Srovnávací recenze aneb dvě nezrcadlovky Panasonic Lumix G1 a GH1 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Srovnávací recenze aneb dvě nezrcadlovky Panasonic Lumix G1 a GH1 v praxi

2. března 2009, 00.00 | Poslední dobou se začíná o platformě 4/3 Micro Four Thirds přístrojů stále více a více hovořit, protože přístrojů, které jsou na tomto principu založené, pomalu přibývá. Dnes vám přinášíme srovnávací recenzi dvou „nezrcadlovek“ Panasonic Lumix G1 a GH1, které do představení fotoaparátů Olympus Pen EP-1 a Panasonic GF1, byly jedinými zástupci platformy Micro Four Thirds přístrojů. Jak jsou tyto fotoaparáty v praxi? Více viz naše recenze.

{ Popis, parametry a ovládání }

Když zhruba před rokem (září 2008) Panasonic představil fotoaparát Lumix G1, tak to bylo právem považováno za přelomový počin ve vývoji digitálních fotoaparátů. Světlo světa totiž spatřil fotoaparát se stejně velkým senzorem, jako mají Four Thirds zrcadlovky, který ve své konstrukci postrádá zrcátko a systém optického hledáčku. Po necelém půl roce Panasonic, v době konání amerického veletrhu PMA, představil upgradovaný model Lumix GH1, který dokáže díky novému snímači a obrazovému procesoru nahrávat video v HD rozlišení.

Panasonic nám oba zmíněné fotoaparáty Lumix G1 a GH1 zapůjčil, a tak vám přinášíme jejich srovnávací recenzi. Níže si uvedené fotoaparáty nejdříve stručně představíme, uvedeme si naše praktické zkušenosti a na závěr si zhodnotíme obrazovou kvalitu snímků.

Jedna z největších výhod obou fotoaparátů Panasonic G1 a GH1 tkví v absenci zrcátkového mechanismu, která výrazně snížila vzdálenost mezi senzorem a nasazeným objektivem. Tento fakt dovolil podstatně zmenšit rozměry nejen těla samotného fotoaparátu (oba aparáty mají tloušťku těla pouze cca 42,5 mm), ale i používaných objektivů. Jako náhrada chybějícího optického hledáčku jsou oba fotoaparáty vybaveny elektronickým hledáčkem (EVF), který se může pyšnit úctyhodným rozlišením 1 440 000 bodů (pozn.: jedná se o celkový součet všech RGB bodů).


Testované fotoaparáty Panasonic Lumic GH1 (vlevo) a Panasonic Lumix G1 (vpravo)

Oba modely fotoaparátů Lumix G1 a GH1 jsou si velmi podobné. Model GH1 se od aparátu G1 liší pouze možností pořizovat Full HD videonahrávky a zabudovaným stereofonním mikrofonem. Schopnost nahrávat video si také u modelu fotoaparátu GH1 vyžádala přítomnost nového obrazového procesoru "Venus HD" a k tomu uzpůsobenou konstrukci snímače. V dalších ohledech se oba modely fotoaparátů shodují.

Jak jsme již výše naznačili, oba fotoaparáty umožňují stejně jako DSLR výměnu objektivů, takže se jedná prakticky o elektronické "zrcadlovky". Je na ně možné nasazovat objektivy, jež jsou speciálně určené pro Micro Four Thirds platformu přístrojů. Dále je možné na nich používat, při použití příslušných adaptérů, všechna ostatní skla, která jsou určena pro Four Thirds DSLR. V současnosti je navíc možné si pořídit několik speciálních adaptérů od různých výrobců (např. Cosina či Novoflex), které umožní na těchto fotoaparátech například používat také Leica objektivy, či starší Canon OEM skla (nevýhodou je ovšem nefungující AF).

Testované fotoaparáty jsou vybavené 4/3 Micro Four Thirds snímači s efektivním rozlišením 12,1 Mpix a ořezovým faktorem 2x. Senzory fotoaparátů jsou vybavené antiprachovou ochranou, která je realizována pomocí vysokofrekvenčních záchvěvů ultrasonického filtru („SuperSonicWave“ filtr), jenž je postaven před plochou snímače. Dodejme, že senzor fotoaparátu GH1 dovoluje, díky většímu celkovému rozlišení (cca 14 Mpix), nativní podporu různých poměrů obrazu (4:3; 3:2; 16:9; 1:1).

Citlivost ISO se u obou fotoaparátů nastavuje v rozmezí 100 – 3 200 ISO. Autofokus obou přístrojů je založen na bázi porovnávání kontrastu (jedná se o stejný způsob ostření, jaký se používá při ostření v rámci Live view režimu u DSLR) a při procesů ostření se využívají data z celkem 23 měřících zón. V rámci AF ostření je možné u obou fotoaparátů rovněž použít technologii detekce tváří.

Šikovným doplňkem obou přístrojů je 3palcový LCD displej, jehož výklopnost dovoluje fotografovi pořizovat snímky z neobvyklých perspektiv. Funkční výbava fotoaparátů je obdobná jako u DSLR. Vedle klasické množiny P.A.S.M. expozičních režimů, testované aparáty nabízejí také nabídku scénických režimů, které budou nápomocny především pro začínající fotografy. Pro tyto uživatele je také určen režim plné automatiky s automatickou selekcí scény, který již tradičně Panasonic pojmenovává přízviskem „inteligentní“. Pro digitální stylizaci snímků mohou uživatelé využít některého z „Film mode“ režimů, které simulují různé barevné efekty charakteristické pro některé filmové materiály. Tyto stylizační režimy lze u modelu GH1 použít i během záznamu videonahrávek.

Aparáty Panasonic G1 a GH1 nejsou vybaveny mechanickou stabilizací, jako tomu je například Olympus přístrojů. Nicméně uživatelé o výhody stabilizace ochuzeni nejsou, neboť Panasonic Micro Four Thirds objektivy mají v těle zabudován systém optické stabilizace „MEGA O.I.S“, který dokáže poskytnout expoziční výhodu až 4 EV kroků.

Oba fotoaparáty Panasonic jsou k dostání také v netradičních odstínech červené či modré barvy, což jsou barvy, které se u například DSLR aparátů prakticky nevykytují (tedy vyjma nedávné novinky fotoaparátu Pentax K-x). Více informací o technických parametrech fotoaparátů Panasonic Lumix G1 a GH1 se můžete dočíst v samostatných článcích, které jsme publikovali v době jejich představení (viz například ZDE či ZDE).

Technická specifikace
V následující tabulce uvádíme pro přehled výtah z technické specifikace obou fotoaparátů Panasonic Lumix G1 a GH1. Červeně zbavený text značí parametry, ve kterých se dané fotoaparáty liší.

ParametrPanasonic Lumix G1Panasonic Lumix GH1
Celkové rozlišení (Mpix)13,114
Efektivní rozlišení (Mpix)12,112,1
Volitelné Formáty obrazu4:3 (nativně), 3:2, 16:9 a 1:14:3 (nativně), 3:2, 16:9 a 1:1
Senzor: Typ / rozměryLive MOS (poměr stran 16:11) / 17,3 x 13,0 mm Live MOS (poměr stran 16:11) / 17,3 x 13,0 mm
Citlivost – ISOAuto, manuál: 100- 3 200Auto, manuál: 100- 3 200
Elektronický hledáček (velikost v mm; poměr zvětšení; rozlišení - poč. obrazových bodů) 17,5; 0,7x; cca 1 440 00017,5; 0,7x; cca 1 440 000
Výklopný LCD displej (délka úhlopříčky palcích / poč. obr. bodů)3; cca 460 0003; cca 460 000
Video (max. rozlišení / rychlost záznamu)NeFull HD rozlišení 1 920 x 1 080 pixelů; 24 sn./s.
Ostřící režimy/ počet měřících AF zónjednotlivé AFS, kontinuální AFC, manuální MF; 23jednotlivé AFS, kontinuální AFC, manuální MF; 23
Stabilizace snímačeNeNe
Měření expozicePoměrové, Středové, BodovéPoměrové, Středové, Bodové
Komp. expozice-3 až +3EV v krocích po 1/3EV-3 až +3EV v krocích po 1/3EV
Čas závěrky (s)1/4 000s až 60s1/4 000s až 60s
Interní blesk / Směrné čísloANO/ 11ANO/ 11
Exp. režimyProgram AE
Priorita clony
Priorita času
Manuál
Program AE
Priorita clony
Priorita času
Manuál
Scénické režimyPortrét (normální / jemná pleť / exteriér / interiér / kreativní)
Krajina (normální / přírodní / architektura / kreativní)
Sport (normální / exteriér / interiér / kreativní)
Makro (květiny / potraviny / předměty / kreativní)
Noční snímky (portrét / krajina / osvětlení lamp / kreativní)
Portrét (normální / jemná pleť / exteriér / interiér / kreativní)
Krajina (normální / přírodní / architektura / kreativní)
Sport (normální / exteriér / interiér / kreativní)
Makro (květiny / potraviny / předměty / kreativní)
Noční snímky (portrét / krajina / osvětlení lamp / kreativní)
Režimy WBAuto
Denní světlo
Pod mrakem
Stíny
Halogen
Blesk
2x ruční vyvážení
Auto
Denní světlo
Pod mrakem
Stíny
Halogen
Blesk
2x ruční vyvážení
Slot pro paměťovou kartu typuSD/SDHCSD/SDHC
Rozměry / hmotnost (mm/g)124 x 83,6 x 45,2 / cca 385 / 149124 x 89,6 x 45,2 / cca 385

Popis a ovládání fotoaparátů Panasonic Lumix GH1 a G1
Přední strana fotoaparátů GH1 a G1, snad vyjma odlišných nápisů, skýtá stejnou podívanou. Na přední straně obou fotoaparátů vévodí kovový bajonet s tlačítkem pojistky pro nasazování objektivů standardu 4/3 Micro Four Thirds. Na levé straně přístrojů výrazně vystupuje grip,na kterém se nachází veledůležitý roller. Tento otočný ovladač vlastně plní funkci dvou rollerů najednou, jelikož je možné ho stisknutím zamáčknout a ovládat tak nastavování dalších expozičních parametrů.

Panasonic Lumix GH1

Panasonic Lumix G1

Oba testované fotoaparáty se v designu horní strany liší jen mírně. Model aparátu GH1 má oproti modelu G1 umístěný navíc interní mikrofon, který je lokalizován poblíž výklopného blesku a slouží pro ozvučení videozáznamu (díky tomu je fotoaparát GH1 o trochu vyšší než tomu je v případě modelu G1. Možnost nahrávání videa u modelu GH1 je rovněž patrná na otočném voliči expozičních režimů, na kterém nechybí příslušná ikonka. Kosmetickým rozdílem mezi uvedeným modely „nezrcadlovek“ je odlišný design kovového dílu, který obklopuje tlačítko spouště (spoušť je podobně jako na DSLR umístěna na výčnělku gripu).

Panasonic Lumix GH1

Panasonic Lumix G1

Na horní straně aparátů můžeme dále nalézt otočný volič režimů ostření (AFS/AFC a MF), posuvný ovladač vyklopení blesku a hot-shoe patici pro připevnění externího blesku. Napravo od výčnělku blesku je již výše zmíněný otočný volič expozičních režimů, na kterém se „tísní“ 14 (resp. 13 u modelu G1) malých ikonek různých expozičních módů. Na ose otočného voliče expozičních režimů, se pohybují i dvě páčky, z nichž první funguje jako přepínač jednotlivých režimů snímání (single, sériové snímání, bracketing a samospoušť). Druhou páčkou provádíme zapnutí /vypnutí fotoaparátů. Vedle těchto ovladačů jsou umístěna ještě dvě malá tlačítka, která přímo iniciují vstup do rychlého menu přístroje („Quick menu“) a do nabídky simulace filmových režimů („Film mode“).

Boční strany fotoaparátů GH1 a G1 jsou stejné. Na pravém boku mají uvedené přístroje křehce vypadající krytku, pod kterou se nalézá slot pro vložení paměťových karet typu SD/SDHC. Na levém boku jsou, kromě pantu výklopného displeje, umístěny dvě gumové krytky, které ukrývají konektor pro dálkovou spoušť a zdířky pro zasunutí AV/USB/HDMI kabelů. Na obou bočních stranách uvedených fotoaparátů rovněž nalezneme kovová poutka pro připevnění řemínků.

Panasonic Lumix GH1

Panasonic Lumix GH1

Panasonic Lumix G1

Panasonic Lumix G1

Na spodní straně fotoaparátů GH1 a G1 je lokalizován prostor pro vložení Li-Ion akumulátoru, který je chráněn krytkou, jež je opatřena pojistkou. Rovněž zde nalezneme kovový závit pro připevnění fotoaparátu ke stativu, který je umístěn mírně mimo osu přístroje.

Panasonic Lumix GH1

Panasonic Lumix G1

Zadní strana fotoaparátů GH1 a G1 nabízí takřka stejnou podívanou. Jediným rozdílem mezi oběma přístroji je ten, že fotoaparát GH1 má v prostoru výčnělku pro opření palce umístěno červené tlačítko videospouště, pomocí kterého je možné přímé spuštění záznamu videa. V dalších ohledech jsou zadní strany obou fotoaparátů naprosto identické. Největší plochu na zadní straně zabírá 3palcový displej, kterým je možné otáčet jak ve směru vertikálním tak v horizontálním (cca 180 stupňů). Nad LCD displejem vpravo nahoře je umístěno malé tlačítko „LVF/LCD“, pomocí kterého je možné přepínat mezi zobrazováním obrazu na LCD displeji či na EVF hledáčku. Dodejme, že oba aparáty jsou vybavené čidlem, které při přiblížení oka uživatele na vzdálenost cca 5cm od hledáčku, automaticky vypíná LCD a aktivuje tak EVF hledáček (tuto funkci je ale nutné nastavit v menu přístroje). Vlevo od výklenku očnice EVF hledáčku je dvojice tlačítek, která slouží k zobrazování pořízených snímků a aretaci autofokusu / expozice.

