Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se můžeme dopustit s DSLR? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Tipy & triky

Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se můžeme dopustit s DSLR?

21. července 2009, 00.00 | Člověk je tvor omylný, a proto i při fotografování s digitální zrcadlovkou se čas od času můžeme dopustit chyb, které se nám můžou později „vymstít“ (zvláště když fotografujeme ve spěchu). Jaké jsou nejčastější projevy „šotka fotografického“, když v rukou dřímeme DSLR? Více viz náš článek.

I zkušený fotograf se může někdy tzv. „utnout“. Murphyho zákony schválnosti bohužel fungují někdy až moc přesvědčivě. Možná mnozí z vás znají to nepříjemné zamrazení, jenž vám projede celým tělem a přemění se ve studený pot na čele, když při zahájení fotografování, nebo po jeho skončení, zjistíme, že jsme něco pořádně „zvrtali“ (například na svatbě). V dnešním článku vám přinášíme několik preventivních upozornění na chyby, které se mohou při fotografování s digitální zrcadlovkou stát. Ačkoliv jsou mnohé z nich možná triviálního charakteru, tak to ale neznamená, že se nemusejí přihodit právě vám. Pojďme si uvést ty nejčastější „fauly“ s DSLR, které mohou mít i fatální fotografické následky.

Průšvihy okolo paměťové karty

Paměťová karta, jako záznamové médiu pro vaše pořízené fotografie, podobně jako byl dříve film, je veledůležitým elementem ve vaší fotografické akci. Proto si zaslouží adekvátní pozornost. V první řadě je dobré ji před fotografováním vůbec nezapomenout vložit do DSLR. Je to sice hloupé, ale stát se to může (například pokud jste kartu náhodou zapomněli zastrčenou doma ve čtečce). Pokud nemáte u sebe rezervní kartu, tak jste „dofotili“ ještě dříve než jste začali!

Další dobrou radou je vaši paměťovou kartu před každým fotografováním naformátovat přímo ve fotoaparátu (nikoliv v počítači). Minimalizuje se tím pravděpodobnost, že se při zápisu obrazových dat na kartu stane nějaká chyba.

Pokud jsme zmínili proces formátování karty, tak k němu se váže další časté pochybení. A to sice, že kartu po fotografování zbrkle zformátujeme (tj. že smažeme z karty všechna data) s pomíjivým pocitem, že jsme přece všechny ty fotky předtím „určitě“ zkopírovali do počítače. Pokud jsme tak opravdu neučinili, tak jsme si zadělali VELKÝ PROBLÉM (tento problém je ovšem částečně řešitelný přes různé specializované programy na obnovu dat). Vždy je tedy dobré se před každým formátováním paměťové karty ujistit, že všechny fotky máme pečlivě zazálohované!

(Ilustrační obrázek)

Nenabité baterie aneb DSLR není „Perpetuum mobile“

Ačkoliv nikdo nepochybuje nad tím, že vaše kreativita je „motorem“ úchvatných fotografií, tak je dobré mít vždy na zřeteli, že zase baterie jsou energetickým „motorem“ pro váš fotoaparát. Je „pěkně“ frustrující vidět blikající kontrolku, indikující úplně vybitou baterii, zrovna v těch nejvíce zajímavých momentech pro fotografování. Jak se můžeme vyhnout této tragédii? Jednoduše. Vždy si těsně před fotografováním plně nabijeme všechny baterie, i když máme pocit, že jsou určitě nabité, neboť jsme je nabíjeli třeba před týdnem (energie se z akumulátorů vytrácí i během doby, kdy s nimi nefotografujete).

Li-Ion akumulátor do DSLR (Ilustrační obrázek)

Dále je dobré si pořídit ještě alespoň jednu rezervní baterii. Ideálním řešením pro DSLR jsou tzv. bateriové gripy, které umožňují rovnoměrně využívat energii z obou vložených baterií a tím znatelně prodlouží jejich výdrž. Další výhodou některých bateriových gripů je, vedle dodatečných tlačítek pro ovládání fotoaparátu (např. při vertikálním fotografování), možnost v nich používat klasické AA tužkové akumulátory (při použití speciálního adaptéru až na 6 AA baterií). Výhoda tužkových baterií tkví v tom, že jsou dnes poměrně levné a snadno dostupné prakticky kdekoli (koupit je můžeme např. na benzinové pumpě), tak je můžeme použít jako nouzový zdroj napájení pro váš DSLR fotoaparát.

Bateriový grip umožňuje také používat AA baterie pomocí speciálního adaptéru (Ilustrační obrázek)

Samozřejmě platí i naprosto logická rada: nezapomenout si všechny baterie doma v nabíječce a pak nechtít fotografovat s DSLR bez vložené baterie!

Zapomenout si fotoaparát doma je na „červenou kartu“

Skleróza či stres dokáží někdy opravdu nepříjemná kouzla. Situace, když si na fotografický plac donesete fotobatoh, který je sice plný různých objektivů a příslušenství, nicméně postrádá to nejdůležitější a to samotnou DSLR (samozřejmě to platí i naopak pro ostatní důležité vybavení), je tristní. Trpnému úsměvu či „lynčování“ pohledem ze strany lidí, které s vaším fotografický výkonem počítali, se pak určitě nevyhnete. Pokaždé si tedy, před tím než vyrazíte fotografovat, zkontrolujte, zda budete mít s sebou veškerou fotovýbavu, kterou budete potřebovat.

Určitě není od věci si pro různé fotografické „akce“ vypracovat seznamy potřebných věcí, u kterých si pak na papíře můžete pro jistotu odškrtávat přibalené fotopříslušenství. Jen tak můžete mít 100% jistotu, že jste opravdu na nic nezapomněli.

Pokud vyrážíte fotografovat něco důležitého anebo jste přímo (polo)profesionál, tak je vhodné mít s sebou i záložní tělo další DSLR. Může to být i levnější amatérská zrcadlovka se stejným bajonetem pro objektivy jako váš hlavní „fotostroj“. V případě nenadálé poruchy primární DSLR vás pravé záložní tělo dokáže nouzově podržet (podle rčení „lepší vrabec v hrsti než holub na střeše...“).

(Ilustrační obrázek)

Když je nastavené špatné ISO a spol...

Různé světelné situace se před objektivem DSLR často střídají a přinášejí potřebu specifického nastavení fotoaparátu. Často se však může stát, že na své zrcadlovce zapomenete z předchozího fotografování změnit některé parametry, které jsme při něm použili. Toto nastavení vám může nadělat nemálo starostí při fotografování v rozdílné situaci. Jistě, tím nemyslíme vlastní nastavení clony a expozice, protože takové parametry těžko můžeme zapomenout přenastavit, když je pořád používáme. Ale co třeba takové nastavení citlivosti ISO, vyvážení bílé či kompenzace expozice? Tam už se nalézá dostatečný prostor, ve kterém se může patřičně „vyřádit zákon schválnosti“.

Nezapomeňte si tedy vždy zkontrolovat, zda aktuální nastavení fotoaparátu odpovídá nárokům fotografické scény, kterou hodláte začít snímat. Překontrolujte si tedy např. nastavenou citlivost ISO, zda je skutečně „vhodné“ pořizovat např. portrét svatebčanů s citlivostí 1 600 ISO, která vám ve fotoaparátu zůstala nastavená proto, že jste ji den předtím použili při fotografování v noci. Zašuměné fotky pak už nemusejí jít opravit v počítači natolik, abyste je mohli použít pro účel, který jste původně zamýšleli.

Rovněž je dobré si prověřit, zda nepoužíváte špatné nastavení bílé barvy (např. zda nemáte nastavený preset „Žárovka“ ještě po tom, když vyjdete fotografovat ven, a předtím jste fotografovali v místnosti s umělým osvětlením). Jistě, mnozí z vás mohou namítnout, že něco takového se nemůže stát, protože si fotografie kontrolujete na LCD displeji, ale věřte, že LCD displej vám může ukazovat jako přijatelné i ty fotky, které pak v počítači po počáteční šoku můžete „ohodnotit“ klávesou DELETE.

Dalším nešvarem může být nevhodně nastavená kompenzace expozice (nebo aktivovaný režim expozičního bracketingu), „nejlépe“ ta plusová, která vám „daruje“ například na sluníčku spoustu „atraktivních“ přepalů.

Každopádně důrazně doporučujeme abyste, kromě provádění pečlivé kontroly nastavení DSLR, také vždy snímali do surového formátu RAW (nikoliv pouze do JPEG formátu), jenž vám dává určitý prostor korigovat případné chyby (například při špatném vyvážení bílé či vadném nastavení expozice), kterých jste se dopustili. Nic tím nezkazíte, navíc při dnešních stále se snižujících relacích paměťových médií (a jejich zvyšujících se kapacit) již odpadl mýtus nepoužívat RAW kvůli jeho nemalým datovým nárokům.

Zapomenutá krytka na objektivu

Většina fotografů je instinktivně „vycepována“ chránit si citlivý povrch objektivů nasazenou krytkou kdykoliv kdy není jejich fotonářadíčko v akci, což je dobře. Na druhou stranu v akčních situacích, kdy jde doslova o sekundy (respektive i desetiny) ve snaze po zapnutí fotoaparátu okamžitě zachytit náhle vyjevený „rozhodující okamžik“, může být zapomenutá krytka na objektivu pořádným zklamáním.

Nemluvě také o tom, že tato „nehoda“ vám může řádně narušit image seriózního „profíka“ před lidmi, kteří si toho ve vaší přítomnosti všimnou. Pokud tedy čekáte, že „rozhodující fotookamžik je jaksi „ve vzduchu“, tak nezapomeňte svoji fotografickou pohotovost mimo jiné podpořit sundáním krytky z objektivu!

Ilustrační obrázek

Nemažte fotografie zbrkle „od boku“ přímo ve fotoaparátu

Kvapné mazání fotografií podle letmého pohledu na LCD fotoaparátu se nemusí vždy vyplatit. Často vám může ujet ruka a můžete si smazat i snímek, který může být jinak prvotřídní. Navíc LCD monitor nemusí být úplně „nestranným“ prostředníkem pro reprodukci pořízených fotografií. Je proto vhodné fotografie nemazat přímo ve fotoaparátu, ale jejich „osud“ zhodnotit až při jejich prohlížení na počítači s řádně nakalibrovaným monitorem.

Pozor na „pseudo-ostré“ fotografie na LCD displeji

Při prohlížení fotografií na LCD displeji si musíme uvědomovat, že díky velkému rozlišení fotografií se na relativně malé ploše monitoru fotoaparátu tyto snímky mohou jevit jako ostré, i když tomu tak ve skutečnosti není.

Proto tedy v podmínkách slabšího osvětlení používejte stativ na stabilizaci fotoaparátu při exponování snímků. Pokud stativ nemůžete použít a nemáte alespoň stabilizovaný objektiv, tak určování expozičního času přizpůsobte aktuální ohniskové vzdálenosti používaného objektivu (tzn. nevolte nižší expoziční časy než je jedna setina použitého ohniska objektivu; např. při ohnisku 100 mm – ekv. kinofilmu volit maximálně čas 1/100 s).

Pokud použijete expoziční časy nižší než jsou jejich doporučované hodnoty, tak sice můžete pořídit zdánlivě ostré fotografie, na jejichž reálnou neostrost patrně přijdete až při zobrazení snímků v počítači v poměru 1:1.

Na LCD displeji vypadal tento obrázek ostře, nicméně při jeho prohlédnutí v PC v poměru 1:1 byla pravda jiná... (Ilustrační obrázek)

Zapomenuté manuální ostření

Opomenout si zpětně aktivovat automatické ostření, když jsme před tím ostřili manuálně, je rovněž častým přešlapem fotografů. Je pak snadné ve fotografickém zápalu pořídit snímky, které nejsou ostré. Bohužel důsledky tohoto omylu již nelze vzít zpět a tak je třeba na to myslet. Proto je vhodné se naučit po každém použití manuálního ostření automaticky přepnout ovladač fokusu na jeho samočinnou variantu.

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek

Upgradujte si nejdříve raději objektivy než tělo DSLR

V dnešní digitální době je fotograf neustále konfrontován se stále novějšími a vybavenějšími modely digitálních zrcadlovek, které ho svádí si upgradovat svoji relativně zastaralou DSLR. Koupit si novou DSLR bezesporu smysl má, ale je třeba si uvědomit, že by člověk v první řadě měl mít také kvalitní objektivy, které mají klíčový vliv na finální jakost pořízených snímků. Je tedy například zavádějící si kupovat novou DSLR, když hodláte na tomto novém stroji fotografovat i nadále s levnými kitovými objektivy.

Kitové objektivy jsou spíše řešením po určitou dobu, kdy zejména méně zkušení fotografové pronikají do tajů svého oboru. Nicméně s postupem času se mohou stát tato levná skla určitou kvalitativní překážkou na cestě pořizovat opravdu kvalitní fotografie například na velkoformátový tisk.

Zvažte tedy, pokud se právě rozhodujete nad koupí nové DSLR, zda na ní budete moci nasazovat i kvalitní (a bohužel často mnohem dražší) skla. Právě kvalitní a prvotřídní objektivy mají nezanedbatelný vliv na kvalitu snímků. Možná proto bude lepší ušetřené peníze investovat nejdříve do nákupu lepší optiky a pak teprve přemýšlet o nákupu modernějšího DSLR stroje.

Ilustrační obrázek

Závěr

Uvedený výčet nejčastějších chyb, se kterými se můžeme setkat při používání DSLR je pouze orientační a určitě není vyčerpávající. Přesto věříme, že vám budou nápomocny se vyhnout ve fotografické praxi nepříjemným a nečekaným krizovým situacím. Pokud vás napadají další tipy a „chybové historky“ z fotografování, tak budeme rádi, když se o ně podělíte v diskuzi pod tímto článkem spolu s ostatními čtenáři.

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: