabídku na vyzkoušení nové verze D610, kterou jsem přirozeně velmi rád přijal. Původně jsem uvažoval, že připravím přímou srovnávací recenzi obou modelů, ale záhy jsem si uvědomil, že přehlednější a praktičtější budou recenze dvě, propojené vzájemně linkem.
21. července 2005, 00.00 | Všechno je jednou poprvé. Sony obohatilo nabídku EVF ultrazoomů s optickou stabilizací svým modelem Cyber-Shot H1. Konkurence čtveřice Canon, Konica Minolta, Nikon a Panasonic mají již za sebou několik vývojových řad těchto modelů, ovšem Sony není nijak pozadu. Jejich H1 nabízí 12x zoom, rozlišení 5,1 MPix a 2,5“ displej. Tentokrát však bez optiky Carl Zeiss. Jak to tedy vypadá s H1 v praxi?
{Popis a konstrukce}
Všechno je jednou poprvé. Sony obohatilo nabídku EVF ultrazoomů s optickou stabilizací svým modelem Cyber-Shot H1. Konkurence čtveřice Canon, Konica Minolta, Nikon a Panasonic mají již za sebou několik vývojových řad těchto modelů, ovšem Sony není nijak pozadu. Jejich H1 nabízí 12x zoom, rozlišení 5,1MPix a 2,5" displej. Tentokrát však bez optiky Carl Zeiss. Jak to tedy vypadá s H1 v praxi?
Konstrukce a design
Konstrukci fotoaparátu dominuje rozměrný tubus objektivu. Fotoaparát překvapí poměrně malým gripem, který je v nepoměru s velikostí objektivu. Přístroj se tak nedrží nejlépe, ale na druhou stranu lze ocenit kompaktnost celého řešení, které je zároveň použitelné a fotoaparát nezabírá příliš místa.Plastové tělo má pouze kovový tubus objektivu a závit pro stativ. Zbytek těla tvoří plast stříbrné barvy.
Po zapnutí se z tubusu vysune ještě podstatná část objektivu a hloubka fotoaparátu se tak zvětší o necelé 3 cm. Při zoomování se již objektiv vysunuje pouze minimálně, tzn. o necelé 4 mm. Na přední straně je kromě objektivu také pomocné světlo automatického zaostřování, umístěné mezi tubusem objektivu a gripem. Na levém boku těla přístroje nalezneme pod plastovou krytkou konektory A/V a USB. Spodní strana nabízí originální řešení krytí prostoru pro baterie a paměťovou kartu. Plastová dvířka lze v jejich prostředku "zlomit" pomocí kloubu, čímž se dostaneme pouze k paměťové kartě. Odsunutím celé krytky odkryjeme i prostor baterií. Do pravého boku je z tohoto prostoru udělána malá díra zakrytá gumovou záslepkou pro vedení kabelu externího napájení.
Na horní části přístroje je výstupek pro elektronický hledáček s možností dioptrické korekce a vestavěný blesk, který se vyklápí ručně, nebo automaticky, je-li potřeba. Napravo od výstupku je zapuštěné tlačítko pro zapnutí fotoaparátu, kruhový volič expozičních režim, tlačítka pro nastavení režimu zaostřování a sériového snímání. Na kraji gripu je na výstupku umístěno tlačítko spouště. Na přední straně gripu je pak multifunkční kolečko, které lze stisknout.
Více než polovinu plochy zadní strany zabírá rozměrný LCD displej, nad kterým je umístěn hledáček a tlačítka pro přepínání mezi displejem a hledáčkem a pro aktivaci optické stabilizace. Napravo od displeje je skupina pěti tlačítek uspořádaných do tvaru křížového ovladače, okolo kterých jsou další tři tlačítka pro aktivaci menu, ovládání displeje a nastavení rozlišení (mazání snímku). V pravém horním rohu je pak umístěn kolébkový ovladač zoomu.
Design i konstrukce odpovídá konkurenčním EVF ultrazoomům a lze říci, že je povedený, vzhledem k tomu, že na tento segment trhu vstoupilo Sony poprvé. Rozměry přístroje jsou: 107,8 x 81,4 x 91,2 mm (š x v x h). Hmotnost bez baterie a karty je cca 437 g. S baterií a kartou je to cca 493 g. S nasazenou krytkou objektivu, bateriemi a kartou se dostáváme na cca 510 g.
[-more-]{Technické parametry}
Technická specifikace
Použitý snímač Super HAD CCD s efektivním rozlišením 5,1 MPix má úhlopříčku 1/2,5". Díky němu můžeme fotografovat snímky s rozlišením 2 592 x 1 944, 2 592 x 1 728 (3:2), 2 048 x 1 536, 1 280 x 960 a 640x480 bodů s citlivostí ISO 64, 100, 200 a 400 ve formátu JPEG. Snímkům lze nastavit ostrost, kontrast a saturace ve třech různých stupních. Nechybí ani barevné filtry černobílý a sepia. Ozvučené video sekvence ve formátu MPG můžeme natáčet s rozlišením 640 x 480 bodů s frekvencí 30, nebo 16,6 snímků za sekundu a 160 x 112 bodů s frekvencí 8 sn/s.
Objektiv Sony Lens nabízí 12x optický zoom díky rozsahu ohniskové vzdálenosti od 6 mm do 72 mm (ekvivalent kinofilmu je 36-432 mm). Světelnost objektivu je F2,8-3,7 a maximální clonové číslo lze nastavit F8,0.. Na rozdíl od většiny ostatních fotoaparátů Sony zde nebyla použita optika od společnosti Carl Zeiss. Optická stabilizace má dva režimy, první stabilizuje obraz pouze při fotografování a druhý i při komponování snímku. Automatické pasivní zaostřování porovnává kontrast na 3 bodech, přičemž máme možnost použití pouze jednoho bodu s nastavitelnou polohou. Lze použít také režim kontinuálního a manuálního zaostřování a pomocné světlo, které pomáhá autofokusu ve zhoršených světelných podmínkách. Minimální zaostřovací vzdálenost v režimu makro jsou 2 cm na nejkratším ohnisku a 90 cm na nejdelším. Na objektiv je možné pomocí adaptéru nasadit sluneční clonu (v balení s fotoaparátem), nebo předsádky (nutno dokoupit).
Vzhledem k zaměření na náročnější uživatele ani nepřekvapí přítomnost všech možností nastavení expozice od plně automatické, přes poloautomatické režimy s prioritou času a clony, až po plně manuální. Nechybí ani několik scénických režimů: portrét, krajina, sport, pláž, svíčka, noční portrét a noc. V závislosti na zvoleném expozičním režimu se čas závěrky nastavuje od 1/2 000 s do 30 s. Automatiku lze regulovat kompenzací expozice v rozsahu +-2EV po 1/3EV krocích. Měření světla probíhá celoplošně, s důrazem na střed, nebo bodově. Sériové snímání pořídí až 9 snímků rychlostí pouze 1,3 snímku za sekundu. Lepší kontrolu nad nastavením expozičních hodnot nám zajistí možnost zobrazení živého histogramu při fotografování. Pro rychlejší snímání můžeme využít režim Multi Burst, který exponuje 16 snímků nejrychleji během cca 0,5 s a uloží je do jedné fotografie s rozlišením 1 280 x 960 bodů. Nastavit mu lze intervaly 1/7,5s, 1/15s a 1/30s.
Vyvážení bílé barvy umožňuje zvolit jednu z předvoleb (den, zataženo, zářivka a žárovka), manuální měření, nebo vše můžeme nechat na automatice. Vestavěný blesk vyskočí v případě nutnosti sám, můžeme jej také vyklopit ručně, není blokován žádnou pojistkou. Nastavit mu lze režim automatického záblesku, vynuceného záblesku, synchronizace s dlouhým časem závěrky a redukce jevu červených očí. Udávaný dosah je 0,3-6,8 m na nejkratším ohnisku a 0,9-5,2 m na nejdelším ohnisku. I když je na první pohled malý, tak svým výkonem rozhodně překvapí.
