Nový levný superzoom Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Recenze

Nový levný superzoom Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II v praxi

9. srpna 2005, 00.00 | Na jaře letošního roku uvedl Tamron na trh nový lehký a kompaktní ultrazoom objektiv (11,1x zoom) určený pro stále rostoucí trh digitálních zrcadlovek střední třídy. Objektiv je určen výhradně pro DSLR s menším čipem o maximálním rozměru 24 x 16mm a je k dispozici v bajonetu pro Canon, Nikon, Konica Minolta a Pentax.

Když jsme dostali do redakce tento objektiv na testy, přistoupili jsme k němu jako k dalšímu universálnímu zoomu na trhu. Zmlsáni objektivy jako je Canon 24-70mm f/2.8L či Sigma 70-200mm f/2.8 jsme nepřikládali objektivu se světelností f/3.5-6.3 velký význam. Postupem času nás ale některé skutečnosti velmi příjemně překvapily a nový Tamron nám jako universální širokorozsahový zoom doslova přirostl k srdci.

První dojmy
První věc, která vás překvapí hned po rozbalení krabice, je neuvěřitelně nízká hmotnost objektivu. Pouhých 400 g je ve srovnání s některými kilovými objektivy velmi příjemná změna. Nízkou hmotnost ocení všichni vydávající se na dlouhé či fyzicky náročné trasy. Daní za nízkou váhu je vysoký podíl plastových dílů použitých v objektivu. V dnešní době nelze proti plastům nic namítat - jejich pevnost je již srovnatelná s kovem. Je ale otázkou dlouhodobá stabilita a přesnost optické soustavy. Rizikem jsou zejména otřesy a nárazy, kterým se žádný skutečně používaný objektiv nevyhne a teplotní stabilita. I když DSLR mají minimální zaručovanou teplotu snímání 0°C, v praxi fungují i při -20°C a z druhé strany focení na prudkém slunci a s černou barvou objektivu ho může rozpálit až na 60°C.

Základní vlastnosti
Úplný název objektivu je Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II XR LD Aspherical IF Macro. Co tyto zkratky u Tamronu znamenají? Nejdůležitější je zkratka "Di II". Ta znamená, že objektiv je konstruován výhradně pro digitální zrcadlovky (DSLR) se senzorem o maximální velikosti 24 x 16 mm. Nelze ho tedy používat na kinofilmových zrcadlovkách a ani na tzv. full-frame DSLR jako např. Canon 1Ds, které mají větší senzor než 24 x 16 mm. "XR" znamená mimořádně malé a kompaktní rozměry, kdežto "LD" a "Aspherical" značí použití kvalitních skel s minimalizovanou barevnou vadou (aberací). "IF" znamená vnitřní zaostřování, které neotáčí přední člen a umožní poměrně malou minimální zaostřovací vzdálenost (45 cm) a "Macro" znamená měřítko snímání 1:3.7.

Model A014
Rozsah zoomu 18 - 200 mm
Zoom na DSLR Nikon (přepočet 1.5x) 27 - 300 mm
Světelnost F3.5 - 6.3
Zorný úhel 75° 33' - 7° 59'
Konstrukce 15 členů ve 13 skupinách
Minimální zaostřovací vzdálenost 45cm
Makro měřítko 1:3.7 (při  f=200mm a vzdálenosti 45cm)
Průměr pro filtru 62 mm (přední člen se neotáčí)
Délka 84 mm (objektiv při zoomu mění délku)
Průměr 74 mm
Váha 398 g
Počet lamel clony 7
Minimální clona F22
Obsah balení Vykrajovaná clona, krytka objektivu
Bajonet Canon, Konica Minolta, Nikon, Pentax
Doporučená cena vč. DPH (8/2005) 14 990,- Kč

Mechanické provedení
Mechanické provedení objektivu je celkově velmi povedené, zoom kroužek jde příjemně ztuha, všechny vůle zoom i ostřícího kroužku jsou utěsněny a ovládání je přesné a logické. Objektiv sice mění při zoomu svojí délku ale přední člen se závitem o průměru 62 mm se neotáčí. Objektiv se dodává společně s vykrajovanou sluneční clonou. Na těle objektivu je i zámek (Lock), kterým lze mechanicky uzamknout zoom na 18 mm, kdy má objektiv nejmenší délku. Tím se zabrání nechtěnému vysunutí zoomu při transportu.

Tamron 18-200mm na DSLR Canon EOS 10D při 18mm a při 200mm.

Praktické zkušenosti
Rozsah zoomu 18 až 200 mm je na běžné DSLR s crop faktorem 1.5 (Nikon) ekvivalentní ohnisku 27-300 mm pro kinofilm. To odpovídá rozsahu zoomu 11.1x! Při tomto rozsahu je poměrně pravděpodobné, že nebudete potřebovat vůbec měnit objektivy a vystačíte celou dobu s jedním. To má několik neoddiskutovatelných výhod:

  • obrovská reportážní pohotovost pro nejrůznější záběry od širokoúhlých po "tele"
  • výměnnou objektivů neztrácíte čas (jste stále ready)
  • nevniká vám při výměně objektivu do těla fotoaparátu prach
  • nevláčíte s sebou další těžká, drahá a zranitelná skla
Ukázka zoom rozsahu ohnisek 18mm a 200mm (11.1x).

Objektiv při zoomu mění svoji délku od 84 mm až po cca 150 mm při ohnisku 200 mm. V praxi to ale příliš nevadí i když na 200 mm je to již pořádná délka! Transportní poloha je samozřejmě ta krátká při 18 mm a dá se i uzamknout (přepínač Lock), aby se objektiv při transportu náhodou nevysunul.

Makro měřítko 1:3.7 je makro pouze částečné, se skutečným makro měřítkem 1:1 se samozřejmě nedá srovnávat. Měřítko udává poměr skutečné velikosti objektu ku jeho obrazu na senzoru. V praxi ale i měřítko 1:3.7 může být velmi užitečné a pro řadu makro záběrů zcela dostačující. Makro měřítka 1:3.7 lze dosáhnout jen na ohnisku 200 mm.

Makro měřítko 1:3.7 při ohnisku 200mm.
Canon EOS 10D, 1/125s, f/11, ISO200, 200mm, stativ

Ostření je prováděno klasickými motory a je poměrně hlučné a jen průměrně rychlé. Na krátkých ohniscích (cca 18-50 mm) použití pomalejších klasických motorů vůbec nevadí, zatímco u delších ohnisek, zejména na 200 mm, je již pomalost ostření znatelná. Při automatickém ostření se otáčí zaostřovací kroužek (ne však závit na filtry), což je trochu nepohodlné a vylučuje to držet objektiv za ostřící kroužek. V návodu je též zdůrazněno, že otáčet ostřícím kroužkem při zapnutém automatickém ostření  může vážně poškodit objektiv. Po přepnutí do manuálního ostření se ostřící kroužek uvolní a ostření je lehké, přesné a bez vůle. Celý ostřící rozsah od nekonečna do 45 cm je soustředěn na asi 4 cm (cca 1/6 obvodu), takže ostření je dost citlivé.

Ukázka rozostřeného pozadí při ohnisku 200mm a minimální cloně f/6.3. Canon EOS 10D, 1/640s, f/6.3, ISO200, 200mm

Malá váha objektivu a jeho kompaktní rozměry neumožní samozřejmě lepší světelnost než f/3.5 na 18mm a f/6.3 na 200 mm. To limituje snímání při horších světelných podmínkách (vychází potom dlouhé expoziční časy nebo vysoké ISO) a samozřejmě to zvyšuje i hloubku ostrosti (vychází potom méně rozostřené pozadí snímků). To je ale neúprosná fyzika a každý si tyto skutečnosti musí před pořízením podobného objektivu zvážit sám. V praxi ale lze při ohnisku 200 mm a nebo při makro snímání pracovat s hloubkou ostrosti velmi dobře i při clonách f/6.3. Vyšší hloubka ostrosti současně snižuje nároky na přesnost zaostření, což může být pro snímky velmi positivní.

Optická kvalita
Dosáhnout zoomu většího než 11x a přitom zachovat objektiv lehký, malý a levný samozřejmě vyžadovalo přijmout řadu kompromisů. Nový Tamron proto zcela vyhoví pro fotografie do formátu cca A5, u větších formátů nebo výřezů již bude znát zhoršující se kresba. Zhoršení se projevuje nejvíc směrem do krajů obrazu. Kresba se též zhoršuje směrem k delším ohniskům, z hlediska clony je nejlepší kolem f/8 - f/11. Za ostatní promluví nejlépe ukázky:

Upozornění!
Při posuzování vzorků prosíme vemte v úvahu, že posuzujete výřezy 200 x 300 bodů, což na běžném monitoru s rozlišením 1 024 x 768 odpovídá celkové velikosti fotky kolem 50 x 75 cm (něco mezi A2 a A1)! Srovnání probíhalo s objektivy s výrazně menším zoomem a tím vyšší kvalitou obrazu!

 

Srovnání kresby na ohnisku 18mm
Canon EOS 10D, 1/800s, f/3.5 tamron - f/4 tokina, ISO200, stativ
Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II Tokina AF 12-24mm f/4,
AT-X 124 Pro DX
Celá scéna snímaná ohniskem 18mm ze stativu.
V rozích obrazu se u Tamronu projevuje výrazné rozmazání, které se zlepšuje s cloněním. Tokina je výrazně ostřejší, avšak i ona má viditelnou aberaci.
Naopak střed obrazu je z hlediska kresby téměř totožný.

 

Srovnání kresby na ohnisku 200mm
Canon EOS 10D, 1/250s, f/9, ISO200, stativ
Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II Sigma AF 70-200mm f/2.8
EX APO IF HSM
Celá scéna snímaná ohniskem 200mm ze stativu.
V rohu obrazu se u Tamronu projevuje aberace (barevná vada) - fialová kontura na kontrastních hranách (okap).
V rohu obrazu je změkčení kresby nejvýraznější.
Střed obrazu je nejlepší, kresba Sigmy je jen o něco málo ostřejší a kontrastnější.

Nový Tamron nás velmi příjemně překvapil velikou odolností na protisvětlo - téměř vůbec negeneroval žádná "prasátka" při různých režimech snímání v protisvětle.

Odolnost na protisvětlo je velmi dobrá a objektiv negeneruje téměř žádná "prasátka". Nad stromy bylo přímé a ostré polední slunce!
Canon EOS 10D, 1/125sec, f/5.6, ISO200, 18mm

Stejně tak aberace (barevná vada) se neprojevuje nijak výrazně (dokonce na 11-násobný zoom přímo překvapivě málo!) a její stopy je třeba pečlivě hledat a spíše u kraje obrazu.

Aberace na 18mm a při f/3.5 je více než přijatelná a dále klesá směrem ke středu obrazu.
Canon EOS 10D, 1/800sec, f/3.5, ISO200, 18mm
Na 200mm a při f/6.3 je aberace též překvapivě nízká a opět klesá směrem ke středu obrazu.
Canon EOS 10D, 1/500sec, f/6.3, ISO200, 200mm

I když na tomto přísném testu je vinětace patrná (ztmavení kresby v rozích obrazu), tak v reálných snímcích není téměř vůbec vidět a i kdyby, tak ji lze bez problémů v PC korigovat.

Ukázka vinětace (ztmavení kresby v rozích obrazu) na ohnisku 18mm.
Canon EOS 10D, 1/8sec, f/3.5, ISO200, 18mm

Soudkovité zkreslení je nejmarkantnější na 18 mm a zcela mizí směrem k delším ohniskům. Soudkovité zkreslení je nepříjemné při snímcích architektury či horizontu (vodní hladiny), kde je nejlépe vidět. Opět ho lze ale v PC korigovat.

Soudkovité zkreslení na ohnisku 18mm. Směrem k 200mm rychle mizí.
Canon EOS 10D, 1/125sec, f/3.5, ISO200, 18mm

Závěr
Rozsah zoomu 11.1x při celkově malých rozměrech a váze je samozřejmě kompromisem. Tento objektiv proto ocení zejména ti, kteří chtějí pouze 1 objektiv a přitom chtějí mít obrovskou reportážní pohotovost. Body mu dají i ti, kteří z nějakých důvodů nosí fotoaparát na velké vzdálenosti a je pro ně důležitá váha a rozměr a body mu dají i ti, kteří nehodlají investovat další desetitisíce do různých specializovaných objektivů. Pro všechny výše uvedené skupiny je testovaný Tamron téměř ideální volbou. Daní za tuto volbu bude díky nižší světelnosti stížené snímání za horších světelných podmínek a vyšší hloubka ostrosti (což může být i positivní fakt). Optická kvalita objektivu bude zcela vyhovovat pro zvětšeniny do cca A5 nebo pro odpovídající výřezy. Celkově lze tedy objektiv hodnotit jako velmi dobrý.

Co nás positivně překvapilo:
+ Nízká hmotnost a kompaktní rozměry
+ Solidní konstrukce a celková kvalita provedení
+ Fantastický rozsah zoomu
+ Rozsah ostření od 45 cm do nekonečna
+ Neotáčivý přední člen a průměr na filtry 62mm
+ Na 11-násobný zoom více než slušná kvalita obrazu

Negativní hodnocení si vysloužilo:
- Pomalý a hlučný autofocus
- Průměrná světelnost, zejména f/6.3 na 200 mm
- Nepraktické otáčení ostřícího kroužku

Živé obrázky (všechny fotografie Canon EOS 10D)

1/125sec,f/9,ISO200,100mm,stativ 1/60sec,f/10,ISO200,18mm
1/250sec,f/9,ISO200,31mm 1/200sec,f/9,ISO200,70mm,blesk
1/640sec,f/6.3,ISO200,200mm 1/80sec,f/9,ISO200,200mm,stativ

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: