Ďábelsky levný kompakt Pentagram Photon 434 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Ďábelsky levný kompakt Pentagram Photon 434 v praxi

Pentagram Photon 434

22. dubna 2005, 00.00 | Polská společnost MultimediaVision, produkující výrobky pod značkou Pentagram, se začala nedávno věnovat i digitální fotografii a v dohledné době plánuje i vstup na český trh. Na testování jsme do redakce dostali digitální kompaktní fotoaparát Photon 434, který nabízí uživatelům rozlišení 4 MPix, 3x optický zoom a jednoduché ovládání.

{Popis a konstrukce}

Polská společnost MultimediaVision, produkující výrobky pod značkou Pentagram, se začala nedávno věnovat i digitální fotografii a v dohledné době plánuje i vstup na český trh. Na testování jsme do redakce dostali digitální kompaktní fotoaparát Photon 434, který nabízí uživatelům rozlišení 4 MPix, 3x optický zoom a jednoduché ovládání. Určený je zejména fotoamatérům, kteří se nechtějí zatěžovat nastavováním parametrů a upravováním snímků v počítači.

Kovové tělo klasického obdélníkového tvaru má stříbrnou barvu. Objektiv je ukrytý pod posuvnou krytkou na přední straně, kterou se zároveň fotoaparát zapíná. Nad objektivem je umístěný interní blesk, průzor optického průhledového hledáčku a dioda samospouště. Napravo od objektivu je přisvětlovací dioda pro lepší práci automatického zaostřování na blízké vzdálenosti za horšího osvětlení.

Na horní straně je uprostřed reproduktor chráněný kovovou mřížkou a kruhový volič režimů expozice. Gumová krytka na levém boku ukrývá konektory pro připojení externího napájení a USB kabelu pro přenos snímků do počítače, nebo tiskárny. Plastový závit pro stativ je stejně jako prostor pro baterii a paměťovou kartu na spodní straně.

Nad displejem na zadní straně je optický průhledový hledáček s reálným zobrazením zoomu bez možnosti dioptrické korekce. Napravo od displeje jsou dvě tlačítka pro aktivaci menu a ovládání displeje a křížový ovladač pro pohyb v menu a nastavení základních parametrů fotografování. V pravém horním rohu je pak kolébkový ovladač zoomu. Na šířku má fotoaparát 97 mm, do výšky 58 mm a do hloubky 31 mm. Hmotnost je 196 g bez baterie a paměťové karty.

Použitý CCD snímač od Sony má efektivní rozlišení 4 MPix, úhlopříčku 1/1,8" a nastavitelnou citlivost na 100 a 200 ISO. Fotoaparát umí ukládat snímky s rozlišením 2 720 x 2 040 (interpolovaných 5,5 MPix), 2 272 x 1 704, 1 600 x 1 200, 1 280 x 960, 640 x 480 bodů ve formátu JPEG. Ozvučené video sekvence lze natáčet až do zaplnění paměťové karty v rozlišení 320 x 240 bodů s frekvencí 15 snímků za sekundu. Snímkům můžeme nastavit tři různé stupně komprese JPEG a ostrosti.
Objektiv (dle informací z oficiálního webu je výrobcem Konica) nabízí 3x optický zoom s rozsahem ohniskové vzdálenosti od 8 do 24 mm (ekvivalent kinofilmu je 38-115 mm) a světelností F2,8-4,9. Automatické zaostřování pracující na principu pasivního TTL měření kontrastu pracuje v normálním režimu od 50 cm. Pokud si aktivujeme makro režim tak můžeme zaostřovat od 15 cm do 50 cm.

Expozici ovládá automatika, manuálně lze zvolit pouze citlivost, ale i toto nastavení můžeme nechat na automatice. Ta volí časy expozice od 1/2000s do 4s a lze ji ovlivňovat pomocí korekce v intervalu +-2EV po 1/2EV krocích. Oblast měření expozice můžeme nastavit celoplošnou, s důrazem na střed, nebo bodovou. Nechybí zde ani scénické režimy pro fotografování specifických událostí, jako jsou noční snímky, portrét, sport, krajina a noční portrét. K dispozici máme také dva barevné filtry sepia a černobílý pro pořizování efektních snímků.

Vyvážení bílé barvy můžeme nastavit do automatického režimu, nebo zvolit jednu ze čtyř přednastavených hodnot pro různá osvětlení (slunce, stín, žárovka, zářivka). Manuální měření není možné. Interní blesk nabízí klasické režimy automatického záblesku, redukce efektu červených očí, vynucený záblesk a synchronizaci s dlouhým časem závěrky. Sériové snímání umí zachytit 3 snímky, což mu trvá cca 3,5s.
TFT LCD displej, který slouží pro fotografování i prohlížení snímků má úhlopříčku 1,6" a rozlišení 354x240 bodů. Snímky ukládáme na paměťovou kartu SD (Secure Digital), nebo MMC (MultiMedia Card). K dispozici je i 16 MB interní paměť v případě, že se paměťová karta zaplní, nebo ji uživatel zapomene. K přenosu snímků do počítače můžeme použít USB, pro prohlížení na TV, nebo projektoru je k dispozici A/V výstup podporující video formáty PAL a NTSC. Napájení zajišťuje Li-Ion akumulátor dodávaný s fotoaparátem.

Tlačítka se příjemně používají a spoušť má čitelný chod. Fotoaparát zapneme posunem krytky na přední straně fotoaparátu. Pro vypnutí je nutné nejprve posunout krytku těsně před objektiv, kde ji zastaví zarážka a po automatickém zasunutí objektivu do těla je možné ji zavřít úplně. Nezávisle na zvoleném režimu je také možné si prohlížet snímky delším stisknutím tlačítka na zadní straně, označeným patřičným symbolem.

Křížový ovladač slouží nejen pro pohyb v menu, ale také pro nastavení některých parametrů. Pohybem vlevo přepínáme režimy blesku, pohybem nahoru zamykáme snímky (ochrana proti náhodnému smazání, ale nemá vliv pokud kartu formátujeme), pohybem vpravo aktivujeme samospoušť nebo sériové snímání a pohybem dolů můžeme mazat snímky.
V režimu fotografování můžeme v menu nastavit rozlišení, kompresi JPEG, barevné efekty, oblast měření expozice, vyvážení bílé, ostrost snímků, kompenzaci expozice, scénický režim a citlivost. Volbu je nutné potvrdit stisknutím křížového ovladače.

V režimu prohlížení snímků lze v menu nahrát audio poznámku ke snímku, uzamknout snímek, aktivovat automatické prohlížení a mazat snímky. Jednou z poloh kruhového voliče expozičních režimů je Setup, kde můžeme nastavit datum, čas, automatické vypínání, volby tisku, parametry automatického prohlížení, zvuky, jazyk, jas LCD displeje, výstupní video formát a resetování nastavení na tovární hodnoty.

[-more-]{Hodnocení snímků}

Hodnocení snímků
Digitální šum je patrný při zobrazení 1:1 i na citlivosti 100 ISO, ale na zmenšených snímcích se prakticky neprojeví. Citlivost 200 ISO přináší o něco větší šum, který se na jednolitých plochách může projevit i na zmenšených snímcích. Jedná se však o šum velmi jemný a upravený softwarovou redukcí šumu, takže není příliš výrazný a cílová skupina uživatelů se o něj prakticky nemusí starat.

Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava: 100 a 200 ISO)

Vyvážení bílé barvy podává za slunečního osvětlení dobré výsledky. V žárovkovém osvětlení jsou snímky výrazně posunuty do žluta a proto je nutné nastavit vyvážení na příslušnou předvolbu. Nelze provést manuální měření.

Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo předvolba žárovka)

Rozlišení není na nejlepší úrovni, ovšem silnější doostřování celou situaci zachraňuje. Dokonce i v rozích snímku pořízeném na nejkratším ohnisku je ostrý obraz. Stopy po doostřování jsou patrné i na přechodech tmavých a světlých částí snímku. Aberace se projevuje pouze minimálně. Snímky jsou velmi kontrastní a barvy jsou syté. Je to vlivem nastavení obrazového procesoru, který má za úkol tvořit co nejlíbivější snímky s minimální nutností úprav.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 38mm F2,8 1/133s, vpravo 115mm F5,1 1/52s)

Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 38mm, vpravo 115mm)

Porovnání šumu na denních snímcích (100 a 200 ISO)

Porovnání šumu na nočních snímcích (100 a 200 ISO)

Ukázka video sekvence (1MB)

Mezi posunutím krytky a pořízením prvního snímku uplynou cca 3s. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách neměřitelná, tzn. pod 0,1s. Bez namáčknutí je prodleva cca 0,5s. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá necelou jednu sekundu, což je dobrá hodnota. Ovládání zoomu je velmi plynulé, celý rozsah je rozdělen na 6 kroků.
LCD displej má lehké zpoždění a nezobrazuje příliš plynule. Je však plně použitelný, pokud nechceme fotografovat rychlé pohyby. Při namáčknutí spouště se zobrazování na displeji na okamžik zastaví. Displej také nezobrazuje scénu přesně tak, jak bude vypadat na snímku, ale lehce ji ořezává. Automatické zaostřování a expozice fungují spolehlivě. V horších světelných podmínkách autofokusu pomůže červená přisvětlovací dioda.
Výstupní kvalita snímků je taková, že není nutné fotografie dodatečně upravovat v počítači. Zpracování obrazu je tak nastaveno z důvodu, že méně zkušení uživatelé požadují líbivé snímky, což nastavení silnějšího kontrastu poskytuje. Komu se však více kontrastní snímky nelíbí, nemá možnost toto nastavení ovlivnit, zpracování snímků můžeme nastavit pouze ostrost.
Bohužel není možné si zobrazit histogram ani při prohlížení snímků. Na druhou stranu fotoaparát exponoval v drtivé většině případů velmi dobře a to i v noci. Při natáčení není možné měnit ohniskovou vzdálenost. Zoom si můžeme nastavit pouze před samotným natáčením.

Pentagram Photon 434 se jeví jako velmi zajímavá alternativa pro fotoamatéry, kteří požadují líbivé snímky připravené pro tisk bez nutných úprav na počítači. Ostrost a detaily nejsou přednostmi tohoto fotoaparátu, ale na menších formátech se tato skutečnost neprojeví. Při tisku na 10x15 vzniknou velmi dobré kontrastní a barevné snímky. Lákat také může svou příznivou cenou, která by se měla pohybovat pod 5 000,- Kč včetně DPH.

:: Technické parametry Pentagram Photon 434
:: Srovnání Pentagram 434 vs HP 735 vs Fuji A340