Elektronický EVF hledáček má displej s úhlopříčkou 0,3" a 115 200 body. LCD displej na zadní straně má úhlopříčku 2,5" a také 115 200 bodů. Pro ukládání snímků můžeme využít interní paměť s kapacitou 32MB, nebo paměťové karty Memory Stick, nebo Memory Stick PRO. Pro přenos snímků je ve fotoaparátu připraveno rozhraní USB 2.0. Využít můžeme také video výstupu s formáty PAL a NTSC. O napájení se starají pouze dvě tužkové AA baterie. Přímý tisk bez přítomnosti počítače můžeme provést pomocí standardu PictBridge.
[-more-]{Ovládání fotoaparátu}
Ovládání
Systém ovládání je velmi podobný tomu z ostatních současných Cyber-Shot fotoaparátů. Plocha fotoaparátu je pokryta rozumným množstvím tlačítek, kde zjevně zvítězil kompromis mezi rychlým a jednoduchým ovládáním. Zcela jistě by se zde vešlo více tlačítek, ovšem na úkor orientace uživatele. Takto mohou i méně zkušení fotografové bez obav přístroj používat aniž by museli hledat kde se co nastavuje. Jak bylo řečeno u konstrukce, grip je poměrně malý, což bude dělat problémy lidem s většíma rukama, ovšem i tak lze udržet fotoaparát v jedné ruce. Lepší držení podporuje i výstupek v pravé části zadní strany.
Všechna tlačítka se příjemně používají a mají čitelný chod. Pro zapnutí fotoaparátu stačí pouze stisknout tlačítko Power, není nutné jej držet. Na horní straně mezi kruhovým voličem expozičních režimů a spouští jsou dvě tlačítka. První slouží pro přepínání režimů zaostřování, kde můžeme zvolit tříbodové ostření, jednobodové ostření, jednobodové ostření s možností posunu bodu po cca 75% plochy záběru a manuální zaostřování. Po zvolení manuálního ostření můžeme levým a pravým tlačítkem křížového ovladače nastavit požadovanou vzdálenost zaostření. Druhé tlačítko nastavuje sériové snímání, režim Multi Burst a bracketing.
Křížovým ovladačem si můžeme prohlédnout poslední pořízený snímek, nastavit režim blesku, aktivovat makro režim a zapnout samospoušť. Tlačítka pod křížovým ovladačem slouží pro nastavení displeje (zobrazení histogramu a informací na displeji) a mazání snímků (v režimu fotografování slouží pro nastavení rozlišení). To je typický znak fotoaparátů Sony. Nastavení rozlišení snímků není v menu, ale pod samostatným tlačítkem. Pro nastavení času, clony a kompenzace expozice je na přední straně gripu umístěno kolečko, které lze stisknout do hloubky.
Samotné menu nabízí nastavení oblasti měření expozice, vyvážení bílé barvy, citlivosti, stupně komprese, bracketingu, intervalu v režimu Multi Burst (1/7,5s, 1/15s a 1/30s), intenzity záblesku, saturace, kontrastu a ostrosti. Poslední položkou menu je možnost aktivace Setupu, kde lze aktivovat kontinuální zaostřování, digitální zoom, nastavit datum, aktivovat funkci blesku pro redukci jevu červených očí, pomocné světlo autofokusu, automatické prohlížení pořízených snímků, režim stabilizace, použití předsádek, formátovat paměť, nastavit jas displejů, zvuky, jazyk, číslování souborů, výstupní video formát a čas. V režimu prohlížení snímků nabízí menu zamykání snímků, tisk fotografií, automatické prohlížení, zmenšování a otáčení snímků a stříhání videa (rozdělení videa v libovolném bodě).
[-more-]{Kvalita snímků a hodnocení}
Kvalita snímků
S digitálním šumem je na tom Sony H1 poměrně dobře. Na nejnižší citlivosti ISO 64 není šum prakticky vůbec vidět ani po přiblížení a ISO 100 je na tom velmi podobně. Menší stopy šumu jsou patrné již při citlivosti ISO 200, ale situaci zachraňuje redukce šumu. Velmi malý šum je pak patrný pouze na jednolitých plochách. Na denních snímcích prakticky nic nepoznáme a na nočních se šum může projevit zejména na obloze. Citlivost ISO 400 přináší již silnější šum, který se projeví na jakémkoliv snímku pro přiblížení v poměru 1:1. Na zmenšených snímcích není vidět, ty jsou dobře použitelné pro webové účely a pro tisk na menší formáty. Šum patrný i na zmenšených snímcích se nám na této citlivosti projevil u nočních testovacích fotografií, kde byl patrný na obloze.
Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů: ISO 64, 100, 200 a 400)
Automatické vyvážení bílé barvy podává spolehlivé výkony za běžných podmínek. V žárovkovém osvětlení je nutné zvolit odpovídající předvolbu, nebo vyvážení změřit manuálně. V případě automatiky by pak měly snímky oranžovohnědý nádech, stejně jako drtivá většina konkurence.
Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)
Snímky nepostrádají detaily a rozlišení, ovšem lehce jim chybí ostrost, což lze upravit nastavením doostřování ve fotoaparátu, nebo při úpravách v počítači. Fotoaparát zachytí všechny potřebné detaily, ovšem je potřeba počítat se soudkovitým zkreslením na nejkratším ohnisku (není nijak extrémní a s rostoucím ohniskem mizí) a aberací, která je vzhledem ke konkurenci někde v průměru. Patrná je zejména u krajů snímků na kontrastních přechodech mezi světlými a tmavými oblastmi. Ztráta ostrosti v rozích je minimální, stejně jako vinětace.
Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 36 mm, vpravo 432 mm)
Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 36 mm, vpravo 432 mm)
Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 64, 100, 200 a 400)
Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 64, 100, 200 a 400)
Ukázka video sekvence (5,95MB)
[-more-]{Praktické zkušenosti a závěr}
Praktické zkušenosti
Mezi stisknutím tlačítka On a pořízením prvního snímku uplyne cca 2,9s. Na to, že fotoaparát musí vysunout poměrně velký objektiv je to slušná hodnota. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách neměřitelná, tzn. pod 0,1s. Bez namáčknutí je prodleva závislá na době, za kterou fotoaparát zaostří. Na nejkratším ohnisku může být prodleva pouze cca 0,1s, ovšem pokud použijeme plný zoom, tak se můžeme dostat až na hodnoty okolo jedné sekundy. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá cca 1,6s, což je poměrně dobrá hodnota. Ovládání zoomu je rozděleno velmi jemně na desítky kroků. Kolébkový ovladač zoomu má na každé straně dvě polohy, podle síly stisku. Jemné namáčknutí ovladače posunuje zoom po velmi jemných krocích a pokud přitlačíme, fotoaparát přezoomuje velmi rychle.
Displej má velmi malé zpoždění a při namáčknutí spouště se zobrazování scény přeruší jen na okamžik. Provoz fotoaparátu je poměrně rychlý, ovšem křížový ovladač si v menu dává na čas a pokud se chceme rychle posunout na druhou stranu menu, tak ignoruje po sobě krátce jdoucí stisknutí. Interval to není nijak velký, ovšem dle našeho názoru, jde o zbytečné zdržování. Odezva na tlačítka je jinak velmi rychlá.
Automatická expozice pracuje velmi dobře, stejně jako automatické zaostřování, na jehož limity narazíme zejména na delších ohniscích ve špatných světelných podmínkách, což je problém většiny ultrazoomů. Výhodou je, že zvuk zaostřování není prakticky slyšet. Při aktivaci manuálního ostření se nám na displeji zobrazí stupnice vzdáleností rozdělená na dvě části. První část má stupnici od 2cm do 90cm a druhá od 90cm do nekonečna. Poslední krok před nekonečnem je 5m. Při zaostřování se nám automaticky střed záběru zvětší přes celý displej, to pro lepší kontrolu zaostření. Pro případ použití autofokusu máme k dispozici velmi výkonnou přisvětlovací diodu. Nevýhodou může být poměrně malé maximální clonové číslo F8,0. Při zhoršených světelných podmínkách můžeme vzít za vděk optickou stabilizací obrazu, které pracuje ve dvou režimech, stejně jako u konkurence. Její výkon je poměrně dobrý, ovšem čekali jsme o něco lepší výsledky, vzhledem ke zkušenostem, které Sony má se stabilizací obrazu u videokamer.
Sériové snímání je v klasickém režimu poměrně pomalé, což nenahradí ani režim Multi Burst, který umí zachytit až 16 snímků během půl sekundy, ale uloží je společně do jedné fotografie s malým rozlišením. Při fotografování máme k dispozici plochou malý, ale jinak detailní, živý histogram. Samozřejmostí je i histogram u již uložených snímků. Snad již posledním nedostatkem je nemožnost použití zoomu během natáčení video sekvencí. Na dvě tužkové baterie nám fotoaparát vydržel pro cca 200 snímků, ovšem jeho provoz při recenzování nebyl zcela standardní, byl velmi často zapínán a vypínán bez exponování snímků. Spotřebu energie lze tedy označit za velmi rozumnou.
Závěr
Sony Cyber-Shot H1 je povedený fotoaparát. Nutno také přihlédnout k faktu, že je u Sony první svého druhu. Nabízí stejně jako konkurence obrazové rozlišení 5MPix, 12x optický zoom, stabilizaci obrazu Super SteadyShot a velký 2,5" displej. Snímky jsou kvalitní, s nízkou úrovní šumu na nižších citlivostech a průměrnou ostrostí. Součástí balení s fotoaparátem jsou také dvě dobíjecí baterie, nabíječka, kabely, popruh, kryt objektivu, kroužek adaptéru, sluneční clona a CD se softwarem. Maloobchodní doporučená koncová cena je stanovena na 15 990,- Kč včetně DPH.
tak vazeni, a teraz mi poradte ako si mam vybrat. som zaciatocnik, ale rad by som sa venoval foteniu intenzivnejsie. preto ma zaujali fotaky tejto kategorie. ale teraz sa neviem rozhodnut: Sony H1, Cannon S2, Konica Minolta Z5, Panasonic FZ5? kto mi poradi? kaslem na video vo fotaku. Chcel by som aby som sa mohol na fotaku ''naucit'' fotografovat a mat z toho aj radost a pekne fotky ktore by som mohol upravovat aj v pocitaci. najde sa niekto kto mi dokaze odporucit jeden z uvedenych digi fotakov? dik. Inak, recenzia je fajn, pokial to ako amater dokazem posudit. Ale aj tak sa medzi uvedenymi typmi neviem rozhodnut. cital som aj dpreview.com a je to tazke. kto ma ake skusenosti a kto vie teda dat dobru radu?
Urcite nie tu Minoltu. Uprimne, svojho casu ked este nebola Z5 som chcel Z3 (namiesto 5 mpx len 3 mpx, inak na 99% to iste), ale som velmi rad, ze som si ju nakoniec nekupil (isiel som nakoniec do kompaktu, dnes by som este k tomu chcel D70 :-)). Cca 1 mesiac dozadu som mal na dovolenke tu cest fotit asi tyzden so Z3 a teda je to riadny shit a to uz som mal v ruke dost fotakov od shitovych HP az po uzasnu 20D od Canonu. Farebne podanie - zle (ani manualny WB nepomahal), defaultne su obrazky trochu dost soft, ostrenie na konci zoomu uplne zufale (ak je len o trochu menej svetla a nie je tam kontrastny prechod, tak sa vobec nechyta). S tymi ostatnymi (Sony, Canon, Panasonic) by si nemal urobit chybu.
Sony H1 mám sice jen 14 dní, ale zatím si nemohu stěžovat. Je to kvalitní přístroj, který nabízí vše co jsi amatérský fotograf může přát. V konkurenci FZ5, S2 IS, nebo Z5 jistě nezanikne. Každý z těchto DF má své + a - . Záleží na každém uživateli, co více preferuje. Funkcemi i vzhledem mě zaujal DF Sony H1.
Bral bych Sony H1. Dlouho jsem přemýšlel o A200, 8M, stabilizátor. S2 IS - rozplizlý fotky, asi to má nějakej silnej antišumák. Panasonic bych nebral.
Sony H1 se dá sehnat už za parádní cenu 12 500Kč.
Proc ne Panasonic? Kvalita fotek o drobek lepsi nez u Sony, hlavne mensi korona a realistictejsi barvy (si kup levny Canon nebo Photoshop, jestli se ti libi barvy jak namalovane fixama). Podle meho lepsi barvy pri pouziti blesku. Je mensi a lehci, ma Li-Ion aku => male vnitrni vybijeni, nepotrebujes drahou procesorovou nabijecku, aby tuzky vydrzely. Na ISO 400 jsou tyhle aparaty stejne nepouzitelne, misto nejakych 8MPix mega-hyper super-zoom stylovych sumokompaktu bych radsi priplatil a koupil US nebo bazarovy D70/EOS350:)
Proč ne Panasonic? Nemyslim že by to byl propadak, ale přeci jen patří spíš do tý smečky co stíhají špičku.
Jinak podle toho srovnání na dpreview.com - žlutozelenej nádech, šum, mdlejší barvy.
Panasonic urcite ne. Sice ma super funkce,super objektiv ale cip je neuveritelny sumak - to se tyka vsech Panasonicu. Uz na ISO 80 je na denni obloze jasny sum /pri problizeni 1:1/. Pro vyvolavani fotek to sice vubec nevadi, ale kdyz si chces z takove fotky udelat treba pozadi nebo neco tak to tam pekne bije. Mne se tento Sonak hodne libi - akorat ma neuveritelne pomale seriove snimani
Ech, stačí projít pár recenzí a porovnat si stejné obrázky v plném zvětšení - z trojice Canon S2 IS, Sony H1 a Panasonic FZ5 má největší šum Canon. Panasonic a Sony jsou na tom zhruba stejně.
E? Staci fotku zmensit na desktopove rozliseni a vetsina sumu je pryc jako mavnutim kouzelneho proutku. Nehlede na pluginy jako NoiseNinja, ktere uz davno maji pro FZ profil.
4 vs. 5Mpx bla bla bla :-) To je rozdil! Na fotku 10x15 staci 2Mpx bez orezu. Uz vidim ty davy nazoru, ze tomu tak neni :-) A stabilizator je nejnovejsi marketinkovy trhak, megapixely uz tolik netahnou ;-)
Mas pravdu, opt. zoom tak do 5x, ale 28mm najma ak fotis interiery (napr. projektant). Este nieco by som celkom nakoniec zobral do uvahy - ako aparat vyzera - no tento sony vyzera dost archaicky, povedal by som, ze je dost skaredy.
Hmm a ja si ho koupil kvuli tomu ze se mi libil jak je konzervativni :-))) Je to slusny fotak ... netvrdim ze nejlepsi ve sve tride ale mne vyhovuje ;-)
Dodavam ze to moc neumim a vetsinu musela zvladnout automatika a to jsem ji v tom mozna jeste branil :-) potreboval bych nejakou prirucku pro zacatecniky ;-)
Každý si foťák kupuje na niečo iné...niekto rád fotí vzdialené predmety, niekto interiéry alebo domy z blízka a niekto rád fotí oboje...preto je treba pri výbere robiť kompromisy kôli tomu, čo chce človek fotiť, alebo si kúpiť foťák s výmenným objektívom...keby niekto nebol spokojný s rozsahmi objektívu, tak sa ešte dajú kúpiť aj wide a telekonvertory...
Ja som si pred pár mesiacmi kúpil FZ-20 a som s ním absolútne spokojný...vyberal som si ho práve kôli tomu "megazoomu"...dajú sa s ním fotiť aj veľmi vzdialené objekty bez statívu na plnom zoome...
myslím že jednoznačné doporučení ti nikdo nedá, všechny tyhle megazoomy se od sebe liší jen maličkostma, žádný nevybočuje nějakým zásadním parametrem. Všechny už šumí na 400 ISO a objektivy s takovým rozsahem nebudou nikdy ideální. Na druhou stranu pro začátečníka až moc dobré :-)
Já osobně bych šel raději do něčeho jako je A200, protože mně by se širší sklo hodilo více, než dlouhé ... ale to už jsou individuální potřeby.
tak neviem, na dpreview recenzii, ktore su fakt hlbkove prave hovorili ze ostrost bola az prilis pritiahnuta a fotky vychadzali niekedy az preostrene. tu naopak. Takisto tam chvalili ako sa fotak drzi a jeho tvar a vyvazenost fotaku a tu naopak. Fakt som zmateny... odporucam precitat je tam porovnanie Panasonic Lumix DMC-FZ5, Canon PowerShot S2 IS, Sony Cyber-shot H1, Kodak EasyShare Z740.... len EN: http://www.dpreview.com/r eviews/sonydsch1/
praveze to porovnanie som cital. ale co tam bolo napisane mi aj tak moc nepomoze, lebo tam hovoria o tom, ze je velmi tazke sa medzi tymi troma (Cannon, Sony, Pan.) rozhodnut. horsie vysla len Konica Minolta Z5 a Kodak tiez nebol moc odporuceny. Ale ja by som chcel radu od niekoho kto ich vyskusal, alebo sa vie z praktickej skusenosti vyjadrit a poradit s ohladom na moje potreby (video pre mna nie je dolezite, ja chcem fotit ; ostrost a prilisny kontrast H1 sa da upravit manualne....naozaj je to tak a funguje to dobre v praxi?; ovladanie je vraj pri H1 pomocou jog dial velmi dobre a intuitivne...atd). recenzii som cital dost a dost, ale velka cast hodnotenych veci, je pre mna zatial trochu abstraktna, kedze ako pisem som zaciatocnik. preto by som chcel dostat serioznu radu.
Pokud to nekomu pomuze, muzu pridat sve dojmy a nazory. Mam DSC-H1 asi mesic. Prvni nadseni bylo, ze to dela super fotky, protoze pred tim jsem mel analog kompakt. Myslim, ze co se tyce pomer cena/vykon je Sony hodne dobre postaven. Za 13500 - nynejsi cena u Sony - dostanete fakt solidni pristroj. Cannon IS 2 je o dost drazsi a podle review nenabizi tolik vice. Pokud chcete utratit vice penez pak si pockejte na Panasonic FZ30 - 8MPx - rucni fokus i zaostrovani, myslim, ze to bude bomba fotak, ale cenu cekam nekde kolem 20000CZK. Zpet k H1. Fotky jsou podle me dost ostre, bez uprav posilam primo do fotoprint. Za vyhodu povazuji stabilizator se zoomem. Daji se s tim delat pekne makra. Co vidim jako nevyhodu je vycnivajici displey, ktery se mi dost casto zapatla, takze ho porad utiram. Kdyby byl vyklapeci ( ale velikost zachvana ) bylo by to super. Cip je 1/2.5 takze je jasne, ze pri ISO400 uz tam nejaky sum je = shodne pro vsechny tyto kompakty. JInak naprosta spokojenost, potrebuji jen dva akumulatory (prilozeny i s nabijeckou).
H1 ma v specifikacii uvedene funkcie : "zhlukovy rezim (zabery) 9", "interval zhlukoveho snimania (priblizne v sekundach) 8" a "viacnasobne zhlukove snimanie Ano". viete mi niekto povedat, co su to za funkcie? je to nieco ako intervalove snimanie? ak ano, ako to funguje? pri intervalovom snimani napr. u Canon S2 sa da nastavit interval (1 - 60 min) a pocet snimkov (2 - 100). ako je to s tym zhlukovym snimanim?
teraz uz neviem, ci je to v tejto recenzii, ale zvukovy zaznam k fotkam sa tusim neda urobit. o dioptrickej korekcii som si nie isty ale tusim je mozna. uzivatelia potvrdia alebo vyvratia
zvuk nevím, dioptrická korekce ano - měl jsem ho v ruce, pod hledáčkem vyčnívá několik zubů od nastavení korekce - dá se najít i na fotce aparátu v článku, ví-li se kde
Pozor! Vsechny opticke stabilizatory resi pohyb v jednom ci dvou smerech. To znamena svisle a vodorovne. Tretim rozmerem zrejme myslite vzdalenost objektu, ale ta se stabilizaci nema nic spolecneho, to je otazka zaostreni.
sorry, ale ten sum je neakceptovatelny...!
mal som f828 a presiel som na Canon EOS 20D...ten rozdiel je neuveritelny! preco v Sony robia tak male cipy, ktore strasne sumia. pri 20D sum nevidno do ISO800!!!
dalej nebudem komentovat - uz nikdy SONY, HP a pod.
V teto kategorii JE akceptovatelny. Nemuzete srovnavat EVF a DSLR. Takto male snimace se delaji jednoduse proto, ze to tato kategorie fotoaparatu vyzaduje. Pristroje jsou mensi a lehci. Dokonce i Canon dela podobny pristroj (S2 IS), ktery ma srovnatelny sum jako H1 a s 20D by srovnani take neustal.
Asi takhle - v Praze u výstupu z metra Národní třída je fotobazar. A co myslíte že
tam mají ? Panasonic FZ3 a FZ5, Sony 828, a
několik Finepixů 5000 a 5500. Komu nevadí
šum na fotografii, tak si zde v této třídě určitě vybere, ceny jsou velice sympatické.
Procital sem diskuzi a celkove se toci kolem UZ... Radite ze dobry je Panasonic, Sony, Canon atd. Ale nikdo se nezminil o Olympusech. C-770 UZ je velice "kompaktni" , vazi pouze 280g... Navic C-765 je to same ale bez dobreho videa a stoji cca 7 500 Kc. Rozhodne nejsem zastance te a te znacky a nechci zadnou zvyhodnovat, sam fotoaparaty podle znacky nevybiram a zadnou nepreferuji. Ale myslim si ze co se UZ tyce, Olympus stoji alespon za zminku... ;-)
Mám přibližně rok Kyoceru M410R - extrémně rychlý fotoaparát, který má taky své mouchy - a předtím to byly Canony.. Před týdnem jsem měl možnost si tohoto soňáka vyzkoušet a musím uznat, že má velmi příjemné ovládání (především kolečkou pod spouští výborná věc), vypadá velice solidně, kvalitní materiály apod. Trochu mě zarazil grip - je opravdu malý - já sám mám na chlapa relativně menší ruku a prsty a necítil jsem se při jeho držení úplně jistě.. A ještě mě zarazil adaptační kroužek... Je plastový... Jinak hodně slušný model, navíc pouze na 2 baterie.
Je na tom ovela lepsie ako moj stary taliansky trust, akurat kontrastne rozhrania su fialove a v tme sum taha do cervena. Ale odfotil som mesiac tak ze na nom vidno kratery. Moze byt.
V recenzii je spomenuta moznost nastavenia stupna jpeg kompresie, moze niekto poskytnut informacie pocte stupnov, velkosti vystupnych obrazkov pripadne kvalitativne zmeny ?
Momentalne sa rozhodujem medzi H1 a FZ20, kde u H1 prave chyba ukladanie do raw formatu.
Nějakou dobu si už vybírám digitální foťák. Snažím se najít takový, který bude mít hodně funkcí a jeho cena nebude moc vysoká. Tahle "mašinka" do mých představ zapadá, ale i tak bych chtěl ještě něco vědět - dá se s tímto typem foťáku fotit v blízké IR oblasti? Pokud ano, tak co všechno je k tomu potřeba - uvítal bych, kdyby mi někdo napsal konkrétní názvy IR filtrů, abych si je pak mohl vyhledat. A pokud s tím má někdo větší zkušenosti, tak ať dá i info o možném použití exponovaného kinofilmu místo dražší varianty (IR filtru). Díky