Umax AstraPix XS1 - ultratenký kompakt - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Umax AstraPix XS1 - ultratenký kompakt

Umax AstraPix XS1 fix fokus

5. března 2004, 00.00 | Elegantní kovové tělo silné jen 15 mm. Tím zapůsobí na první pohled nový digitální fotoaparát značky Umax, nabízející navíc funkci diktafonu a MP3 přehrávače. Co se do tak tenkého těla podařilo vývojářům vtěsnat?

Společnost Umax je asi nejvíce známa svými skenery. Již nějaký čas se však zabývá i produkcí jednoduchých digitálních fotoaparátů řady AstraPix. Ten, který vám představíme v dnešní recenzi, se řadí mezi ty nejjednodušší. Svým designem a mechanickým provedením však vybočuje z dosud známé řady fotoaparátů Umax. Co od něj můžeme očekávat?

Digitální fotoaparát AstraPix XS1 upoutá asi každého svým neobvyklým designem. Má totiž ultratenké kovové tělo o rozměrech 106 x 67 x 15 mm a hmotnosti 111 g bez akumulátoru a paměťové karty. Navíc umístění objektivu narušuje obdélníkový půdorys celého přístroje. Vedle objektivu nalezneme průzor optického průhledového hledáčku a interní miniaturní blesk. Tyto prvky jsou společně orámovány efektním chromovaným výstupkem. Pod bleskem najdeme malou LED indikující běh časovače a mikrofonní otvor. K lepšímu a pevnějšímu uchopení přístroje slouží zaoblený výstupek v pravé přední části fotoaparátu.

Na horní straně přístroje nalezneme pouze spoušť a tlačítko napájení.
Vzhledem k velikosti plochy zadní stěny působí displej s úhlopříčkou 4 cm malým dojmem. Vedle něj nalezneme ovládací tlačítka. Pět z nich je uspořádáno do kříže, přičemž slouží kromě pohybování se v nabídkách přístroje i k rychlým volbám během focení. Pod nimi jsou další dvě tlačítka - jedno pro volbu režimu displeje druhé pro aktivaci menu. Nad tlačítky je posuvný třípolohový přepínač, jehož poloha určuje aktuální funkci přístroje. Vedle tohoto přepínače spatříme dvojici standardních indikačních LED a průzor hledáčku. Za povšimnutí také stojí malinký otvor Reset - že by si výrobce až tolik nedůvěřoval?

Na pravém boku fotoaparátu je pod výklopnými dvířky uložen napájecí akumulátor. Vedle něj je slot pro rozšiřující SD paměťovou kartu. Na opačném boku přístroje jsou vyvedeny konektory: USB, napájecí a A/V. Ačkoliv přístroj umožňuje přehrávání MP3, nemá vlastní reproduktor. Pouze je v něm zabudovaný piezo měnič. Stativový závit je vyroben z plastu.

aku

Digitální fotoaparát AstraPix XS1 patří do skupiny přístrojů s pevnou ohniskovou vzdáleností (zde konkrétně 47 mm v přepočtu na 35 mm formát) a fixním ohniskem. To znamená, že přístroj neostří. Dle technické specifikace uvedené na přiloženém CD je schopen pracovat od 0,6 m, ovšem na českých stránkách výrobce je uvedeno 1,6 m. Tento údaj se více blíží skutečnosti. Světelnost objektivu je 2,8. Pro případné přiblížení scény je k dispozici čtyřnásobný digitální zoom. Snímač tohoto přístroje o velikosti 1"je vyroben technologií CMOS a nabízí efektivní rozlišení 1,92 mil. bodů. Jeho citlivost je pevně dána a odpovídá cca 100 ISO. Fotoaparát dokáže pořízené snímky interpolovat do rozlišení 2048x1536 bodů. Jinak základní rozlišení odpovídající efektivnímu počtu bodů snímače je 1600x1200 bodů.
Expozičně se jedná o plný automat s možností kompenzace expozice v rozsahu +- 2 EV v krocích po 1/3 EV. Pracuje s časy od 1/10 do 1/1000 s, v nočním režimu se pak může doba expozice prodloužit až na 1 s. Kromě automatického vyvážení barev nabízí i ruční volbu ze 4 předdefinovaných hodnot. Vlastní expozice může být zpožděna desetisekundovým časovém. Fotoaparát také nabízí sekvenční snímání (celkově 3 snímky rychlostí přibližně 1 sn./s.) a natáčení videosekvence ve formátu AVI se zvukem (mono, 16 bitů, 11 kHz) v rozlišení 320x240 bodů, 14 sn./s. Její délka je limitována pouze volnou kapacitou paměti. Interní 16 MB paměť lze doplnit o externí SD paměťovou kartu. Snímky jsou ukládány ve formátu JPEG s volbou třech kompresních poměrů, s podporou starého EXIF 2.1.
Displej přístroje s úhlopříčkou 4 cm nabízí rozlišení 80 000 bodů. Jas je nastavitelný ve třech krocích. Interní blesk má dosah až 2 m. Nastavit můžeme pouze jeho režimy (automatický, zapnutý, vypnutý).
O napájení celého zařízení se stará Li-Ion akumulátor 3,7 V / 750 mAh. Ten se dobíjí přímo v přístroji pomocí síťového adaptéru. Ten je součástí balení, ve kterém dále nalezneme zápěstní poutko, koženkové pouzdro s úchytem na pásek, USB kabel, video kabel se sluchátky, návod a instalační CD s ovladači, podrobným návodem programem pro úpravu fotografií.

Ovládání tohoto jednoduchého přístroje není příliš příjemné. A to jak po stránce mechanické, tak i funkční. Tlačítka někdy na dotyk nezareagují a musí se stisknout znovu. Což je ve spojení s pomalými reakcemi přístroje obzvláště nepříjemné. Pokud člověk chce vědět, kdy již bude přístroj reagovat na stisk po dokončení právě prováděné operace, musí mít zapnutu akustickou signalizaci. Ta vždy po dokončení dané operace (například uložení snímku) oznámí připravenost přístroje. Posuvný přepínač pro volbu režimů nemá mechanicky přesně vymezené polohy. Spoušť lze lehce namáčknout, ale na domáčknutí je již potřeba větší síla. Vzhledem k tomu, že aparát má fix fokus objektiv (tzn. že nezaostřuje), je průběh celé expozice pro fotografa bez odezvy: pouze se zmáčkne spoušť, přístroj se bez hnutí podrží a za chvíli se zobrazí na displeji výsledek.

Lákavé na tomto fotoaparátu je to, že komunikuje v češtině. Proto se i naprostý začátečník může snadno zorientovat v jednoduchém a přehledném menu, které se skládá ze dvou záložek. První se věnuje nastavení právě zvoleného režimu přístroje, druhá jeho vlastnímu nastavení. V režimu focení můžeme nastavovat rozlišení a kvalitu snímků, vyvážení barev, režim záblesku, kompenzovat expozici a vybírat, o jaký režim focení se jedná. Nejpoužívanější parametry lze nastavit nejen v menu, ale i přímo pomocí křížového ovladače.
V režimu prohlížení snímků je naprosto nevhodně vyřešena digitální lupa. Pokud si chceme pořízení snímek zvětšit (a to můžeme jen v jedné úrovni) musíme podniknout následující kroky: stiskneme tlačítko Menu, potvrdíme položku Digitální zoom, objeví se nabídka této položky, stiskneme tlačítko Nahoru a potvrdíme režim Zapnutý. Po chvíli se nám na zobrazovaném snímku objeví žlutý obdélník, kterým můžeme pohybovat po snímku a po stisku tlačítka Enter se tato vybraná část snímku zobrazí zvětšená. Jak prosté! Domníváme se, že již tak pomalé reakce přístroje by měl kompenzovat alespoň uživatelsky příjemně zpracovaný firmware.

Obrazová kvalita
Jak to již bývá u levných přístrojů užívajících snímač technologie CMOS (nezaměňovat s vynikající kvalitou digitálních zrcadlovek, které také využívají snímače CMOS, ale zcela jinak technologicky řešené), výsledný obraz obsahuje vysoké množství šumu.

Vlevo: režim slunečno, rozlišení 1600x1200; vpravo: automatické vyvážení barev, interpolováno na 2048x1536.
Oba záběry foceny režimem Noční snímek.

Barevné podání snímků se zčásti odchyluje od skutečnosti, nicméně automatické vyvážení barev pracuje poměrně dobře.

Porovnání vyvážení barev na denních snímcích (automatika a slunečno)

Objektiv vykazuje malé soudkovité zkreslení. Chromatická aberace je naprosto minimální, což je třeba pochválit.
Jak jsme již psali výše, relativně ostré snímky vychází až od vzdálenosti cca 1,5 m. Proto považujte zde zveřejněné testovací snímky pouze za informativní, protože byly pořizovány na hranici této vzdálenosti z důvodu pokrytí celého záběru testovacím obrazcem. Pokud bychom zvolili při focení větší vzdálenost, byla by kresba díky malému rozlišení ještě méně patrná.
Na výsledné malé prokreslenosti detailů se výrazně podepisuje i nadměrná komprese snímků.

Ukázka automatického vyvážení barev a maximálního efektivního rozlišení

Další funkce
XS1 nabízí kromě režimu focení i funkci diktafonu a MP3 přehrávače. Nahraný zvuk se ukládá jednokanálově ve formátu WAV, se vzorkovací frekvencí 11 kHz a 16 bitovou velikostí vzorku. To je oproti ostatním přístrojům podobné kategorie lepší výsledek. MP3 přehrávač bohužel zobrazuje jen jména souborů v délce maximálně 8 znaků a nenabízí kromě opakování jedné skladby či celého alba žádné další doplňkové funkce. Výstup je možný pouze na sluchátka, hlasitost je samozřejmě nastavitelná.

Práce s tímto fotoaparátem odpovídá nejnižší low-end třídě dneška a s komfortem vyšších tříd nelze srovnávat. Jeho dlouhé reakční doby spojené s nepřívětivým uživatelským rozhraním na nás působily negativně. Posuďte sami:
start přístroje trvá 6s, nabíjení blesku 8 s, další expozice v rozlišení 1600x1200 a nejlepší kvalitě je možná po 6 s, přičemž samotné exponování trvá cca 2,5 s. Pořízení a uložení série tří snímků ve stejné kvalitě zabere 21 s. Při prohlížení snímků si na jeho překreslení do plného rozlišení displeje počkáme cca 2,5 s, přičemž jeho smazání trvá další takřka 3 s. Prostě je třeba počítat s tím, že low-end fotoaparáty mezi rychlíky rozhodně nepatří. Nicméně uvnitř své třídy po rychlostní stránce patří XS1 mezi průměr.
Také nepovažujeme za příliš šťastné užití některých nestandardních symbolů užitých na displeji, které navíc díky jeho malému rozlišení mohou být hůře srozumitelné pro osoby se slabším zrakem.
Příjemně velký optický průhledový hledáček je v tomto směru výrazně příjemnějším pomocníkem, křestože jako všechny průhledové hledáčky nenabízí zcela přesný pohled na scénu.
Pokud chceme mít odezvu ze strany přístroje, je dobré mít zapnutu jeho akustickou signalizaci.
Za velké plus lze považovat dlouhou výdrž akumulátoru, na které se nemalou měrou kladně podepisuje absence motorku optického zoomu i samotného ostření.

Vynášet verdikt nad tímto přístrojem je dosti složité. Na jednu stranu přináší velice zajímavý design a svým tvarem výrazně nepřekáží při každodenním nošením, ale na druhou stranu nenabízí velkou obrazovou kvalitu. XS1 zastupuje low-end kategorii dnešní nabídky na trhu a je potřeba si to uvědomit. Je velice milé, že přístroj komunikuje v češtině, což ocení nejen začátečníci. Na počeštění přístrojů renomovaných světových značek zatím jen stále marně čekáme.
AstraPix XS1 se může uplatnit jako první model pro děti, doplňkový fotoaparát pro každodenní nošení k dražšímu modelu či pomocník pro nenáročné webdesignéry. Doporučená cena 4990,- Kč s DPH je na jednu stranu s ohledem na přehrávání MP3 poměrně příznivá, na druhou stranu lze dnes na trhu najít za stejné peníze fotograficky výrazně výkonnější typy.