Photokina rozhovor: Kodak očima vlastního presidenta - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Novinky - fototiskárny

Photokina rozhovor: Kodak očima vlastního presidenta

Bernard Masson

29. září 2004, 00.00 | Photokina není jen místem, kde se běžní uživatelé mohou na vlastní oči seznámit s připravovanými novinkami. Zároveň dává novinářům unikátní možnost setkat se s top managementem vystavovatelů. Co nám o Kodaku prozradil jeden z jeho nejvyšších představitelů?

Kodak Eastman je značkou, na které fotografie jako taková doslova vyrostla. Tradice a zvuk této značky jsou nejen dobře známé na celém světě, ale do jisté míry i svazují společnost samotnou. Kodak si prošel poměrně těžkým obdobím, ve kterém hledal svůj postoj k radikálně se měnícímu světu fotografie a podle slov Bernarda Massona, prezidenta Digital and Film Imaging Systems a Senior Vice Presidenta Eastman Kodak Company, jej má již definitivně za sebou. Kodak velmi dobře zachytil start digitální fotografie a poměrně dlouho se držel na technologické špičce jak v amatérské, tak i profesionální kategorii. Poté přišel radikální ústup z pozic v digitálním světě, který byl zřejmě výsledkem rodící se restrukturalizace Kodaku a obavy o příliš rychlý konec obchodu s filmovým materiálem.


Kodak na své expozici prezentuje řadu partnerů vč. Nokie

Kodak dlouhou dobu nahlížel na digitální a klasickou fotografii odděleně a do jisté míry docházelo uvnitř Kodaku k boji o vliv a prioritu mezi těmito dvěma světy. Dnes Kodak opět spojil "starou filmovou" a "novou digitální" část své produkce v jeden fotografický celek, který je řízen novým vedením převážně pocházejícím z IT prostředí. Toto vedení, jehož je Bernard Masson vrcholným představitelem, si dobře uvědomuje neodvratnost nástupu digitálních technologií a zároveň se snaží udržet postavení Kodaku v klasice a nezavrhovat tuto část trhu, která je pro Kodak stále velmi důležitá.

Klasika vs. digitál
Řada výrobců řeší vnitřní dilema, jak se postavit k proměně fotografického prostředí. I Kodak, který byl dlouhou dobu postaven na výrobě a zpracování filmů předpokládá, že v příštím roce překročí příjmy z digitálních technologií příjmy z klasické fotografie. A co víc, v roce 2007 by měly příjmy z digitálu představovat pro Kodak již minimálně 75% všech příjmů. Z toho je patrné, že Kodak podobně jako ostatní zažívá obrovský nástup digitalizace.
Nicméně nezahazuje svou klasickou historii a snaží se z ní dále těžit. Bernard Masson například zdůraznil, že PictureCD dodávané zákazníkům ke klasickým zakázkám (digitalizace klasických filmů na vyžádání) obsahují kopii EasyShare softwaru a představují pro Kodak velmi důležitý distribuční kanál propagující systém EasyShare. Navíc nová vnitřní struktura by měla znamenat ještě aktivnější zapojení Kodak Express provozoven do nabídky digitální techniky a služeb. Hledání synergie asi není vždy snadné, ale na mnoha místech je možné, řekl pan Masson.


B. Masson

Digitální Kodak v roce 2004
Podle Bernarda Massona si dnes Kodak velice dobře vede i v prodeji digitálních fotoaparátů, přestože jeho hlavním cílem je budování komplexního řešení pro práci s digitální fotografií. Celosvětově si Kodak udržuje pozici 4. největšího dodavatele digitálních fotoaparátů a na svém domácím americkém trhu je stabilní dvojkou na trhu. To dobře dokumentuje například prodejní úspěch Print-docků, kterých se za jeden rok prodalo přes milión kusů. Navíc Kodak se snaží velmi aktivně proniknout i na trhy jako je Japonsko, kde je jeho pozice dnes relativně slabá. Všechny tři amatérské produktové řady (CX, DX i LS) se úspěšně profilovaly a našly si své zákazníky. Velké úspěchy například Kodak celosvětově slaví s cenově agresivními ultrazoomy.


B. Masson

Print-Dock a ImageLink standard
Jedním z největších oznámení Kodaku na letošní Photokině 2004 je uvedení v život systému ImageLink. Ten vznikl v kooperaci společnosti Kodak s koncerny Konica Minolta, Nikon, Olympus, Pentax, Ricoh a Sanyo a řeší universální propojení digitálního fotoaparátu a domácí tiskové stanice. Měl by tak nabídnout uživatelům ještě jednodušší domácí tisk fotografií bez použití počítače.


Nový Print-dock plus

Standard definuje nový universální konektor (hardware), jehož prostřednictvím může libovolný digitální fotoaparát předávat protokolem PictBridge (doftware) fotografie potenciálně jakékoli tiskové stanici. Stačí vzít fotoaparát s konektorem ImageLink a posadit jej do synchronizační kolébky ImageLink tiskové stanice a na sanici zvolit tisk. Podmínkou je pouze aby obě zařízení podporovala ImageLink, což by nemusel být v budoucnu až zas tak velký problém, protože použití této technologie je volné a není vázáno restriktivní licencí ani poplatky.
Kodak na ImageLink evidentně dost vsází, což dosvědčuje nejen účast předních představitelů všech zainteresovaných společností, ale i prostor, který byl tomuto řešení na tiskové konferenci Kodaku věnován. Je to poměrně pochopitelné, protože je dnes jediným výrobcem z celé skupiny, který nabízí již existující tiskové řešení s podporou ImageLink. Někteří výrobci ze skupiny (např. Olympus) zřejmě také nabídnou své tiskové stanice a údajně se jedná i s ostatními výrobci tiskáren, přesto Kodak má pro něj velmi důležitý náskok.


ImageLink aliance

Budoucnost dle pana Massona
Bernard Masson kromě jiného v rámci našeho exkluzivního rozhovoru prohlásil, že je pro Kodak velmi snadné připravit českou lokalizovanou verzi EasyShare softwaru, protože cílem je maximálně zjednodušit život amatérským uživatelům. Kodak se bude i nadále soustředit zejména na masový trh digitální fotografie, i když v nedávné době oznámil několik významných akvizic pro profesionální divizi. Kodak je hodně aktivní i v oblasti vývoje a výroby CCD a CMOS snímačů, takže kontakt s profesionálním segmentem rozhodně neztrácí (spolupráce se Sinarem, Leicou či Olympusem), přesto profesionální digitální zrcadlovky nejsou jeho prioritou pro nejbližší období.

Závěrem
Bernard Masson v rámci našeho více jak půlhodinového osobního rozhovoru, který proběhl ještě před oficiální tiskovou konferencí, působil nezvykle přátelským a otevřeným dojmem. Přestože jde o muže z nejužšího vedení Kodaku, jeho odpovědi byly přímočaré a zájem o specifika našeho regionu přesvědčivý. Doufejme, že jeho slova o významu středoevropského a východoevropského regionu nebyla jen planými sliby. Nová struktura společnosti a nově se formující pobočka Kodaku v ČR nejsou doufejme posledními vlaštovkami.

Další informace o veletrhu Photokina 2004 můžete najít na stránce s online zpravodajstvím IDIFu.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » Photokina  

 » Ostatní  » FotoReport  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  » Reportáže  

 » Novinky  

 » Novinky  » Novinky - fototiskárny  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: