Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Konica Minolta Dynax 5D - exkluzivní recenze levné DSLR se stabilizací
1. září 2005, 00.00 | Konica Minolta se konečně odhodlala vyrobit odlehčenou verzi své digitální DSLR zrcadlovky Dynax 7D, která vynikala stabilizací obrazu pomocí posunu snímače. Nový model Dynax 5D si z ní bere to nejlepší. Efektivní rozlišení 6,1MPix, stabilizaci Anti-Shake, velký displej s automatickým vypínáním při použití hledáčku, výměnné objektivy a lehké kompaktní tělo zní velmi zajímavě. Jak funguje v praxi?
{Popis a konstrukce}Konica Minolta se konečně odhodlala vyrobit odlehčenou verzi své digitální DSLR zrcadlovky Dynax 7D, která vynikala stabilizací obrazu pomocí posunu snímače. Nový model Dynax 5D si z ní bere to nejlepší. Efektivní rozlišení 6,1MPix, stabilizaci Anti-Shake, velký displej s automatickým vypínáním při použití hledáčku, výměnné objektivy a lehké kompaktní tělo zní velmi zajímavě. Jak funguje v praxi?
Konstrukce a design
Pro zachování kompaktnosti bylo pro výrobu těla využito hlavně plastů, což však není žádnou přítěží. Fotoaparát je příjemně lehký. Povrch by však mohl být o něco lépe upravený. Řešení povrchu u konkurence je o něco lepší a poměrně příjemně se tak maskuje ona "plastovost". Dynax 5D však nic neskrývá. Grip a část levého boku a zadní strany jsou samozřejmě pogumovány, což držení přístroje zpříjemňuje. Na zadní straně je to v oblasti, kde držíme tělo přístroje palcem pravé ruky, tzn. nad křížovým ovladačem.
O designu se příliš hovořit nedá, je velmi strohý a je plně podroben funkčnosti a přehlednému ovládání. Je jasné, že se na tělo nemohlo vejít kompletní propracované ovládání známé z Dynax 7D, a tak se musíme spokojit s o něco skromnějším řešením. Příbuznost s výše zmíněným modelem je však jasně patrná. Rozměry těla jsou: 130,5 (š) x 92,5 (v) x 66,5(h) mm a hmotnost je příjemných 590g (bez akumulátoru a paměťové karty). S objektivem AF DT 18-70/3,5-5,6 a kartou (tzn. ve stavu pro fotografování) je to cca 920g. Tento objektiv bude dodáván v setu s 5D. Na první pohled se jedná o jednoduchý plastový objektiv, který poslouží hlavně fotoamatérům.
Na přední straně je kovový bajonet pro objektivy, pojistka pro jejich uvolnění, tlačítko náhledu hloubky ostrosti a na přední straně gripu je pak umístěn indikátor samospouště. Levý bok nabízí možnost připojení kabelové spouště a přepnutí na manuální zaostřování. Pod výsuvnými dvířky na pravém boku je ukryt slot paměťové karty a konektor připojení USB resp. A/V kabelu. Na spodní straně je pouze kovový závit pro stativ, umístěný v ose objektivu a prostor pro akumulátor.
Velkou plochu zadní strany zabírá displej, vedle kterého jsou ovládací tlačítka. Nad displejem je optický SLR hledáček s velkou gumovou očnicí a nepříjemně schovanou dioptrickou korekcí. Mezi hledáčkem a displejem jsou dva senzory, které zhasnou displej, když zaznamenají přiblížení jakéhokoliv objektu. Tato příjemná vychytávka slouží pro automatické zhasnutí displeje při používání hledáčku. Displej nás pak neoslňuje, což lze pocítit zejména při fotografování za tmy. Strohý posuvný přepínač v levém horním rohu sloužící pro zapnutí přístroje pak potvrzuje nadvládu funkčnosti nad designem.
Napravo od hledáčku je další trojice tlačítek pro nastavení parametrů a napravo od displeje je rozměrný křížový ovladač s potvrzovacím tlačítkem. Pod ním je konektor externího napájení a velmi důležitý přepínač pro aktivaci stabilizace obrazu.
[-more-]{Technické parametry}Technická specifikace
CCD snímač s efektivním rozlišením 6,1MPix má rozměry 23,5 x 15,7mm (APS-C). Stabilizace Anti-Shake kompenzuje chvění a pohyby fotoaparátu posuvem snímače. Měla by pomoci prodloužit čas expozice až o 2 nebo 3 EV. Citlivost lze nastavit na ISO 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200. Funkce Zone Matching pak využívá citlivosti ISO 80 a 200 pro fotografování scén s velmi vysokým jasem - High key (Hi200) a velmi nízkým jasem - Loy key (Low80). Pomáhá se tak předejít problémům s fotografováním velmi světlých a velmi tmavých objektů. Při použití těchto funkcí se ignoruje manuální nastavení kontrastu. Snímky se ukládají v rozlišení 3008 x 2000, 2256 x 1496, 1504 x 1000 bodů do formátu JPEG nebo RAW. Možný je také záznam obou formátů zároveň. K dispozici je několik předvoleb zpracování obrazu, například Natural, Natural+, portrét, krajina, západ slunce, noční scéna, černobílý, Adobe RGB a rozšířený Adobe RGB (kromě Adobe RGB jsou ostatní v barevném prostoru sRGB). Kontrast, saturaci a ostrost lze nastavit v 5 stupních. Softwarovou redukci šumu lze aktivovat, ovšem uplatňuje se pouze u časů delších než 1s.
Bajonet podporuje objektivy Minolta A-mount. Lze použít i objektivy určené speciálně pro digitální DSLR zrcadlovky s APS-C snímačem. Je třeba počítat s ořezovým faktorem 1,5x. Pro získání stejného úhlu záběru u kinofilmu musíme ohniskovou vzdálenost objektivu násobit 1,5x. Objektiv s ohniskovou vzdáleností 50mm tedy poskytuje stejný úhel záběru jako 75mm na kinofilmu, nebo DSLR se snímačem o velikosti kinofilmu. Automatické zaostřování pracuje na principu pasivního měření kontrastu. V horších světelných podmínkách pomůže sérií slabých záblesků vestavěný blesk. Zaostřování probíhá na celkem 9 bodech, 8 čárových a 1 křížovém uprostřed. Využít lze celoplošné zaostřování s využitím všech bodů, bodové ostření s výběrem jednoho z 9 bodů, nebo ostření na střed. Na výběr je pak z režimů zaostřování: jednorázové zaostření, průběžné zaostřování, automatická volba ostření (vybírá automaticky ze dvou předchozích možností) a přímé manuální doostření (výsledek automatiky můžeme ovlivnit manuálním doostřením). Hledáček poskytuje 0,83x zvětšení (s 50mm objektivem zaostřeným na nekonečno a -1D).
Měření expozice probíhá celoplošně, celoplošně s důrazem na střed, nebo bodově. K dispozici jsou klasické režimy P, A, S, M a několik scénických režimů. Automatiku lze ovlivňovat pomocí kompenzace +-2EV po 1/3EV krocích. Čas závěrky lze nastavit od 1/4000s do 30s (včetně režimu Bulb). Čas synchronizace blesku je max 1/160s (s vypnutou stabilizací Anti-Shake), resp. 1/125s (s vypnutou stabilizací Anti-Shake). Sériové snímání umí pracovat rychlostí až 3 snímky za sekundu. Po zaplnění vyrovnávací paměti rychlost závisí na rychlosti zápisu na paměťovou kartu. V plné rychlosti fotoaparát zvládne až 5 snímků v RAW formátu.
Vyvážení bílé barvy nabízí automatické i manuální měření a nechybí ani možnost zadání přesné teploty v Kelvinech (2500-9900K). Samozřejmostí je pak možnost výběru z několika předvoleb různých typů osvětlení (den, stín, zataženo, žárovka, zářivka, blesk). U nastavení číselné hodnoty máme k dispozici ještě 19 krokovou korekci agenta-green (purpurová-zelená). Vestavěný blesk má směrné číslo 12. Disponuje poměrně vysokým zdvihem, přičemž vysunout jej musíme manuálně. Intenzita záblesku je nastavitelná pomocí kompenzace +-2EV po 1/3EV krocích. Do patice pro externí blesky lze použít modely 5600HS, 3600HS a 2500.
LCD displej s úhlopříčkou 2,5" má celkem 115 000 zobrazovacích bodů. Pro ukládání dat můžeme použít CF karty typu I i II, nebo s pomocí CF adaptéru (SD-CF1) také karty typu SD a MMC. Přenos dat probíhá rychlostí na úrovni USB 1.1, ovšem přístroj lze připojit i k USB 2.0. Video výstup podporuje formáty PAL a NTSC. Pro tisk řízení tisku je zde Exif Print, Image Matching III a PictBridge. Napájení zajišťuje Li-Ion akumulátor NP-400, který by měl vydržet až pro 550 snímků dle standardů CIPA.
[-more-]{Ovládání fotoaparátu}Ovládání
Jak jsme již nastínili, tak ovládání je oproti Dynax 7D značně redukované, ve smyslu snížení počtu ovládacích prvků. Na těle Dynax 5D rozhodně nenaleznete tolik tlačítek a přepínačů, což však neznamená, že by bylo ovládání 5D špatné. Všechny potřebné parametry lze nastavit pomocí tlačítek nebo přepínačů. Menší nevýhodou je absence stavového displeje, který supluje displej na zadní straně. Pokud natočíme přístroj na výšku, tak se i informace na displeji orientují na výšku.
Přepínač mezi automatickým a manuálním zaostřováním je snadno nahmatatelný na levém boku fotoaparátu. Na horní straně nalevo od blesku je kruhový volič nastavení vyvážení bílé, který však lze jen velmi ztěžka otáčet, stejně jako kruhový volič expozičních režimů. Jedním prstem jím prakticky nelze otočit. V pravé části horní strany jsou tlačítka pro nastavení citlivosti a sériového snímání. Tyto parametry se nastaví stisknutím příslušného tlačítka a zvolením požadované hodnoty křížovým ovladačem, nebo multifunkčním kolečkem. Během volby není nutné tlačítko držet. Na zadní straně je napravo od displeje tlačítko Fn, které na displeji vyvolá nastavení oblasti a režimu zaostřování, oblasti měření expozice, kompenzace záblesku, kontrastu, saturace a ostrosti. Tlačítko +/- pak slouží pro nastavení kompenzace expozice, resp. clony (v manuálním režimu se čas expozice nastaví otáčením multifunkčního kolečka a clona držením tohoto tlačítka a otáčením kolečka). AEL slouží pro blokování expozice. Pokud si chceme sami nastavit bod zaostřování, můžeme tak učinit pomocí křížového ovladače, který pracuje v 8 směrech a devátý (prostřední) bod nastavíme potvrzovacím tlačítkem.
V menu nalezneme tři kategorie nastavení, každou rozdělenou na určitý počet záložek, kde každá má maximálně 6 řádků. Kategorie fotografování nabízí nastavení rozlišení snímků, kvality, zobrazování pořízeného snímku, redukce šumu, režimu blesku, řízení záblesku, pořadí bracketingu a resetování nastavení. Kategorie ovládání nabízí nastavení úpravu ovládání od funkce kolečka (zda-li nastavuje čas, či clonu) až po možnost fotografování bez paměťové karty apod. Nastavíme zde také přisvětlení bleskem pro autofokus. V kategorii prohlížení snímků lze mazat a formátovat paměťovou kartu, zobrazit všechny adresáře na kartě, spouštět slideshow a tisknout snímky. Kategorie obecného nastavení má nejvíce záložek. Nalezneme zde nastavení jasu displeje, typu datového přenosu, video formátu, zvuků, jazyka, data, času, číslování souborů, založení nového adresáře, dobu podsvícení displeje, úsporný režim, resetování nastavení a čištění CCD (zrcátko se sklopí a uživatel může snímač očistit, zrcátko se vrátí po vypnutí přístroje).
Kvalita snímků
Digitální šum je odpovídající DSLR zrcadlovce s APS-C snímačem. Velmi jemný šum začneme pozorovat až na citlivosti ISO 400. Na dalším kroku, ISO 800 je šum o něco málo silnější, ovšem stále je patrný pouze při přiblížení. Citlivost ISO 1600 přináší zase o něco silnější šum, který na jednolitých plochách lze za určitých podmínek pozorovat i na zmenšeném snímku. Denní snímky pořízené s ISO 3200 jsou překvapivě kvalitní, i když je citelná ztráta detailu a šum má již poměrně velké, byť neostré, zrno. Krokování citlivosti je bohužel pouze po 1EV krocích, tzn. ISO 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200. Uvítali bychom jemnější stupňování.
Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů: ISO 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200)
Automatické vyvážení bílé barvy pracuje spolehlivě. K dispozici máme i manuální měření a možnost zadání teploty barev v Kelvinech s možností korekce.
Kvalita snímků velmi závisí na použitém objektivu. Na testování jsme dostali objektiv Konica Minolta AF DT 18-70/3,5-5,6 což je objektiv, který bude dodáván v setu s tělem. Tato kombinace bude představovat finančně nejdostupnější řešení, což bude logicky výměnou za určité kompromisy. Objektiv nabízí na nejkratším a středním ohnisku poměrně uspokojivou ostrost. Na nejkratším ohnisku lze pozorovat takřka zanedbatelnou aberaci v rozích, citelnou vinětaci a soudkovité zkreslení, to vše s rostoucím ohniskem mizí. Největším problémem je tedy průměrná kresba tohoto objektivu, ovšem snímky jsou dobře použitelné a neprofesionály toto nemusí příliš tížit.
Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 35mm - fyzické nastavené na objektivu, ekvivalent pro kinofilm je 53mm)
Porovnání optického přiblížení objektivu AF DT 18-70 (vlevo ohnisko 18mm, vpravo 70mm - fyzické nastavené na objektivu, ekvivalent pro kinofilm je 27mm, resp 105mm)
Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200)
Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200)
Praktické zkušenosti
Mezi posunutím přepínače pro zapnutí fotoaparátu a pořízením prvního snímku uplyne cca 1,3s. Reakce závěrky na stisknutí namáčknuté spouště je v našich podmínkách neměřitelná, tzn. po d 0,1s. Zpoždění po stisknutí nenamáčknuté spouště je cca 0,2s. Po zapnutí přístroje je vždy zaostřeno na nekonečno, protože při vypínání se objektiv takto automaticky nastaví.
Displej nabízí reálné zobrazení barev a jeho úhlopříčka nabízí pohodlné prohlížení snímků. Velmi dobré je automatické vypínání displeje při přiblížení objektu k hledáčku. Vzhledem k absenci stavového displeje, se informace o nastavení přístroje zobrazují na zadním displeji. Prostoru je zde dostatek, a tak je zobrazování informací poměrně přehledné. Při natočení fotoaparátu se i informace na displeji zobrazí na výšku, což je výhodné při fotografování na stativu, kdy informace často kontrolujeme.
Stabilizace Anti-Shake pracuje velmi dobře. Díky kompenzaci chvění a otřesů fotoaparátu můžeme používat delší časy expozice, než jsme zvyklí. Vše samozřejmě závisí na použitém ohnisku. Čím delší ohnisko, tím kratší čas je potřebný k udržení ostrého snímku a zde nám také může velmi pomoci stabilizace, která redukuje vlivy třesení rukou. Vše má však své hranice, a tak nelze očekávat, že stabilizace zachrání snímky s časem expozice 1s a delší. Účinná je zhruba do 1/6s, pak již velmi záleží na pevnosti rukou každého z nás. Záležitost je to značně individuální, ovšem vliv stabilizace nelze popřít. Je také nutno upozornit, že nezachrání vše. Pokud se hýbe předmět na scéně, pak si stabilizací rozhodně nepomůžeme, zde je nutno naopak čas zkracovat, aby byl pohyb zachycen (pokud ho chceme zachytit ostře). Nevýhodou je nemožnost nastavit režim stabilizace, tzn. zda stabilizuje i při namáčknutí spouště, nebo pouze při expozici. Implicitně je zde nastavena stabilizace pouze při expozici (což je efektivnější pro výsledný snímek).
Automatické zaostřování i měření expozice jsou přesné a rychlé. Automatické nastavení expozice nemá příliš velký sklon k podexponování, jako většina DSLR zrcadlovek. Tím je lépe připravený pro fotoamatéry, kteří nemají příliš zkušeností. Nevýhodou je však 8 čárových bodů ostření, které vzhledem k technologii měření kontrastu umí ostřit zejména na kolmé linie. Pokud je kontrastní přechod s nimi vodorovný, pak nastává problém. Jediný bod složený ze dvou linek, takzvaný křížový, je uprostřed. Pomocné světlo AF, řešené pomocí série záblesků vestavěného blesku, je poměrně slabé.
Fotoaparát se velmi dobře ovládá, až na dvě výjimky. Kruhové voliče na horní straně jsou velmi tuhé, což jejich používaní znepříjemňuje, je zapotřebí použít dva prsty a poměrně velkou sílu. Další nevýhodou je tlačítko náhledu hloubky ostrosti, které je zapuštěné tak, že splývá s povrchem. Špatně se nahmatá a má poměrně krátký, špatně čitelný chod.
Závěr
Konica Minolta Dynax 5D je povedený fotoaparát, který nabízí cenově dostupné řešení stabilizace obrazu Anti-Shake, pomocí posuvu snímače. Takovéto řešení zabudované přímo v těle umožňuje použití stabilizátoru téměř s jakýmkoliv objektivem a není nutné si kupovat drahé stabilizované objektivy. Do této chvíle nabízela Konica Minolta pouze model Dynax 7D, který však byl cenově nasazen poměrně vysoko, a tak bylo nutné přijít s levnějším modelem. Nasazené ceny zjevně konkurují v současnosti oblíbenému kitu Nikon D70 + objektiv DX 18-70, který lze pořídit za 25 tisíc včetně daně. Za podobnou cenu lze v maloobchodech očekávat i set těla Dynax 5D s objektivem AF DT 18-70/3,5-5,6. Samotné tělo má doporučenou koncovou cenu 24 990,- Kč včetně DPH a tělo v setu s objektivem je má doporučenou koncovou cenu 28 990,- Kč včetně DPH.
Snímky jsou celkově velmi dobré, jsou barevně vyvážené a digitální šum zde není takovým problémem jako u kompaktů. Navíc přístroj nabízí i možnost použití citlivosti ISO 3200, což není v této kategorii zvykem.
::Technické parametry Konica Minolta Dynax 5D
::Technické parametry Canon 350D vs KM 5D vs Nikon D50 vs Pentax *istDL vs Olympus E-300
Živé fotografie
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014