Praktické zkušenosti: Canon EF 70–300 mm L IS USM - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - profi technika

Praktické zkušenosti: Canon EF 70–300 mm L IS USM

Canon EF 70-300

19. dubna 2011, 00.00 | Novinka z loňského podzimu, objektiv Canon EF 70–300 1:4–5,6 L IS USM, zamotala hlavu nejednomu fotografovi. Podle výrobce vyplňuje prostor mezi profesionální řadou f/2,8 objektivů a levnými plastvými zoomy. Jaká je realita a komu tento objektiv opravdu dokáže udělat radost?

Řada L objektivů je odjakživa určena pro nejnáročnější fotografy, kteří hledají bezkompromisní kvalitu optické soustavy a co nejlepší kresebný výkon. Ne, že by se historicky neobjevily v této řadě žádné slabší modely, přesto její renomé je stále na velmi vysoké úrovni. O to rozporuplnější reakce přineslo loňské uvedení modelu EF 70–300 mm 1:4–5,6 L IS USM. Jedni jej zatracovali už podle specifikace a klepali si na čelo, druzí se na něj těšili s tím, že Canon trefil hřebíček na hlavičku a takový objektiv na trhu chyběl. Jaké jsou naše praktické zkušenosti z fotografování s tímto sklem?

Nejprve trochu kontextu
Začněme tím, kde se tento objektiv nacházív nabídce Canonu. Rozsah 70–300 mm se světelností 4–5,6 a IS/USM výbavou Canon nabízí již déle, a to v plastovém provedení s atraktivní cenou. O tom, že za necelých 12 000 Kč nejde čekat úplné zázraky, asi nikdo nepochybuje, a to nemluvíme o ještě levnějším EF 4–5,6/75–300 III bez stabilizace a ultrasonických motorů. Z tohoto pohledu novinka přináší mnohem robustnější konstrukci kovového těla a slibuje výrazně lepší kresbu díky „Lkovým“ čočkám, a to za cenu cca 3× vyšší.

Z druhé strany ještě výše v nabídce Canonu najdeme EF 2,8/70–200 L IS II USM, který nabízí výrazně lepší světelnost, konstrukci i výkon výměnou za menší flexibilitu zoomu a skoro dvojnásobnou cenu. Naopak levnější je verze 2,8/70–200 L USM, tedy špičkový telezoom bez stabilizace, a ještě levnější jsou 4,0/70–200.

Ještě větší rozsah zoomu umí dnes již legendární EF 100–400 mm 1:4,5–5,6 L IS USM, který stojí stejně jako testovaný objektiv, ale díky své „vytahovací konstrukci“ je výrazně větší a těžší s tím, že opticky také nepatří k úplné špičce.

A aby toho nebylo málo, tak ještě existuje EF 4,5–5,6/70–300 DO IS USM, který stojí skoro stejně jako naše novinka a díky difrakční optice nabízí menší rozměry a váhu, pravda s o trochu horší kresbou.

Pokud to tedy shrneme, bylo zřejmě cílem konstruktérů vyrobit universální telezoom objektiv s co nejmenšími rozměry, který by ale měl bezkompromisní kresbu a špičkovou výbavu – poslední verzi stabilizace, vynikající USM motory, a to všechno zabaleno do kompaktního těla. Cena nakonec vyšla na cca 35 000 Kč vč. DPH, což je standardní cenová hladina Canonu u vyšší střední třídy objektivů.

Konstrukce
První, čím vás objektiv zaujme a potěší, jsou rozměry. Dokud nezoomujete (70 mm), je tělo objektivu podobně velké jako EF 2,8/24–70, takže jej pohodlně vložíte na výšku i do velmi malého fotobatohu či brašny. Nezabere mnoho místa při přepravě a hmotnost těsně přes kilogram je v kategorii kvalitních teleobjektivů jedna z těch menších. Navíc díky malé délce těla objektivu jsou zoomovací i ostřící prstenec poměrně blízko těla fotoaparátu a dobře se ovládají.

Trochu překvapivé je, že dodávka neobsahuje klasický stativový prstenec, který se dokupuje zvlášť. Je pravdou, že hmotnost objektivu je poměrně malá, přesto na 300 mm by si objektiv zasloužil možnost podepřít přímo v těžišti.

V okamžiku, kdy vyzoomujete na 300 mm, objektiv skoro zdvojnásobí svou délku s tím, že se vysouvá pouze tubus s optikou a případnou sluneční clonou. Takto dramatická změna délky optické soustavy s sebou pochopitelně nese i svá úskalí. V první řadě je potřeba počítat s tím, že každé zvětšení objemu vnitřního prostoru objektivu znamená nasávání vzduchu. Canon sice ujišťuje, že použil vylepšené prachovky a utěsnění, přesto odolnost proti nečistotám nebude tak vysoká, jakou mají 70–200 objektivy. Výrobce uvádí zvýšenou odolnost vůči prachu a vlhkosti. Zároveň byl objektiv vybaven zámkem optiky pro převoz, aby nemohlo docházet k náhodnému vysouvání optiky a jejímu ohrožení nárazem. Zámeček znamená zpomalení reakce v případě momentek, což někomu může, jinému nemusí vadit.

Objektiv je složen z 19 optických prvků ve 14 skupinách, což naznačuje snahu o velmi vysoký optický výkon. Levnější 70–300 má o čtyři čočky méně a tudíž dohady o tom, že Canon pouze "překabátil" starší objektiv, jsou bezpředmětné. Navíc se objektiv může pochlubit dvěma UD členy, novým systémem plovoucího AF a novým coatingem.

Minimální zaostřovací vzdálenost 1,2 m je také dobrou zprávou a použití velmi běžného 67mm závitu pro filtry ukazuje na zacílení primárně na náročné amatéry a poloprofesionály.


Canon EOS-1Ds + EF 70–300 L IS USM, 70 mm, f/5,6


Canon EOS-1Ds + EF 70–300 L IS USM, 200 mm, f/5,6


Canon EOS-1Ds + EF 2,8/70–200 L IS USM, 70 mm, f/5,6


Canon EOS-1Ds + EF 2,8/70–200 L IS USM, 200 mm, f/5,6

Praktické zkušenosti
Musím se zcela otevřeně přiznat, že než jsem objektiv dostal do ruky, byl jsem k němu poměrně skeptický. Jsem zvyklý na 2,8/70–200 L IS USM, který patří mezi to nejlepší, co Canon nabízí v zoom třídě. Rozsah 70–300 mm, tedy větší rozsah zoomu, by měl znamenat ztrátu světelnosti, zpomalení ostření a ztrátu kresby. Ve skutečnosti objektiv nabízí velice slušně rychlý AF systém, kresba je na velmi vysoké úrovni a rozhodně snese srovnání se 4/70–200 a v řadě situací i se 2,8/70–200. To budiž objektivu přičteno k dobru a do značné míry to změnilo můj pohled na tuto novinku.

Pokud se podíváme na limity tohoto objektivu, každý by měl zvážit následující fakta:

  1. Za stejnou cenu lze koupit i přímo od Canonu světelnější teleobjektiv a pokud potřebujete rychlé časy nebo fotíte za ztížených světelných podmínek, pak vás f/5,6 na delším konci příliš neosloví. To je holý fakt.
  2. Objektiv při zoomování mění svou délku, a to celkem výrazně. Technicky to neznamená nějaký konkrétní okamžitý problém, ale je otázkou, co se stane v okamžiku, kdy se mechanismus zoomu a prachovky oběhají. Problém je tedy spíš v rovině psychické.
  3. Objektiv při zoomování mění svou světelnost, což je dáno jeho konstrukcí. Opět je to věc, která vám může a nemusí vadit v závislosti na tom, jakým způsobem fotografujete.
  4. Zámek zoomu je věc neuvěřitelně otravná. Naštěstí jej nemusíte úplně bezpodmínečně používat.
  5. Canon nepochopitelně k objektivu nedodává stativový prstenec a nechá si za něj zaplatit extra, což je v této cenové kategorii smutné.
  6. Tento objektiv nelze kombinovat s Canon telekonvertory, protože má poslední čočku příliš blízko bajonetu.

Naopak, co se týče předností:

  1. Jde rozhodně o skladné Lkový telezoom s vynikající kresbou. Nechci se nijak dotknout velmi nadějné DO verze, ale její optické výsledky nejsou úplně oslnivé. Takže pokud hledáte skladný teleobjektiv s vynikající kresbou, doporučuji.
  2. Objektiv je vybaven tím nejlepším, co Canon má. Rychlé motory, rychlý AF systém, špičkový stabilizátor, plovoucí AF. To vše dělá z tohoto objektivu ideální volbu pro reportáž z ruky, pro hbité univerzální fotografování.
  3. Objektiv dokáže zaostřit už od 1,2 m a na 300 mm nabízí zvětšení 0,21, což potěší milovníky detailů.
  4. Při použití na APS-C čipu dostanete v přepočtu v podstatě rozsah 100–500 mm, což obslouží drtivou většinu potřeb fotografa při fotografování na delší vzdálenosti.


Canon EOS 7D, 244 mm, ISO 125, f/5,6, 1/320 s


Canon EOS 7D, 200 mm, ISO 160, f/5,6, 1/60 s


Canon EOS 7D, 300 mm, ISO 200, f/6,3, 1/640 s


Canon EOS 7D, 200 mm, ISO 200, f/5,0, 1/200 s


Canon EOS 7D, 188 mm, ISO 200, f/5,0, 1/400 s

Komu je tedy určen?
Nabídka Canonu je v tomto segmentu opravdu velmi, velmi bohatá, a to nemluvíme o konkurenci, která nabízí cenově velmi agresivní alternativy. Hlavní vodítka při výběru bych viděl ve dvou otázkách. Pokud vám záleží na světelnosti, ať už z jakéhokoli dobrého důvodu, pak si tento objektiv nekupujte. Není pro vás určen a zvolte raději 2,8/70–200, a to buď se stabilizací, nebo bez.

Pokud hledáte hodně flexibilní, relativně malý a lehký teleobjektiv s vynikající kresbou, jste tady správně. Pokud je pro vás rozsah zoomu víc než světelnost, pokud pro vás malé rozměry znamenají víc než maximální ohnisko, pak vás tento objektiv nadchne. Ideálně slouží při živé fotografii, street photo, reportáži, potěší i v přírodě. Pokud by vám maximální ohnisko nestačilo, pořád můžete sáhnout po 100–400 mm, atd. Výběr je opravdu bohatý.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - profi technika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

chyby

Autor: mk Muž

Založeno: 19.04.2011, 08:34
Odpovědí: 9

1. Šlo by v rámci článku sjednotit způsob zápisu ohniskové vzdálenosti a světelnosti objektivů (a zbavit se tak těch paskvilů "4/70-200")?

2. Za nepochopitelné považuji to, že "test" neobsahuje ani jednu fotku na 300 mm. Je známo, že zejména na dlouhém konci tyhle objektivy dost ztrácejí a zajímalo by mě, jak je na tom novinka. Navíc si nekupuju 70-300, abych fotil na 200 mm...

Odpovědět na příspěvek

RE: chyby

Autor: mk Muž

Založeno: 19.04.2011, 09:10

Tak jedna rozmazaná na 300 tam je, pardon... raději bych ale testovací obrazec nebo něco nepohyblivého.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: chyby

Autor: tromso Muž

Založeno: 19.04.2011, 10:26

fakt tě moc nechápu, fotky máš moc pěkný, víš o čem to je, a přesto tě baví si tady plácat játra

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: chyby

Autor: mk Muž

Založeno: 19.04.2011, 10:46

Jak to spolu souvisí?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: chyby

Autor: tromso Muž

Založeno: 19.04.2011, 11:45

že to nemáš zapotřebí. zdejší články mají tu hodnotu, že Eizo "má krásný velký monitor", že "Canon má pěkný dlouhatánský objektiv" atd. a Epson novou tiskárnu. Když budu chtít opravdu něco vědět, tak to nebudu hledat na ničem, co souvisí s idifem, sem chodím jen na diskuse, kde je mnoho užitečných postřehů. A ty sem chodíš vytáčet Březinu :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: chyby

Autor: kp Muž

Založeno: 19.04.2011, 11:50

a ja si myslel ze vsichni v cr obdivuji idif a brezinu ... jsem rad ze nejsem se svym nazorem na idif sam

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: chyby

Autor: mk Muž

Založeno: 19.04.2011, 11:55

Kdybych chtěl někoho vytáčet, napíšu to jinak :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: chyby

Autor: tromso Muž

Založeno: 19.04.2011, 13:01

ono mu stačí takhle:) a už hopsá

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: chyby - kdyby

Autor: kaiman Muž

Založeno: 19.04.2011, 13:01

Milý příteli tromso a mnozí další...
Vzhledem k postavení www.fotografovani.cz u nás (včetně té souvislosti s IDIFem) jsme my, emkáčko, já a pár dalších, přesvědčeni, že tenhle web je tu pro fotografy. Světe, div se, i pro nás - náročné. Já osobně sem občas píšu i proto, abych zproblematizoval problematické články a varoval ty méně pozorné a nepřemýšlející před mámením píár nástrah.
Takže my ten web chceme spoluvytvářet, i když ne přímo z redakce.
Jak vidno, již se cosi děje, pan Poláček je ve stendbáji, přibyla nová jména. To, že to nechápete, proč se tu pinožíme, to nevadí. Jistá marnost toho úsilí je nám také zřejmá. Je to o zkušenosti. Párkrát jsem na amazonu četl desítky pozitivních recenzí na nějakou knihu. A pak pár kritických. Kde jejich pisatelé netajili údiv nad těmi oslavnými pajány s pěti hvězdičkami. Věřte nebo ne, s těmi knihami jsem se seznámil důvěrněji a pravdu měly - černé ovce. Těch pár soudných.
Takže nám tu svobodu vyjádřit se k některým zrůdnostem dopřejte...
Třeba to pak bude web pro všechny fotografující. Přesný, objektivní, komplexní.
Dík :-)
PS: O IDIFu někdy jindy. Některé kurzy přínosné, jiné jalové. Tak to na světě chodí. Ti, kteří chtějí rychle kupředu, volí malinké kurzy a tzv. individuální konzultace za rozumné peníze. Stádo pospává ve škamnách a jeho ovečky si oblepují stěny věčně dětského pokojíčku certifikáty o absolvování "čehosi".
(Nic samozřejmě neplatí absolutně. I v IDIFu, nebo v GOPASu, jsem narazil na dobré kurzy.)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: chyby - kdyby

Autor: kp Muž

Založeno: 19.04.2011, 14:56

ad IDIF - obsolvoval jsem "rekvalifikaci" ... takze vim zac je toho loket :-) ale jak rikas, o tom az nekdy jindy

Odpovědět na příspěvek

jak se rozhodnout?

Autor: kaiman Muž

Založeno: 19.04.2011, 13:26
Odpovědí: 0

Pro ty, kteří nechtějí číst dlouhou recenzi:
1. Kresba výtečná. Při 70 mm v celém políčku, při delších ohniscích klesá ostrost v krajích obrazu. Nikoliv však fatálně. Viz: http://www.photozone.de/c
anon_eos_ff/570-canon7030
0f456islff
2. Maličký i lehký na transport. Výhoda pro cestovatele. Rozměrný při použití teleobjektivu. Vysouvací objektivy jsou jistým problémem, zejména ve vyjíždění, zapínání/vypínání pojistky atd. Pan Březina správně upozornil na pumpování prachu. To může být časem problém.
3. Cena je dost vysoká. Dal bych přednost 70-200/4 IS, eventuálně doplnil 1,4 konvertorem. Ale není to o tolik lepší řešení.
4. Zkreslením se photoshopista nezabývá, ale je patrné na obě strany. Polštářek, soudek.
5. Velmi záleží na tom, co převážně fotíte. Na cesty bych ho bral. Na nějaké městské momentky, sportovní dovolenou na kole apod. taky. Na techničtější věci, architekturu a tak, nikoliv. Na krajinu taky radši 70-200 nebo 100-400. Nebo pevný sklo.

Odpovědět na příspěvek

hm

Autor: vinci Muž

Založeno: 21.04.2011, 19:07
Odpovědí: 6

hodilo by sa porovnanie s 70-300 IS USM ...
preco by som mal namiesto neho kupit 3x drahsie L-ko ???

Odpovědět na příspěvek

RE: hm

Autor: mk Muž

Založeno: 21.04.2011, 19:50

Neumíš číst?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: hm

Autor: vinci Muž

Založeno: 21.04.2011, 20:06

a ty nerozumies otazke ???

nie-Lkovemu sklu sa venuje len jedna veta:
"Rozsah 70–300 mm se světelností 4–5,6 a IS/USM výbavou Canon nabízí již déle, a to v plastovém provedení s atraktivní cenou. O tom, že za necelých 12 000 Kč nejde čekat úplné zázraky, asi nikdo nepochybuje, "

mna zaujima porovnanie obrazovej kvality tychto dvoch rozsahom rovnakych objektivov ...
takze: preco by som si mal kupit 3x drahsie Lko ? ked starsi za 12 000 poskytuje zazracnu kvalitu ?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: hm - jemné usměrnění :-)

Autor: kaiman Muž

Založeno: 21.04.2011, 21:42

Milý leonardo da!
Porovnání je zde:
http://www.photozon
e.de/canon_eos_ff/558-can
on70300f456isff?start=1

A zde:
http://www.photozon
e.de/canon_eos_ff/570-can
on70300f456islff?start=1


Rozdíl mezi nimi na dlouhém konci je jistě významný. Nikoli trojnásobný. Ovšem robustnost obou objektivů je také "o něčem jiném".
Ano - cena nového zázraku je trošku přefouknutá. Marketingové "fraktály" tohle "zvětšení" holt dneska umožňují. Tenhle elkově odolný objektiv je však na cesty opravdu pozoruhodnou alternativou.
Takže - "zákazníku plať!".
Však on bude brzy pod třicet :-) Vzpomeňte si, kde začínal pumpovací 100 až 400, že...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: hm - jemné usměrnění :-)

Autor: vinci Muž

Založeno: 21.04.2011, 22:49

obe stranky poznam
clanok je o 70-300 L IS USM a tak by clovek logicky ocakaval aspon strucne porovnanie s 70-300 IS USM na zopar rovnakych zaberoch v rovnakych podmienkach
... podla mna canon s tymto objektivom šliapol uplne vedla, priniesol rovnaku obrazovu kvalitu zabalenu v pevnejsom tele za 3-nasobnu cenu

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: hm - jemné usměrnění :-)

Autor: kaiman Muž

Založeno: 22.04.2011, 00:12

Souhlasím. Byl to dlouho očekávaný elkový objektiv - tedy třístovkové maximum na zoomu. Cena pro tohle provedení je opravdu vysoká, i když rozdíl v kvalitě opticky i mechanicky, soudě z různých testů levné a nové verze, je patrný.
Až bude pod třicet (radši víc, než míň...), začne se prodávat jako cestovní alternativa ke čtyřkové 70-200. To mám přímo od Sibylly :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: hm - jemné usměrnění :-)

Autor: Michal Muž

Založeno: 12.05.2011, 23:20

Tak Canon něco podobného před časem udělal s 100mm macro ( u kterého se oprávněně tvrdilo, že je kvalitou kresby jak L skla), výborné 100/2,8 USM Macro přidal IS a červený proužek a jak se to prodává (mám možnost používat oba na FF a obrazově u mou používaných kusů není rozdíl, rozdíl je v IS a rychlosti AF), tam za peníze navíc bylo aspoň to IS, zde na první pohled nic, ale marketing je všemocný...

Odpovědět na příspěvek

praktické zkušenosti

Autor: Joss Muž

Založeno: 29.03.2012, 00:54
Odpovědí: 0

1) nechápu, proč se řeší "pumpa", spousta skel ji má, např. 24-70/2,8 1. i 2. generace, ceny odpovídají dané generaci :-D ... vůbec bych to neřešil

2) ne L-kový předchůdce nesahá ani po kolena, reálný fakt, kdo hledá srovnání, najde :-) http://www.the-digital-pi
cture.com/Reviews/ISO-122
33-Sample-Crops.aspx?Lens
=738&Camera=453&Sample=0&
FLI=4&API=3&LensComp=358&
CameraComp=453&SampleComp
=0&FLIComp=4&APIComp=3
zejména je fajn porovnat s předchůdcem rozsah 300 mm, jinak autor článku podle mne vybral 70 mm zcela nesmyslně, nepřijde mi tam největší síla skla, spiíš naopak :-)

3) kecy co raději místo tohoto jsou nudné, kdo si nekupuje L-ko pouze z plezíru, dokáže si vybrat, realita je taková, že pokud nechci nasypat dvojnásobek do EF 70-200/2,8 L IS USM 2.generace a 1,4x konvertor, mám nějakou rozumnou alternativu za poloviční cenu, relativně nechutná je cena kousku železa v podobě stativové objímky ...

4) krásný sklo, se kterým se dá smysluplně fotit v celém rozsahu, tedy i od 200 do 300 mm, kdo oželí f2,8 ... :-)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: