Sto a tři rady pro lepší fotografie (15. část) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Praxe

Sto a tři rady pro lepší fotografie (15. část)

103rad_15_100px

15. července 2011, 00.00 | Nedávno začaly letní prázdniny, a tak jste to možná před koncem školního roku zažili sami na vlastní kůži. Jako známého místního fotografa vás možná oslovila blízká škola, rodiče některého žáka nebo studenti sami.

15. rada – Hromadné pohromy

Mluvíme tu pro nedávnou aktuálnost o oficiálních školních sestavách, tytéž problémy a jejich řešení se ale opakují při jakémkoli fotografování skupinek od tří lidí výše. S mírnými modifikacemi a specifickými potížemi totéž platí i pro zvířata nebo pro kombinace lidí a zvířat, přičemž Velká Zvířata řadíme s jistým zjednodušením mezi lidské bytosti. Každý rok, v každém městě, před každou školou, ale i před továrnou, před fotbalovou bránou nebo v nově otevřené provozovně je to stejné. Vidíme to na maturitních plesech, v tanečních, na zájezdech, na svatbách, na letních táborech i na pracovních poradách. Všude se lidé rádi fotografují společně.

A všude vznikají stovky a tisíce záběrů žáčků, studentů i dospělých, hrdinně mžourajících do prudkého slunce, krčících nosy a znetvořená čela, přivírajících oči do úzkých čárek. Pokud svítí slunce a může se fotografovat venku, je to nejspíš jakýsi nepsaný zákon. V místnostech jakoby naopak prakticky kdykoli panovala právě půlnoc. Vše tone v černé tmě a jediným zářivým momentem podobných dokumentů jsou červené oči všech přítomných. Nepřirozené škleby nebo rádoby vtipné sebeshazovací pitvoření bývají častým jevem. Druhým extrémem jsou strnule vyrovnané šiky politiků a vojáků. Nuda a šeď. Jaký div, že se na fotografii často mnozí ani nepoznají, a pokud ano, jedině podle barvy oblečení. Vždycky má někdo zavřené oči, vždycky někdo není vidět, někdo odešel, nebo nepřišel.

Opravdu to nejde lépe? Zapomeňte na poučky, že fotit se má na sluníčku. Požádejte dotyčnou skupinu, ať se přesune do polostínu, ať se mírně natočí od slunce (fotograf přitom úměrně změní postavení vůči ní), fotografujte spíše ráno a v podvečer než za poledního úpalu.



Pečlivě zaranžovaná skupina maturantů byla sestavena na základě předchozího fotografova nápadu a schválené kreslené skici. O obsazení role předních postav byl sveden lítý boj, definitivní slovo měl ale fotograf-režisér. Technické detaily: Sony Cyber-shot DSC-R1, ISO 160, stativ. Přirozené osvětlení v částečném stínu budovy.



Totéž o pár metrů jinde. Nejdůležitějším úkolem bylo uhlídat, aby každá hlava byla alespoň částečně vidět, nikdo se neotočil ani nemrknul. Ani více záběrů nemusí samo o sobě stačit, je to ale hra na větší jistotu. Technické detaily: Sony Cyber-shot DSC-R1, ISO 160, stativ. Přirozené osvětlení.

Staňte se na chvíli režisérem. Musíte ostatní ovládnout, zaujmout a nenásilně donutit, aby ve vlastním zájmu dělali, co jim říkáte. To neznamená, že je budete svazovat a nutit do nepřirozených póz, v nichž stejně dlouho nevydrží a spolehlivě se zapotácejí přesně v okamžiku expozice. Zhotovte vždycky několik záběrů, abyste později dokázali vybrat alespoň jeden, na kterém mají všichni otevřené oči. Vysvětlete všem, že na fotografii bude vidět pouze ten, kdo vidí fotoaparát! Divili byste se, kolik práce dá leckomu pochopit předchozí větu.

Nefoťte v kontrastním osvětlení. U větších skupin, osvětlených z boku, například od okna, se může výrazně lišit potřebná expozice pro jednu a druhou stranu sestavy. Totéž „kupodivu“ platí při osvětlování zábleskem, typicky odrazem o jednu ze stěn místnosti. Takovým situacím se snažte vyhnout, osvětlujte scénu rozptýleným světlem, ideálně zpředu nebo mírně shora, pokud ze strany, tak z obou stran s kontrolovaným poměrem jasů. Použijte na vyrovnání světelných rozdílů odrazné desky. Vyhněte se používání zabudovaných blesků, ty externí pak musejí mít dostatečný výkon, abyste mohli využít světla odraženého.

Přitom pozor na barvu plochy, od níž světlo odrážíte. Vhodný je pouze bílý nebo velmi světlý pleťový odstín, jinak dojde k nečekanému posunu celkové barevnosti. Pokud to dovoluje vaše vybavení, ukládejte soubory ve formátu RAW, abyste takové odchylky, pokud již vzniknou, mohli později snáze doladit. Neumíte-li nebo nechcete (třeba z důvodu rychlejšího sériového snímání nebo následných složitějších a časově náročnějších úprav) surový formát dat používat, musíte předem provést zkoušky a patřičně upravit vyvážení bílé na fotoaparátu.



U mladých lidí nebo umělců nebývá problém s kreativitou nebo ochotou se na fotografiích trochu „odvázat“. Pokud má ale záběr dopadnout dobře, klade taková spontánnost mnohem vyšší nároky na technické znalosti a autoritu fotografa. V opačném případě je výsledek jen těžko předem odhadnutelný. A pokud je místo a čas fotografování navíc mimo vaši vůli, může být někdy docela složité alespoň přijatelně zvládnout existující světelnou situaci a jasové poměry. Tady se už dobře pozná, jak si tykáte se svým vybavením, přestože se nikdy zcela nevyhnete následné „odborné“ kritice těch, kteří na místě nebyli a vytvořit podobné fotografie nikdy nezkusili. Ale jistě by to dovedli lépe, kdyby na to došlo, to je nad slunce jasnější! Technické detaily: Sony Cyber-shot DSC-R1, ISO 160, čas 1/500 s. Přirozené osvětlení.



Řekli jsme, že na oficiální skupinové fotografii by mělo být především každému dobře vidět do obličeje. Nic ale není dogma a vždy záleží na účelu použití nebo nápadu tvůrce. Účastníci fotografického workshopu jsou sami fotografové, a tak to chtějí ukázat. Navíc je vlastní zrcadlovka před obličejem i spolehlivý maskovací prostředek. Stačí si půjčit tričko od kolegy a až doma dojde na lámání chleba, můžete kdykoli tvrdit, že jste tam vlastně vůbec nebyli, a tou fotkou, co máte v počítači, se vám jen pochlubil kamarád... Technické detaily: Nikon D700, ISO 800, čas 1/60 s, clona 13. Přirozené osvětlení.



Nikde není psáno, že každá skupina musí být okatě aranžovaná a tvářit se závažně s pohledem upřeným do objektivu. Přirozenost není nikdy na škodu. Fotografii jsem pracovně nazval: Rychlé šípy právě našly ztracený deník Jana Tleskače. Technické detaily: Nikon D70, čas 1/30 s z ruky, clona 6,3. Přirozené osvětlení, teplota v místnosti nevytápěného muzea -20 °C.



Ještě jeden příklad skupiny, fotografované jako momentka, tentokrát značně akčním způsobem! Důraz byl kladen na zachování přirozené světelné atmosféry a spontánního chování. Technické detaily: Nikon D80, čas 1/13 s z ruky, externí blesk synchronizovaný s dlouhým časem.



Jsou situace, kdy je autenticita nade vše a není čas ani síla na hlídání technických detailů, o ovlivňování existujícího osvětlení nemluvě. Tady ale stíny v obličeji, propocené oblečení a strhané výrazy nevadí, naopak jsou žádány a očekávány, stejně jako neholené tváře a rozcuchané vlasy. Tady jde o dobrodružství, o sportovní výkony, o život. Syrovost a drsnost fotografie, zhotovené tím, co je právě po ruce, by to měla podtrhnout, ne potlačit. A záleží na každém, od jakého stupně náročnosti tento přístup zvolí. Pro někoho je tou pravou válečnou zónou až třetí výškový tábor pod Ká dvojkou, pro jiného rumunské hory za letní bouře, dalšímu stačí sjetí soutoku Labe s Vltavou na půjčeném raftu, nebo jen odpolední rožnění na terase za domem. Technické detaily: Neznámý fotoaparát, archivní diapozitivy skenovány a retušovány od škrábanců a prachu. Existující osvětlení.



Hezký příklad profesionálně odvedené práce. Dobře nasvícená, bezchybně sestavená a ne úplně tuctově z nadhledu snímaná skupina. Všichni jsou totiž fotografové, věděli, o co jde a měli předem jasnou představu o výsledku. Foto následně použito pro tištěnou ročenku a webové stránky fotoklubu. Technické detaily: Nikon D3. Přirozené osvětlení.



A na závěr trochu skutečného umění! Po seriózním (jak jinak) fotografování s modelkami se můžete jako autoři společně s nimi zvěčnit pro budoucí potřeby kurátorů a uměleckých sbírek světových galerií. To je každodenní chleba každého toho jména hodného autora! Jste-li ale skutečně kreativní, nemůžete se spokojit se standardním výsledkem (nahoře). Vaše Ego a tvůrčí potence z vás přece neustále tryská všemi póry a tělesnými otvory! Vy to dokážete a vytvoříte i tady něco originálního, převratného a úžasně nepochopitelného, co svět ještě neviděl! I kdybyste měli jen naklonit horizont, nastavit nesmyslně dlouhý čas, osvítit si obličej zapalovačem (nic než Zippo nepřichází samozřejmě v úvahu), nebo si dát kvůli fotografii vytetovat na čelo pavouka! A jestli to svět neocení, nebo, nedej Bože, nepochopí? Vždyť jsou to samí nedoukové a nýmandi! Věděli jste to odjakživa! Technické detaily: Canon PowerShot G6, ministativ, samospoušť. Umělé osvětlení bleskem (nahoře) a pilotními žárovkami (uprostřed a dole) v ateliéru, dolní dva snímky dlouhý expoziční čas.


Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny




       :: Soutěž – červenec a srpen 2011:

       Zadání 3. praktické úlohy:
       Volná letní tvorba

  • Přejeme vám krásné, pohodové léto. A hodně fotografických úlovků. Věříme, že z některých vytvoříte své soutěžní práce. Ovšem největší naději na úspěch mají ti, kteří se "svým" vybraným tématům věnují dlouhodobě a systematicky. Letní volná tvorba, to jsou větší obrazové celky a téma je volné. Pro tvorbu máte zcela volné ruce. A my se těšíme, že Letní galerie bude velmi barvitá, různorodá, že v ní bude plno poutavých nápadů, humorných i vážných výpovědí, výtvarné i symbolické práce, emoce i dokument – vše, na co se zaměřujete, co se vám líbí, co je vám blízké.

  • Připomínáme:
    Fotografie vkládejte do připravené webové galerie v jednoduchém rozhraní.
    Vkládání je možné po registraci – přihlášení.
    Počet fotografií u základních úkolů je stanoven na max. 3 od jednoho autora.
    U letní volné tvorby máte příležitost prezentovat větší obrazové celky,
    max. 3 od jednoho autora čítající výběr nejvýše pěti fotografií.

  • Umisťovat můžete fotografie s maximální šířkou 1 200 bodů,
    objem dat je třeba omezit na nejvýše 900 kB.

  • Galerie 3. kola soutěže "100+3 rady..." k dispozici na tomto odkazu





:: Partneři soutěže "100+3 rady"

    





Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Vynikající...

Autor: KarelS Muž

Založeno: 15.07.2011, 14:42
Odpovědí: 1

děkuji autorovi tímto za zatím nejlepší radu ze 100+3. Velmi výstižné, svižné a je tam všechno. Hodnotím 1 (s hvězdičkou to tam bohužel nejde).

Odpovědět na příspěvek

RE: Vynikající...

Autor: Jaroslav Klíma Muž

Založeno: 15.07.2011, 17:56

Já děkuji:-) S fotografováním skupin si asi sem tam užívá každý, jistě máte i svoje vlastní humorné příhody. Ale tím vším získává člověk zkušenosti a sem tam je to i zábava. A navíc, i když je to smutné, po čase tyhle fotky budou lidi zajímat určitě mnohem víc, než to naše "čisté umění"... Tak ať to fotí!

Odpovědět na příspěvek

nekoukání do objektivu

Autor: Radim Muž

Založeno: 17.07.2011, 22:58
Odpovědí: 4

Kdysi jsem v galerii na Fotografovani mel fotku, kdy se skupina lidí nekoukala do objektivu, ale místo toho koukali na projíždějící motokáry. To byste něvřili, jak mi za to zdejší odborníci nadávali a jak špatně hodnotili.

Odpovědět na příspěvek

RE: nekoukání do objektivu

Autor: Jaroslav Klíma Muž

Založeno: 18.07.2011, 09:40

Z Vašeho příspěvku není jasné, jestli se domníváte, že nekoukání do objektivu je chyba (protože Vaši fotografii špatně hodnotili na webu) nebo jestli si stěžujete, že Vaši kvalitní fotografii nepochopili.
Musel bych ji vidět, abych mohl říci svůj názor. Obecně ale není třeba přehnaně dbát hodnocení a kritiky na nejrůznějších webových portálech (kálím si tím trochu do vlastního hnízda, ale tedy ani mého:-)). Určitě podobné soudy mohou pomoci začátečníkům nebo nerozhodným, vždycky je ale důležité vědět, kdo konkrétně něco říká nebo píše a co sám umí, předvádí nebo dokázal. Jde navíc i o jeho styl a zaměření. Někdo přísahá na technicky brilantní fotografie, druhému jde o emoce a o techniku se nestará. Pokud fotografuji stejným stylem, bude pro mě názor jednoho z nich mnohem důležitější, než toho druhého, i když jsou oba třeba vynikající fotografové.
Nejhorší chybou je spoléhat na hlasování a anonymní masové hodnocení na různých webech, internetových soutěžích atd. To se týká i relativně rádoby seriózních soutěží typu Akta X časopisu Reflex a obdobných v Instinktu nebo na serveru Fotopatracka.cz atd. atd.
Hlasující si zde běžně pletou krásnou fotku s fotografií krásné modelky, nejrůznější kamarádi a hlasovací roboti si posílají hlasy nebo body navzájem atd. I v nejlepším případě, kdy dokáže pořadatel zabránit zmanipulování, vyhraje nakonec průměr nebo kýč, tedy to, co se líbí většině. Podle stejného klíče je u nás dlouhodobě nejčtenějším deníkem Blesk a nejprodávanějším autem v Evropě WV Golf. Nissan GT-R nebo BMW M5 nikdy nezískají titul Auto roku. Myslíte si, že je to tím, že jsou horší, než Fiat Punto, který titul získal?
Závěr - ptejte se, vzdělávejte, pochybujte, zkoušejte - ale nakonec se rozhodněte sám a fotografujte podle sebe. Jestli to někdo ocení, je příjemné, ale nedůležité (pokud se tím neživíte). Dobré světlo!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: nekoukání do objektivu

Autor: R. Muž

Založeno: 18.07.2011, 14:41

Ten post objedno nahore, je prave pekny priklad, jak lidi maji tendenci dodrzovat nejaky pravidla, respektive je znaji ale nechapou je.
Nedivani do objektivu je problem treba tehdy, kdyz je na fotce trojice usmrkancu z Burkiny Faso, a dva se divaji na mne a jeden na sousedniho fotografa. Pak pri prohlizeni takoveto fotky je z toho citit snad i smrad potu toho fotografa vedle a je to chyba asi jako kdyz je ve filmu videt mikrofon.
Naopak to neni problem, kdyz je to zrejmy zamer (modelka a pohled stranou), nebo se neco deje (vyskok, rvacka apod).
Ten pripad "Burkina Faso" je problem naproste vetsiny workshopu, kdyz je to s modelkou a lektor to hlida, tak je pravidlo, ze kdo foti ten "rve" a modelka to vi a diva se spravne, pokud je workshop v Čadu a dva Landrovery privezou 10 fotografu k peti chysim, tak je vse ztraceno.
A ohledne hodnoceni na forech, je dobre vedet jestli hodnoti clovek co ma profil na F-stopu nebo je to vyhlaseny krajinar nebo Lasta co si jeste ani nezakoupil aparat. Do urcite urovne je dobre byt v webove galerii ala Photopost, od nejake uz to nema smysl. A devianartu se myslim za hodnoceni i plati.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: nekoukání do objektivu

Autor: Jaroslav Klíma Muž

Založeno: 18.07.2011, 15:42

S tím lze jen souhlasit. Je vidět, že s hodnoceními na fórech atd. máte dost vlastních zkušeností. Na začátku je to fajn a člověka to posune. Později už většina hodnocení spíše rozčiluje, ať jsou kladná nebo záporná, protože nepřinášejí nic nového (líbí, nelíbí, supr, šit apod.) a nakonec se o ně člověk přestane starat úplně. Nejlepším soudcem je totiž čas. Nepatí to jen ve fotografii. Většina historiků (i kunsthistoriků) se vyhýbá posledním desetiletím jako čert kříži. Co je pravda a co klam, se ukáže teprve, až my tady nebudem...
A ani pak tyhle takzvané definitivní soudy nemusí být neměnné, viz třeba obdiv, zatracování a nový obdiv k antice, střídající se pravidelně třeba po několika stovkách let.
Důležité je tedy fotografovat a snažit se každý sám na sobě pracovat. Hvězdičkování je nepodstatná zábava pro ty, kteří nemají nic lepšího na práci. A je především mnohem snazší, než udělat vlastní slušnou fotku:-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: nekoukání do objektivu

Autor: Radim Muž

Založeno: 18.07.2011, 22:18

Bohužel mám tu fotku někde vypálenou na DVD a nemá smysl ji hledat, ale dle mého je v pořádku, že se lidé nedívají do objektivu, pokud se dívají na něco zajímavějšího a teď nemyslím modelku se zasněným pohledem do dálky, ale partu kluků, kteří upřeně seldují projíždějící motokáry.

Odpovědět na příspěvek

Soutěž

Autor: Zdenek Muž

Založeno: 19.07.2011, 09:25
Odpovědí: 0

Technická, nějak mi uniklo vyhodnocení červnového kola soutěže. Jsem nepozorný a nebo vážně nikde nebylo??? :-)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Ten post objedno nahore, je prave pekny priklad, jak lidi maji tendenci dodrzovat nejaky pravidla, respektive je znaji ale nechapou je.
Nedivani do objektivu je problem treba tehdy, kdyz je na fotce trojice usmrkancu z Burkiny Faso, a dva se divaji na mne a jeden na sousedniho fotografa. Pak pri prohlizeni takoveto fotky je z toho citit snad i smrad potu toho fotografa vedle a je to chyba asi jako kdyz je ve filmu videt mikrofon.
Naopak to neni problem, kdyz je to zrejmy zamer (modelka a pohled stranou), nebo se neco deje (vyskok, rvacka apod).
Ten pripad "Burkina Faso" je problem naproste vetsiny workshopu, kdyz je to s modelkou a lektor to hlida, tak je pravidlo, ze kdo foti ten "rve" a modelka to vi a diva se spravne, pokud je workshop v Čadu a dva Landrovery privezou 10 fotografu k peti chysim, tak je vse ztraceno.
A ohledne hodnoceni na forech, je dobre vedet jestli hodnoti clovek co ma profil na F-stopu nebo je to vyhlaseny krajinar nebo Lasta co si jeste ani nezakoupil aparat. Do urcite urovne je dobre byt v webove galerii ala Photopost, od nejake uz to nema smysl. A devianartu se myslim za hodnoceni i plati.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: