Trendy
Trendy
21. března 2006, 00.00 | Pod nedávno publikovaným článkem o trendech fotografie se rozhořela vášnivá diskuze o tom, jaká je reálná situace s klasickou fotografií. Vyvarujme se zbytečných emocí a přehnaného sentimentu, čísla a fakta hovoří zcela jasně!
Jeden z čtenářů nedávno publikovaného článku o trendech fotografie v diskuzi napsal, že odmítá příjmou fakt, že klasická fotografie umírá. Není sám, kdo se není schopen dostatečně rychle smířit s tímto nezpochybnitelným faktem. Koneckonců některé tradiční fotografické koncerny na tuto nepružnost doplatily svým životem. Přesto, nebo možná právě proto, nabízíme několik čísel, grafů a skutečností, která přinesl poslední měsíc.
Dle PMAi se prodeje klasických fotoaparátů zastavují
Začněme asi nejméně kontroverzním faktem, tedy tím, že uživatelé raději volí digitální než klasický fotoaparát, pokud jdou kupovat nový. Příkladem budiž americký trh, který zdaleka nemiluje tolik novinky jako asijský a má stále ve velké oblibě klasické jednorázové fotoaparáty a dokonce i Polaroidy. Přesto, počet prodaných klasických fotoaparátů klesl z 19,7 miliónů kusů v roce 2000 na cca 4,3 mil. kusů v roce 2005. Ve stejném období proběhl i nástup digitální techniky. V roce 2000 se prodalo 4,5 miliónů digitálních fotoaparátů, zatímco v roce 2005 přes 20 mil. kusů. Z toho jasně plyne, že fotoaparátů se prodává stále zhruba stejně - lidé mají stále fotografii rádi - ale role klasického a digitálního fotoaparátu se za posledních 5 let doslova vyměnily. Klasický fotoaparát je dnes zbožím pro minoritní skupinu uživatelů. Čísla PMAi mimochodem potvrzují i agentury InfoTrends a NPD.
Digitální fotoaparát je dnes samozřejmostí
Dalším důležitým číslem je počet uživatelů používajících či alespoň vlastnících digitální fotoaparát. Opět dle PMAi ve Spojených státech vzrostla penetrace digitálních fotoaparátů v domácnostech z 9% v roce 2000 na 52% v roce 2005 a do roku 2007 se předpokládá dokonce 70%. USA jsou v tomto ohledu opět konzervativním trhem, protože v západní Evropě a třeba i u nás je situace ještě výraznější zejména díky fotomobilům. Celkově se tedy dá říct, že digitální fotografii stačilo necelých osm let na to, aby se stala z technologické hrátky zcela běžný, masovým produktem.
Prodej filmů prudce klesá
S tím, jak uživatelé přecházejí na digitální fotoaparáty, logicky klesá i spotřeba filmů. V roce 1999 se v USA prodalo historicky rekordních 800 miliónů krabiček filmů. V roce 2005 to je již jen něco málo přes 300 miliónů kusů a křivka prodejů má velmi strmě klesající tvar. S tím souvisí obrovské finanční ztráty, které zaznamenávají všichni významní výrobci filmů. Jmenujme například Agfu, Konicu, Kodak kde první dva již oznámily ukončení aktivit a Kodak na letošní PMA poprvé veřejně a nahlas řekl, že nastal čas nevyhnutelné digitalizace.
Problémy mají i zpracovatelé
Dalším logickým článkem fotografického řetězce je zpracování či chceteli tisk fotografií. Opět americký trh dle PMAi. V roce 2000 se zpracovalo celkem přes 30 miliard fotografií, z čehož pouze 0,5 miliardy bylo digitálního původu. Počet zpracovaných digitálních fotografií vzrostl v roce 2005 na 7,9 miliardy, ale počet klasických zpracovaných fotografií klesl na 18,2 miliardy. Může to znít jako stále velké číslo, ale pro rok 2006 se očekává dle PMAi pokles na 14,7 a dle InfoTrendu dokonce ještě výrazně méně snímků!
Problémy mají dnes zejména výrobci minilabů
A na závěr jen drobný pohled do fotografického průmyslu, konkrétně na výrobce zpracovatelské techniky. Po krachu Agfy, po faktickém převzetí výrobních aktivit Gretagu společností KIS, po ukončení výroby strojů Konica a tom, co Kodak začal prodávat stroje jiných značek a dále prakticky nevyvíjí vlastní technologie, přišla minulý týden další nečekaná zpráva. Fujifilm ohlásil spojení vývojových a výrobních aktivit na poli zpracovatelské techniky se svým hlavním konkurentem, společností Noritsu. Zároveň Fujifilm oznámil nepříznivé finanční výsledky za poslední čtvrtletí a na jejich základě začal s restrukturalizací, která zasáhne 5 000 pracovních míst zejména v produkci filmových materiálů.
Závěrem
Je neuvěřitelné, s jakou rychlostí došlo k přechodu z klasické na digitální fotografií. Nicméně nejde o jev ojedinělý, digitalizace velice rychle zasáhla i nosiče hudby a filmů, rychle se prosazuje v televizním vysílání či kino-projekci. Svět se mění a ať si to jsme ochotni připustit nebo ne, digitalizace je rychlá a nevyhnutelná. Počet pořízených fotografií se během několika let začne limitně blížit nule z pohledu globálního trhu, a přestože zcela jistě klasická fotografie nezmizí nadobro, její vliv a význam bude podobný jako fotografování na polévané skleněné desky.