Panasonic Lumix GH1

Panasonic Lumix GH1

Vpravo dole, pod malým výklenkem usnadňujícím držení fotoaparátu, nalezneme celkem 6 tlačítek, z nichž 4 jsou uspořádána do standardní formace křížového voliče. Přes tato tlačítka můžeme přímo nastavovat například citlivost ISO, vyvážení bílé (celkem 9 režimů, včetně 3 manuálních módů), režim ostření (detekce tváří, AF tracking, vícebodové ostření, jednobodové ostření). Křížový volič také obsahuje multifunkční tlačítko „Fn“, jehož funkci si můžeme přiřadit v hlavním menu. Do hlavního menu obou fotoaparátů se dostaneme přes prostřední tlačítko křížového voliče, které, jako u spousty jiných aparátů, slouží současně jako potvrzovací ovladač „OK“. Vedle čtyř-cestného voliče ještě na fotoaparátech nalezneme tlačítka „Display“ (slouží jako přepínač způsobů zobrazovaní informací na LCD displeji) a tlačítko pro přímý náhled hloubky ostrosti, které současně slouží v režimu prohlížení snímků jako Koš.

Detail zadní strany fotoaparátu GH1

Ovládání a menu fotoaparátu
Vzhledem k tomu, že oba fotoaparáty GH1 a G1 jsou velmi dobře ergonomicky řešené, tak jejich ovládaní je poměrně jednoduchou a snadnou záležitostí. Přístroje se zapínají malou páčkou pod otočným voličem expozičních režimů. Na tomto voliči si mohou začínající fotografové nastavit režim inteligentní automatiky „iA“, který obstarává také automatickou detekci fotografované scény a samočinný výběr scénického režimu. Pokročilejší fotografové mohou využít nabídku klasických poloautomatických a manuálních režimů (P.A.S.M.).

Panasonic Lumix G1

Na kolečku režimů nalezneme také celkem pět kategorií kreativních režimů (Portrét, Krajina, Sport, Close-up), z nichž každý obsahuje 4-5 dílčích módů (například režim Portrét obsahuje další subrežimy jako např. „Běžný portrét“, „Soft skin“, Portrét v exteriéru“, „Portrét v interiéru“. Na kotouči režimů se nachází nabídka „SCN“, která by měla nabídnout další scénické módy pro další fotografované situace. Nicméně opak je pravdou, poněvadž oba fotoaparáty nabízející pouze 5 scénických režimů „Západ slunce“, „Oslava“, „Dítě1“, „Dítě2“ (oba „dětské“ režimy poskytují pouze možnost si u snímku dítěte vložit jeho jméno a datum narození) a „Domácí zvíře“. Určitou neobvyklostí je samostatný režim „Barvy“, ve kterém si může fotografující navolit specifický odstín a sytost barev, včetně jasu snímku.

Panasonic Lumix GH1

Režim snímání (Single, Sériové snímání, Bracketing, Samospoušť) můžeme u obou fotoaparátů snadno a rychle měnit pomocí páčky, která se nachází rovněž pod otočným kolečkem expozičních režimů. Vedle této páčky nalezneme tlačítko pro spuštění rychlého menu a pro přímé nastavení „filmových“ režimů (jsou to defacto různé presety s rozličným nastavením sytosti, kontrastu a barevnosti). „Rychlé“ menu je vlastně atraktivně zjednodušená verze hlavního menu. Zjednodušená verze hlavního menu má dvojí podobu. V prvém případě si můžete „rychlé“menu zobrazit na LCD displeji formou horní lišty, na které máte snadný přístup k nastavování těch nejčastějších parametrů pro fotografování (režim blesku, film mode, režim stabilizace, rozlišení, formát obrazu, režim zobrazování LCD monitoru, aktivace funkce „i-Expozice“, zobrazení živého histogramu a jeho umístění na LCD). V druhém případě je možné si „rychlé“ menu zobrazit jako kontrolní panel, který pokrývá celou plochu LCD displeje.

Oba fotoaparáty mají graficky i obsahově téměř identické menu (tedy kromě pasáže týkající se u modelu GH1 nahrávání videa, které G1 nedovoluje). Hlavní menu je poměrně rozsáhlé a je členěno do 5 záložek.

V první záložce menu najdeme především volby, které se týkají nastavování parametrů pro proces fotografování. Ve valné většině zde najdete shodné volby nastavení, které jsou obsazeny také v již zmíněném rychlém menu. Můžete si zde například aktivovat či deaktivovat redukci šumu, určit si druh měření expozice, navolit si limitní strop pro automatickou volbu citlivosti ISO, synchronizovat si blesk na první či druhou lamelu apod.

V druhé záložce hlavního menu jsou umístěny volby, které souvisejí se specifikací režimu zobrazování informací na LCD monitoru elektronickém hledáčku (například si zde můžeme nastavit automatické přepínaní mezi LCD monitorem a EVF hledáčkem, které se spouští při přiblížení hlavy fotografa k očnici fotoaparátu). Dále je zde možné si specifikovat například aretaci expozice/autofokusu, AF předostření, AF přisvětlení či aktivování paměti kurzoru.

Třetí záložka menu je klasickým setupem, ve kterém lze navolit např. čas/datum, přiřazení funkce k tlačítku „Fn“, aktivovat zobrazení přepalů, nastavení časového intervalu náhledu na právě pořízené snímky, naformátovat kartu apod. Můžeme zde také resetovat veškeré nastavení fotoaparátu na výchozí hodnoty.

Čtvrtá záložka slouží k uživatelskému přizpůsobení přístroje a obsahuje vybrané položky, které jsou již uvedeny v předchozích záložkách. Poslední záložka obsahuje volby, které se týkají nastavení přehrávání, upravování pořízených snímků, videí čí nastavení přímého tisku z fotoaparátu (GH1).

Ukázka menu fotoaparátu Panasonic Lumix GH1

 

 

 

 

 

 

 

Ukázka menu fotoaparátu Panasonic Lumix G1

 

 

 

 

 

 

Praktické zkušenosti s fotoaparáty Panasonic Lumix GH1 a G1
U obou fotoaparátů Panasonic Lumix GH1 a GH1 jsme naměřili prakticky stejné provozní časy, které se liší jedině v rychlosti autofokusu. Oba fotoaparáty nabíhají po startu za cca 0,8 s, což je velmi dobrý výsledek. První snímek po zapnutí přístrojů pořídíte za asi 1,7 s. Fotoaparát GH1 disponuje podle nás rychlejším autofokusem, což se projevuje v menší prodlevě (cca 0,77 s.) mezi zmáčknutím spouště a pořízením snímku. U fotoaparátu G1 jsme naměřili o něco větší prodlevu (cca 0,9 s.) při fotografování bez namáčknutí spouště. S namáčknutou spouští oba přístroje vykazují téměř nulové zpoždění, které není v našich redakčních podmínkách měřitelné. Dodejme, že fotoaparát GH1 dokáže zahájit nahrávání videa za cca 0,9 s. od zmáčknutí videospouště.

Panasonic Lumix GH1

Rychlost sériového snímání u obou nezrcadlovek odpovídají údajům, které uvádí technické specifikace od výrobce. Za cca 1 s jsme dokázali s oběma přístroji pořídit 3 sn./s v duálním zápisu snímku ve formátu RAW/Jpeg, což je na amatérské použití dostačující.

Panasonic Lumix G1

Velmi jsme byli spokojení s elektronickým hledáčkem, kterým oba fotoaparáty GH1 a G1 disponují. Jedná se bezesporu o jeden z nejlepších elektronických hledáčků, který se u EVF hybridních fotoaparátů objevil. V porovnání s optickým hledáčkem u digitálních zrcadlovek sice elektronický hledáček nemůže nabídnout plnohodnotnou podívanou, nicméně v praxi je naprosto dostačující. Hledáček disponuje kvalitním podáním obrazu a takřka vůbec „nebliká“, což je důsledek jeho rychlé obnovovací frekvence. Určitou jeho slabinou je ovšem fotografování při špatných světelných podmínkách, kdy je obraz v hledáčku extrémně zašuměný. Nicméně i ve tmě je možné přes hledáček manuálně ostřit, tedy pokud nám minimální osvětlení poskytne ještě možnost rozeznat hrany osvětlených předmětů. Při manuálním ostření se obraz na hledáčku či LCD displeji adekvátně zvětší, a tak má uživatel detailní přehled o průběhu ostření.

Panasonic Lumix GH1

Výklopný LCD displej je užitečnou pomůckou pro pořizování atraktivních kompozic například od země (tzv. „žabí“ perspektiva) či naopak v nadhledu. Panel LCD lze vyklápět o 180 stupňů jak v horizontálním tak i vertikálním směru, což je naprosto dostačující. Výklopný displej je možné použít také jako užitečnou pomůcku pro focení autoportrétů, protože jej můžeme natočit směrem k sobě. Výklopný LCD monitor lze také na obou fotoaparátech otočit panelem dovnitř, takže jej tak můžeme chránit vůči poškrábání.

Panasonic Lumix G1

Oba fotoaparáty disponují se stejným LCD displejem s poměrně vysokým rozlišením 460 000 pixelů, které zajišťuje vskutku kvalitní a ostrou reprodukci obrazu. Displej si udržuje dobrou zobrazitelnost obsahu i při pohledu z boku.

Panasonic Lumix GH1

Určitou kritickou poznámku si ovšem neodpustíme podotknout vůči trochu spornou koncepci živého náhledu, která ne vždy poskytuje zpětnou vazbu na vliv nastavení konkrétních expozičních parametrů. U poloautomatických režimů totiž živý náhled nerespektuje například nastavenou expozici na světla (např. při bodovém měření expozice) a při přemístění fotoaparátu s aretovanou expozicí do nové kompozice se náhled na LCD displeji zesvětlí. Tento „nešvar“ je pak pro fotografy matoucí, neboť po zmáčknutí pouště bude pořízen podexponovaný snímek, i když tomu původně světlý náhled fotografované scény na LCD vůbec nenasvědčoval. Na druhou stranu musíme pochválit šikovnou možnost si na LCD displeji přesunout histogramu prakticky na libovolné místo. Histogram tak na LCD displeji nepřekáží při kompozici snímku.

Panasonic Lumix GH1

Fotoaparáty Lumix GH1 a G1 se díky své ergonomii, která vychází z designu standardních DSLR, dobře drží. Přístroje jsou vlastně zmenšenými variacemi DSLR, a tak nepostrádají například výrazný úchopový grip. Navzdory svým menším rozměrům se fotoaparáty dobře ovládají i lidem s většími prsty. Menší „komplikace“ mohou nastat s například s páčkou přepínače snímacích režimů zapomenutou v poloze samospouště, ale to je jen otázkou zvyku.

Panasonic Lumix GH1

Velmi šikovným nápadem je u fotoaparátů aplikovaná koncepce otočného multifunkčního voliče, který de fakto plní funkcí dvou otočných voličů (tak jak je známe z DSLR). Trik uvedeného multifunkční rolleru spočívá v tom, že otočné kolečko je možné zamáčknout. Díky zamáčknutí rolleru si může uživatel daným ovládacím prvkem nastavovat hodnoty dalších parametrů (např. když v manuálním režimu nastavuji hodnoty expozičního času, tak pro nastavování hodnot clonového čísla stačí volič jednoduše zmáčknout). U poloautomatických režimů priority času a clony funguje zmáčknutí otočného voliče jako přímý vstup do nastavování kompenzace expozice.

Panasonic Lumix GH1

Chválíme výrobce za koncepci souborného kontrolního panelu, který je jedním z nastavitelných režimů zobrazování informací na LCD displeji. Zde má uživatel k dispozici skoro všechny potřebné parametry, jejichž nastavení potřebuje pro fotografování modifikovat. Rovněž oceňujeme, že na očnici fotoaparátů je umístěno malé kolečko, pomocí kterého si mohou lidé se zhoršeným zrakem nastavit korekci dioptrií pro optimální zobrazení EVF hledáčku.

Fotoaparát při pořizování fotografie vyluzuje nefalšovaný zvuk mechanické závěrky, jejíž chod si dokonce můžeme prohlédnout, pokud nastavíme příslušnou funkci v menu a sejmeme za bajonetu fotoaparátu objektiv (doporučujeme provádět tento úkon v omezené míře, neboť se vám zanáší senzor prachem).

Baterie fotoaparátů GH1 a G1 vydrží na pořízení cca 310 snímků a jejich nabití je otázkou cca 2,5 hodiny. Uvedená výdrž baterií je tak o něco nižší, než tomu je v případě většiny digitálních zrcadlovek, což je určitou daní za energetický náročný režim zobrazení pomocí Live view.

Setové objektivy Lumix 14 – 42 mm (pro model G1) a 14-140 mm (pro model GH1) jsou vybaveny optickou stabilizací, která se na nich ovládá přepínačem, jenž je umístěn na jejich bočních stranách.

[-more-]{Hodnocení snímků a závěr }

Šum
Nejdříve se u obou fotoaparátů podíváme na „zoubek, co se týče výskytu šumu v obraze při různých hodnotách citlivosti ISO. Do citlivosti ISO 200 můžeme šum v obraze zcela ignorovat, protože jeho výskyt je téměř mizivý. Při hodnotě ISO 400 si již můžeme u fotoaparátu G1 povšimnout mírného nárůstu šumu, který je ale patrný pouze při prohlížení snímků v 100% rozlišení (nejvíce ho nalezneme ve stinných partiích snímku). U modelu GH1 nastavená citlivost ISO 400 opět nevedla k žádnému patrnému nárůstu šumu, který by stál za povšimnutí. Při hodnotě citlivosti ISO 800 je na tom model fotoaparátu GH1 zhruba stejně jako G1 při ISO 400. Přístroj G1 při uvedené hodnotě citlivosti produkuje více barevného šumu, nicméně opět je šum viditelný pouze při detailním prohlížení snímku. Avšak v porovnání s modelem GH1, začíná produkovat přístroj G1 na snímcích viditelné „žehlení“ detailů. Celkově lze tedy říci, že oba fotoaparáty do nastavené citlivosti ISO 800 produkují snímky, které si udržují použitelnost pro účel tisku.

Ukázka šumu na šedém políčku barevného terče: Panasonic Lumix GH1(vlevo) a Panasonic G1(vpravo) - ISO 100, 200, 400, 800, 1 600 a 3 200 (směr seshora dolů)

Při nastavené citlivosti ISO 1 600 se již stává šum znatelným problémem na snímcích z fotoaparátu G1. Ztráta detailů a „pruhování“ chromatické části šumu je nejvíce viditelné na nočních snímcích. U modelu fotoaparátu GH1 je však obrazová kvalita při citlivosti ISO 1 600 znatelně lepší, i když šum v obraze již přítomen je. Nicméně je vidět, že nový Venus HD procesor a senzoru u fotoaparátu zvládají mnohem lépe redukci šumu než v případě staršího modelu G1. Sice je na snímku patrný úbytek detailů, zato však díky redukci je chromatický šum v obraze velmi dobře redukován. Zde je převaha novějšího typu GH1 přístroje nad model G1 velmi zřetelná.

 

 

 
Ukázka šumu na denních snímcích: Panasonic Lumix G1 - ISO 100, 200, 400, 800, 1 600 a 3 200 (směr zleva-doprava a dolů)

Oba testované přístroje dovolují nastavit nejvyšší hodnotu citlivosti na ISO 3 200. Zde můžeme říci, že pro model G1 má tato maximální citlivost ISO 3 200 pouze symbolický význam, neboť jím pořízené snímky při dané citlivosti jsou velmi obtížně použitelné. V obraze jsou patrné nehezké shluky šumu, které rovněž výrazně degradují barevnost snímku.

 

 

 
Ukázka šumu na denních snímcích: Panasonic Lumix GH1 - ISO 100, 200, 400, 800, 1 600 a 3 200 (směr zleva-doprava a dolů)

Zato obrazový výkon fotoaparátu GH1 při citlivosti ISO 3 200 není tak špatný, jako tomu je v případě modelu G1. Šum se na snímcích sice vyskytuje, ale celkově není v obraze tak extrémně viditelný, jak bychom původně očekávali. Fotografie sice trpí znatelným úbytkem detailů, nicméně i noční snímky si uchovávají určitou střízlivou použitelnost například pro publikaci na v menším rozlišení webu.

 

 

 
Ukázka šumu na nočních snímcích: Panasonic Lumix G1 - ISO 100, 200, 400, 800, 1 600 a 3 200 (směr zleva-doprava a dolů)

Celkově výsledek jednoznačně vyznívá ve prospěch novějšího modelu fotoaparátu GH1, který se šumem v obraze při vyšších hodnotách ISO dokáže lépe vypořádat.

 

 

 
Ukázka šumu na nočních snímcích: Panasonic Lumix GH1 - ISO 100, 200, 400, 800, 1 600 a 3 200 (směr zleva-doprava a dolů)

Vyvážení bílé
Oba modely fotoaparátů Panasonic G1 a GH1 se potýkají se stejným problémem, který provází naprostou většinu digitálních fotoaparátů. Máme tím na mysli teplejší podání barevných tónů za umělého osvětlení, které má na svědomí funkce automatického vyvážení bílé barvy. Ten nešvar je ale velmi dobře řešitelný pomocí manuální kalibrace bílé barvy či volbou některého z přednastavených presetů. Při fotografování v podmínkách přirozeného osvětlení produkuje automatické vyvážení bílé velmi důvěryhodné výsledky, takže se na něj můžeme v naprosté většině situací plně spolehnout. Celkově můžeme prohlásit, že oba modely testovaných fotoaparátů v oblasti vyvážení bílé produkují dobré výsledky, jež jsou mezi sebou plně srovnatelné.

Ukázka vyvážení bílé barvy u fotoaparátu Panasonic Lumix GH1

 
Vyvážení bílé barvy: Panasonic Lumix GH1 (Auto, Manual)

Ukázka vyvážení bílé barvy u fotoaparátu Panasonic Lumix G1

 
Vyvážení bílé barvy: Panasonic Lumix G1 (Auto, Manual)

Při detailním pohledu na testovací terče rozlišení vidíme, že oba fotoaparáty podávají obrazovou kvalitu, kterou bychom očekávali od přístrojů s větším rozměrem senzoru. Snímek testovací terče nenese známky softwarového doostřovaní, jak tomu bývá například u některých méně kvalitních kompaktů s nesrovnatelně menší plochou senzoru. Ostatní faktory jako kresebnost či výskyt chromatických vad jsou již plně záležitostí kvality použitých objektivů, takže bude vhodnější se k jejich jakosti vyjádřit v jejich samostatných testech.

Ukázka zkreslení: Panasonic Lumix GH1 se objektivem G Vario 14 – 140 mm, f4 – f5,8


Krátké ohnisko - 14 mm (28 mm ekv. 35mm kinofilmu; G Vario 14 – 140 mm, f4 – f5,8; nastavená clona f11)


Dlouhé ohnisko - 140 mm (280 mm ekv. 35mm kinofilmu; G Vario 14 – 140 mm, f4 – f5,8; nastavená clona f11)

Ukázka zkreslení: Panasonic Lumix G1 se objektivem G Vario 14 – 45 mm, f3,5 – f5,6


Krátké ohnisko - 14 mm (28 mm ekv. 35mm kinofilmu; G Vario 14 – 45 mm, f3,5 – f5,6; nastavená clona f11)


Dlouhé ohnisko - 45 mm (90 mm ekv. 35mm kinofilmu; G Vario 14 – 45 mm, f3,5 – f5,6; nastavená clona f11)

Video
Možnost nahrávat videozáznam v HD rozlišení 1 920 x 1 080 pixelů dokáže z testované dvojice fotoaparátu pouze model GH1. Po zhlédnutí několika testovacích videonahrávek z přístroje musíme uznale pochválit jejich vysokou kvalitu. Spojení fotoaparátu Panasonic GH1 s širokorozsahovým objektivem G Vario 14 - 140 mm f4-f5,8 je opravdu výkonným tandemem. Uvedený objektiv se vyznačuje tichým a rychlým chodem autofokusu, což jsou ideální vlastnosti po nerušený záznam videa. Během nahrávání videa je možné používat kontinuální zaostřování a měnit nastavení clonového čísla, což chválíme. Dobrou práci odvádí také vestavěný stereofonní mikrofon. Rušivé zvuky okolního prostředí,ni lze ve fotoaparátu redukovat pomocí speciálního filtru („Větrný filtr“). Další pozitivní ohodnocení z naší strany si fotoaparát zaslouží díky širokým možnostem stylizace videí pomocí použití speciálních filtrů. Nejvíce se nám ze stylizačních efektů zamlouvaly režimy B&W SMOOTH a B&W Dynamic.

Ukázka video sekvencí z fotoaparátu Panasonic GH1


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 38 MB (natočeno s objektivem G Vario 14 - 140 mm f4-f5,8)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , AVCHD - 30sn./s, 19 MB; s ukázkou zoomování objektivu během nahrávání videa (natočeno s objektivem G Vario 14 - 140 mm f4-f5,8)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 53 MB; s ukázkou zoomování objektivu během nahrávání videa (natočeno s objektivem G Vario 14 - 140 mm f4-f5,8)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 35 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „STANDARD“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 32 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „DYNAMIC“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 18 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „NATURE“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 19 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „SMOOTH“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 18 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „NOSTALGIC“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 20 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „VIBRANT“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 24 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „B&W STANDARD“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 21 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „B&W DYNAMIC“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)


Panasonic Lumix GH1: 1 280 x 720 bodů , MOV - 30sn./s, 19 MB Ukázka videa natočeného s minimální hloubkou ostrosti; nastavený Film mode „B&W SMOOTH“ (natočeno s objektivem G Vario 14 - 45 mm f3,5-f5,6)



Funkce „i-Expozice HIGH“
Oba fotoaparáty Panasonic G1 a GH1 jsou vybavené funkcí „i-Expozice“, která by měla optimalizovat dynamický rozsah fotoaparátu. Z praktických ukázek, které můžete vidět níže, není efekt uvedené funkce příliš patrný. Podle našeho názoru nedochází v rámci dané funkce k digitálnímu zesvětlování stínu, jako tomu je například u Sony a Nikon fotoaparátů. Expoziční automatika se v testovaných aparátech snaží spíše o vyvarování se přepalů. Subjektivně však můžeme soudit, že model fotoaparátu GH1 má o něco vetší dynamický rozsah, než přístroj G1.

Panasonic Lumix GH1: Ukázka efektu vypnuté a zapnuté funkce „i-Expozice HIGH“


Vypnuto


Zapnuto

Panasonic Lumix G1: Ukázka efektu vypnuté a zapnuté funkce „i-Expozice HIGH“


Vypnuto


Zapnuto

Filmové mody pro stylizaci fotografií
Níže si můžete prohlédnout ukázky různých stylizačních režimů, které jsou v obou testovaných fotoaparátech k dispozici v menu pod označením „Film mode“. Výsledky vypadají zajímavě, i když by měl asi uživatel zvážit, zda nebude vhodné si fotografii podobným způsobem upravit až doma na počítači, neboť se danými úpravami ztrácí původní obrazová data. V praxi jsme při používání těchto filtrů nezaznamenali žádné zpoždění či „zamrzání“ Live view zobrazení na displejích testovaných fotoaparátů, což oceňujeme.

Ukázky použití funkce „Film mode“ z nabídky fotoaparátu Panasonic Lumix GH1

 

 

 

 


Ukázka různých režimů funkce „Film mode“ u fotoaparátu Panasonic Lumix GH1 - „Standard“, „Dynamic“, „Nature“, „Smooth“, „Nostalgic“, „Vibrant“, „B&W Standard“, „B&W Dynamic“, „B&W Smooth“ (směr zleva-doprava a dolů)

Ukázky použití funkce „Film mode“ z nabídky fotoaparátu Panasonic Lumix G1

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: