Canon S2 IS - stabilizovaných 5 MPix v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Canon S2 IS - stabilizovaných 5 MPix v praxi

28. června 2005, 00.00 | Velmi očekávanou novinkou je Canon PowerShot S2 IS, od jejíhož představení uplynuly dva měsíce. Od původního modelu se liší velmi zásadně, má nový 5 MPix snímač, optický zoom byl prodloužen na 12x, větší displej, USB 2.0, české menu apod. Stejně jako u předchůdce S1 IS, je fotoaparát vybaven optickou stabilizací obrazu. Toto je první česká recenze.

Velmi očekávanou novinkou je Canon PowerShot S2 IS, od jejíhož představení uplynuly dva měsíce. Od původního modelu se liší velmi zásadně, má nový 5 MPix snímač, optický zoom byl prodloužen na 12x, větší displej, USB 2.0, české menu apod. Stejně jako u předchůdce S1 IS, označuje poslední zkratka skutečnost, že je fotoaparát vybaven optickou stabilizací obrazu.

Oproti předchozímu modelu také fotoaparát nabral několik milimetrů na každé straně, zejména díky zabudování objektivu s větším rozsahem. Konstrukce odpovídá současné koncepci elektronických EVF zrcadlovek. Na přední straně je umístěn vystouplý objektiv, který se po zapnutí vysune o několik centimetrů a vystouplý bateriový grip umožňuje lepší držení fotoaparátu. V pravém horním rohu přední části je umístěno pomocné světlo automatického zaostřování. Nad objektivem jsou umístěny dva mikrofony pro stereo ozvučení video sekvencí. Nalevo od objektivu je malý LED indikátor samospouště, který zároveň pracuje jako zdroj světla pro redukci jevu červených očí. Na konci tubusu objektivu je krytkou chráněný bajonet pro uchycení předsádek. Jeho plastová záslepka se uvolňuje pojistkou umístěnou nalevo pod objektivem. Mírně nešťastně je řešena krytka objektivu, která se na něj pouze nasazuje bez jakékoliv mechanické pojistky, a tak často z objektivu při manipulaci s přístrojem padá.

Na levé části tubusu objektivu jsou dvě tlačítka pro aktivaci manuálního zaostřování a makro režimu. Levý bok těla fotoaparátu poskytuje prostor A/V konektoru chráněnému plastovou krytkou a reproduktoru. Na pravém boku jsou pod společnou krytkou konektory napájení a USB. Pod nimi jsou posuvná dvířka chránící slot paměťové karty. Na spodní straně je umístěn plastový závit pro stativ, který je mimo osu objektivu, a plastová dvířka s pojistkou chránící prostor pro čtyři tužkové AA baterie. Nad objektivem na horní straně je vestavěný výklopný blesk, který nemá příliš velký zdvih. Vyklápí se ručně, bez nutnosti stisknout pojistku. Napravo od něj je kruhový volič expozičních režimů, prstencový volič režimu fotografování a prohlížení snímků, který funguje zároveň jako zapínání přístroje, tlačítko pro aktivaci sériového snímání a prstencový ovladač zoomu, uprostřed kterého je spoušť.

Zadní strana nabízí výklopný a otočný LCD displej, nad kterým je vystouplý EVF hledáček s možností dioptrické korekce. Napravo od displeje je řada čtyř tlačítek pro nastavení parametrů fotografování a ovládání displeje. Zajímavostí je tlačítko, které funguje jako spoušť pro video sekvence. Je umístěno napravo od hledáčku a je zvýrazněno červenou tečkou uprostřed. V pravém horním rohu je křížový ovladač a tlačítko pro aktivaci menu a potvrzovací tlačítko.

Plastové tělo stříbrné barvy je dobře zpracováno a vzhledem k velikosti i poměrně dobře sedí v ruce. Šířka fotoaparátu je 113 mm, výška 78 mm a hloubka 75,5 mm. Hmotnost bez baterie a paměťové karty je cca 405 g. S baterií a kartou je to cca 499 g.

Fotoaparát je vybaven CCD snímačem s efektivním rozlišením 5MPix a úhlopříčkou 1/2,5“. Díky němu můžeme fotografovat snímky s rozlišením 2 592 x 1 944, 2 048 x 1 536, 1 600 x 1 200 a 640 x 480 bodů s citlivostí ISO 50, 100, 200 a 400 ve formátu JPEG. Video sekvence se stereo ozvučením mohou mít rozlišení 640 x 480 a 320 x 240 bodů s frekvencí 30 a 15 sn/s. Jejich délka je limitována velikostí paměťové karty, maximálně však mohou mít 1 GB. Nahrávání zvuku lze nastavit 5 stupňů citlivosti mikrofonu, filtr zvuku větru a vzorkovací frekvence (44 100, 22 050 a 11 025 kHz). Při časech delších než 1,3 s se uplatňuje softwarová redukce šumu.

Objektiv Canon Zoom Lens nabízí 12x optický zoom díky rozsahu ohniskové vzdálenosti od 6 mm do 72 mm (ekvivalent kinofilmu je 36-432 mm). Světelnost je F2,7-3,5. Elektronický EVF hledáček s úhlopříčkou 0,33“ a 115 000 body nabízí 100% pokrytí scény a možnost dioptrické korekce -5,5 až +1,5 D. Automatické TTL zaostřování umí pracovat od 50 cm na nejkratším ohnisku a 90 cm na nejdelším. V makro režimu je rozsah 10-50 cm, a pokud aktivujeme Super Makro režim, tak můžeme zaostřovat od 0 cm (v praxi však hrozí znečištění nebo poškození objektivu). K dispozici je i možnost manuálního zaostřování. Zkratka IS (Image Stabilizer) napovídá, že se tento fotoaparát řadí do kategorie stabilizovaných ultrazoomů. Optická stabilizace pomocí pohybu čoček zde pracuje ve dvou různých režimech, stejně jako jsme zvyklí od konkurence. Nejúčinnější režim stabilizace pracuje pouze v době expozice snímku a druhý, méně účinný, ale uživatelský příjemnější, stabilizuje obraz i během namáčknutí spouště, tzn při komponování záběru.

V závislosti na expozičním režimu, se může pohybovat čas expozice od 1/3 200 s do 15 s. Expozici může nastavit sám uživatel pomocí manuálního režimu a poloautomatických režimů s prioritou času a clony, nebo automatické měření (na výběr je klasický automatický režim, plná automatika a mnoho scénických režimů). Měření světla probíhá poměrově, celoplošně s důrazem na střed, nebo bodově. K dispozici je také kompenzace automatické expozice v rozsahu +-2EV po 1/3EV krocích. Sériové snímání umí pracovat rychlostí až 2,4 snímků až do zaplnění paměťové karty. K dispozici je rychlost cca 1,5 sn/s kde se během fotografování na displeji zobrazuje snímaná scéna a rychlost cca 2,4 sn/s, kdy je displej vypnut. Intervalové fotografování můžeme nastavit pro 2-100 snímků s intervalem 1-60 min.

Vyvážení bílé barvy může nastavit automatika, nebo sám uživatel pomocí několika přednastavených hodnot (den, zataženo, žárovka, zářivka, blesk) a manuálního měření. Dosah vestavěného blesku je na nejkratším ohnisku cca 0,7-5,2 m a na nejdelším ohnisku cca 0,7-4 m. V makro režimu 0,3-0,7 m. Kompenzaci zábleskové expozice lze regulovat o +-2EV po1/3EV krocích. V plně manuálním režimu expozice můžeme nastavit intenzitu záblesku pomocí tří kroků.

LCD TFT displej na zadní straně je vyroben z nízkoteplotního polykrystalického křemíku a nabízí úhlopříčku 1,8“ a disponuje 115 000 zobrazovacími body. Data se ukládají na paměťovou kartu SD. Do počítače se přenášejí pomocí USB 2.0, díky kterému můžeme realizovat i přímý tisk bez přítomnosti počítače pomocí PictBridge (kompatibilní i s Canon Direct Print a Bubble Jet Direct). Využít můžeme i video výstup ve formátech PAL a NTSC. Menu nabízí možnost volby českého jazyka. O napájení se starají 4 tužkové AA baterie.

Fotoaparát se zapíná otočením prstencového voliče, kterým nastavujeme režim fotografování a prohlížení. Ovladač má pojistku (v místě kde se ho palcem při běžném držení dotýkáme), bez které se neotočí. Pro vypnutí přístroje je zde pro tento účel tlačítko umístěné uprostřed tohoto ovladače. Ten se velmi podobá ovladačům zoomu u některých jiných fotoaparátů. Zde je však prstenec pro ovládání zoomu na přední straně gripu a je velmi dobře vyřešen. Na každou stranu má dvě polohy, rozlišené rozdílným mechanickým odporem. Po menším otočení ovladače bude zoomování pomalejší a díky tomu i jednodušší jemné nastavení požadovaného ohniska a posunutí do krajní polohy umožní přezoomovat na druhý konec během relativně krátké doby.

Vzhledem k zaměření na náročnější uživatele, jsou některá nastavení přístupná přes tlačítka, která jsou rozmístěna po těle fotoaparátu. Na levé straně tubusu objektivu jsou dvě tlačítka sloužící pro nastavení zaostřování. První aktivuje manuální režim a druhé nastavuje makro režim (stisknutím) a super makro režim (delším stisknutím). Na horní straně přístroje nalevo od vestavěného blesku je tlačítko pro nastavení režimu záblesku, případně pro pořízení zvukového komentáře snímku. Samo o sobě neslouží pro vysunutí blesku, to musíme udělat ručně. Tlačítko Func. napravo od displeje na zadní straně slouží pro nastavení kompenzace expozice, vyvážení bílé, citlivosti, barevného filtru (živé barvy, neutral, sepia, černobílý, rozostření a uživatelský), bracketingu, kompenzace zábleskové expozice, kvality video sekvencí a rozlišení snímků.

Tlačítko Menu nabízí nastavení synchronizace blesku (na 1. nebo 2. lamelu), režimu redukce červených očí, sériového snímání, samospouště, bodového měření expozice (ne středu, nebo svázané s bodem AF), zvětšení středu při manuálním ostření, režim AF, pomocné světlo AF, digitálního zoomu, zobrazení snímků po jejich expozici, režim stabilizace apod. V záložce Setup je pak nastavení parametrů zvuku (úroveň mikrofonu, filtr větru, vzorkovací frekvence), zvuky fotoaparátu, jasu displeje, úsporného režimu, data, automatického otáčení snímků, jednotek vzdálenosti, jazyka, formátu video výstupu, formátování paměťové karty atd.

Úroveň digitálního šumu je u tohoto fotoaparátu v průměru. Při citlivostech ISO 50 a 100 můžeme fotografovat bez problémů. Citlivost ISO 200 již přináší znatelnější šum, patrný však pouze při přiblížení 1:1. Snímky pořízené s citlivostí ISO 400 jsou ochuzeny o jemné detaily a použitelně jsou spíše ve zmenšených verzích pro web apod. Pokud neplánujeme dělat výřezy, nebo tisknout na větší formáty, tak můžeme použít i tuto citlivost.

Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů: 50, 100, 200 a 400 ISO)

Automatické vyvážení bílé barvy pracuje spolehlivě. Je možné nastavení měřit i ručně.

Ostrost a rozlišení jsou dobré, oproti předchozímu modelu doznaly zlepšení. Snímky trpí tolerovatelnou chromatickou aberací. Na nejkratším ohnisku je patrné soudkovité zkreslení, které spolu s rostoucím ohniskem mizí. Neostrost v rozích je spíše mírná. Vinětace je mizivá. Snímky jsou barevně vyvážené, s věrným podáním.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 36 mm, vpravo 432 mm)

Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 36 mm, vpravo 432 mm)

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 50, 100, 200 a 400 ISO)

Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 50, 100, 200 a 400 ISO)

Ukázka video sekvence (8,6MB)

Mezi posunutím ovladače pro zapnutí přístroje a pořízením prvního snímku uplyne cca 1,8 s, což je velmi slušná hodnota na ultrazoomový fotoaparát. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách neměřitelná, tzn. pod 0,1 s. Bez namáčknutí je prodleva cca 0,5 s. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá necelou sekundu, což je opět velmi chvályhodná hodnota na takto velký rozsah. Ovládání zoomu je velmi plynulé s velmi malými kroky, takže celý rozsah je pokryt několika desítkami jemných kroků. Díky tomu je fotografování velmi příjemné. Tajemství rychlosti a zároveň i jemnosti ovládání zoomu spočívá v dvoupolohovém ovladači zoomovacích motorků. První poloha posunuje zoom pouze o malý kousek, zato druhá ho posunuje výrazně rychleji. Proto pokud ihned otočíme ovladač do extrému, přezoomuje objektiv na druhý konec rozsahu během okamžiku, ale pokud přezoomujeme pomocí jemnější polohy, tak to trvá cca 5 s.
Zpoždění LCD displeje je minimální, ale rozpoznatelné. Při namáčknutí spouště se obraz zasekne pouze na zlomek sekundy. Automatická expozice pracuje spolehlivě, stejně jako automatické zaostřování, kterému ve špatných světelných podmínkách pomáhá pomocné světlo. I přesto však při horších podmínkách může zklamat, což je opět neduh většiny ultrazoomů. Na druhou stranu lze ocenit rychlost ostření a skutečnost, že můžeme zaostřovat již od 0 cm. V praxi to znamená, že můžeme objekt umístit co nejblíže objektivu. V tomto případě si ale musíme dávat pozor na zašpinění, případně poškození vstupní čočky. Při extrémním přiblížení také vzniká problém s osvětlením, protože si objektivem můžeme výrazně stínit.
Velkou výhodou tohoto fotoaparátu jsou poměrně kvalitní videa, za což sice zaplatíme místem na kartě. Vzhledem ke stereo ozvučení a možnosti využití stabilizace během natáčení se tak dá již hovořit o možnosti náhrady videokamery. Samozřejmě v amatérském domácím použití. Během natáčení videa lze také fotografovat. Rodinu také jistě potěší přítomnost českého menu.
Jako pomyslné třešničky na dortu lze považovat prakticky bezhlučný provoz (pokud nepočítáme signální zvuky při zaostření apod., které lze vypnout), zejména díky USM zaostřování. Potěšující je také prakticky neomezená kapacita sériového snímání, kde lze rychlostí 2,4 sn/s fotografovat až do zaplnění paměťové karty.
Není vše ideální, a tak je potřeba se zaměřit i na nevýhody. Konstrukci lze vytknout nepříliš velký zdvih vestavěného blesku. Při fotografování pak může chybět „živý“ histogram, který se pomalu stává standardem u pokročilejším přístrojů, ovšem S2 IS nabízí pouze histogram u již uloženého snímku (spolu se zobrazením přeexponovaných míst). Pokročilejším fotografům také možná bude chybět možnost fotografování do formátu RAW.

Canon PowerShot S2 IS je velmi povedený nástupce předchozího modelu. Větší rozlišení, delší zoom, nový obrazový procesor DIGIC II, větší displej, USB 2.0, české menu apod. Výhody jako je optická stabilizace obrazu, stereo ozvučení video sekvencí, výklopný a otočný displej zůstaly. Drobnými nevýhodami však jsou absence možnosti ukládání do RAWu, nebo alespoň TIFFu a nepřítomnost živého histogram. Snímky z tohoto přístroje jsou kvalitní a velmi dobře použitelné. A to i přes drobné vady, které jsou však v této kategorii (ultrazoomových stabilizovaných EVF) běžné.
Panasonic FZ5 a Konica Minolta Z5 tak získávají silného konkurenta, kterého však možná bude lehce znevýhodňovat jeho cena. Maloobchodní doporučená cena stanovená českým zastoupením Canonu je 17 999,- Kč včetně DPH.

::Technické parametry Canon powerShot S2 IS
::Technické parametry Canon S2 IS vs Konica Minolta Z5 vs Panasonic FZ5 vs Sony H1