Rychlý test teleobjektivu Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Recenze

Rychlý test teleobjektivu Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6

19. října 2010, 00.00 | Když jsme před časem dostali od Panasonicu na skok zapůjčenou novinku – fotoaparát GH2, tak jsme měli možnost si také vyzkoušet nový teleobjektiv Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6. Pojďme se tedy podívat na jeho rychlý test.

Když jsme před časem dostali od Panasonicu na skok zapůjčenou novinku – fotoaparát GH2, tak jsme měli možnost si také vyzkoušet nový teleobjektiv Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 (cena cca 599 USD), který je určen pro M.F.T. fotoaparáty (například Panasonic Lumix GH2 či G2). Pojďme se tedy podívat na jeho rychlý test.

Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 po vybalení

Nejdříve si jmenovaný objektiv stručně charakterizujeme. Jedná se o teleobjektiv, který je určen pro fotoamatéry, jež preferují vysoký přibližovací výkon objektivu při současném zachování kompaktních rozměrů. Díky ořezovému faktoru 2,0x dává tento teleobjektiv na M.F.T. fotoaparátu impozantní rozsah ohniskových vzdáleností 200 – 600 mm (ekv. 35 mm). Objektiv operuje s intervalem světelnosti f4,0 – f5,6. Počáteční světelnost objektivu f4,0 nám nepřipadá příliš atraktivní – určitě by se na jejím místě vyjímala mnohem lépe hodnota např. F3,5. Ale vzhledem k existenci systému obrazové stabilizace tento aspekt nemusíme v praxi příliš řešit.

Objektiv Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 – hlavní charakteristika:

  • Výkonný teleobjektiv, který je určen pro Micro Four Thirds fotoaparáty
  • Ohnisková vzdálenost: 100 - 300 mm (ekv. 35 mm u M.F.T. cca 200 - 600 mm)
  • Světelnost: f4 – f5,6
  • Maximální clonové číslo: F22
  • Složení optické soustavy: 17 čoček řazených ve 12 skupinách (včetně jednoho ED členu)
  • Úhel záběru: 12°(Wide) - 4.1°(Tele) ’
  • Minimální ostřící vzdálenost: 1,5 m
  • Optická stabilizace: Ano (Mega O.I.S.)
  • Koeficient zvětšení: 0,21x (0,42x – ekv. 35 mm)
  • Počet lamel clony: 7
  • Autofokus: Ano
  • Průměr filtrového závitu: 67 mm
  • Rozměry: cca 126 mm (délka) × 73,6 mm (průměr)
  • Váha: cca 520 g

Objektiv má celoplastové tělo (vyjma bajonetu) a je vybaven systémem optické stabilizace MEGA O.I.S. Jedná se o poměrně sterilní plastové zpracování, nicméně jednotlivé součástky teleobjektivu bytelně sedí a nepanuje mezi nimi žádná rušivá vůle. Zoomovací prstenec teleskla je vroubkovaný a je vyroben z adhezní pryže, takže v ruce neklouže a příjemně se ovládá.

Daný objektiv nedisponuje přemírou orientačních stupnic, což je tak trochu škoda. Je zde totiž pouze stupnice ohniskových vzdáleností – škála ostřicích vzdáleností, jež je užitečná při manuálním ostření (MF ostření se na tomto teleobjektivu provádí pomocí menšího prstence), na objektivu chybí.

Při zazoomování teleobjektivu na koncové ohnisko 300 mm se jeho délka zvýší o cca 6 cm. Díky vnitřnímu zaostřovacímu mechanismu se při ostření objektivu neotáčí přední člen, což v praxi uvítají například uživatelé polarizačních filtrů. S daným sklem se nám podařilo zaostřit již od vzdálenosti 1,5 metru, což v dané třídě objektivů lze hodnotit jako průměrný parametr. Dodejme, že AF ostření teleobjektivu má tichý a rychlý průběh, což například ocení uživatelé, kteří fotografují v diskrétním prostředí či natáčejí s fotoaparátem video.

Přítomnost stabilizačního sytému je u takového telezoomu nezbytností. Nutno říci, že se jedná o efektivně fungující systém, neboť výrazně minimalizuje vznik neostrosti při fotografování při delších časech (s jeho pomocí jsme například dokázali „udržet“ čas 1/10 s při ohnisku 100 mm či 1/30 s při koncovém ohnisku 300 mm. Systém optické stabilizace se (de)aktivuje posuvnou páčkou na boku objektivu.

Po stránce hodnocení optického výstupu si teleobjektiv Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 zaslouží uznalá slova pochvaly. Na testovacích snímcích nejsou prakticky žádné stopy po chromatických vadách. Nevšimli jsme si ani úbytku přenosu kontrastu při používání vyšších ohniskových vzdáleností.

 

Ukázky bokehu a hloubky ostrosti objektivu Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 při ohniskových vzdáleností 100 mm a 200 mm při nastavených hodnotách clonového čísla F4,0 resp. F5,6

Bokeh, který produkuje dané telesklo, sice neohromí, ale ani neurazí. Pro reportážní použití lze úroveň kvality bokehu zkoušeného skla bez problémů tolerovat (především při fotografování na počátečním ohnisku 100 mm a minimální cloně F4,0).

 

Ukázky snímků pořízených při delších expozičních časech 1/10 s resp. 1/25 s při zapnutém systému stabilizace obrazu Mega O.I.S. při ohniskové vzdálenosti 100 mm.

 

Ukázky snímků pořízených při delších expozičních časech 1/30 s resp. 1/10 s při zapnutém systému stabilizace Mega O.I.S. při ohniskové vzdálenosti 300 mm.

Kresba objektivu je na excelentní úrovni, zvláště když v praxi používáte střední hodnotu zaclonění F11. Objektiv při daném zaclonění krásně vykresluje bohaté spektrum detailů, což se nám velmi zamlouvá. I při minimálních clonových číslech F4,0 (resp. F5,6) dosahuje kresba teleobjektivu velmi dobré úrovně (ve středových oblastech snímku). V extrémně okrajových partiích fotografie je již kresba o něco horší, což je v dané třídě objektivu naprosto běžným jevem. Při vyšším zaclonění objektivu (F16 a více) je již kresba výrazně zhoršována difrakcí paprsků světla v lamelovém mechanismu objektivu.

Test kresby

Ohnisko 100 mm

 

 

 

 

 

 

Ukázky kresby teleobjektivu Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 při ohniskové vzdálenosti 100 mm a při různých hodnotách clonových čísel F4; F5,6; F8; F11; F16, F22 (směr odshora dolů; vlevo je výřez ze středu testovacího snímku / vpravo je výřez z okraje testovacího snímku).

Ohnisko 150 mm

 

 

 

 

 

 

Ukázky kresby teleobjektivu Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 při ohniskové vzdálenosti 150 mm a při různých hodnotách clonových čísel F4,5 ; F5,6; F8; F11; F16, F22 (směr odshora dolů; vlevo je výřez ze středu testovacího snímku / vpravo je výřez z okraje testovacího snímku).

Ohnisko 200 mm

 

 

 

 

 

 

Ukázky kresby teleobjektivu Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 při ohniskové vzdálenosti 200 mm a při různých hodnotách clonových čísel F5,0 ; F5,6; F8; F11; F16, F22 (směr odshora dolů; vlevo je výřez ze středu testovacího snímku / vpravo je výřez z okraje testovacího snímku).

Ohnisko 250 mm

 

 

 

 

 

 

Ukázky kresby teleobjektivu Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 při ohniskové vzdálenosti 250 mm a při různých hodnotách clonových čísel F5,3 ; F5,6; F8; F11; F16, F22 (směr odshora dolů; vlevo je výřez ze středu testovacího snímku / vpravo je výřez z okraje testovacího snímku).

Ohnisko 300 mm

 

 

 

 

 

Ukázky kresby teleobjektivu Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 při ohniskové vzdálenosti 300 mm a při různých hodnotách clonových čísel F5,6; F8; F11; F16, F22 (směr odshora dolů; vlevo je výřez ze středu testovacího snímku / vpravo je výřez z okraje testovacího snímku).

Teleobjektiv nejvíce vinětuje při počátečním ohnisku 100 mm a minimální cloně F4. O něco méně vinětuje objektiv při fotografování na koncové ohnisko 300 mm a clonovém čísle F5,6. Ale pokud nefotografujete spojitě barevné plochy, tak si vinětace v praxi prakticky nevšimnete. Při zaclonění na clonu F8 vinětace zmizí úplně.

Ukázka vinětace

 

Ukázka vinětace na snímcích, které byly pořízeny při ohniskové vzdálenosti 100 mm a nastavených clonových číslech F4,0 resp. F8,0

 

Ukázka vinětace na snímcích, které byly pořízeny při ohniskové vzdálenosti 300 mm a nastavených clonových číslech F5,6 resp. F8,0

Závěr:
Ačkoliv jsme měli nový objektiv od Panasonicu zapůjčený pouze velmi krátce, tak musíme konstatovat, že se nám fotografování s ním líbilo. Překvapila nás vysoká kvalita jeho optického výstupu stejně jako ohromující rozsah ohniskových vzdáleností 200 – 600 mm (ekv. 35 mm), který ostře kontrastuje s nevelkými rozměry teleobjektivu. Díky těmto dispozicím je dané sklo pro amatérské fotografy ideálním prostředkem si vyzkoušet výhody výkonného teleobjektivu, bez potřeby s sebou „tahat“ výrazně větší (a těžší) teleobjektivy, jež jsou určené pro DSLR přístroje. Sice se nám trochu nelíbí, že se jedná o tzv. „plasťák“, ale chápeme, že díky plastovým materiálům má daný objektiv výhodu nízké váhy. Navíc je objektiv kvalitně sestaven, takže není důvod brát u objektivu převahu plastu jako nějaký zásadní handicap. Pokud uvážíme, že v zahraničí byla u daného objektivu určena cena 599 USD (pozn.: výše tuzemské ceny ještě nebyla u daného objektivu určena), tak se jedná o objektiv mající příznivý poměr výkon/cena.

Výhody:

  • Vynikající kresba při středním zaclonění
  • Velmi nízký výskyt chromatické aberace
  • Tiché a pohotové AF ostření
  • Účinný systém optické stabilizace
  • Dobrý přenos kontrastu
  • Kompaktní rozměry a váha
  • Vysoký přibližovací výkon (vezmeme-li v úvahu ekvivalent ohniskových vzdálenosti 200 – 600 mm po přepočtu na měřítko kinofilmu)
  • Příznivý poměr výkon/cena
  • Sluneční clona k objektivu v ceně

Potencionální nevýhody:

  • Celoplastové tělo (vyjma bajonetu objektivu)
  • Ne úplně přesné značení jednotlivých ohnisek (u některých značek jsme si všimli rozdílu až 2 mm od vyznačené ohniskové vzdálenosti)
  • Absence škály zaostřovacích vzdáleností pro manuální ostření
  • Počáteční světelnost objektivu začíná až na hodnotě F4

Ukázkové snímky

 

Ohnisko: 100 mm / Clona F11 / Čas 1/200 s. /160 ISO (snímek vlevo) @ Ohnisko: 300 mm / Clona F11 / Čas 1/320 s. / 400 ISO (snímek vpravo)

 

Ohnisko: 120 mm / Clona F11 / Čas 1/250 s. / 250 ISO (snímek vlevo) @ Ohnisko: 300 mm / Clona F11 / Čas 1/500 s. / 400 ISO (snímek vpravo)

 

Ohnisko: 100 mm / Clona F11 / Čas 1/400 s. / 160 ISO (snímek vlevo) @ Ohnisko: X mm / Clona FX / Čas 1/X s. / X ISO (snímek vpravo)

 

Ohnisko: 162 mm / Clona F4,6 / Čas 1/160 s. / 400 ISO (snímek vlevo) @ Ohnisko: 100 mm / Clona F4 / Čas 1/200 s. / 400 ISO (snímek vpravo)

 

Ohnisko: 300 mm / Clona F5,6 / Čas 1/200 s. / 400 ISO (snímek vlevo) @ Ohnisko: 300 mm / Clona F5,6 / Čas 1/200 s. / 400 ISO (snímek vpravo)

 

Ohnisko: 188 mm / Clona F4,8 / Čas 1/160 s. / 400 ISO (snímek vlevo) @ Ohnisko: 120 mm / Clona F5,6 / Čas 1/320 s. / 160 ISO (snímek vpravo)

 

Ohnisko: 127 mm / Clona F5,6 / Čas 1/250 s. / 320 ISO (snímek vlevo) @ Ohnisko: 300 mm / Clona F5,6 / Čas 1/125 s. / 400 ISO (snímek vpravo)

Ohnisko: 100 mm / Clona F5,6 / Čas 1/100 s. / 400 ISO (snímek vpravo)

Poznámka: Teleobjektiv Panasonic Lumix G 100 – 300 mm Vario f4 – f5,6 byl testován na fotoaparátu Panasonic Lumix GH2

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Výhody: Vynikající kresba při středním zaclonění

Autor: mk Muž

Založeno: 19.10.2010, 08:43
Odpovědí: 4

Díváme se oba na stejné testovací fotky? Od 250 mm výše mi přijde kresba dost mizerná na jakoukoli clonu...

Odpovědět na příspěvek

RE: Výhody: Vynikající kresba při středním zaclonění

Autor: bob222 Muž

Založeno: 20.10.2010, 07:56

Nezabudni, že toto je iba amatérska liga. Taký trochu lepší a drahší ultrazoom... ;-))))

Odpovědět na příspěvek

RE: Výhody: Vynikající kresba při středním zaclonění

Autor: Zbyněk Hromek Muž

Založeno: 20.10.2010, 19:58

Neznám objektiv tohoto rozsahu a této ceny s vynikající kresbou v celém rozsahu.

Jinak ještě malá oprava recenze - objektiv se při vysunutí nezvětší o cca 10cm, ale o 5,6cm.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Výhody: Vynikající kresba při středním zaclonění

Autor: mk Muž

Založeno: 20.10.2010, 20:04

autor testu zjevně ano :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Výhody: Vynikající kresba při středním zaclonění

Autor: Petr Lunak Muž

Založeno: 24.10.2010, 23:54

Nikkor 70-300 VR. Ve srovnani obzvlaste s timto Lumixem je bez nadsazky vynikajici.

Odpovědět na příspěvek

nepřesné a zavádějící

Autor: Petr Caslava Muž

Založeno: 19.10.2010, 09:44
Odpovědí: 6

Domnívám se, že objektiv řeší manuální zaostřování pomocí vnitřních motorků, tak jak je tomu u ostatních m4/3 skel. Přední prstenec se tudíž protáčí stále dokola a jednoduché vyznačení škály zaostřovacích vzdaleností je nemožné. Větnou formulaci, že neotáčící přední člen v praxi uvítají uživatelé cirkulárních fotografických filtrů, považuji za nešťastnou. V praxi se totiž cirkulární fotografický filtr rovná polarizačnímu a vzhledem k cílení na produktu na amatérský segment... je toto označení mnohem jednodužší a pro bežného uživatele srozumitelnější.

Odpovědět na příspěvek

RE: nepřesné a zavádějící

Autor: MD Muž

Založeno: 20.10.2010, 09:14

A uzivatele necirkularnich filtru to neuvitaji?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: nepřesné a zavádějící

Autor: Petr Čáslava Muž

Založeno: 20.10.2010, 09:41

Co je to "necirkulární" filtr? Obecně však ne, otáčecí obruba bude běžného amatéra trápit z 99% při použití polarizáku. Proto ta má poznámka. Zdálo se mi vhodnější hovořit přímo o polarizačním filtru, než se schovávat za terminus technicus "cirkulární fotografické filtry" kterému by běžný fotoamatér nemusel rozumět (neb dělení na cirkulární a lineární již pozbylo významu).

Odpovědět na příspěvek

RE: nepřesné a zavádějící

Autor: bob222 Muž

Založeno: 20.10.2010, 09:39

Ono je možnosť otáčať napríklad aj prechodový filter, ak napríklad požadované rozhranie v krajine nie je vodorovné.... ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: nepřesné a zavádějící

Autor: Petr Čáslava Muž

Založeno: 20.10.2010, 09:52

A? V textu se hovoří o cirkulárních fotografických filtrech, to jest o fitlrech, kde dochází k cirkulární polarizaci světla, to jest polarizáku. Jen měli potřebu se schovávat za technické termíny a mně to přišlo zbytečné. Toť celé. BTW cirkulární přechodový filtr je nesmysl a neexistuje. Neplést japka a hrušky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: nepřesné a zavádějící

Autor: MD Muž

Založeno: 20.10.2010, 09:55

Problem je v tom, ze polarizak nemusi byt cirkularni ;-) Takze poznamka v clanku je nesmysl. Autor mel zrejme na mysli "otocne" filtry (nebo jak to nazvat).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: nepřesné a zavádějící

Autor: Petr Čáslava Muž

Založeno: 20.10.2010, 10:04

No na linární polarizák už dnes asi nenarazíte :-) A ano, autor článku měl nazřejmě na mysli "otočné" filtry, jen se vyjádřil poněkud nešťastně. Dem od toho.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: