Umax Premier DC3A30 - Co dokáže levný ultrazoom s velkým displejem v praxi? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Umax Premier DC3A30 - Co dokáže levný ultrazoom s velkým displejem v praxi?

Umax Premier DC3A30

6. května 2004, 00.00 | Společnost Umax opouští břehy levných digitálních kompaktů a přichází na náš trh s elektronickou zrcadlovkou nabízející rozlišení 3 miliónů bodů. Jaký je tento přístroj, schopný používat 10násobný optický zoom i během natáčení ozvučených videosekvencí?

Pokračujeme v našem recenzním seriálu o ultrazoomových elektronických zrcadlovkách, ve kterém vám dnes představíme cenově dostupný model Umax Premier DC3A30. V základní specifikaci nabízí to, co řada ostatních modelů - desetinásobný optický zoom a rozlišení třech miliónů bodů. Jaký je tento přístroj při podrobném prozkoumání? Vyplatí se do něj investovat? Na tyto otázky hledá odpověď dnešní recenze.

Pokud vám Umax DC3A30 připomíná na první pohled starší modely řady Olympus Ultrazoom, tak nejste daleko od pravdy. Fotoaparát si skutečně zachovává některé charakteristické rysy těchto fotoaparátů. Jeho tělo o rozměrech 110x77x66 mm a hmotnosti 310 g však působí v ruce plastovějším dojmem. Na druhou stranu upoutá velkým 2,5" LCD monitorem na zadní straně. Jeho rozlišení sice výrobce neuvádí, může být okolo 120 000 bodů. Podobně není uváděno ani rozlišení EVF hledáčku, které je přibližně na stejné úrovni. Hledáček má po levé straně kolečko dioptrické korekce a po straně pravé dvoubarevnou signalizační LED. Napravo od něj pak vidíme dvě ovládací tlačítka a tlačítkové ovládání zoomu. Vedle displeje nalezneme typicky vyřešený multifunkční volič spolu s dalšími ovládacími tlačítky.
Na horní straně fotoaparátu nalezneme šestipolohový kruhový volič, tlačítko spouště, ovládání napájení a na druhé straně od interního blesku pak reproduktorový otvor.

Nad výsuvným objektivem, jehož tubus je z vnitřní strany opatřen závitem o průměru cca 50 mm, stojí za povšimnutí několik kruhových prvků. Přímo v ose objektivu pod nápisem Premier je umístěna tříbarevná LED, která svým různobarevným svitem indikuje příslušné režimy přístroje. Nalevo od ní (při pohledu zepředu) je fotočidlo blesku pro měření intenzity osvětlení a infračervený snímač dálkového ovládání. Napravo od objektivu je pak malý mikrofonní otvor. Výklopný interní blesk se aktivuje mechanicky stisknutím pojistky z jeho boku.
Pro lepší úchop je fotoaparát pod spouští rozšířen a opatřen protiskluzovým výstupkem. V tomto rozšířeném prostoru jsou umístěny napájecí články, které se vkládají zespodu. Vedle jejich dvířek pak vidíme plastový stativový závit.

Na boku fotoaparátu jsou pod dvířky (opět svojí konstrukcí připomínají ty u fotoaparátů C-7x0UZ) ukryty konektory: napájecí, A/V out, USB a dokonce i mikrofonní (mono, vstupní impedance 1,8 kOhm). Na opačném boku fotoaparátu je pod dvířky uložena paměťová karta.

Fotoaparát využívá CCD snímače s efektivním rozlišením 3,2 miliónů bodů s úhlopříčkou 1/2,7". Jeho citlivost je nastavitelná v rozsahu 70 až 400 ISO. Snímky s maximálním rozlišením 2048x1536 bodů se ukládají ve formátu JPEG s třemi kompresními poměry (s podporou EXIF2.2, DPOF a DCF) na externí SD/MMC paměťovou kartu. Kromě statických snímků, které je možné snímat i sekvenčně s rychlostí cca 1,2 sn./s v plném rozlišení bez omezení počtu, dokáže DC3A30 pořizovat také ozvučené videosekvence ve formátu AVI s rozlišením 320x240 obrazových bodů a rychlostí 15 sn./s. Jejich délka je omezena pouze volnou kapacitou paměťové karty a co je zajímavé, při jejím natáčení je možno použít optický zoom a to i při nepřipojeném externím mikrofonu.
Objektiv nabízí přepočtený ohniskový rozsah 38 až 380 mm při dobré světelnosti f/2,8 - 3,1. Optická soustava je schopna zaostřit v makro režimu od 10 cm, v normálním režimu pak pracuje od 50 cm. K dispozici jsou i tři fixní zaostření - na jeden či dva metry a na nekonečno. Optické přiblížení je možno dále posílit o čtyřnásobný digitální zoom.
Po expoziční stránce fotoaparát umožňuje plnou ruční kontrolu díky A/S/M režimům. Samozřejmě nechybí ani Programový mód, Automatika a šest scénických režimů (portrét, krajina, sport, krajina s postavou, noční portrét a multiexpozice, která uloží do jednoho snímku v plném rozlišení 16 po sobě exponovaných snímků v intervalu cca 2,5 s). Měření expozice je buď bodový či se zdůrazněným středem, výslednou hodnotu je možno korigovat v rozsahu +- 2 EV s krokem 1/3 EV. Čas expozice je možno nastavit v rozsahu 1/1000 s až 16 s při libovolné cloně od F2,8-8. Pokud chceme použít časy v rozsahu 1/1000 až 1/2000s, musí se odpovídajícím způsobem přiclonit. K dispozici je expoziční bracketing tří nebo pěti snímků s krokem po 1/3 EV. K dispozici je i reálný histogram pro kontrolu světlosti scény.

Vyvážení barev je automatické, předdefinované (slunečno, zataženo, zářivka 1 a 2, žárovka) a dokonce jsou k dispozici i dvě banky na uložení ručně změřené hodnoty). Interní blesk pracuje v pěti režimech (automatika, trvale zapnuto či vypnuto, redukce červených očí - jeden předzáblesk - a pomalá synchronizace). Výkon není ovlivnitelný, při ISO 400 je udáván dosah 4,4 m.
Fotoaparát dále nabízí 2 nebo 10 sekundový časovač a možnost dálkového infračerveného ovládání, které však není součástí dodávky. Ta obsahuje kromě samotného fotoaparátu s krytkou objektivu pouze ramenní popruh, USB a A/V kabel, český návod a CD s ovladači a obslužným programem. O napájení fotoaparátu se stará čtveřice tužkových článků.

Pokud jsme při popisu konstrukce fotoaparátu Umax DC3A30 zmiňovali, že se v jistých ohledech podobá fotoaparátům Olympus Ultrazoom, v ovládání to platí také - především v uspořádání a funkci jednotlivých prvků. Menu jsou oproti tomu řešena jinak. Ta uspořádávají jednotlivé parametry pod sebou, přičemž jejich hodnota se určuje buď přímo na stejné obrazovce v zobrazené řádkové nabídce, či - pokud je nastavení rozsáhlejší - na další samostatné obrazovce. Pro pohyb v menu slouží šipky křížového multifunkčního voliče, v jehož středu je potvrzovací tlačítko, kterým se vrací na předchozí položku.

Základní parametry se nastavují netradičním způsobem pomocí řádkového menu, které se zobrazí po stisku tlačítka OK. To je nejobsáhlejší v manuálním režimu, kdy obsahuje volbu režimu (P/A/S/M), nastavení vyvážení barev, způsob měření expozice, volbu režimu snímání (sekvenční focení, bracketing) a způsob ostření. Každé volbě odpovídá jedna položka, která se po dalším stisku klávesy OK zpřístupní. Jednotlivé hodnoty se opět volí šipkami, potvrzuje se tlačítkem OK.

Pro rychlé mazání snímků v režimu focení je určeno tlačítko se symbolem koše. S takto zobrazeným snímkem však nelze nijak jinak manipulovat. Tlačítko se symbolem obrazovky (pod tlačítkem Mazání), slouží k přepínání mezi LCD a EVF. Jeho dlouhý stisk přepne fotoaparát do režimu spánku.
Pro nastavení expozice slouží šipky multifunkčního voliče, které v závislosti na zvoleném režimu nastavují přímo clonu a čas, či pouze kompenzují automaticky změřenou expozici.
V režimu prohlížení je možno tlačítkem "i" zobrazit základní informace o snímku či jeho histogram. Samozřejmostí je možnost uzamčení snímku pomocí položky menu, které dále nabízí i změnu velikosti snímku (na 320x240 či 160x120 obrazových bodů) či vlastní nastavení, které informace se budou přes snímek vykreslovat. Pomocí do kolébky uspořádaných tlačítek se určuje velikost zobrazení snímku - od indexového náhledu devíti fotek až po čtyřnásobně zvětšený výřez.

Fotoaparát Umax DC3A30 produkuje snímky s přijatelnou úrovní šumu ještě při 200 ISO. Na snímcích pořízených s citlivostí 400 ISO je šum již výrazný, nicméně nijak nevybočuje z průměru ostatních přístrojů.

Porovnání šumu na neutrálně šedé (ISO 70, 100, 200, 400)

Na testovacích terčích je patrné malé soudkovité zkreslení při nejkratším ohnisku. Rozlišení detailů je na fotoaparát s 3 Mpixelovým snímačem dobré, moiré je na přijatelné úrovni. S rostoucím ohniskem se kresba mírně zhoršuje a více se projevuje chromatická vada, která je však na přijatelné úrovni. Na snímcích je také zřetelný mírný projev vinětace.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 38 mm, vpravo 380 mm)

Automatické vyvážení barev pracovalo dobře i při nočních snímcích, práce s ručním nastavením barev byla jednoduchá a přesná.

Porovnání vyvážení barev (vlevo automatické, vpravo ručně nastavené)

Na celkové kvalitě snímků se bohužel negativně projevuje poměrně velký kompresní stupeň, který generuje JPEG snímky v plném rozlišení a kvalitě s typickou velikostí nižší než 1,2 MB.

ISO70 ISO70
Porovnání optického zoomu (vlevo 38 mm, vpravo 380 mm - automatické vyvážení barev, ISO 70)
Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava: ISO 100, 200 a 400 - automatické vyvážení barev)

ISO50 ISO100
Porovnání šumu a vyvážení barev na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: slunečno, ISO70 - dále automatické vyvážení arev, ISO100, 200 a 400 ISO)

K fotoaparátu Umax Premier DC3A30 jsme zpočátku přistupovali poměrně skepticky, nicméně po krátké době se ukázalo, že má čím oslovit. Jisté nedostatky ve funkční výbavě kompenzuje atraktivností, která spočívá například v animovaných překreslováních obrazovek menu či v možnosti vlastního nastavení barev tříbarevné LED pro jednotlivé režimy. Těmito efekty však fotoaparát také zčásti skrývá své neduhy, jako je například špatné ostření malých vzdálených objektů (velikosti středového výřezu zobrazeného při ostření). Při práci v přírodě jsme kvůli tomu měli často potíže. Jako nešťastné se také projevilo plastové zakrytí elektronického hledáčku v kombinaci s malou očnicí, na kterém se často vytvářely rušivé odlesky. Když už jsme u hledáčku, který je díky předřazené optice příjemně velký, fotoaparát v něm z nepochopitelných důvodů nedokáže zobrazovat menu, která se vždy promítají pouze na LCD. Rychlost překreslování obou je přijatelná, především v EVF bychom přivítali vyšší rozlišení. Displej je příjemně velký a poměrně čitelný, nicméně jeho technologie patří k levnější kategorii.
Fotoaparát co se rychlosti je na dnešní dobu již spíše pomalý než průměrný, o čemž hovoří následující údaje: do režimu focení nastartuje za 6 s, což má za vinu především pomalý pohyb objektivu. Ten se navenek pohybuje i při změněně ohniskové vzdálenosti, která trvá cca 3 s z jednoho konce na druhý. Přitom při pomalých stiscích je možno rozlišit cca 40 mezipoloh. Pro zaostření je potřeba typicky 1,2 s, další snímek v plné kvalitě a rozlišení je možno bez náhledu pořídit za 1,4 s po expozici. Za tento čas se stačí i celý uložit, takže nehrozí zaplnění vyrovnávací paměti. To se podepisuje i na sekvenčním focení, které probíhá s rychlostí focení cca 1,2 sn/s bez omezení množství snímků v sérii. Zpoždění spouště je postřehnutelné, ale nikterak dramatické. V režimu prohlížení se snímek v plné kvalitě zobrazí za 1,3 s. Jakmile se zobrazí, je ho možno ihned dále zvětšovat. Pro rychlé procházení snímků je výhodné použít indexového zobrazení, kdy se ve snímcích listuje po řádcích. V tomto režimu se vždy 3 nově zobrazené snímky zobrazují skoro okamžitě.
Při focení s delším ohniskem fotoaparát sám varuje na možnost roztřesených snímků. Jak jsme již psali, fotoaparát dokáže během nahrávání videa používat optický zoom, což je však pochopitelně při použití interního mikrofonu v nahrávce trochu slyšet.
Z ergonomického hlediska nám fotoaparát vyhovoval, ovládací prvky reagovaly dobře. Pouze se občas na displeji objevila hláška o otevřených dvířkách při pevnějším sevření přístroje v dlaních, která však naštěstí nevypíná fotoaparát jako u jiných značek.

EVF zrcadlovka (která je podle nás výrobcem nešťastně označována jako digitální zrcadlovka) Umax DC3A30 je dalším přírůstkem do oblíbené řady ultrazoomových fotoaparátů, které v současné době nabízí většina známých značek. Oproti nim Umax nenabízí tolik sofistikované provedení ani funkční výbavu. Na druhou stranu však nabízí slušnou obrazovou kvalitu a některé vlastnosti (velký LCD, reálný histogram, atraktivní obsluha), které se u konkurence neobjevují nebo až ve vyšší cenové hladině. Doporučená maloobchodní cena tohoto přístroje je stanovena na 10.990,- Kč včetně nové 19% DPH. Zda upřednostníte fotoaparát zvučného jména či levnější přístroj za cenu jistých omezení záleží již jen a jen na vás.

:: Podrobná specifikace fotoaparátu