Fotografujeme podzim - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Tipy & triky

Fotografujeme podzim

20. října 2010, 00.00 | Podzim je pro fotografa velmi atraktivní období. Zářivé krásné barvy podzimního listí a ranní mlhy přímo vyzývají k fotografické práci. Pojďme si proto v našem článku stručně uvést několik tipů, které by mohly v praxi pomoci například začínajícím fotografům.

Každé roční období má něco do sebe. Zima nabízí zasněžené scenérie, jaro okouzluje duši fotografa bujícím životem, léto zase nabízí dlouhé dny pro fotografování. Ale podzim pro fotografa nabízí asi největší objem působivé podívané. Pojďme si tedy ve zkratce uvést několik tipů, které se váží k fotografování podzimní tématiky.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Zvyšte saturaci barev
Ústředním lákadlem podzimu jsou plejády barev, které se objevují na odumírajících listech stromů a různých dřevin. Je tedy žádoucí, aby fotograf pro maximální vizuální působivost svých snímků umožnil barvám na fotografii co nejvíce vyniknout. Nejvíce se nabízí možnost zvýšit sytost barev přímo v nastavení fotoaparátu (např. výběrem specifického scénického režimu ve fotoaparátu či změnou nastavení aktuálního režimu snímání u DSLR aparátů). Pokud můžete, tak snímejte do surového formátu RAW a vlastní sytost barev můžete zvýšit (toho například docílíte změnou nastavení posuvníků „Saturation“ či „Vibrance“ v RAW editorech od společnosti Adobe ) až při vyvolání digitálního negativu v počítači. Můžete rovněž zkusit snímat paralelně do formátů Jpeg/RAW, kdy fotografie v Jpeg formátu budete pořizovat skrze režim zajišťující zvýšenou saturaci barev.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Využívejte kompenzaci expozice
Další pomůckou, pomocí které docílíte kontrastnějšího zobrazení podzimních barev, je práce s kompenzací expozice (například v rozsahu - 0,7 až -1 EV). Podexpozice, pokud je prováděna v rozumné míře, totiž na fotografii efektně zvýrazní barvy (na rozdíl od případně přeexponovaného snímku). Můžete také při fotografování využívat režimu expozičního bracketingu a pořizovat s ním série různě naexponovaných fotografií jedné scény, aniž byste byli nuceni se zdržovat nastavováním kompenzace expozice u každého snímku zvlášť.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Používejte filtry
Neoddiskutovatelným pomocníkem fotografa, který vyráží do podzimního plenéru, je polarizační filtr. Pokud budete tento předsádkový filtr používat kolmo k dopadajícím slunečním paprskům, tak jím docílíte výrazně živějších barev a rovněž se vám působivě ztmaví modrá obloha (viz ukázka níže).

Snímky, které byly pořízeny bez (vlevo) a s polarizačním filtrem. Ilustrační foto: Daniel Poláček

Další filtr, který by vám mohl v praxi pomoci, je přechodový ND filtr, který vám pomůže překlenout často vysoký světelný kontrast mezi oblohou a zemí. Vyhnete se tak možným přepalům a zároveň budou vaše podzimní snímky disponovat příjemnou tonalitou.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Blesk může pomoci
V případě, kdy hrozí, že důležitá část záběru může být podexponovaná (například popředí s listy snímané proti kontrastní obloze), bychom měli zvážit použití externího blesku . Blesk se ovšem snažte použít tak, abyste zachovali přirozenou tonalitu fotografie (to znamená, aby divák na první pohled netušil, že jste použili blesk). V daném směru vám může pomoci fotografický deštník (či bílá odrazná deska), kterým zmírníte světelný záblesk blesku. Blesk se snažte odpalovat mimo hot-shoe patici fotoaparátu (například použitím kabelového či rádiového odpalovače).

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Kdy fotografovat
Nejvhodnější dobou pro fotografování podzimních motivů je ranní či večerní část (tzv. „zlatá hodinka“) dne, kdy je slunce nízko nad horizontem (fotografická scéna působí díky delším stínům více plasticky). Pokud si přivstanete ráno, tak můžete na podzim zastihnout působivou hru světelných paprsků, které pronikají skrze pásy přízemní mlhy. Při fotografování časně ráno budete mít k dispozici čistší vzduch (znečištěný vzduch vytváří při záběrech do dálky nehezké opary s namodralým nádechem), což vám umožní zachytit průzračnější obraz.

Náměty k fotografování podzimní tématiky
Hlavní fotografickou „vábničkou“ podzimu je pestrobarevné listí, jehož krásná barevnost byla způsobena působením chemických reakcí v souvislosti s příslušným vegetačním cyklem u stromů a jiných dřevin. Podzimní téma barevných listů můžeme fotograficky uchopit buď zachycením celku (např. záběry na lesní porost, kde dominují stromy s barevným listím ), polocelku (např. záběr na jeden dominující strom s barevným listím), nebo se můžeme zaměřit na detaily zajímavě zbarvených listů.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Podzimní listy logicky nemusíme fotografovat jen na stromech, protože i spadané listy na zemi mají své neodbytné kouzlo. Při vymýšlení záběru bychom měli hlavně dávat důraz na zachycení barevného kontrastu mezi barevnými a monochromatickými elementy v obraze (například červeně zbarvený list spadlý na masu všedně zbarvených listů). Barevnou dominantu bychom na fotografii měli umístit tam, kde bude pro oko diváka nejvíce zajímavá (viz kompoziční pravidlo „zlatého řezu“). Dominanci líbivě zbarveného listu můžeme také zvýraznit působením separačního efektu , kterého docílíme prací s malou hloubkou ostrosti.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Působivého kontrastu docílíme také v případě, že fotografujeme barevné listy proti modré obloze. Atraktivně může vypadat také záběr na vodní plochu, ve které se zrcadlí stromy s barevnými listy. Motiv tekoucí vody a vedle ní staticky ležícího listu může zajímavým způsobem ozvláštnit snímek, který jsme pořídili při delším expozičním čase (alespoň 1-2 s). V této souvislosti radíme použít stativ a vysoké clonové číslo, popřípadě ND filtr (kvůli zamezení přeexponování fotografie).

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Abyste si své portfolio podzimních fotografií ozvláštnili, můžete při fotografování podzimních motivů zkusit pohledy z různých perspektiv (například pohled nahoru do koruny stromů, záběr dolů na masu napadaných listů pro zdůraznění struktury , či snímat napadané listy z „žabí perspektivy“).

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Na snímku můžete pro vytvoření dojmu plasticity použít některé listy či větve jako popředí, které bude rámovat pohled na vámi vyhlédnutý objekt (např. při použití teleobjektivu a malé hloubky ostrosti). Efektní může být rovněž fotografování listí, které je prosvětleno v protisvětle.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Fotografovat nemusíte jen listy na stromech. Značně fotogenicky vypadají i sytě zbarvené listy vinné révy či popínavého břečťanu, kterého si můžeme všimnout například na zdech domů.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Podzimní listí nemusíte fotografovat jen v plenéru. Doporučujeme vám si na konci fotografování venku nasbírat několik krásně zbarvených listů a donést si je s sebou domů. Listy přenášejte na nějaké tvrdé podložce (například kniha či desky), abyste si je cestou neponičili. V prostředí domácího ateliéru si pak můžete s donesenými listy zkoušet různá kreativní aranžmá (například fotografovat barevné listy na pohledně strukturovaném dřevě apod.).

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Vedle motivu barevného listí nabízí podzimní období také vydatné množství mlžných oparů. Mlha sama o sobě je dost fotogenická a propůjčí snímku zajímavou atmosféru. Na podzim se mlha vyskytuje především ráno ve dnech, kdy dojde v noci k prudkému propadu teplot.

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Jak už jsme výše v článku uvedli, tak mlha ve spojení s pronikajícími paprsky slunce vytváří působivou podívanou, což je samo o sobě silné fotografické téma. Mlha rovněž monochromaticky ovlivňuje barevné vyznění scény, což dovoluje fotografovi upozornit na nějaký výrazný barevný kontrast (například detailní záběr na pestrobarevný list, který bude obklopen zamlženým pozadím).

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Při fotografování v mlze byste neměli opomenout používat stativ, protože budete pracovat ve stížených světelných podmínkách (je třeba používat delší expoziční časy). Je možné, že mlha na scéně bude trochu klamat expoziční automatiku vašeho fotoaparátu, a proto zkuste nastavit kompenzaci expozice do plusu (například 0,7-1EV), či používat ruční nastavení expozice. Rovněž byste měli při fotografování v mlze myslet na ochranu vašeho fotoaparátu před kondenzací vodních par (vezměte si s sebou například osušku na otření oroseného těla fotoaparátu).

Ilustrační foto: Daniel Poláček

Závěr:
Doufáme, že jsme vás naším článkem alespoň trochu navnadili vyjít ven a s fotoaparátem v ruce začít zachycovat nádheru podzimního období. Přejeme vám proto dobré světlo a ať vám záře krásného podzimního „rejdiště“ barev příjemně pohladí všechny vaše fotografické smysly. Níže přikládáme odkazy na další zdroje, kde můžete naleznout kvanta fotografické inspirace.


Další inspirující zdroje:


Texty
Gonewengland.about.com
Betterdigitalphotography.blogspot.com
Nationalgeographic.com
Ezinearticles.com
Photographyblog.com
Digital-photography-school.com
Kodak.com
Dphotojournal.com
Photodoto.com
Thephotoargus.com

Fotografie
Google.cz
Geniusbeauty.com
Betterphoto.com
Pbase.com
Flickr.com
Flickr.com (skupiny)
Autumn-pictures.com
10steps.sg

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Rozdíl fotografie s a bez polarizáku

Autor: Klimeš Muž

Založeno: 20.10.2010, 14:43
Odpovědí: 3

Opravdu by mne zajímalo, zda při focení s polarizákem je výsledná fotografie od té bez tak jiná, viz na příkladu stromu se žlutými listy

Odpovědět na příspěvek

RE: Rozdíl fotografie s a bez polarizáku

Autor: RUM Muž

Založeno: 20.10.2010, 15:40

Polarizak a postprodukce nejspis, nebo se zmenilo svetlo.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Rozdíl fotografie s a bez polarizáku

Autor: R. Muž

Založeno: 20.10.2010, 18:21

http://lh3.ggpht.com/_fY_
oYXFTNGs/TL8Wszak40I/AAAA
AAAASFg/1r055aVEtso/foto_
daniel_polacek_ilustracni
_snimky_podzim_2010_9.jpg


Tady je posprodukce trvajici presne 5s (autotone, saturace vseho, saturace modre). Upravovana je ta fotka bez polarizaku samozrejme.

Odpovědět na příspěvek

RE: Rozdíl fotografie s a bez polarizáku

Autor: pepe Muž

Založeno: 20.10.2010, 20:09

No podle tý čáry ze letadlem vzadu musel být fotograf ukrutně rychlej nebo měl dva foťáky.

Odpovědět na příspěvek

Jedině polarizák!

Autor: Mike70 Muž

Založeno: 21.10.2010, 21:30
Odpovědí: 0

Je to tak pánové. Do hor, k moři a na podzim jedině s polarizákem! Rozdíl je obrovskej. Naposledy smne fotil v Krkonoších, bylo mírně kouřmo a bez polarozáku to byla bída a jinak super obloha. Viz např. zde: http://www.michalexner.es
tranky.cz/fotoalbum/priro
da-a-krajina---cechy/kraj
ina-cech-a-moravy/

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: