Sto a tři rady pro lepší fotografie (25. část) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Praxe

Sto a tři rady pro lepší fotografie (25. část)

103rad_25_100px

23. září 2011, 00.00 | Archivy máme tedy zase na nějakou dobu utříděné a zpřehledněné, inspirace dosud nevyprchala, tvořivé brnění v konečcích prstů je opět tady. Žádný model po ruce? Nevadí, dnes si vystačíme sami!

26. rada – To jsem já

Speciální druh fotografie, související někdy s narcismem, často s exhibicionismem, a autory všech úrovní i dob hojně pěstovaný, je autoportrét. Chceme-li být v záběru zároveň s naším jediným fotoaparátem, chceme-li do poslední chvíle před stiskem spouště přesně kontrolovat kompozici nebo výraz, přednastavená samospoušť nám nepomůže a malý, vzdálený (byť třeba výklopný) displej jen málo. V těchto a podobných případech je dobré použít zrcadlo dostatečně velkých rozměrů, aby ho části rámu, zobrazené v záběru, neprozradily.

Výsledný snímek nezapomeneme v počítači zrcadlově převrátit nejen kvůli čitelnosti nápisů na fotoaparátu nebo na našem oblečení, ale i z důvodu věrnosti vlastní podoby. Pokud se fotografujete poprvé, nedivte se výsledku, jste to skutečně vy sám! Každý člověk má totiž zpočátku podvědomou tendenci vlastní portréty, zhotovené někým jiným, odmítat jako nepodobné originálu. Do té doby znal svou tvář jen ze zrcadla a za léta si na ni zvykl. Tento převrácený obraz je ale logicky klamný, a tak se nedivme všem okolo, kteří fotografii považují za velice věrnou, zatímco my ne.



Touha po vlastním zvěčnění se může začít docela nenápadně a třeba ani nemusí hned nějak souviset s „uměním“. Lze využít třeba i nějaké zvláštní životní příležitosti. Na začátku třeba jen zatoužíte světu sdělit, že jste si díky psaní pro tento web už zase vydělali na nové ferrari (ty v**e, a rovnou „spajdr“!). Technické detaily: Nikon D90, clona 5,6, čas 1/400 s, ISO 200.



Jen o málo omluvitelnějším důvodem podobné exhibice je vaše snaha vyjádřit svůj význam a velikost vyfotografováním se s někým, o jehož velikosti (přestože je třeba fyzicky malý) se již obecně nepochybuje. Dobrý začátek, ale to ještě nestačí. Technické detaily: Nikon D80, clona 5,6, čas 1/30 s, ISO 400.

Kromě zrcadla (nebo libovolné jiné zrcadlící plochy – kaluže vody, hladiny klidného jezera, karosérie auta, výlohy, vhodné skleničky, vázy, leštícího plechu – pamatujete se ještě?) se hodí stativ. Autoportrét je mnohem snazší než portrét klasický, protože se při něm obejdeme bez modelu a bez, pro mnohé obtížné, komunikace s ním. Vždyť kdo už jiný by měl přesně chápat naše záměry a mít s nimi bezmeznou trpělivost, než my sami. Proto se k této technice často uchylují i malíři, sochaři a další umělci. Mnohdy jen těmto jejich dílům vděčíme za to, že vůbec známe Mistrovu podobu. Tak jako v malířství, i ve fotografii těžko najdeme jiný, stejně ochotný a trpělivý model, který by tak přesně rozuměl našim puzením a záměrům.

Můžeme poměrně snadno vytvořit řadu variant, studií a pokusů, stejně tak můžeme kdykoliv příště pokračovat tam, kde jsme minule skončili. Jsme si totiž prakticky neustále k dispozici, což se o nikom jiném říci nedá. Autoportrét můžeme využít jako dárek či upomínku nebo třeba originální péefku. Riskujeme pouze to, že neználci nás mohou osočit z přílišné sebestřednosti. Ale my víme své. Pro umění je třeba trpět a my patříme nepochybně k těm největším, minimálně u nás, v Dolním Bukovsku!

Máte už doma desítky nebo stovky dokonalých fotografií a chystáte autorskou výstavu? Chcete známým nebo své nové přítelkyni (příteli) věnovat vlastní fotografii a neuspokojují vás neinvenční prefabrikáty rutinních pseudoprofesionálů? Milujete svůj obraz v zrcadle a zdá se vám nesnesitelně prchavý? Připadá vám, že vás nikdo nechápe a nevidí tak, jak se vidíte sami, rozuměj, jací jste ve skutečnosti? Ve všech těchto a ještě v mnoha dalších situacích pomůže autorské zhotovení vlastního portrétu.



Chce to vymyslet vlastní „story“, najít vhodně rezonující prostředí, pohrát si s osvětlením, vypilovat kompozici. Tahle póza mi dala zabrat. Spoušť fotoaparátu, umístěného na stativu, jsem stiskl sám, proto ta mizející pravá ruka v rohu obrazu. Při takhle blízkém snímání je třeba předem pečlivě nastavit autofokus a hlavně vybrat správný ostřicí bod. V zamýšlené kompozici hraje roli každý milimetr vaší pózy a tak, jestliže se nechcete na fotografii dívat do objektivu, mnoha pokusům se prostě nevyhnete. Co by ale člověk neudělal pro vlastní nesmrtelnost! Kolegové nazvali tuto fotografii „Vězeň na Bezdězu“. Technické detaily: Nikon D70, clona 8, čas 1/40 s, ISO 400.

Má to ale i nevýhodu. Nedokonalá a polovičatá řešení se tady netrpí. Vždycky je dost času, vždycky můžete udělat další verzi, dále zdokonalit každý nepatrný detail. Záleží jen na vás a výmluvy jsou tu bezpředmětné. Ideální autoportrét doslova říká: Takový jsem, tak se vidím, tohle je moje „Já“.

Fotografii své vlastní tváře či postavy můžete sami zhotovit technicky vzato v podstatě dvojím způsobem. S použitím zrcadla či jiné odrazné plochy (viz výše) anebo s pomocí stativu a samospouště, popřípadě skryté či přiznané spouště dálkové, odpálením zábleskových světel v ateliéru a podobně.

V prvním případě bývá fotoaparát pravidelně součástí obrazu, nemusí ale při troše odhadu vždycky zakrývat obličej. Je možné do posledního okamžiku komponovat, protože scénu stále vidíme. Určitě nezapomeňte správně nastavit zaostřenou vzdálenost na skutečný obraz v zrcadle a ne na rovinu zrcadla!

V druhém případě, při použití samospouště, je nutno scénu připravit a promyslet předem, zaostřit na místo, které jsme si v ní vyhradili, a předem nastavit i všechny další parametry expozice a osvětlení. Poté zaujmeme pozici a snímek následně dokončí samospoušť, dálková spoušť nebo nějaký náš pomocník. Pokud potřebujeme rozložení světla a stínu nebo výraz kontrolovat až do samotné expozice, můžeme si někdy pomoci umístěním doplňkového zrcadla za fotoaparát.



Tohle vypadá jako autoportrét v zrcadle, ve skutečnosti byl ale použit druhý fotoaparát na stativu a dálková spoušť v pravé ruce. Dvouoká zrcadlovka v záběru neumí tak pohotové fotografie, je ale výrazně fotogeničtější a užívá si u mě zasloužený důchod. Rada navíc pro ekonomicky uvažující: nezapomeňte na podobných snímcích pokaždé ukázat značku fotoaparátu nebo dalšího vybavení. Kromě možné závisti ostatních fotografů třeba na vašem bankovním účtu nečekaně přistanou vítané tantiémy! Technické detaily: Nikon D70, clona 5, čas 1/4 s, ISO 200, přisvětleno bleskem.



Můžete celou kompozici pečlivě vychytat a hlavně nasadit vlastní přesný, příslušně zádumčivý a závažný výraz. Naklonit horizont rovná se zvýšit dramatický účinek a připomenout vlastní výtvarné ambice. Jeden čtenář mi sice v diskusi napsal, že tento trik byl moderní v devadesátých letech a nyní je už dávno "Out", v tom se ale hluboce mýlí. S oblibou ho používám dodnes a určitě nejsem sám. Je to s ním totiž stejně, jako s jakýmkoli jiným historicky vzniklým skladebným nebo kompozičním prvkem, například lokální neostrostí, panningem, americkou nocí, vinětujícími a závojujícími filtry... V určité chvíli s tím kdosi přišel první, líbilo se to a stalo se módním a nadužívaným, dokud to masy napodobitelů neomrzelo a nevrhly se zase na nějakou jinou "novinku". Pozor! Přesto se to vše již ale stalo a nadále zůstává součástí stále narůstající veřejné knihovny prvků, které je naprosto legitimní (pokud to autor považuje za vhodné) používat i kdykoli v budoucnu. Fotograf tím jen logicky nese svou kůži na trh a divák může (ale jen sám za sebe) říct "líbí", "nelíbí". Zrovna tak by někdo jiný mohl třeba tohle dramaticky ostré osvětlení ze střešního světlíku nazvat přepalem. Tím by ale jen dokázal vlastní úzkoprsost a šosáctví. Zahoďte příručky a vytvořte si vlastní styl! Technické detaily: Fuji Pro 6×9, skenováno z čb negativu.



Takhle daleko se už asi neodváží každý, podobná stylizace by určitě měla být podložena nějakým hlubším záměrem. Já ji použil jako úvodní fotku k životopisu a seznamu výstav na jedné své výstavě tanečních aktů. Její smysl vysvětluje až přiložené motto: „Dívky tančí, ladí chůzi, a já, slepý, tisknu spoušť, když dovolí to Múzy!“ Technické detaily: Canon PowerShot G6, dálková spoušť, clona 6,3, čas 1/6 s, ISO 100.



Vlastní portrét pro podobné účely můžete zhotovit i jinak, dokonce úplně bez vlastní účasti ve scéně. Chce to jen trochu fantazie a originálního přístupu. Vyfotografujte se jindy a jinde, fotografii upravte a vytiskněte nebo zobrazte na monitoru. Tento obraz zakomponujte do své scény a můžete pohodlně fotografovat, standardně a v bezpečí ukryti za svým oblíbeným hledáčkem. Technické detaily: Nikon D80, clona 2,8, čas 1/50 s, ISO 100.



Potřebuji velmi často nějakou vlastní podobiznu pro výstavy nebo webové prezentace a veřejná promítání, na kterých ani nejsem pokaždé přítomen. Chci tou fotkou něco o sobě říct, netoužím ale po fádním popisném portrétu, jaký by použil každý druhý. Je tedy třeba pokaždé něco nového vymyslet. Někdy to jde i bez fotoaparátu, pouze za použití archivu a počítače. Můžete třeba ukázat, co už máte všechno za sebou. Já tomu ale říkám „Najděte kocoura“. Technické detaily: žádný fotoaparát, počítačová montáž ze zdrojových archivních souborů.



A jdeme do finále! Tuhle fotku byste třeba nepoužili, protože je na ní tvář příliš vrásčitá. Já ale právě takovou chtěl pro svou výstavu stejně „poničených“ aktů „Samy doma“. Zhotovil jsem ji za chůze místností, v jedné natažené ruce zrcadlovku, namířenou na sebe a zároveň proti oknu. Na prosvětlení stínů jsem použil obyčejný vestavěný blesk. Všimněte si, že vzhledem k dostatku okolního přirozeného světla došlo i přes relativně krátký expoziční čas ke zdvojení kontury nosu a brady. Někdo by proto tenhle záběr vyhodil. Já říkám: „Paráda!“ – a stavím na tom jeden ze svých stylů. Technické detaily: Nikon D80, clona 4, čas 1/100 s, ISO 320, prosvětlovací blesk.


Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny


       :: Soutěž – červenec a srpen 2011 ::
       V Y H O D N O C E N Í Volné letní tvorby

Tři nejlepší soubory v rámci červencové a srpnové Letní volné tvorby:
1. místo a kompaktní fotoaparát Fujifilm FinePix HS20EXR získal Speedy_Gonzales
2. místo a digitální fotorámeček AgfaPhoto AF5078MSHR získal klingo
3. místo a nabíječku NiMH akumulátorů AA/AAA Varta Power LCD získal tompir

Trojici nejúspěšnějších fotografů srdečně gratulujeme! V následujících dnech si domluvíme podrobnosti předání věcných cen.
Děkujeme všem, kdo jste své soubory do letní volné tvorby zaslali. Těšíme se na vaše další fotografie, třeba už ty nejlepší z letní dovolené, a přejeme vám bohatou tvůrčí invenci i zdar při realizaci všech poutavých nápadů.


       :: Praktická soutěž – září, říjen a listopad 2011 ::
       Září: Nejlepší fotografie z dovolené

Říjen: Domorodci — místní obyvatelé, kolorit, portrét obyvatel cizí země
Listopad: To jsem já — autoportrét, aneb jak se vidím sám
Všem těmto tématům se kolega Jaroslav Klíma postupně věnuje ve svém praktickém seriálu 100 + 3 rady pro lepší fotografie. Držíme vám tedy palce, přejeme hodně zajímavých tvůrčích nápadů a jejich úspěšnou realizaci. A těšíme se na vaše nové fotografie!

Fotografie vkládejte do připravené webové galerie v jednoduchém rozhraní.
Vkládání je možné po registraci – přihlášení.
Umisťovat můžete fotografie s maximální šířkou 1 200 bodů, objem dat jedné fotografie je třeba omezit na nejvýše 900 kB.

Na autory a autorky tří nejlepších soutěžních prací v měsíci září "čekají" tyto věcné ceny:
1. místo – praktický fotokufr na kolečkách s teleskopickým madlem Delsey Pro Road 66
2. místo – nabíječka NiMH akumulátorů AA/AAA Varta Power LCD
3. místo – multičtečka paměťových karet HAMA



:: Partneři soutěže "100+3 rady"

    





Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Co v článku chybí

Autor: BoD Muž

Založeno: 24.09.2011, 22:17
Odpovědí: 12

Co v článku chybí je to, že ne každý portrét samospouští je autoportrétem. To, že jde o autoportrét je potřeba zcela zřetelně vysledovat z jeho kompozice. Pokud není jednoznačně zřejmé, že snímek nemohl být fotografován druhou osobou - a to u snímků samospouští velmi často bývá, nelze o něm tvrdit, že jde o autoportrét. Charakter snímku musí být zřejmý ze samotného snímku i bez sloního doprovodu.
A této logické podmínce z doprovodných snímků k článku vyhovují pouze ty s tou dvouokou zrcadlovkou, kde se dá předpokládat, že byla spolu se zrcadlem ke snímku použita, i když to nemusí být pravda. Ostatní snímky se ničím neliší od snímků vytvořených jinými osobami, než těmi na fotce.
Fotografický autoportrét nelze zaměňovat za autoportrét malířský, kde je autorství zpravidla nezpochybnitelné.
Tedy - zcela správně - to jsem já, nebo -fotografujeme sami sebe - nikolv autoportrét.

Odpovědět na příspěvek

RE: Co v článku chybí

Autor: R. Muž

Založeno: 25.09.2011, 22:28

Obcas clovek premysli co se ty roky v Opave uci a vypada to, ze toto, ne?

Odpovědět na příspěvek

RE: Co v článku chybí

Autor: kaiman Muž

Založeno: 25.09.2011, 23:02

Mlžná myšlenka je horší než zamlžená čočka.
BoD ode mě dostává 100 BoDů za pitominu měsíce, možná i roku... Cenu si může převzít, až se na sebe podívá do zrcadla při notářsky ověřeném fotografování svého nezpochybnitelného 100x podepsaného autoportrétu :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Co v článku chybí

Autor: BoD Muž

Založeno: 26.09.2011, 23:27

Dík za hodnotný vysvětlující argument. Stačí být suverén a vše je vysvětleno.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: kaiman Muž

Založeno: 27.09.2011, 00:30

Milý příteli rozumbrado, jako milovník postmodernistických výstřelků vidím naopak možnost autoportrétu i tam, kde je fotoaparát zřetelně ovládán druhou osobou a fotka je "jen" v mojí režii a pochopitelně s mojí maličkostí jako motivem. Snad to na vysvětlenou stačí. Ale lepší než filozofovat, natož jalově, je - fotografovat :-) Jdu si před spaním šňupnout parafenylendiaminu se špetkou sulfitu. Líp se mi po tom usíná :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: BoD Muž

Založeno: 29.09.2011, 11:28

Milý příteli parafenylendiaminu , to o čem píšeš samozřejmě existuje. Jenom se to mezi fotografy nenazývá autoportrét, ale názvem jiným. Takže i když tomu budeš desetkrát vnucovt název svůj, bude to jak s tou růží. Tedy mazi lidmi, kteří ví, co mluví. :-))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: kaiman Muž

Založeno: 06.10.2011, 11:39

Jak je to všechno tajemné... A jak se to tedy mezi fotografy nazývá? Jaký je ten "název jiný"?
Abych Tě, vzácný pyrokatechine, citoval: "Dík za hodnotný vysvětlující argument. Stačí být suverén a vše je vysvětleno." Svou reakcí na můj příspěvek jsi naše (ne)poznání o fotografii a jejích žánrech neposunul ani o závan té Tvojí pověstné růže. Takže se do toho pusť!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: BoD Muž

Založeno: 07.10.2011, 16:19

Milý příteli benztriazolu, zachtělo se ti další pitominy měsíce či roku ? Nejsi hloupý, když jsi dokázal uhádnout, že pextral byla moje oblíbená vývojka, dokážeš si jistě najít jak se říká když se autor šklebí do svého vlastního objektivu. :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: kaiman Muž

Založeno: 07.10.2011, 19:48

No, abchom z toho nedělali kabaret podle věhlasných receptur autorského tandemu Macek/Paspa :-)
Já jsem si dovolil zpochybnit, že autorportrét je cosi zcela rigorózního, doložitelného, tak jak to vyžaduješ ve svém příspěvku, cituji:
"Co v článku chybí je to, že ne každý portrét samospouští je autoportrétem. To, že jde o autoportrét je potřeba zcela zřetelně vysledovat z jeho kompozice. Pokud není jednoznačně zřejmé, že snímek nemohl být fotografován druhou osobou - a to u snímků samospouští velmi často bývá, nelze o něm tvrdit, že jde o autoportrét. Charakter snímku musí být zřejmý ze samotného snímku i bez sloního doprovodu.
A této logické podmínce z doprovodných snímků k článku vyhovují pouze ty s tou dvouokou zrcadlovkou, kde se dá předpokládat, že byla spolu se zrcadlem ke snímku použita, i když to nemusí být pravda. Ostatní snímky se ničím neliší od snímků vytvořených jinými osobami, než těmi na fotce." Konec citace...
Čekám na vysvětlení. Opravdu jsem se s Tvým pojetím jakéhosi "absolutního autoportrétu" nikdy nesetkal.
Tohle je veřejná diskuse, tak nás pouč, inspiruj. Mě - i ty ostatní. Možná také včetně autora článku. Uveď pramen, odkaz, stručně charakterizuj, jaké třídění uvnitř či vně žánru autoportrétu máš na mysli. Předem děkuji.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: BoD Muž

Založeno: 08.10.2011, 10:46

Milý příteli paraaminofenolu, nic ti dokládat nemusím a nebudu. Nemám zájem o další medaili, tentokrát za pitominu milenia. Pokud ti nestačí logika věci, že charakter fotografie se má vysledovat z její kompozice, najdi si doklad sám. Najdeš ho v různé literatuře, například i tady -:
http://www.temnakomor
a.cz/modules.php?name=For
ums&file=viewtopic&p=1302
73
Tomu, když se někdo xichtí do vlastního objektivu, se říká auto - nebo selfperformance.
Ale nevím, jestli to nepíšu zbytečně. Pravda není nikdy na druhé straně, že ? Jinak by stačilo - zamyslet se.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: kaiman Muž

Založeno: 08.10.2011, 12:42

Ano nemusíš. Tu nemohoucnost či přezíravou nechuť věcně argumentovat a podělit se o pár zajímavých znalostí s návštěvníky těchto stránek ovšem s Tebe už nikdo nesmeje. Ani zbytkem louhu z pextralu :-)
Webový odkaz je naprosto mimo. O Tvém pojetí klasifikace (ne)autoportrétu ani ťuk. Tak jako tak každé škatulkování dřív nebo později narazí na praxi, jejíž košatost se sotva napasuje do nějaké teorie. Na druhé straně i selfperformance není nic jiného, než (post)modernistická odnož autoportrétu. Abych to zjednodušil až na dřeň: autoportrét je žánr, kdy na fotografii je, tak či onak, portrét fotografa. A jestli je takto činěno ze stativu či jiné opory, z ruky, v zrcadle, sólo či s někým (nejlépe s notářem povrzujícím pravost autortrétníkových úmyslů...), nebo dokonce jen v náznaku přítomnosti fotografa, neřkuli formou "metapodobizny" (míním tím vsunutí fotky s portrétem fotografa mezi děvčata, například... - viz článek), na tom houby záleží. Nám autoportrétistům :-)
Tečka.
O to šlo zřejmě i Jaroslavu Klímovi. Brodit se bahnem teoretických výstřelků, vzývání notářského ověření "kdo co jak a se fotografoval" to jsi sem zanesl Ty. A potupně jsi v té bažině utonul po vzoru krále Šumavy. Nebo...? Se dáš přemluvit a přece jen nás poučíš?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: BoD Muž

Založeno: 08.10.2011, 14:01

Milý příteli dvojchromanu, žádným bahnem se nebrodím, stačí mi pár vět. Ani slovo o notářích v nich není. Pokud není o fotografickém !! autoportrétu nic konkrétního v mém odkazu, pak se omlouvám. Myslel jsem, že tam se vysvětlení i zdůvodnění nalézt dá. Tedy - hledej, šmudlo :-)

Příležitostně do něj nahlédnu i já a pak se ti buď omluvím, nebo se mi potvrdí s kým jsem měl tu čet.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Co v článku chybí

Autor: kaiman Muž

Založeno: 08.10.2011, 16:15

Hádanky, nápovědy, nic konkrétního. Bezradnost, neschopnost argumentovat a obhájit svůj názor. Odkaz na encyklopedii přítele ing. Petra Tauska a kol. mě neuspokojil. Kde nic, tu nic.
Škoda času a slov.

Odpovědět na příspěvek

Dnes nevyjde žádný článek?

Autor: Burda Muž

Založeno: 26.09.2011, 12:29
Odpovědí: 1

Myslel jsem, že Fotografovani.cz je server s denní aktualizací, ale dnes zde nevyšel žádný článek. Proč?!

Odpovědět na příspěvek

RE: Dnes nevyjde žádný článek?

Autor: Jaroslav Klíma Muž

Založeno: 26.09.2011, 14:49

Těžko mohu mluvit za celý server, jestli ale máte na mysli můj seriál článků, jeho aktualizace je týdenní, jak si můžete snadno ověřit. Zatím poslední část vyšla v pátek a další vyjde opět v pátek. Dnes je ale pondělí! Hezký den:-)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

No, abchom z toho nedělali kabaret podle věhlasných receptur autorského tandemu Macek/Paspa :-)
Já jsem si dovolil zpochybnit, že autorportrét je cosi zcela rigorózního, doložitelného, tak jak to vyžaduješ ve svém příspěvku, cituji:
"Co v článku chybí je to, že ne každý portrét samospouští je autoportrétem. To, že jde o autoportrét je potřeba zcela zřetelně vysledovat z jeho kompozice. Pokud není jednoznačně zřejmé, že snímek nemohl být fotografován druhou osobou - a to u snímků samospouští velmi často bývá, nelze o něm tvrdit, že jde o autoportrét. Charakter snímku musí být zřejmý ze samotného snímku i bez sloního doprovodu.
A této logické podmínce z doprovodných snímků k článku vyhovují pouze ty s tou dvouokou zrcadlovkou, kde se dá předpokládat, že byla spolu se zrcadlem ke snímku použita, i když to nemusí být pravda. Ostatní snímky se ničím neliší od snímků vytvořených jinými osobami, než těmi na fotce." Konec citace...
Čekám na vysvětlení. Opravdu jsem se s Tvým pojetím jakéhosi "absolutního autoportrétu" nikdy nesetkal.
Tohle je veřejná diskuse, tak nás pouč, inspiruj. Mě - i ty ostatní. Možná také včetně autora článku. Uveď pramen, odkaz, stručně charakterizuj, jaké třídění uvnitř či vně žánru autoportrétu máš na mysli. Předem děkuji.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: