12. dubna 2006, 00.00 | Ne vždy přeje fotografům počasí, nebo zkrátka chybí čas na čekání na správný moment. Není nijak těžké pořídit snímek bez kontrastu a odpovídající nálady, i když na místě byla lidským okem pozorovatelná. Dnes vám ukážeme, jak upravit nepovedený snímek západu slunce, kterému chybí atmosféra i kontrast.
Ne vždy přeje fotografům počasí, nebo zkrátka chybí čas na čekání na správný moment. Není nijak těžké pořídit snímek bez kontrastu a odpovídající nálady, i když na místě byla lidským okem pozorovatelná. Dnes vám ukážeme, jak upravit nepovedený snímek západu slunce, kterému chybí atmosféra i kontrast.
Jak se vyhnout úpravám
Máme-li v záběru slunce, číhá na nás přímo zástup chyb, které mohou způsobit zkažený snímek. Ostatně jako velmi často, dynamický kontrast je příliš vysoký, aby jej fotoaparát spolehlivě zachytil a výsledkem je v našem případě přeexponovaná oblast okolo slunce a příliš tmavá krajina.
Řešením může být použití filtrů přímo při fotografování krajiny. Nasazením šedého přechodového filtru ztmavíme extrémní jas oblohy, zejména slunce. Atmosféru pak může navodit plošný tabákový filtr, který barvy snímku posune na hnědé až tmavě oranžové odstíny. Použití více filtrů najednou umožňuje například systém filtrů Cokin.
V našem případě byla nastavena expozice tak, aby byla zachována určitá kresba v krajině, ovšem za cenu přepálení oblasti okolo slunce. Jedním ze způsobů, jak pořídit efektnější snímek je použití bodového měření expozice a změření expozice ve světlejších částech snímku. Tím však získáme velmi kontrastní snímek, který bude z větší části tmavý a těžko dostaneme z tmavých oblastí nějaká data (při následných úpravách v PC). My toto při fotografování neprovedli, a tak nás čeká několik kroků v editačním programu Photoshop, které nás povedou k jiné a snad lepší interpretaci našeho záběru.
původní snímek
Upravujeme snímek krajiny
Chybějící kontrast získáme posunutím černého bodu v Úrovních (Levels). Posuneme tak hranici černé, čímž sice ztratíme kresbu v krajině, ale upřímně řečeno… krajina zde stejně za nic nestála. Spokojíme se tedy s obrysem krajiny na horizontu a břehu jezera. V okně Úrovní (anglicky levels, zkratka CTRL+L) posuneme černý jezdec pod histogramem v našem případě na hodnotu 20 a šedý jezdec doprava na hodnotu 0,90. Tím druhým ztmavíme střední tóny.
Poté použijeme nástroj Světla/Stíny (Shadow/Highlight), který nalezneme stejně jaká Úrovně v menu Obraz pod položkou Přizpůsobení (Image -> Adjustment). Ten slouží pro projasnění stínů a ztmavení přeexponovaných míst. Implicitně je nastaveno silné zesvětlení stínů, které stáhneme na nulovou hodnotu. Místo toho posunutím jezdce světel na 25%. Tím ztmavíme oblast okolo slunce, čímž se i zlepší kresba mraků, které slunce téměř překrývají. Vyzkoušejte si sílu těchto úprav posouváním jezdce po celém rozsahu. Pozor si musíme dávat na silnější posterizaci jemných přechodů okolo slunce při příliš silném nastavení tohoto nástroje. Nyní má již snímek znatelně lepší kontrast a úpravy bychom mohli ukončit zesílením saturace, čímž by se zdůraznily barvy. My však půjdeme dále.
Nyní bychom přednastaveným oteplujícím filtrem překryli modrou oblohu jen velmi stěží. Musíme ji proto před úpravou odbarvit. Můžeme odbarvit celý snímek, ale pro procvičení techniky se vydáme o něco složitější cestou, kdy zachováme barvu odrazu slunce ve vodě. Pomocí kouzelné hůlky (s tolerancí nastavenou např. na 40) vybereme vše, co je nad horizontem. Klikneme tedy do oblasti těsně nad horizont. Výběr můžeme rozšiřovat dalším klikáním se současným držením klávesy SHIFT. Poté, co linie výběru kopíruje horizont, můžeme zbytek označit obyčejným obdélníkovým nástrojem výběru se současným držením SHIFTu. Výběr by pak měl kopírovat horizont a okraje horní částí snímku. Poté tuto oblast desaturujeme pomocí stejnojmenné položky v menu nebo zkratkou SHIFT+CTRL+U.
Poté poprvé aplikujeme přednastavený oteplující fotografický filtr ve Photoshopu, který se nachází v menu nad nástrojem Světla/Stíny, jehož efekt bude mít vliv pouze v námi vybrané části snímku. Hustotu nastavíme na 90%. Následně se zbavíme označení části snímku jednoduchým kliknutím obdélníkového výběru na jakékoliv místo. Opět aplikujeme oteplující filtr (Warming filter 85), nyní s hustotou 85%. Saturaci barev (CTRL+U) můžeme pro zesílení efektu posunout na +15. Tím jsme s úpravami hotovi.