Perspektiva a kompozice - 1. Základy kompozice - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Základní postupy

Perspektiva a kompozice - 1. Základy kompozice

9. června 2008, 00.00 | Mnoho fotografů po pořízení nového fotoaparátu věnuje velké úsilí tomu naučit se fotoaparát ovládat. Zkoumají, studují a poznávají množství jeho nových funkcí s cílem je rutině zvládnout. Jakmile se ale s fotoaparátem dostatečně seznámí, většinou otočí svoji pozornost před fotoaparát, na scénu a hledají či se snaží vytvářet, byť intuitivně, kompozičně správné snímky. To ale vůbec není jednoduché.

Zvládat při praktické práci fotoaparát a množství jeho funkcí i tlačítek je bezesporu velmi důležité. Chyby při zaostření, chyby expozice, chyby v hloubce ostrosti či chyby v základním nastavení fotoaparátu mohou totiž fotografii zcela diskvalifikovat. To je důležité zejména v reportáži, kde na nastavování a na přemýšlení nebývá čas. Přesto perfektní znalost fotoaparátu a všech jeho funkcí včetně hbitých prstů při ovládání není záruka úspěchu.


Kompozice je takové uspořádání jednotlivých prvků v obraze, kdy celek působí vyváženě a lidem se prostě a jednoduše líbí.

Úspěch je totiž do značné míry dán také tím, jak se na snímku podaří zaznamenat pocit či emoce, jak se podaří ke snímku a jeho obsahu přitáhnout pozornost diváků a jak fotograf dokáže náladu s divákem skrze snímek komunikovat. To je velmi obtížný úkol vyžadující praxi a řadu experimentů. Při plnění tohoto náročného úkolu ve fotografii může pomoci studium základních prvků kompozice obrazů vypracované a zdokonalované už z dob dávných malířů. Ale slepé plnění pravidel je jen málokdy zárukou úspěchu.


I při aranžování ryze dokumentačních či technických snímků (zde mezikroužky) je dobré ctít zásady kompozice, aby obraz působil harmonicky.

Je třeba si uvědomit, že dojem, jakým působí fotografie či obraz na diváka, je dán také tím jaké má divák minulé vzpomínky a zkušenosti, jaký je jeho zájem a co na obraze/fotografii hledá. Proto stejný nebo podobný snímek, byť dobře komponovaný, může na různé diváky působit různě. I přesto, že úspěch není vždy zaručen, je však vhodné se vyjma technické stránky fotografie zabývat i obsahem snímku a způsobem poskládání jednotlivých prvků na snímku a tedy kompozicí.


I když reportážní práce, kdy je na snímky velmi málo času, nedovoluje velkou přípravu, tak alespoň přijatelná kompozice snímku je stále podmínkou. Působí-li totiž snímek silně nevyváženě, tak může mít skvělý dokumentační charakter ale nepůsobí esteticky.

Co je to kompozice
Kompozice je zjednodušeně řečeno takové poskládání prvků v obraze, kdy se obraz divákům líbí nejvíce a kdy z hlediska prvků v obraze působí vyváženě (harmonicky). Kompozice může být také chápána jako souhrn pravidel a doporučení pro vytvoření vizuálně kvalitní a vyvážené fotografie. Kompozice je tedy "měkká" věda, která je opřena jen a pouze o subjektivní vnímání člověka. A subjektivní vnímání je opřeno o způsob a parametry lidského vidění včetně historických a kulturních návyků. Kompozice se tedy netýká jen fotografie, ale veškerého vizuálního umění - malířství, sochařství, designu, architektury atp.


Kompozice je stará jako umění samo a velkou měrou k ní přispěli dávní malíři při komponování svých obrazů. Asi není třeba zdůrazňovat, že na snímku je zřejmě nejznámější obraz Mona Lisa od Leonarda da Vinci. Leonardo da Vinci ke kompozici velkou měrou přispěl.

Vyvážit všechny prvky v obraze a dosáhnout tak vizuální harmonie je základním úkolem kompozice snímku. Přitom malíři mají v mnohém úlohu jednodušší než fotografové - jsou zcela svobodní v návrhu obrazu a prvky na obraze mohou vytvářet a umísťovat zcela podle své libosti. Fotografové jsou na tom hůře v tom, že zaznamenávají svět takový jaký je. I když jsou si vědomi kompoziční nedokonalosti, tak pokud nelze najít lepší kompozici v daném místě a v daném čase a přesto je třeba scénu zaznamenat, musí se spokojit s tím co je. To je typické např. pro již zmíněnou reportáž.


Pravda - kompozice na tomto snímku v mnohém není ideální, ale v daném čase a na daném místě více fotograf udělat nedokázal. To je bohužel častý případ v ryzí praxi a tak jde o to naučit se hledat tu nejlepší kompozici tak říkajíc za pochodu. Možná ale někdo jiný by situaci na tomto místě vyřešil výrazně lépe! Snímek byl pořízen ve španělském městě Ronda v Andaluzii.

Úloha se potom mění na to najít tu nejlepší kompozici na daném místě s respektováním případného omezení pohybu či času. Ke slovu potom může přijít i PC, retuš a případně dokonce manipulace s obrazem, která, má-li být provedena zcela profesionálně, je ale poměrně náročná. Je ale také otázkou vkusu, kam až si ji dovolíte provádět. Fotografie totiž může snadno sklouznout až na hranici grafiky či koláže, která s využitím samostatných a nesouvisejících kusů z jiných fotografií (obloha, strom, dům, člověk atp.) může vytvořit zcela nový celek. To si ale musí každý rozhodnout sám.



Když už se na snímku kompozičně něco nepovede, mnoho může zachránit ořez (crop). Ne nadarmo se tedy říká, že nůžky jsou nejlepším pomocníkem fotografa. Toto pořekadlo samozřejmě pochází z dob, kdy se nůžkami ořezávaly papírové zvětšeniny. Dnes nůžky nahradilo PC.

Jiná situace samozřejmě nastává, pokud je možné chodit týdny a týdny a hledat tu správnou kompozici v krajině nebo v klidu aranžovat kompozičně zcela "dokonalé" snímky ve studiu. Ty se potom v mnohém obrazům podobají a i nároky na ně z hlediska dokonalé kompozice jsou logicky vyšší.


Studio poskytne velkou kompoziční svobodu. Najít proto novou, zajímavou, netradiční a přitom pěknou kompozici je hlavní úkol. Je to ale současně v dnešní konkurenci velmi obtížné.

Formát fotografie
Kompozici také do značné míry určí formát (poměr stran) a výsledná velikost fotografie. Jiná situace nastane, když jste ve volbě formátu zcela svobodní a můžete tedy snímek komponovat  a případně ořezávat dle libosti. Mnohem omezenější kompoziční svobodu máte, pokud si poměr stran pevně zafixujete například podle poměru stran běžných fotografických papírů.


Typické formáty fotografií dané velikostí senzoru, následným ořezem případně složením do panoramatu. Škála formátů fotografických papírů je však ještě mnohem větší. Panoramatické formáty také obvykle vyžadují větší rozměr fotografie, na malé ploše totiž nevyniknou.

Pokud nechcete mít na papírových fotografiích nevzhledné bílé pruhy a současně nechcete mít každý snímek jiné velikosti, tak poměr stran bude pevně dán, můžete však snímek komponovat horizontálně či vertikálně. Ještě menší kompoziční svoboda nastane, pokud zadání zní zcela konkrétně - například titulní strana časopisu (vertikální formát zcela konkrétní velikosti) nebo obal CD (čtverec).


Typická ukázka pevně daného formátu fotografie (téměř čtverec) použitá jako titulní strana knihy. Potom je samozřejmě kompozice velmi "svázaná". Buď se snímek vybere z databanky či archivu nebo  se cíleně s tímto formátem pořídí.

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Základní postupy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

1

Autor: David Muž

Založeno: 09.06.2008, 06:27
Odpovědí: 0

Pěkné.

Odpovědět na příspěvek

Neslepé

Autor: Martin Muž

Založeno: 09.06.2008, 07:50
Odpovědí: 2

Souhlasím s tím, že slepé plnění pravidel nikam nevede ... lepší bude sundat krytku z objektivu :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: Neslepé

Autor: Substance242 Muž

Založeno: 09.06.2008, 11:35

To mi pripomenulo taký blbý vtip ktorý som vymyslel, že by nejaký nevidiaci (*1) fotografoval svet s krytkou na objektíve a potom by usporiadal výstavu ako on nevidí svet... ;-)


*1 Ospravedlňujem sa, nič v zlom.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Neslepé

Autor: YNK Muž

Založeno: 23.07.2008, 12:56

Haha :D!

malem sem se kulal po zemi

Odpovědět na příspěvek

a lidem se prostě a jednoduše líbí

Autor: Walther Muž

Založeno: 09.06.2008, 09:23
Odpovědí: 5

Ja mam tedy jinou zkusenost, lidem se jakoby spravna kompozice nelibi. Nejcasteji je slyset "a proc ten clovek neni uprostred" a libi se fotky jako je tady ta horni: http://digineff.cz/jaknat
o/chyby/stred.html
Lidima samozrejme nemyslim mudrlanty tady na forech ale masmarket.

Odpovědět na příspěvek

RE: a lidem se prostě a jednoduše líbí

Autor: Krata Muž

Založeno: 09.06.2008, 09:33

Tak to bych s tebou nesouhlasil zkoušel jsem ukazet 5 fotek cca 15 lidem a jen jediná fotka (2 lidé) se středovou kompozicí se proti kompo na zlatý řez líbila víc. Ja vím nelze to takhle bagatelizovat, hodně záleží na fotkách ale snažil jsem se o různorodé foto a "typy prostředí".

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: a lidem se prostě a jednoduše líbí

Autor: Iggy Muž

Založeno: 09.06.2008, 14:37

mně se taky líbí více první fotka, má totiž trošku prostor

kdežto ta druhá má jen dva strejdy mezi kterými straší vzadu auto

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: a lidem se prostě a jednoduše líbí

Autor: marek Muž

Založeno: 09.06.2008, 20:25

pri tych dvoch fotkach neznie otazka ze ktora je lepsia, ale ktora je horsia ... a s kludom sa da povedat, ze jedna horsia ako druha ... ;-))

Odpovědět na příspěvek

RE: a lidem se prostě a jednoduše líbí

Autor: Troll Muž

Založeno: 10.06.2008, 12:22

Vzdycky je to o cilove skupine, pro kterou fotky jsou. Ne kazdy zvladne/pochopi (i coby divak) "velke umeni" a rozumi mu. A jsou chvile, kdy je lepsi udelat fotku jako pamatku, i kdyz vim, ze z toho nebude jinak nic.
Ale i v tom pripade byva lepsi se drzet nejakych pravidel. I lide, kteri o kompozici nic neslyseli ji citi tak, jak bylo napsano. Samozrejme vzato statisticky, v prumeru. Vyjimky existuji.

Odpovědět na příspěvek

RE: a lidem se prostě a jednoduše líbí

Autor: a4 Muž

Založeno: 10.06.2008, 14:31

k tomu odkazu:
"Přitom stačí vědět, že střed je, nebo by měl být, pro fotografa tabuizovaný prostor. Nikdy nesmíte umístit to nejdůležitější do středu."

...to je zase moudro :(

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Pěkné.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: