Kolik a jakých digitálních fotoaparátů se prodalo loni v ČR? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Trendy

Kolik a jakých digitálních fotoaparátů se prodalo loni v ČR?

trendy

9. března 2005, 00.00 | Pro český trh prakticky neexistují žádné přesné oficiální údaje o tom kolik a jakých digitálních fotoaparátů se prodá. Využili jsme kontaktů s prodejci, distributory a dovozci pro přípravu exkluzivní výroční zprávy DF pro rok 2004. Výsledky jsou překvapivě dobré a přesné.

Česká republika se svými deseti milióny občanů patří k těm menším trhům v Evropě a v celosvětovém měřítku představuje promile obratů nejvýznamnějších výrobců. Přesto z našeho lokálního pohledu je samozřejmě velice zajímavé vědět, kolik a jakých digitálních fotoaparátů se prodá. Skoro žádný z dovozců neuvádí oficiálně informace ani o počtech prodaných kusů ani o obratu týkající se výhradně digitální fotografické techniky. Proto jsme se rozhodli se pokusit toto informační vakuum vyplnit sice neoficiální, přesto poměrně přesnou studií.

Jak jsme informace získávali?
Je řada možností, jak se pokusit získat informace o velikosti a struktuře trhu. Některé agentury se snaží monitorovat prodeje v maloobchodu, jiné zdroje se spoléhají na největší distribuční kanály. Bohužel oba tyto způsoby jsou poměrně nepřesné, protože nezohledňují všechny značky s jejich specifiky. Proto jsme se rozhodli jako primární zdroj informací využít kontaktů u zastoupení jednotlivých značek a dovozců. Sice neoficiální cestou, ale přesto, se nám podařilo získat údaje od 16 nejvýznamnějších značek zastoupených v oblasti digitální fotografie na našem trhu. Abychom získané údaje ověřili, porovnali jsme je s údaji pocházejících od distributorů a vybraných maloobchodních prodejců. Nezapomněli jsme doplnit i odhad prodeje méně obvyklých značek, vycházející jak z informací maloobchodníků, tak z internetových průzkumů obliby značek DF.

Jak velký je celý trh?
První konkrétní číslo, které vám můžeme nabídnout, je celkový počet digitálních fotoaparátů prodaných prostřednictvím oficiálních dovozních kanálů v ČR v kalendářním roce 2004. Podle našeho zjištění se u nás prodalo úctyhodných 463.500 kusů nových digitálních fotoaparátů. K tomuto číslu je však potřeba připočítat ještě individuální a takzvané šedé dovozy zejména z okolních zemí EU, ve kterých jsou některé značky přeci jen výrazně levnější. V tomto ohledu nelze jinak než vsadit na odhad a průzkum mezi vybranými čtenáři našich serverů. Po započtení i tohoto kanálu se dostaneme na celkový počet cca 500.000 kusů nových fotoaparátů. Pro srovnání, v roce 2003 se u nás prodalo cca 165.000 kusů nových digitálních fotoaparátů, což znamená více jak 100% nárůst trhu.

Struktura trhu
Kusově nejprodávanější byly u nás fotoaparáty v cenové hladině do 10.000,- Kč bez DPH, což ani nikoho nepřekvapí. Poměrně dobrých výsledků zaznamenaly i ultrazoom elektronické zrcadlovky, které se u nás prodávají o něco lépe než ve většině zemí, což svědčí o vyšších nárocích našich amatérských fotografů. Na druhou stranu z celkového koláče ukously EVF modely poměrně malý kus a jejich doba zřejmě teprve přijde. Naopak doslova propadly modely špičkové amatérské třídy osazené 8 MPix snímači, jejichž prodeje se u nás počítaly v loňském roce na tisíce kusů. A digitální zrcadlovky? Těch se v ČR oficiálním kanálem prodalo cca 9.200 kusů, ale dá se předpokládat, že individuální dovozy a šedé dovozy k tomuto číslu přidaly další dva až tři tisíce kusů!

Zastoupení jednotlivých značek
Česká republika byla ještě do nedávna velmi uzavřeným trhem s řadou specifik a historických anomálií. Úspěch jednotlivých značek ovlivňuje nejen kvalita produktů, ale i faktory jako kvalita a síla českého zastoupení, mediální aktivita dané značky, podpora mateřského koncernu či kvalita distribučního kanálu. Proto jsou podíly jednotlivých značek na českém trhu výrazně odlišné od zbytku Evropské unie.
Jedničkou na trhu digitálních fotoaparátů zůstal s výrazným náskokem i v roce 2004 Olympus. Jeho tržní podíl klesl dle našich odhadů někam k cca 1/3 trhu, což je výrazně méně než v předchozích letech. Na druhou stranu je to stále cca 2,5x až 3x více než vykazují společnosti na dalších místech.
Ani na druhém místě se nic nezměnilo ve srovnání s rokem 2003. Canon si výrazně polepšil ve srovnání s Olympusem a to zejména díky velmi atraktivní nabídce produktů uvedených v loňském roce na trh. Nicméně v těsném závěsu za ním se objevily dvě dravé společnosti Sony a Kodak s takřka identickým obchodním výsledkem. Obě vzaly český trh v loňském roce doslova útokem a jejich hlavní zbraní byla velmi agresivní cena. Díky tomu se také dle všeho v prodejích dostaly před společnosti Nikon a Koniku Minoltu, které se ještě vešly nad 5% hranici podílu na trhu.

Bitva o digitální zrcadlovky
Přestože jsme již konstatovali, že fotoaparátů s DSLR konstrukcí se u nás oficiálním prodejním kanálem prodalo necelých 10.000 kusů, představoval tento segment velké lákadlo pro dovozce i prodejce díky vysoké prodejní ceně. Proto se o tuto lahůdku strhl velmi nelítostný boj s rozporuplným výsledkem. Díky obrovskému finiši v druhé polovině roku s modelem D70 se nejprodávanější značkou DSLR v oficiálním prodejním kanálu stal Nikon s cca 50% podílem na trhu. Nicméně, pokud bychom připočetli i alternativní dovozní kanály, byl podle našeho odhadu nejoblíbenější značkou DSLR v roce 2004 Canon.
Pochyb není o třetím místě Olympusu, který díky speciální ceně na model E-1 atakoval hranici tisíce prodaných kusů. Dalším hráčům na trhu (Konica Minolta, Fujifilm, Pentax, Sigma) po většinu roku dělaly problém dodávky a dostupnost novinek, takže jejich prodeje v segmentu DSLR byly poměrně malé. V roce 2005 ovšem může být situace radikálně jiná, zejména u Koniky Minolty a Fujifilmu, kterým v prosinci 2004 naběhly poměrně zajímavé novinky.

Jaký bude rok 2005?
Místo závěru si dovolíme jednu malou prognózu. Podle našeho odhadu bude i v roce 2005 pokračovat růst prodeje nových digitálních fotoaparátů v ČR, i když pravděpodobně již naposledy. Celkový počet prodaných fotoaparátů by se mohl pohybovat mezi 600 až 700.000 kusů s tím, že největší nárůsty prodejů se dají očekávat u DSLR a EVF zrcadlovek. Český fotograf je náročný fotograf s tradicí a zkušeností a navíc významná část nových prodaných fotoaparátů se stane náhradou staršího, levnějšího modelu. Vysloveně nových uživatelů DF, pořizujících si první digitální fotoaparát, výrazně ubude.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  

 » Novinky  » Trendy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Poznamka

Autor: Wangwej Muž

Založeno: 09.03.2005, 09:03
Odpovědí: 4

jen tak na okraj - z ceho usuzujete, ze alternativnimi kanaly se dovazel jen Canon?

Odpovědět na příspěvek

RE: Poznamka

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 09.03.2005, 09:49

Rozhodne nepredpokladame, ze by se alternativnimi kanaly dovazel "pouze Canon", ani nic takoveho v clanku neni. Pouze konstatujeme, ze podle nasich informaci (sedi dovozci, pruzkum mezi ctenari) je v kategorii DSLR nejbeznejsi sedy dovoz prave u Canonu. A duvod? Pomerne velke cenove rozdily v cenach Canonu v ruznych regionech (i sousedicich).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Poznamka

Autor: Jan Hlinák Muž

Založeno: 10.03.2005, 11:11

Ano, Canon by měl díky cenové politice českého zastoupení patřit mezi značky s největším dovozem zvenčí. Pokud vypustím USA, kde cena objektivů vychází na téměř polovinu proti Čechám, zásadní problém je v nížších cenových relacích v okolních zemích (Německo), kdy prostým přejetím přes hranice ušetříte až 30 % a díky EU v podstatě nic neriskujete. Navíc Canon CZ na jakoukoliv korespondenci od zákazníků či prodejců nijak nereaguje, nejspíše se spoléhá na kvalitu značky, kdo může koupí venku, kdo nemůže tady. Dokonce i pár kamenných obchodů v poslední době dováží Canon zvenčí.

Jsem spokojeným vlastníkem Canonu, nicméně zcela znechucen přístupem Canonu CZ. Ano, i já jsem se několikrát na cenovou politiku ptal, odpověď však nikdy nedostal.

Jan Hlinák

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Poznamka

Autor: Pavel Muž

Založeno: 14.03.2005, 20:12

Ja jsem na tuhle otazku dostal odpoved z rakouska (centrala Canon CEE) a bylo mi receno, ze pouzivaji jeste stary model z dob pred EU a rizeni obchodu centralne z rakouska, tim i stanovovani ceny. Bohuzel diky temto zdlouhavym cestam se do cech dostavaji vyrobky se zpozdenim a je diktovana vyssi cena nez u EU (starych) zemi. Canon CEE se toto snazi resit a hodla spojit obe divize (Canon Europe a Canon CEE), ale ze jde o velky a narocny krok tak to bude dlouho trvat.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Poznamka

Autor: Pavel Muž

Založeno: 14.03.2005, 20:12

Teda aby me nikdo nekamenoval, neni to presne, prepsal jsem to vlastnima slovama... ale vyznam je stejny...

Odpovědět na příspěvek

anketa

Autor: Letec Muž

Založeno: 09.03.2005, 10:03
Odpovědí: 1

Možná by nebylo od věci udělat malou anketu: odkud máte fotoaparát?
Čechy, Evropa, USA, jinde.

Možná by z toho vyplinuli zajímavé výsledky

Odpovědět na příspěvek

RE: anketa

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 09.03.2005, 10:10

To by bylo jiste zajimave, ale obavam se, ze delat takovouto anketu mezi ctenari odborneho fotografickeho media na internetu by bylo zavadejici. Podil individualnich dovozu by byl vyrazne vyssi nez je realita po zapocteni takzvanych "pasivnich uzivatelu". Tedy tech co si fotoaparat koupi v "obchode na rohu" a pak jej nekolikrat do roka pouziji stylem point&shoot ...

Odpovědět na příspěvek

Off topic pripominka

Autor: thr Muž

Založeno: 09.03.2005, 12:10
Odpovědí: 1

Dovolte mi jednu vaznou kritiku - opravdu by nešlo sjednotit diskuse z grafika.cz a fotografovani.cz?? Připadá mi úplně úchylné, když jsou pod stejným článkem na dvou adresách jiné příspěvky...

Odpovědět na příspěvek

RE: Off topic pripominka

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 09.03.2005, 12:42

Bohuzel spojit diskuze neni mozne. Oba dva servery jsou do znacne miry technicky oddelene, a protoze se predpoklada odlisna ctenarska skupina, nepovazujeme tento problem za zasadni. Navic sdileni clanku mezi obema servery je pouze castecne a do budoucna pripravujeme dalsi hlubsi specializaci obou medii.

Odpovědět na příspěvek

Prekvapujici

Autor: Pavel Muž

Založeno: 09.03.2005, 15:08
Odpovědí: 4

Dekuji za clanek... ale je pro me prekvapujici, ze Olympus si nadale drzi takove postaveni, kdyz ve svete je sotva treti... Co mam zebricek za rok 2003, tak v ponit-snd-shoot vedl Sony (cca 50%), za nim Canon(cca 26%) a potom Nikon (cca 12 %). Olympus byl az za spodnich mistech. To same v SLR, tam tedy byl prvni Canon (+/- 50 %) nasledovan Nikonem (asi o 10 % min)...
Takove rozdily v CR bych necekal...

Odpovědět na příspěvek

RE: Prekvapujici

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 09.03.2005, 15:27

Regionalni uspechy a neuspechy jednotlivych znacek nejsou specifikem pouze Ceske republiky. Projevuji se vsude tam, kde je trh uzavreny, historicky deformovany, velmi specificky nebo se o zastoupeni stara velice kvalitni tym lidi s rozumnou podporou matky. Krasnym prikladem muze byt napriklad UK nebo Japonsko. Na obou techto trzich panuji zcela jine pomery nez v celem regionu do ktereho padaji (EU, Asie).

Proc je Olympus tak uspesny v CR? Protoze ma historicky silne, schopne zastoupeni, ktere ma sve jmeno a hlas uvnitr vnejsi firemni struktury. Olympus C&S si dokaze vydupat veci, o kterych se vetsine zastoupeni jen zda ... (Nekdy bohuzel ani nezda, protoze je to nenapadne :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Prekvapujici

Autor: Pavel Muž

Založeno: 09.03.2005, 16:35

Jasne postaveni mel silne, ale jestli se nepletu, tak vloni jiz Olympus mel znacne ztraty... tak me prekvalilo to neustale drzeni, zlvast kdyz vloni defacto nemeli zadny super fotoaparat. Technologicky to uz nezvlada to vime, ale stejne je to prekvapujici... Ad zastoupeni - mno marketingove oddelen maji mozna silne, ale jestli neco neudelaji se servisem resp. poruchovosti svych kompaktu tak to nezachrani ani skvostny marketing.

Docela by mne zajimaly postupy, jakymi si Olympus vydobyva tak silne postaveni... o tech jejich technikach asi mluvit nemuzete, ze? :))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Prekvapujici

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 09.03.2005, 16:48

Jak ziskal Olympus sve postaveni na ceskem trhu?

- jako jeden z prvnich zacal v CR zcela vazne prodavat, propagovat a podporovat DF
- jako jeden z prvnich zacal delat silny marketing pro DF
- jako prvni vybudoval opravdu silny prodejni kanal DF v klasickem Foto/Videu
- vcas zachytil nastup IT distributoru a dokaze s nimi pracovat
- dlouhou dobu mel spickove produkty za zajimave ceny
- i kdyz vam to tak asi nepripada ma velmi dobre zvladnuty lokalni servis a podporu uzivatelu (nyni uz dela pro cast EU nejen pro CR)
- ma schopny tym lidi a neboji se expandovat
- dostal prostor vyuzit vydelane prostredky pro rust misto toho aby je odevzdal materskemu koncernu
- ceske zastoupeni ma pomerne velmi dobre jmeno a vliv u evropske centraly
- obcas se mu podari ziskat pomerne velky objem fotoaparatu jednoho typu za velmi exkluzivni (mozna dumpingovou) cenu, jmenujme slavnou 2100UL nebo dnes E-1

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Prekvapujici

Autor: Jirka Muž

Založeno: 11.04.2005, 13:25

Pane Březino, v Olympusu se opravdu vyznáte; dík za tato dvě kvalitní upřesnění.
Mnozí z nás čtenářů nemusí být nutně přesvědčení o všech kvalitách této značky, ovšem připusťme, že žádný z konkurentů nedokázal v Čechách a na Moravě tolik.
Kromě dajné matky, řídící obch. zastoupení je nutno smeknout také před managerskými schopnostmi klíčových osob v českém OLY, kterým narozdíl od konkurence stihlo dojít, že i prací pro značku a nejen prací pro vlastní kapsu jde posílit obojí:) Proto ČR dnes, narozdíl od Nikonu, Canonu, Minolty nebo třeba Sigmy, kde jak píšete je celá věc otázkou promile tržeb a také promile zájmu, znamená krom důležitého trhu se zásadním konkurenčním podílem také kvalitní technické a servisní zázemí s potenciálem vykrýt celou Evropu a dá se říct, že co Olympus čechám (nejflexibilnější servisní i obchodní služby a nebývalých marketingových akcí na hranici dumpingu), to Čechy Olympusu (bezkonkurenční podíl na trhu, důvěra značce, investice v Praze a Přerově, apod.).

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: