Zpracování obrazu - 1. Rozlišení a tisk - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Základní postupy

Zpracování obrazu - 1. Rozlišení a tisk

14. července 2006, 00.00 | Nové technologie si žádají zcela nové dovednosti. Ne jinak je tomu i u fotografie. Zatímco fotografické vidění, hloubka ostrosti, svícení či kompozice jsou pro klasickou i digitální fotografii zcela stejné, tak ve zpracování obrazu se zásadně liší. Chemické znalosti vyvolávání či kouzla pod zvětšovákem mohou být zapomenuty a nastupují termíny jako Pixel, DPI, PPI, JPEG, RAW, Resampling, EXIF atp.

::Zpracování obrazu - 1. Rozlišení a tisk
::Zpracování obrazu - 2. JPEG, RAW, TIFF a další formáty
::Zpracování obrazu - 3. Parametry obrazu
::Zpracování obrazu - 4. RAW a práce s ním


Pixel - základní jednotka obrazu
Obraz produkovaný digitálními fotoaparáty není nic jiného, než množina barevných bodů uspořádaných do pravidelné mozaiky. Jeden bod obrazu se nazývá pixel (Picture Element) a nese kompletní informaci o barvě a jasu bodu. Přesnost, s jakou je jeden pixel schopen zaznamenat barvu, se nazývá barevná hloubka (Color Depth). Fotografii tvoří velké množství pixelů - čím jich je více, tím větší množství jemných detailů je fotografie potenciálně schopná zaznamenat.

Slovo "potenciálně" v poslední větě je velmi důležité. Nemá totiž smysl zaznamenávat velké množství pixelů a tím detailů obrazu, když nejsme následně schopni je ani zobrazit na obrazovce ani vytisknout na tiskárně. O rozlišovací schopnosti objektivů, které musí pixely opticky "nakrmit", nemluvě.


Každý digitální obraz se skládá z pixelů - nejmenších jednotek obrazu. Pixel nese číselnou informaci jak o barvě bodu, tak o jeho jasu. Čím více pixelů obraz obsahuje, tím více detailů je schopen zaznamenat. Jednotlivé pixely jsou snadno vidět při silném zvětšení obrazu lupou (alespoň 500%).

Body obrazu na palec (Pixels per Inch - PPI)
Je celkem přirozené, že 6megapixelový fotoaparát bude mít obraz složen z asi 2 000 x 3 000 pixelů (bodů obrazu). Pokud vytiskneme takovou 6 MPix fotografii na papír velikosti 9 x 13 cm dá se jednoduše spočítat, že na 1 cm fotografie připadne asi 225 pixelů. Neboli hustota, s jakou se obraz tiskne, je 225 pixelů na cm. V tiskové praxi se z historických důvodů nepoužívá jako jednotka délky centimetr ale palec (inch), přičemž 1 palec je 2,54 cm. Hustota tisku potom v našem příkladě vychází 570 pixelů na palec = Pixel per Inch = PPI.

Tiskové body na palec (Dots per Inch - DPI)
Tiskárny nedokáží vytisknout jeden pixel libovolné barvy. Aby barevně vytiskly jeden pixel, musí jeho barvu namíchat z několika bodů (Dots) svých barevných inkoustů (obvykle 4 nebo 6 barev). Jeden  pixel obrazu se tak rozpadne na několik inkoustových tiskových bodů (Dots). Tiskový bod (Dot) tak musí být menší, než je pixel obrazu, aby bylo možné barvu pixelu namíchat. Procesu míchání (skládání) barev se říká rozklad (Dithering).


Praktická ukázka ditheringu. V obraze jsou použity jen pixely červené a zelené barvy, ale jak se pixely zmenšují, stále více se oku jeví jako žlutá - neboli kombinace barev červená + zelená.

Dots per Inch (DPI) není tak nic jiného, než s jakou hustotou je tiskárna schopná stříkat inkoustové body na papír. DPI musí být vždy větší než PPI, aby tiskárna měla dostatečnou reservu na vytvoření každého barevného pixelu z několika tiskových bodů.

V praxi se ale nikdo o proces tisku příliš nestará (to je věcí konstrukce tiskárny případně tiskaře), a tak se obě veličiny PPI a DPI běžně zaměňují a oběma se označuje ve skutečnosti PPI.


Aby obraz složený z pixelů vlevo mohl být vytištěn, je třeba mnohem více tiskových bodů (dots, vpravo). Barvy tiskových bodů jsou totiž v tomto příkladě jen 4 - azurová, purpurová, žlutá a černá (CMYK).

Standardní hodnoty PPI, DPI
Standardní vysoká kvalita podkladů pro fotorealistický tisk na kvalitní fotopapír je 300 PPI. Pro běžný amatérský tisk je plně dostatečná kvalita 200 PPI, pro tisk na horší papír (časopisy, noviny) je dostatečný tisk v kvalitě 150 PPI. Běžné VGA monitory zobrazují v rozlišení cca 90 PPI a televizní obrazovka o úhlopříčce 72 cm má rozlišení jen 36 PPI.

Inkoustové tiskárny, které stříkají malé kapičky 4 nebo 6 různých barev inkoustů na papír a tím vytvářejí jeden pixel obrazu mají rozlišení 1 200 až 9 600 DPI, což je minimálně 4x více než běžná kvalita podkladu s 300 PPI. Barevné laserové tiskárny, které nanášejí na papír pomocí elektrostatického náboje čtyři barvy tonerů, mají rozlišení obvykle 600 až 1 200 DPI.

Velikost tisku
Pokud máte fotografii o rozlišení např. 2 000 x 3 000 pixelů (6 MPix), tak podle požadované kvality tisku vyjde její maximální tisková velikost. Kvalitu tisku je však dobré požadovat v kontextu - např. na novinový papír nemá smysl tisknout v kvalitě 300 PPI. Inkoust se na nekvalitním papíře rozpíjí, a proto tento papír není tak kvalitní tisk schopen pojmout. U větších zvětšenin (větších než cca A4) se také přirozeně zvětšuje pozorovací vzdálenost (od větších fotografií máte tendenci odstoupit) a tím také klesají nároky na kvalitu tisku.

Počet megapixelů obrazu (MPix) Odpovídá
přibližně
Maximální rozměry
fotografie v cm při:
300 PPI 200 PPI 150 PPI
2 1 600 x 1 200 13.5 x 10.2 20.3x15.2 27.1x20.3
3 2 000 x 1 500 16.9x12.7 25.4x19.1 33.9x25.4
4 2 500 x 1 600 21.2x13.5 31.8x20.3 42.3x27.1
5 2 800 x 1 800 23.7x15.2 35.6x22.9 47.4x30.5
6 3 000 x 2 000 25.4x16.9 38.1x25.4 50.8x33.9
8 3 500 x 2 300 29.6x19.5 44.5x29.2 59.3x38.9
10 4 000 x 2 500 33.9x21.2 50.8x31.8 67.7x42.3

Tabulka maximálních velikostí fotografie, kterou lze pořídit z fotoaparátu v závislosti na počtu megapixelů a požadované kvalitě tisku. Žlutě jsou označeny formáty zhruba rovné nebo větší než A4 (29,7 x 21 cm).

Z tabulky tak vyplývá, že i 4 MPix fotoaparát je schopen kvalitního tisku fotografie velikosti cca A4 při 200 PPI.

Ořez
Dostatek pixelů se extrémně hodí, pokud na scéně nestihnete či nedokážete zarámovat obraz v hledáčku dostatečně přesně a chyby kompozice napravujete následným ořezem fotografie v PC (Crop). Fotografie se ořezávají zcela běžně, zejména pokud vám vadí fotografické prohřešky jako šikmý horizont (moře, obzor) či stromy, zdi nebo osoby. Ořez je často nezbytný též pro zachování pravidel kompozice obrazu (zejména zlatého řezu) nebo prostě k odstranění nezajímavých, nadbytečných či rušivých částí obrazu.

Proto je třeba kompozici fotografie a jejímu zarámování v hledáčku věnovat maximální pozornost. Kvalitní hledáčky DSLR proto zobrazují téměř 100% shodný obraz toho, co bude následně vyfotografováno. Obvyklé pokrytí hledáčku (Viewfinder Coverage) se pohybuje okolo 95%, zbývajících 5% je možné brát jako malou reservu. Přesné zarámování scény a následně malý ořez je i důvodem k použití stativu, kde se mnohem snáze scéna pečlivě připraví, nastaví a pohlédne.


Původní fotografie, na které je vlivem nepečlivého zarámování scény šikmý horizont moře.


Oprava horizontu se provede natočením obrazu. Prostým ořezem šikmých částí se ale přijde o téměř 1 MPix obrazu!


Finální snímek po závěrečném ořezu přebytečné pevniny i nebe. Pokud v počítači provedete podobnou úpravu, tak nutně přicházíte o pixely obrazu. Z původně 6 MPix fotografie tak snadno vyrobíte i méně než 4 MPix - neboli neužitečně zahodíte 2 miliony pixelů!

Ořezem se často též nahrazuje delší ohnisko objektivu. Pokud pořídíte fotografii kratším ohniskem, než by scéna vyžadovala (např. proto, že delší objektiv již nemáte), tak toho vyfotografujete kolem hlavního objektu "příliš mnoho". Objekt je potom malý a nevyniká. Ořezem je možné nezajímavé okolí odstranit, což je ekvivalentní použití delšího ohniska objektivu. Nevýhodou ale opět je masivní ztráta pixelů a tím snížení maximální velikosti fotografie při zachování kvality tisku nebo zachování velikosti ale zhoršení kvality tisku (snížení PPI). Opět tedy platí - rámujte scénu včetně ohniska (zoomu) před zmáčknutím spouště jak jen nejlépe to jde!


Blíže již s ohledem na plachost zvířete jít nešlo a objektiv 200 mm (aktuálně nejdelší ve fotobrašně) vyrobil jen nahoře uvedenou fotografii. Okolí je tak příliš velké a zbytečné. Situaci opět řešil ořez (dole), z původních 6 MPix však zbyly jen něco málo přes 2 MPix!

Poměr stran (Aspect Ratio)
Poměrem stran se rozumí podíl delší strany fotografie ku její kratší straně. Bohužel v poměru stran panuje historický zmatek daný samostatným vývojem různých odvětví. Televize a PC monitory zavedly standard 4:3, kterému vychází vstříc většina kompaktních fotoaparátů. Fotografický průmysl díky kinofilmu zavedl standard 3:2, který používají filmové i digitální zrcadlovky. Poslední dobou roste obliba nového standardu 16:9 (plasmové a LCD televize, filmy na DVD, nové monitory a notebooky). Bohužel samostatnou řadu zavedly i papírové fotografie, a tak např. oblíbené formáty 9 x 13 cm či 13 x 18 cm neodpovídají ničemu. Pokud tedy váš fotoaparát produkuje fotografie v poměru stran 3:2 a vy potřebujete fotografii 13 x 18 cm, mnoho pixelů bude opět ztraceno - cca 8%.


Různé dnes používané poměry stran. Čárkovaně je uveden poměr stran fotopapíru 13x18cm.

Zadávání do minilabů
Minilaby určené pro amatéry volí strategii "Předejte nám surová data z vaší karty a řekněte nám, jak velké chcete fotografie". Zbytek provedou automaticky a PPI nějak vyjde. Problém jiných poměrů stran řeší obvykle dvěma způsoby:

Plný formát neboli „bez ořezu“ (Overall)
Fotografie z fotoaparátu se zmenší tak, aby byla na papíře celá. Po stranách se logicky vytvoří bílé pruhy a ty rozhodně nejsou žádnou estetickou chloubou. Výhodou ale je, že fotografie bude na papíře určitě celá a bílé pruhy lze následně byť pracně nůžkami odstranit.


Metoda "bez ořezu" umístí fotografii na papír zaručeně celou avšak za cenu nepěkných bílých pruhů.

S ořezem (Cut)
Fotografie sice vyplní celou plochu papíru, ale odpadne z ní horní a dolní nebo levý a pravý okraj (proto se to jmenuje "s ořezem"). Tato metoda sice neprodukuje žádné bílé okraje, ale těžko se odhaduje, co se přesně odřízne. Často to může být důležitá část, o porušení pravidel kompozice nemluvě.


Když nesouhlasí poměr stran, tak se fotografie zvětší aby byla na papíře právě celá. Co přesáhne papír se odřízne (Cut). Šipka označuje místo, kde díky tomu hlavní objekt "vypadne" z fotografie.

Přepočet fotografie (Resampling)
Nároční amatéři a profesionálové téměř bez výjimky připravují svoje fotografie na tzv. Real Size. Připraví data tak, aby fotografie byla na papíře celá aniž dojde k jakémukoli ořezu či bílým pruhům. Data musí tedy být upravena na přesné rozměry fotopapíru v mm a musí být převzorkována na minilabem určené PPI tisku.


Aby se původní fotografie s poměrem stran 4:3 umístila na papír celá a s respektováním pravidel kompozice, bylo třeba v PC doretušovat trávu dole (šrafováno).

Nejprve je třeba zjistit přesné rozměry fotopapíru. Pokud výsledkem má být např. fotografie 13 x 18 cm, její přesný rozměr je 127 x 178 mm a při tisku 300 PPI vychází rozlišení fotografie:

17.8 * 300 / 2.54 = 2102 pixelů svisle
12.7 * 300 / 2.54 = 1500 pixelů
vodorovně

V praxi je často užitečné připravit fotografii o cca 1 mm větší, než je přesný rozměr fotopapíru, aby tiskový stroj měl k dispozici malý přesah a zaručeně nevytvořil bílý okraj, čili:

17.9 * 300 / 2.54 = 2114 pixelů svisle
12.8 * 300 / 2.54 = 1512 pixelů
vodorovně

Přepočet fotografie (Resampling) na požadované rozlišení a PPI zvládne většina foto editorů, my se budeme držet příkladu v Adobe Photoshopu:

1. Rychlá metoda ořezem
Zvolíme nástroj oříznutí (Crop, C) a do horní lišty nástroje vepíšeme požadavky na velikost fotografie podle velikosti papíru v mm nebo cm a požadované rozlišení PPI.


Ukázka parametrů nástroje oříznutí (Crop) pro fotopapír 13 x 18 cm s 1 mm přesahem a kvalitou tisku 300 PPI.

S takto připraveným nástrojem potom provedeme vlastní oříznutí fotografie, přičemž poměr stran Photoshop udržuje přesně podle zadaných hodnot. Po potvrzení akce Photoshop automaticky obraz přepočítá na požadované rozměry a zadané PPI, tedy v našem případě bude výsledný obraz mít rozlišení 1 512 x 2 114 pixelů a rozměry 128 mm x 179 mm při 300 PPI. Současně v parametrech obrazu, které se také zapisují do JPEGu i TIFFu, budou všechna tato data uložena.

Takto připravený nástroj oříznutí (Crop) je možné i uložit a tím si vytvořit množinu připravených nástrojů oříznutí pro nejpoužívanější velikosti papíru a rozlišení.

2. Ruční přepočet
Pro ruční přepočet velikosti fotografie slouží volba Velikost obrazu (Image Size) v menu Obraz (Image):


Pokud není zaškrtnuta volba Převzorkovat obraz (Resample Image) A, Photoshop nedovolí měnit počet pixelů fotografie B (ty zůstanou beze změny) a dovolí měnit pouze rozměr fotografie C a její Rozlišení (Resolution) v PPI D. Změníme-li jedno, Photoshop ihned přepočítá to druhé, což naznačuje i svorka E symbolizující vzájemné propojení těchto hodnot. Přitom rozlišení v PPI a rozměr fotografie jsou jen čísla zapsaná uvnitř JPEG či TIFF souboru. Důležité je, že fotografie se jinak nemění - její počet pixelů zůstane vždy beze změny.
 

Pokud je zaškrtnuta volba Převzorkovat obraz (Resample Image) A, Photoshop dovolí měnit i počet pixelů fotografie B. Můžeme tedy zadat jakékoliv 2 hodnoty ze sady: 1.Počet obrazových bodů (Pixel Dimension) B, 2.Velikost dokumentu (Document Size) C, 3.Rozlišení (Resolution = PPI) D a Photoshop okamžitě dopočítá hodnotu třetí. Pokud je zaškrtnuta volba Zachovat proporce (Constrain Proportions) F, Photoshop automaticky udržuje stále stejný poměr stran fotografie, což signalizují svorky E. Pokud zrušíte tuto volbu, budete deformovat obraz. Pokud se mění počet bodů fotografie (dělá se převzorkování - Resampling), je možné zvolit matematickou metodu použitou pro převzorkování G. Nejkvalitnější a pro fotografii jediná rozumná je Bikubická (Bicubic).

Možná to vypadá na první pohled složitě, ale po uvědomění si několika málo jednoduchých závislostí je celá metoda logická, jednoduchá a v praxi velmi často používaná. Její porozumění současně zabrání zbytečným degradacím obrazu a na druhou stranu správné rozlišení fotografie ve vztahu k požadovanému výsledku minimalizuje nutnou velikost souboru.

Tématické zařazení:

 » Zpracování  

 » Praxe  

 » Zpracování  » Tisk a zpracování  

 » Zpracování  » Úpravy fotografií  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 » Praxe  » Základní postupy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Jako vzdy za jedna

Autor: marek Muž

Založeno: 14.07.2006, 06:49
Odpovědí: 0

Na tento material by se melo odkazovat ve stale se opakujicich dotazech v diskuzi. Jednoduse a nazorne vysvetleno. Trochu pokrocilejsim to nerekne nic noveho, ale zacatecnici zajasaji.

Odpovědět na příspěvek

Možnosti tisku v minilabu

Autor: Fak Muž

Založeno: 14.07.2006, 22:02
Odpovědí: 1

článek jsem sice jen přelít, ale chtěl bych oponovat možnostem tisku ve fotolabu formatu 4:3, v některých (asi většině) fotolabech na internetu mi vždy byla nabídnuta možnost vytisknout fotografie o jednotné výšce a druhý rozměr se doořízl podle aktuálního poměru stran. Takže vlastně tisk probíhá na pás a ten se pak rozřeže na odpovídající rozměry.
Fotografie je ale limitována maximální šířkou, aby si někteří chytráci netiskli za cenu jedné fotky třeba celou dovolenou na 3 metry dlouhý pás o šířce 13cm:))

Odpovědět na příspěvek

RE: Možnosti tisku v minilabu

Autor: Kuchtik Muž

Založeno: 05.11.2007, 13:00

Souhlasim, moznost flexibilni delky je skoro vzdy (jiny pomer), ale pred par lety to tak nebyvalo - dnes vsak ano, takze no problem.

Odpovědět na příspěvek

souhlasim perfektni clanek

Autor: porez Muž

Založeno: 15.07.2006, 20:59
Odpovědí: 0

taktez musim souhlasit, perfektni clanek, jen jedina vec co me stve a je to jen muj osobni problem a to je ze od p.Pihana vychazej clanky tak casto ze mnohdy nemam cas si je precist :) a dohanim to pozdeji nebot to opravdu stoji zato ;) Moc Vam za tyto clanky dekuji.

Odpovědět na příspěvek

PPI na injekt tlaciarni

Autor: Pexo Muž

Založeno: 16.07.2006, 20:20
Odpovědí: 1

Chcel by som sa spytat, na aky rozmer treba pripravit foto, ked chcem tlacit na atramentovej tlaciarni.
Ked ta ma dane DPI: 4800x1200

V akom PPI tam treba dat fotku?

Odpovědět na příspěvek

RE: PPI na injekt tlaciarni

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 16.07.2006, 20:29

Uvedene fyzicke rozliseni hovori o schopnosti umistovat kapicky inkoustu na papir. Nicmene pro rastrovani vsech barev potrebuje tiskarna pomerne velke mnozstvi kapek, takze vetsina amaterskych tiskaren v ovladaci resampluje data na 300dpi, ci maximalne 600dpi, i kdyz fyzicky dokaze nabidnout treba i 5.000dpi.

Z pohledu rozlisovaci schopnosti lidskeho oka nema smysl vice jak 300ppi

Odpovědět na příspěvek

Zníženie počtu pixelov pri resamplingu

Autor: pvav Muž

Založeno: 24.07.2006, 12:44
Odpovědí: 1

Ak som to dobre pochopil, tak pri resamplingu na požadované rozlíšenie podľa príkladu: 128 mm x 179 mm pri 300 PPI bude mať výsledný obraz rozlíšenie 1 512 x 2 114 - či je to fotené na 2MP-fotoaparáte alebo 10MP-fotoaparáte. A to sa nestráca obrazová informácia, kď takto znížime počet pixelov?

Odpovědět na příspěvek

RE: Zníženie počtu pixelov pri resamplingu

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 24.07.2006, 14:28

Zalezi na uhlu pohledu. Pokud resampluji 10MPix snimek na rozliseni 1512x2114 (cca 3MPix), tak samozrejme ztracim 2/3 obrazove informace. Pokud vsak jde o tisk na zarizeni s rozlisenim (hustotou tisku) 300ppi, pak tisteny vystup z 10MPix a ze souboru s rozlisenim 1512x2114bodu bude identicky, protoze vystupni zarizeni neumi vice obrazove informace zobrazit.

A co se tyce toho rozliseni 2MPix, tak zde je problem s tim, ze pridavame dopocitane body na tech 1512x2114, coz degraduje obraz. Ale pri formatu tisku 128x179mm s rozlisenim 300ppi je uplne jedno, zda zdroj ma 5MPix nebo 10MPix, protoze tak jako tak nevyuziji vice jak tech cca 3MPix.

Je to jasne?

Odpovědět na příspěvek

Poznánka

Autor: Dan Muž

Založeno: 24.07.2006, 13:30
Odpovědí: 1

Dovoluji si nesouhlasit s následujícím tvrzením:

Ořezem je možné nezajímavé okolí odstranit, což je ekvivalentní použití delšího ohniska objektivu.

To přece není pravda.

Odpovědět na příspěvek

RE: Poznánka

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 24.07.2006, 14:20

Ano, svym zpusobem mate pravdu v tom, ze orez neni zcela ekvivaletni zmene ohniska, protoze krome zorneho uhlu zmeni napriklad hloubku ostrosti. Nicmene z pohledu zorneho uhlu jsou orez a zmena ohniska ekvivalentni.

Odpovědět na příspěvek

exif

Autor: PavelB Muž

Založeno: 02.08.2006, 13:42
Odpovědí: 2

Zajímalo by mě, zdali je vhodné odstranit z digi fotografie exif informace před odesláním do fotolabu? Pokud ano, tak jak nejelegantněji to provést např ve Photoshopu? Děkuji za info

Odpovědět na příspěvek

RE: exif

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 02.08.2006, 13:53

Pokud nebyla fotografie vyrazne upravana, je lepsi EXIF ponechat, protoze muze minilabu pomoci urcit spravne nastaveni zpracovani. Pokud vsak byl upravovan zasadne jas, kontrast, barvy, ostrost apod., je lepsi EXIF smazat.

Cest jak to udelat je hodne. Ve Photoshopu napriklad funkci Soubor-Ulozit pro web. Nicmene je snazsi to delat specialni SW

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: exif

Autor: Peter Kytlica Muž

Založeno: 09.08.2006, 17:06

Dodám, že takýto SW je napr. JPG Cleaner, ktorý pracuje velmi rýchlo a je nenáročný na inštaláciu. Samozrejme Freeware.

http://www.r
ainbow-software.org/progr
ams.html#JPG%20Cleaner

Odpovědět na příspěvek

Doostření?

Autor: David Muž

Založeno: 13.02.2007, 18:23
Odpovědí: 1

Zdravím! Článek jsem četl už kdysi a odpověděl mi na spoustu otázek, ale zajímala by mne ještě jedna věc. Fotky jsem nikdy netiskl větší než 15x10 a teď bych chtěl vyvolat snímky metodou "Přepočet fotografie (Resampling)" na formát Zhruba A4 a nerad bych byl zklamán výsledkem. Otázka je, jakou metodou snímek doostřit. Jestli stejnou metodou jako při použití pro web (tj. nadvakrát - nástrojem "Zostřit více" a "Zostřit" ), nebo stačí decentněji například jen sadou v PS - "Doostřit" 100/1/2 (Míra/Poloměr/Práh). Jde mi o vyvolání konkrétně z Canon 350D. Také uvítám jakoukoli zkušenost od někoho, kdo si již takhle tiskne déle. Za odpovědi a tipy předem díky!

Odpovědět na příspěvek

RE: Doostření?

Autor: Jan Březina Muž

Založeno: 14.02.2007, 01:23

Dobry den,

pokud mate fotografii v plnem rozliseni z Canonu EOS 350D, tak ji pro format 20x30cm nemusite nijak zasadne upravovat ani doostrovat. Resampling bych nechal na minilabu ci ovladaci tiskarny a doostreni bych provedl ve stejne mire jako pro monitor (pohled 1:1)

Odpovědět na příspěvek

rozměr 102mm*152mm

Autor: Verča Muž

Založeno: 01.04.2007, 09:06
Odpovědí: 1

Chtěla bych si nechat ve fotolabu vyvolat fotky o rozěrech 10*15,takže musim zadat 102 mm*152mmm, dpi je 300. Když to zadávám tak mi to pořád dává jiný rozměr. Prosím můžete mi poradit. dík moc

Odpovědět na příspěvek

RE: rozměr 102mm*152mm

Autor: leon Muž

Založeno: 01.10.2008, 10:20

Jsem jen kolemjdoucí,
ale asi potřebuješ u té fotografie změnit velikost... V dialogu "Velikost obrazu" zaškrtni volbu "převzorkovat obraz" (A) a zmizí ti takový ten řetěz (E). Pak mužeš zadávat jednotlivé hodnoty samostatně. Pokud tam je zobrazen, zavisí na sobě. Změníš jedno, a druhé se dopočítá. :-)

le-

Odpovědět na příspěvek

Fotografie 10x15 cm

Autor: Alena Muž

Založeno: 13.06.2007, 21:07
Odpovědí: 1

Můžete prosím napsat pro absolutního amatéra jak si tedy nastavit foťák (poměr stran) aby se při vyvolání dali udělat fotografie 10x15cm,naposledy mi fotografie udělali menší což prý zavinilo moje nastavení foťáku. Měla jsem ho půjčenej a teď si kupuji vlastní a chci to mít v pořádku nastavené. Z článku jsem to nepochopila. Díky a nezlobte se...

Odpovědět na příspěvek

RE: Fotografie 10x15 cm

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 20.06.2007, 11:15

Nezlobíme se, od toho jsme tu :-) Důležite je, aby poměr stran v pixelech odpovídal poměru stran fotky v cm nebo mm. Tedy pro fotografii 10x15 cm je vhodné např. 2000x3000 pixelů, kdy je poměr stejný. Bohužel ale většina fotoaparátů takto neuvažuje, podobná rozlišení v menu nejsou a tak je dodatečný ořez v PC nutný nebo riskujete, že to v minilabu stroje "zvoraj" (lidi se snímků většinou ani nedotknou).

Odpovědět na příspěvek

panoramaticke foto

Autor: marianv Muž

Založeno: 04.02.2008, 23:08
Odpovědí: 1

dobry den,chcem sa poradit, kedze zatial nemam prakticke skusenosti s tlacou velkoplosnych foto. ak by som chcel pripravit na tlac panoramaticku fotku (fotoaparat s rozl. 12M,4288x2848), rozmer 88cmx420cm, potom pri pozadovanej kvalite 300dpi ju potrebujem zlepit z kolkych foto?10346 pixelov zvisle a 49606 vodorovne, znamena to teda 2,5 obrazku navysku a 12 obrazkov na sirku?
dakujem.

Odpovědět na příspěvek

RE: panoramaticke foto

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 13.02.2008, 05:39

Ano je to tak, uvažujete správně, jen u té výšky jste asi udělal početní chybu. 88 cm / 2.54 * 300 = 10 393 pixelů na výšku děleno 2848=3,6 - takže potřebujete 4 obrázky na výšku. Potěž pánbůh ...

Odpovědět na příspěvek

Tisk na A4

Autor: Neonik Muž

Založeno: 09.08.2010, 18:23
Odpovědí: 1

Zdravím, pořád nemůžu pochopit jednu věc. Fotím CANON EOS 550D a mé fotky mají velikost 5184x3456 - 18MPix

Pokud chci fotku na A4 papír při 300 PPI tak fotka musí mít rozlišení 3508x2480. A to mám chápat tak že na papíře to bude vypadat tak jako když fotku s rozlišením 3508x2480 si zobrazím na PC v plné velikosti?

Odpovědět na příspěvek

RE: Tisk na A4

Autor: Neonik Muž

Založeno: 09.08.2010, 18:25

A nebo se to da přirovnat tak že si fotku v prohlížeči obrázku roztáhnu do velikosti A4 papíru?

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: