Denní světlo - 6. Ve stínu slunce (skylight) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Tipy & triky

Denní světlo - 6. Ve stínu slunce (skylight)

8. června 2007, 00.00 | Máte-li nad sebou jasnou nebo alespoň polojasnou modrou oblohu a slunce je něčím zastíněno, vytvoří se atraktivní měkké světlo, jehož barva však silně kolísá. Jinými slovy to znamená fotografovat ve stínu slunce - ve světle oblohy neboli ve světle typu skylight.

::Denní světlo - 1.Základní charakteristika
::Denní světlo - 2.Barva
::Denní světlo - 3. Jasné slunce, modrá obloha
::Denní světlo - 4. Východ a západ slunce
::Denní světlo - 5. Úsvit, soumrak a v noci
::Denní světlo - 6. Ve stínu slunce (skylight)
::Denní světlo - 7. Zamračená obloha (cloudy)
::Denní světlo - 8. Déšť, po dešti, v mlze a v oparu
::Denní světlo - 9. Na horách a na sněhu
::Denní světlo - 10. Denní světlo v místnostech
::Denní světlo - 11. Filtry a jejich užití
::Denní světlo - 12. Infračervená fotografie

 

Kdykoliv se bude fotografovaný objekt nalézat ve stínu slunce, bude to modrá obloha, která ho bude osvětlovat. Toto světlo, často označované jako skylight, má tři základní vlastnosti:

  • Jeho barva je poměrně nevypočitatelná, v každém případě převládají modré odstíny.
  • Zdroj světla je plošně velký, tedy světlo jím produkované bude velmi měkké a nebude vytvářet téměř žádné stíny.
  • Intenzita osvětlení bude poměrně vysoká a bude se tedy dobře fotografovat. Bude ale nižší než intenzita osvětlení vytvořená sluncem, což může vytvořit silný kontrast mezi pozadím a popředím.

O tom, že obloha je skutečně modrá se můžete snadno přesvědčit sami. Stačí oblohu přímo vyfotografovat s vyvážením bílé nastaveným na den. Modrá barva bude potom evidentní.

Barva
Jak již bylo uvedeno v článku Denní světlo - 2.Barva, barva světla ve stínu slunce může silně kolísat v závislosti na mnoha faktorech – nadmořská výška, roční doba, počasí, oblačnost, vlhkost vzduchu, pozice slunce na obloze atd. V každém případě modrý posun je nejsilnější na horách a nejméně patrný při oparu či oblačnosti a také v okolí jasných objektů – například budov, které stíny prosvětlují odraženým světlem slunce.


Modré posuny jsou nejmarkantnější na horách díky užší a čistší atmosféře. Stejný důvod má i vyšší intenzita ultrafialových paprsků, které nás na horách silně opalují. Modrý posun může být tak silný, že kompenzace modrého odstínu vyvážením bílé nastaveným na může být nedostatečná.

Většina fotoaparátů má ve svém menu ikonu , která symbolizuje stín a slouží právě ke kompenzaci modrých nádechů. O její aplikaci je však třeba trochu přemýšlet, protože ne vždy je její použití vhodné. Například stíny ve městě, a to i za jasného dne, bývají méně modré právě díky zmíněnému odrazu slunečního světla od zdí okolních domů. V takovém případě je modrý posun jen opravdu mírný a lepší výsledky poskytne varianta . Naopak na horách ani volba nebývá dostatečná.


I přesto, že se jedná o jasnou fotografii ve stínu, modrý nádech se zde nekoná a fotografie je zcela přirozená při vyvážení bílé nastavené na . Důvodem je odraz světla od bílých zdí vlevo na snímku. Chlapci tak nejsou osvětleni jen modrou oblohou, ale zejména odraženým slunečním světlem. A platí jednoduché pravidlo, že + = .


Silný modrý nádech lze čekat i v zimě. Jednak je atmosféra sušší, ale také je slunce častěji skryto, a to i v pravé poledne. Modrý nádech sněhu na tomto snímku vykompenzovalo až vyvážení bílé nastavené na 8500K.

Stíny a odlesky
Jak vyplývá z článku Vše o světle - 8. Kvalita světla, tak charakter stínů je určen úhlovou velikostí světelného zdroje. A světelný zdroj typu obloha (slunce je kryto) je úhlově obrovský. Kdybyste stáli v otevřeném prostoru (např. na poli), tak úhlová velikost oblohy (slunce je kryto) je až 180°. Tak velký a vcelku rovnoměrný světelný zdroj nemůže vytvořit žádné stíny - maximálně může vytvořit stíny pod poměrně velkými předměty (například pod autem), ale okraje takových stínů budou velmi pozvolné – měkké. Neboli světlo typu skylight je velmi difúzní – všesměrové – měkké.


Ukázka ulice na řeckém ostrově Rhodos, která byla celá ve stínu slunce, a tedy osvětlená jen světlem z oblohy. Je jasně patrné, že neobsahuje žádné stíny ani významné odlesky (např. z dlažby). Světlo je celkově měkké, nekontrastní, někdy až příliš mdlé.

Podobné bezestínové světlo je velmi vhodné na celou řadu snímků – módní snímky, portréty, produktová fotografie, květiny, makro atp. Stíny jsou měkké, nevytváří se téměř žádné odlesky a také kontrast světla není velký. Někdy může být ale světlo natolik všesměrové, že je až mdlé – jinými slovy absence stínů nemodeluje předměty a potlačuje prostor a objem. Absence odlesků potom způsobí, že snímky postrádají jiskru a barvy (byť dobře barevně vykompenzované) jsou mdlé a neživé. Často se tedy, zejména u fotografií lidí, do "bezestínového" světla typu skylight přidává "živé" směrové světlo buď bleskem, nebo lépe odraznou deskou.


Světlo typu skylight nevytváří stíny ani odlesky, a tak je pro fotografování lidí (a nejen jich) poměrně mdlé a trochu nudné. Na ukázce je navíc vidět nedostatečné vykompenzování modré barvy při nastavení vyvážení bílé na AUTO (AWB).

Pokud chcete vyfotografovat pěkné portréty lidí, vezměte je raději než na prudké slunce do stínu. Tím fotografujete ve světle modré oblohy a ostré stíny v obličeji, na těle i na pozadí zmizí a kontrasty na snímku klesnou. Máte-li však možnost, přidejte trochu čelního světla do obličejů a očí. Ty totiž jen ve světle oblohy bývají příliš tmavé a mdlé, oči bývají vyhaslé a bez jiskry. Čelní světlo oboje dodá. Jako zdroj čelního světla můžete použít odraznou desku, jejíž velkou výhodou je, že nezmění barvu světla (odráží světlo stejné barvy, jako na ni dopadá). Je také plošně poměrně velká, a tím vytvoří sice směrové, ale ne bodové světlo.


Tento snímek byl pořízen ve stínu a obličej byl přisvícen odraznou deskou. Její velkou výhodou je, že zachová barvu světla,  můžete ji libovolně směrovat a poskytuje kvalitnější světlo než blesk. V terénu se s ní ale hůře manipuluje.

Druhou variantou je použít blesk nasměrovaný přímo vpřed. Blesk je ale světlo denní barvy blízké . Míchají se potom dva různě barevné zdroje – modrá obloha a "bílý" blesk. Vyvážení bílé je proto lepší nastavit na či nějaký kompromis mezi a . Plošně menší blesk také vytvoří příliš bodové světlo horší kvality než odrazná deska.


Tento snímek byl pořízen za jasného dne, ale ve stínu a s přímým bleskem, který jen lehce přisvítil obličeje. Nastavit pomocí expoziční kompenzace blesku správné množství jeho světla je hlavní problém podobných snímků.

Množství světla a kontrast
Pokud fotografujete ve stínu slunce a pozadí je také ve stínu, kontrast na snímku je poměrně malý a k senzorům digitálních fotoaparátů milosrdný. Vyvažujete také jen jednu barvu – obvykle namodralou barvu stínu. Problém ale nastává, když na snímku je jak stín (např. v popředí), tak i sluncem zalitá část (například pozadí). Problém podobných snímků je jednak barva  (kam vyvážit bílou – na modré popředí nebo slunečné pozadí?), ale také vysoký kontrast. Barevné i expoziční kompromisy jsou potom nutné, a chcete-li se jim vyvarovat, musíte snímek komponovat jinak. Paradoxní je, že oko zejména díky mozku tento vysoký kontrast světla příliš nevnímá, a tak fotografie bývají často zklamáním.


Na tomto snímku je dobře vidět, jak světlo z oblohy (popředí) nevytvoří žádné stíny, je namodralé a slabší. Světlo slunce (pozadí) naopak stíny tvoří a ve srovnání se světlem oblohy vytvoří vysoký kontrast. Zde bylo exponováno na světla (nic tedy na snímku není přepálené), ale popředí je poměrně tmavé.

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Praxe  

 » Vybíráme  » Technologie  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

to je série panečku :)

Autor: Rajes Muž

Založeno: 08.06.2007, 21:55
Odpovědí: 0

Člověk si uvědomí spoustu věcí - seriál o světle a denním světle je už skoro na knihu :).

Odpovědět na příspěvek

poděkování

Autor: Vass Muž

Založeno: 09.06.2007, 08:37
Odpovědí: 1

Dobrý den pane Pihane,
omlouvám se předem,že můj příspěvěk není k tomuto článku.
Děkuji Vám za vydání skutečně excelentní knihy Mistrovství práce v DSLR,tato publikace opravdu velmi přijatelně a srozumitelně vyjadřuje i laikům fotografování.Je to nejlepší publikace s kterou jsem se setkal za poslední 3-4 roky a vřele ji doporučuji všem ,kteří mají zájem o výuku v oblasti fotografování.Cena publikace je zanedbatelná při otevření knihy a jejího obsahu.Ještě jednou díky.Vass Juraj,Kadaň

Odpovědět na příspěvek

RE: poděkování

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 09.06.2007, 08:50

Děkuji Vám za krásná slova pane Vass! Kniha je dílem nejen mým, ale celého kolektivu IDIF - nápad, struktura, skladba kapitol atd. je z pera pana Březiny, část textu napsal Ondřejj Neff a i ostatní lidé se na knize produkčně podíleli. My všichni vám tedy upřímně děkujeme a věříme, že to není počit poslední!

Odpovědět na příspěvek

Prechodovy filtr

Autor: Antonin Prantl Muž

Založeno: 13.06.2007, 21:10
Odpovědí: 1

Pane Pihan,

vyresil by ten posledni obrazek prechodovy filtr ?
Dekuji
Jinak skvela serie, tesim uz se na dalsi knihu

Odpovědět na příspěvek

RE: Prechodovy filtr

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 20.06.2007, 11:07

Co se týče srovnání jasů, tak by pomohl. Ne sice 100% (přechod na snímku není rovný jako u většiny horizontů), ale částečně ano. Barvu a zejména kresbu by ale nezměnil. Zejména stinná část bude i po jasovém srovnání beze stínů a bez kresby, protože ji osvětluje difúzní světlo z oblohy.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: