Dostupná zrcadlovka Nikon D50 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Dostupná zrcadlovka Nikon D50 v praxi

28. dubna 2005, 00.00 | Nikon nedávno ohlásil DSLR zrcadlovku, se kterou bude usilovat o titul nejlevnější DSLR. Ceny stále klesají a výrobci se snaží nalákat náročnější amatéry, kterým nestačí pouze digitální kompakty. Nový přístroj nabízí výměnné objektivy, rozlišení 6 MPix, malé a lehké tělo a příznivou cenu.

{Popis a konstrukce}

Po obrovském úspěchu modelu D70 zřejmě Nikon usnul na vavřínech a tak i přes několikaměsíční předvídání, očekávání a spekulování se příznivci této značky dočkali prakticky pouze jediné nové zrcadlovky od doby uvedení nejvyššího modelu D2X, jehož recenzi brzy přineseme. D2H a D70 se dočkaly pouze nevýznamných modifikací a model D100, i když již dávno nemůže konkurovat Canonu 20D, ani neprošel omlazovací kůrou. Naštěstí alespoň Nikon víceméně včas reagoval na příchod Canonu 350D svou DSLR D50. Jedná se o digitální jednookou SLR zrcadlovku s výměnnými objektivy zaměřenou na náročné amatéry jak cenou, tak i funkcemi. Nabízí rozlišení 6 MPix, malé a lehké tělo a příznivou cenu.

Konstrukce a design
Konstrukce je velmi podobná D70, jen pro přiblížení amatérům prodělala lehčí odtučňovací kůru a byla ochuzena o některé ovládací prvky, které byly buď zcela odstraněny, nebo jen přesunuty do menu. Na přední straně například nenalezneme tlačítko pro náhled hloubky ostrosti a multifunkční kolečko na gripu. Zůstala však přisvětlovací lampa, která pomáhá automatickému zaostřování při práci ve špatném osvětlení. Pod pojistkou bajonetu pro objektivy nalezneme přepínač mezi manuálním a automatickým zaostřováním. Velkou změnou, v oblasti DSLR nevídanou, je použití SD karty jako jediného paměťového média (což není v amatérské kategorii nevýhoda), jejíž slot je na pravém boku pod posuvnými dvířky. Levý bok ukrývá pod gumovou krytkou konektory externího napájení, videovýstupu a USB. Spodní strana nabízí prostor pro baterii a stativový závit.

Horní strana zůstala ve své levé části nezměněná. Zcela nalevo je kruhový volič expozičních režimů a na výstupku hledáčku je umístěn vestavěný vyskakovací blesk, který se uvolňuje tlačítkem (blesk se uvolní pouze je-li fotoaparát zapnutý a je nasazený objektiv) a sáňky pro externí blesk. V pravé části je LCD displej, ale bohužel bez možnosti zapnutí podsvícení. Nad displejem jsou umístěna dvě tlačítka pro aktivaci samospouště a korekci automatické expozice, resp. nastavení clony. Nad gripem je pak umístěna spoušť, okolo které je prstenec pro zapnutí přístroje.

Na zadní straně je nalevo od hledáčku pouze jedno tlačítko (na rozdíl od D70), které je určeno pro aktivaci sériového snímání. Samotný hledáček je optický SLR s možností nastavení dioptrické korekce a je vybaven novou, širší gumovou očnicí. Pod ním se nachází rozměrný LCD displej, vedle kterého je řada tlačítek pro aktivaci režimu prohlížení, menu, nastavení citlivosti (indexového prohlížení), vyvážení bílé (zamykání snímků) a stupně komprese (potvrzovací tlačítko). Napravo od displeje je pak křížový ovladač a tlačítka pro mazání snímků a blokaci expozice. V pravém horním rohu je multifunkční kolečko.

Plastové tělo (kovový je bajonet objektivu a závit pro stativ) se dodává v černém a stříbrném provedení, přičemž nové setové objektivy jsou taktéž k dostání ve dvou barevných verzích. Šířka těla je 133 mm, výška 102 mm, hloubka 76 mm a hmotnost je cca 540 g bez baterie a cca 621 g s baterií a paměťovou kartou.

[-more-]{Technické parametry}

Technická specifikace
Fotoaparát je vybaven stejným CCD snímačem jako D70, který má efektivní rozlišení 6,1 MPix a rozměry 23,7 x 15,6 mm (formát DX). Díky němu můžeme pořizovat snímky s rozlišením 3 008 x 2 000, 2 256 x 1 496 a 1 504 x 1 000 bodů s citlivostí 200, 400, 800 a 1600 ISO ve formátech JPEG a RAW (NEF). Ukládat lze také oba formáty zároveň. Můžeme nastavit ukládání snímků ve třech barevných prostorech sRGB, sRGB s důrazem na zelenou barvu a Adobe RGB. Obrazovému procesoru můžeme nastavit parametry pro doostřování snímků, kontrast, nasyceni barev a barevný posun.
Použít lze objektivy s bajonetem Nikon F mount a samozřejmě můžeme také nasadit objektivy DX Nikkor, které jsou speciálně určené pro DSLR se snímačem formátu DX. Díky rozměrům snímače musíme počítat s prodlužovacím (ořezovým) faktorem 1,5x, který nám změní ohniskovou vzdálenost. To znamená, že nasazením 24 mm objektivu máme ve skutečnosti ohnisko 36 mm. Automatické zaostřování zajišťuje modul Nikon Multi-CAM900, který pracuje na principu pasivního TTL měření kontrastu. Nastavit můžeme kromě manuálního zaostřování také jednorázové zaostření AF-S, kontinuální zaostřování AF-C, nebo nový režim AF-A, který automaticky přepíná mezi posledními dvěma zmiňovanými režimy v závislosti na situaci. Můžeme si vybrat libovolný zaostřovací bod z pěti, nebo nám bude muset stačit automatická volba a režim zaostřování na nejbližší bod. Automatice ve špatném osvětlení pomáhá přisvětlovací lampa.

Expozici můžeme nastavit celou sami díky manuálnímu režimu. Pokud si nejsme jistí, můžeme použít režim priority clony (a čas dopočítá automatika) nebo režim priority času (a clonu nastaví fotoaparát). Pak je zde k dispozici klasický automatický režim (čas i clonu nastaví automatika), plně automatický režim (fotoaparát nastaví čas, clonu, citlivost, vyvážení bílé, zaostřování apod.) a několik scénických režimů (portrét, krajina, děti, sport, makro, noční snímek). O měření expozice se stará systém 3D color matrix metering II pomocí 420 segmentového RGB senzoru. Měření oblasti expozice lze nastavit celoplošné průměrové, s důrazem na střed (průměr středu lze nastavit na 6, 8, 10 nebo 13 mm), nebo bodové (3,5mm, což odpovídá cca 2,5% plochy záběru). Kompenzace automatické expozice nabízí rozsah úprav o +-5EV po 1/2, nebo 1/3EV krocích. K dispozici je také expoziční bracketing, který zachytí 3 snímky s rozdílnou expozicí o +-2EV po 1/2, nebo 1/3EV krocích. Čas závěrky se může pohybovat od 1/4000 s do 30 s, včetně možnosti nastavení režimu Bulb (expozice probíhá po dobu držení spouště). Synchronizace blesku pomocí X-sync zvládá časy až do 1/500 s.

Vyvážení bílé barvy nabízí automatické a manuální měření a samozřejmě také několik přednastavených hodnot pro různá osvětlení (slunce, stín, zataženo, blesk, žárovka a zářivka). Na rozdíl od D70 nelze předvolby jemně doladit pomocí odchylky o +-3 kroky. Sériové snímání umí pracovat rychlostí 2,5 snímků za sekundu pro až 14 snímků ve formátu JPEG, nebo 4 ve formátu RAW. Po dosažení tohoto počtu se snímání zpomalí v závislosti na použité paměťové kartě. Samospoušť lze nastavit na 2 nebo 20 sekund.
TFT LCD na zadní straně má úhlopříčku 2" a disponuje 130 000 body. Vestavěný blesk má směrné číslo 15 při ISO 200. Intenzitu záblesku lze řídit pomocí korekce od -3 do +1EV po 1/2, nebo 1/3EV krocích. Využít můžeme režim vynuceného záblesku, redukce červených očí, synchronizace s dlouhým časem závěrky, redukce červených očí se synchronizací zároveň, nebo synchronizace na zadní lamelu. Externí blesky můžeme nasadit do Hot-shoe patice, nejlépe ty, které mají i-TTL řízení záblesku, které podporuje také tento fotoaparát. Konkrétně jde o modely Nikon SB-800 a SB-600.

Při prohlížení snímků si můžeme zobrazit jejich histogram, informace o jejich pořízení, nebo přeexponovaná místa (bílé přepaly). Přístroj je také vybaven senzorem natočení, díky kterému si můžeme nechat automaticky otáčet snímky. Snímky se ukládají na paměťovou kartu SD (Secure Digital). Kromě přenášení do počítače pomocí USB 2.0, nebo tisknutí na tiskárně pomocí PictBridge si je také můžeme promítat pomocí videovýstupu podporujícím videoformáty PAL a NTSC. Napájení zajišťuje Li-Ion akumulátor EN-EL3.

[-more-]{Ovládání fotoaparátu}

Ovládání
Koncepce ovládání je převzata z D70. Přístroj se zapne otočením prstence okolo spouště a můžeme ihned fotografovat. Multifunkční kolečko na zadní straně slouží pro nastavení citlivosti, vyvážení bílé, nebo komprese JPEG se současným držením odpovídajícího tlačítka, nebo pro nastavení času expozice. Clonové číslo se nastaví současným držením tlačítka korekce expozice a otáčením kolečka na zadní straně. Tlačítka jsou o něco tvrdší než u D70, ale stále jsou dobře použitelná a mají čitelný chod.

Menu je rozděleno na čtyři záložky, první je věnována prohlížení a ukládání snímků, kde můžeme snímky mazat, zvolit adresář, ze kterého se mají snímky prohlížet, nastavit otáčení snímků, aktivovat automatické prohlížení, nebo nastavit tisk. Druhá záložka slouží pro nastavení parametrů fotografování, jako je například ostrost, kontrast, saturace barev, redukce šumu při dlouhých expozicích, komprese JPEG, rozlišení snímku, vyvážení bílé a citlivost. Třetí záložka nabízí nastavení pokročilých funkcí, jako je režim autofokusu, oblast zaostřování, fotografování bez paměťové karty, okamžité zobrazování snímků, korekce záblesku vestavěného blesku, pomocná lampa autofokusu, automatické nastavení citlivosti, kroky EV (1/3, nebo 1/2), bracketing, oblast měření expozice, blokování expozice, režim vestavěného blesku, automatické vypínání displeje, automatické vypínání měření expozice, samospouště a dálkového ovládání. Poslední záložka dovoluje formátovat kartu, nastavit datum, jas displeje, výstupní videoformát, jazyk menu, komentáře snímků, režim USB přenosu, adresáře, resetování číslování souborů, sklopení zrcátka pro čištění, zobrazení verze firmwaru a umožňuje pořídit referenční snímek nečistot na snímači.



 
[-more-]{Kvalita snímků a hodnocení}

Kvalita snímků
Digitální šum na citlivosti 200 ISO je prakticky nepostřehnutelný, i když pokud by byla k dispozici citlivost 100 ISO, jistě by byly snímky ještě o něco hladší. Citlivost 400 ISO je na tom podobně, šum je stále minimální a je patrný pouze v určitých místech snímku při zobrazení 1:1. Snímky pořízené s citlivostí 800 ISO již přinášejí o něco znatelnější šum, který je ale stále pozorovatelný pouze při 100% přiblížení. Fotografie s citlivostí 1600 ISO mají stále nízkou hladinu šumu, který se na zmenšených snímcích projeví pouze nepatrně a po lehkých úpravách se neprojeví vůbec. Šum je prakticky identický s modelem D70.


Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava: 200, 400, 800 a 1600 ISO)

Vyvážení bílé pracuje spolehlivě při běžných podmínkách. Při žárovkovém osvětlení je nutné nastavit příslušnou předvolbu, nebo využít manuálního měření.

 
Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)

Snímky se vyznačují velmi dobrou ostrostí i rozlišením. Záleží však na konkrétním nastavení ostrosti ve fotoaparátu. Jediným neduhem, známým již z D70 je lehké moiré u rovnoběžných linií. Pořízení snímku, kde se tato chyba projeví, je však málo pravděpodobné, byť ne zcela vyloučené. Soudkovitá zkreslení, aberace apod. jsou ovlivněny použitým objektivem. Snímky testovacích terčů byly pořízeny s objektivem Sigma 24-70/2,8.


Ukázka optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 48mm F8,0 1/20s)

 
Porovnání optického přiblížení objektivu Sigma 24-70/2,8 (vlevo ohnisko 24mm, vpravo 70mm)

 
 
Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava: 100, 200, 400, 800 a 1600 ISO)



 
Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava: 400, 800 a 1600 ISO)
[-more-]{Praktické zkušenosti a závěr}

Praktické zkušenosti
Okamžitý start fotoaparátu je již delší dobu u všech DSLR Nikonu a nechybí samozřejmě ani u D50 (Canon 350D již tuto vlastnost má také). Zpoždění závěrky je taktéž nepostřehnutelné a celkové reakce fotoaparátu velmi rychlé. Do menu lze přistupovat i v době, kdy se ještě data zapisují na kartu, nehledě na to, že zápis na kartu je velmi rychlý, díky čemuž lze udržet relativně vysokou rychlost sériového snímání i po dosažení limitu bufferu.
Automatické zaostřování funguje velmi dobře a ve špatném osvětlení mu pomáhá i přisvětlovací lampa, která má dosah i několik metrů. Automatická expozice pracuje spolehlivě, ale při jasném počasí má tendenci stejně jako většina DSLR lehce podexponovávat. Jednoduchou kontrolu nad expozicí však dává histogram u snímků a zobrazení přeexponovaných míst. Pomocí korekce automatické expozice tak můžeme dosáhnout ideálních hodnot času a clonového čísla. Kvalitu snímků také na první pohled o něco málo zlepšuje lehce kontrastnější displej, než byl použit u D70. Snímky pak jsou na první pohled působivější.
Horší je to však s manuálním nastavováním těchto hodnot, protože k dispozici je pouze jedno kolečko a tak musíme pro nastavení clony držet stisknuté tlačítko korekce expozice a kolečkem nastavit požadovanou hodnotu. Oproti D70 (který má kolečka dvě) má však o něco lepší držení v ruce, nejen díky menší hmotnosti, ale i díky lepšímu zpracování zadní strany, odkud byly odstraněna dvířka prostoru paměťové karty. Zcela také chybí tlačítko pro náhled hloubky ostrosti a podsvícení stavového displeje. Tlačítko volby oblasti měření expozice bylo taktéž odstraněno, resp. nahrazeno jiným, a volba se přesunula do menu.

Závěr
I když se Nikon D50 tváří jako zcela nový model, lze jej brát jako "okleštěnou" verzi velmi úspěšné D70ky. Zmenšené tělo, stejný snímač a několik málo omezení, nebo dokonce odstranění některých funkcí, což má vést ke zjednodušení ovládání. I přesto je to však velmi dobře vybavený fotoaparát, který nabízí amatérům nahlédnutí do světa DSLR. Produkuje velmi dobré snímky s nízkým šumem. I když má konkurenční Canon 350D větší rozlišení, tak v praxi amatérům může stačit i nepatrně menší rozlišení 6 MPix, kterým disponuje D50. V balení s fotoaparátem nalezneme akumulátor EN-EL3 s nabíječkou, kabely, řemen, gumovou očnici, záslepku hot-shoe patice a CD se softwarem. Doporučená cena pro ČR stále nebyla stanovena, ale pro orientaci lze vycházet z americké doporučené ceny 899$ za set těla a objektivu Nikkor DX 18-55/3,5-5,6.

::Technické parametry Nikon D50
::Technické parametry Nikon D50 vs Nikon D70 vs Canon 350D

[-more-]{Živé fotografie}

Živé fotografie


Snímek byl pořízen s: 1/250s F8.0 200 ISO a objektivem Nikkor 14/2,8


Snímek byl pořízen s: 1/400s F10.0 200 ISO a objektivem Nikkor 14/2,8


Snímek byl pořízen s: 1/160s F8.0 200 ISO a objektivem Nikkor 14/2,8


Snímek byl pořízen s: 1/250s F8.0 200 ISO a objektivem Nikkor 14/2,8


Snímek byl pořízen s: 1/320s F10.0 200 ISO a objektivem Sigma 24-70/2,8

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zklamani

Autor: JitkaCL Muž

Založeno: 28.04.2005, 09:00
Odpovědí: 3

Priznam se, ze clanek mne hodne zklamal. Cekala jsem od nej neco vic, nez jen popis cudliku a zjisteni, ze pokud se na fotky nebudeme divat v originalni velikosti, tak je sum v pohode. Asi nejvic mi v clanku chybi informace a fotografie ze setoveho objektivu.
Mimochodem, opravdu je D50 natolik avantgardni, ze u nej kvalitu snimku na prvni pohled zlepsuje kontrastnejsim displejem a opravdu se u nej meni orezovym faktorem ohniskova vzdalenost objektivu?:-)

Odpovědět na příspěvek

RE: Zklamani

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 28.04.2005, 09:50

Setovy objektiv v teto dobe nebyl k dispozici. obdrzeli jsme na testovani pouze telo. Vzdyt s dostupnosti na trhu se pocita az v cervnu. I tak jsme radi, ze jsme meli prilezitost si seriovou D50ku vyzkouset tak brzy.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Zklamani

Autor: JitkaCL Muž

Založeno: 28.04.2005, 10:49

Skoda, ze ten setak jeste nebyl. A je take skoda, ze kdyz uz jste ten fotak meli v ruce, tak jste se vice nerozepsali o praktickych zkusenostech. Mne by treba hodne zajimalo, jak je to s tim sifrovanim RAWu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Zklamani

Autor: ondrejK Muž

Založeno: 03.05.2005, 11:32

k tomu sifrovaniu NEF (nikon variant RAW) je na http://www.dpreview.com/n
ews/0504/05042203nikonnef
response.asp vyhlasenie nikonu, ze by mal byt k dispozicii plugin do photoshopu na pracu s tymi NEFmi, plus ich vlastny SDK, tak myslim ze to sifrovanie nie je az take vazne. O.i. sa jednalo iba o sifrovanie WB dat.

Odpovědět na příspěvek

SD

Autor: radon Muž

Založeno: 28.04.2005, 09:12
Odpovědí: 4

Fakt platí, že : \"velkou změnou, v oblasti DSLR nevídanou, je použití SD karty jako jediného paměťového média\" ? Myslel jsem, že s tím přišelprvní Pentax někdy před 1-2 roky....
Jinak jsem zvědavej na cenu .. musí jít ještě trochu pod C350, to bude zajímavé :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: SD

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 28.04.2005, 09:52

Ano mate pravdu, Pentax istDs nam uniknul. Doporucena cena v USA je pod C350D a tak doufame, ze stejna situace bude i v CR.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: SD

Autor: Pavel Muž

Založeno: 28.04.2005, 11:06

Mnooo sice je pod cenou 350D, ale ne pod cenou 300D coz me dost prekvapuje. Takze jestli Canon jeste chvili vydrzi vyrabet a dodavat 300D za cenu pod 20.000,- tak asi docela znatelne sebere Nikonu vitr z plachet. Stejne tak 350D - je o cca 40 USD levnejsi nez D70s. Tuhle politiku Nikonu asi nikdo nepochopi... Udelaj fotaky, co nemaji temer nic noveho, ale prodavaji je draz....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: SD

Autor: ondrejK Muž

Založeno: 03.05.2005, 11:39

ale kto by si uz teraz kupil D300? myslim ze zakaznici aj lacnych dSLR si zistia parametre, napriklad rychlost snimania a kvalitu setoveho objektivu... Ak bude ten setak k D50 na tom podobne ako setak na D70 (a ma na to predpoklady aspon podla oznacenia: rovnake ED cleny, svetelnost), tak to bude vyborny zakladny objektiv, co setovy objektiv ku canonu podla vsetkeho co citam nie je.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: SD

Autor: Jirka Muž

Založeno: 04.05.2005, 11:32

...ne, tuhle politiku opravdu asi nikdo nepochopí, ale zatím jim to docela vychází, ne? V odd.marketingu tam jistě vědí, jako dnes už každý kdo slyší, vidí nebo umí číst, že základním kamenem úspěchu prodeje DF je a podle všeho ještě několik let bude to číslo před znaky MPX, takže vyvinout a pustit na trh dražší šistimegáč co nema prakticky nic noveho jako konkurenci k levnějšímu a technologicky (bohužel pro nikonisty) dotaženějšímu osmimegáči, to je opravdu opravdu opravdu...zvlaastni.
Na druhou stranu v Nikon US ma politiku precejen trochu umoudrenejsi...staci to chvilku sledovat, je to jako podle ucebnice ekonomiky.

Odpovědět na příspěvek

strucnost

Autor: Pelmelka Muž

Založeno: 28.04.2005, 14:07
Odpovědí: 0

skoda skoda ze je clanek tak skromnej :( ale aspon neco

Odpovědět na příspěvek

šum

Autor: MichalS Muž

Založeno: 28.04.2005, 14:22
Odpovědí: 2

Trochu mě překvapila míra šumu, který je stále přítomný, zejména ve stínech a obloze. Fotím s EOS 300D na ISO 100 a fotografie jsou mnohem čistší.

Odpovědět na příspěvek

RE: šum

Autor: Jozi Muž

Založeno: 28.04.2005, 15:33

Hmmm tak tro mas mikroskopicke oci.

Odpovědět na příspěvek

RE: šum

Autor: opicca Muž

Založeno: 05.08.2008, 20:14

mira sumu? videl si nekdy jak supi kompakty ? :)

Odpovědět na příspěvek

crop faktor

Autor: Michal1 Muž

Založeno: 01.05.2005, 00:18
Odpovědí: 0

crop faktor je orezovy, nikoliv prodluzovaci faktor. pozor na to...

Odpovědět na příspěvek

úroveň fotek

Autor: elushka Muž

Založeno: 02.05.2005, 13:01
Odpovědí: 1

Od redaktora odborného fotografického serveru bych čekala trošku vyšší "skill", úroveń těch ilustračních fotek je jak ze školního výletu, hrůza

Odpovědět na příspěvek

RE: úroveň fotek

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 02.05.2005, 14:19

Ano, fotky z vyletu skutecne jsou (byt ne skolniho) a recenze nejsou urcene pro exhibici umeni autora, ale pro ukazku schopnosti fotoaparatu. Na snimcich si muzete prohlednout rozliseni, ostrost, moire, vyvazeni bile, sum, pripadne vady pouziteho objektivu, aberaci apod. A o to zde jde, ne? Pokud si chcete porohlizet pekne fotografie, navstivte nasi galerii na adrese http://galerie.fotografov
ani.cz/

Odpovědět na příspěvek

Jezisi

Autor: Miroslav Bakos Muž

Založeno: 22.05.2005, 12:12
Odpovědí: 0

Chcem sa spytat na keru mariu prikladate fotky s nejakym sirokohulym objektivom?!? Preco netestujete fotak so setovym objektivom. Pocitam ze 90% ludi si kupuje fotak so setakom a radi by vedeli ako foti...

Odpovědět na příspěvek

Uff

Autor: Pavel Muž

Založeno: 08.06.2005, 11:28
Odpovědí: 1

CO presne je na te zrcadlovce nadupaneho, kdyz nadupana byla podle nadpisu i 20D, 350D, D70, 300D? Nebo autorum chybi slovni zasoba?

Odpovědět na příspěvek

Subjektivny nazor aj Pochvala autorovi clanku.

Autor: Zaciatocnik - zatial neodbornik Muž

Založeno: 02.02.2006, 09:37

Dobry den. Chcel by som vlozit svoj prispevok do tohto fora. Nie som odbornik v tejto problematike, ale myslim si, ze jednou z najdlezitejsich vlastnosti digitalneho fotoaparatu je nizka hladina sumu najma pri slabsej intenzite svetla, ked treba pouzit citlivost snimaca napriklad ISO 1600. Myslim si ze takuto poziadavku dokaze splnit jedine technologia CMOS pripadne MOS. Ine technologie maju neprijatelne vysoky sum a su uplne neperspektivne. Ked odhliadnem od najvyssej triedy fotakov, ktore si mze kupit iba financna elita tak momentalne jediny dostupny fotak s CMOS snimacom je canon eos 350.
Avsak mysim si ze jeho cena je poriadne nadsadena, canon cenovo zneuzil svoje prvenstvo v technologii.
Dufam len ze v najkratsom case sa situacia radikalne zmeni, a vsetci vyrobcovia ponuknu CMOS snimac Som fanusikom olympusu E 330, ktory sa vsak zatial neda nikde kupit. Myslim si ze olympusu doteraz chybala iba jedna vec, MOS snimac s nizkym sumom.Nic ine sa mu vytknut neda. Este na inu temu. Pacia sa mi tieto recenzie fotakov. Chcem pochvalit ich autorov.

Odpovědět na příspěvek

hmotnost D70 versus D50

Autor: Sandra Muž

Založeno: 11.06.2005, 23:36
Odpovědí: 1

Ja jsem si do ted chtela koupit d70, ale jedine co mi na ni vadi, je ta hmotnost, sumasumarum s objektivem a baterkou je to cca 1 120 g. Ja uz 2 roky v kuse cestuju, takze vazim kazde deka, a tahat se s tak tezkym fotakem proste nejde. No tak mne napadl d50, ktery by mel mit s tim objektivem AF-S 18-55 DX o 300 g min. Takze by mne zajimalo, jestli ten objektiv od d50 je stejne dobry jak od d70, proc je o tolik lehci (220g X 420 g), a jestli teda min priblizuje.Dik.S.

Odpovědět na příspěvek

RE: hmotnost D70 versus D50

Autor: jzk Muž

Založeno: 24.06.2005, 15:11

nemam prakticke zkusenost takze kvalitu objektivu nemohu posoudit, ale podle vseh ohlasu by mela byt velmi dobra. Co se tyka zvetseni, objektiv ma znaceni 18-55 pro format DX takze pro hodnoty odpovidajici klasickemu kinofilmovemu je treba vynasobit koeficientem 1,5 tudiz "kinofilmovy rozsah" je cca 28-80 mm, , oproti tomu D70 ma zakladni objektiv 18-70 coz odpovida na kinofilmu rozsahu 28-105, tudiz ano, objektiv 18-55 zoomuje trochu min nez 18-70, ale na bezne foceni to staci, na kamziky si stejne musite poridit nejakej 300mm.

Odpovědět na příspěvek

manuál

Autor: patriksen Muž

Založeno: 18.10.2005, 17:19
Odpovědí: 0

Dá se někde dodatečně sehnat manuál k D50 v češtině? Je někde na netu ve formátu pdf v češtině? Díky

Odpovědět na příspěvek

Tamron AF 28 - 200 LD na D50???

Autor: Hájek Muž

Založeno: 22.01.2006, 12:09
Odpovědí: 1

Prosím poraďte, mám F65 s Tamronem, se kterým jsem velmi spokojen.
Půjde ten objektiv na Nikon D50?
Děkuji.

R. Hájek

Odpovědět na příspěvek

RE: Tamron AF 28 - 200 LD na D50???

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 23.01.2006, 09:50

Ano pujde, maji stejne bajonety.

Odpovědět na příspěvek

FOMEI AF 280 na D50?

Autor: Hájek Muž

Založeno: 25.01.2006, 20:14
Odpovědí: 0

Vážení (odborníci),

dnes jsem si pořídil D50, Tamron funguje perfektně, ale blesk (používaný na NIKON F65)
FOMEI AF 280 pro NIKON nejede.
Ve všech režimech je zamčená spoušť...?
Poraďte prosím!

Radek

Odpovědět na příspěvek

Tamron 28 - 200 je vlastně 42 - 300?!

Autor: hajek Muž

Založeno: 02.02.2006, 19:21
Odpovědí: 0

Vážení,
je Tamron 28 - 200 na D50 (x1.5) vlastně ekvivalent 42 - 300mm? Počítám správně - na plné tele musím mít stativ....

Radek

Odpovědět na příspěvek

Zoom

Autor: Lenka K. Muž

Založeno: 03.08.2006, 14:30
Odpovědí: 1

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jeden asi takový začátečnický dotaz - někde na webu jsem narazila na informaci, že pokud porovnávám parametry objektivu u digitalních fotoaparátů, měla bych uvedené hodnoty o rozsahu ohniska násobit 1,5. Je tomu skutečně tak? A týká se to pouze digitálních zrcadlovek - konkrétně mě zajímá ohnisko u této zrcadlovky a srovnávám ji s Olympusem SP-500. Děkuji.

Odpovědět na příspěvek

RE: Zoom

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 14.08.2006, 14:06

Dobry den,
u vetsiny DSLR (digitalnich jednookych zrcadlovek s vymennzm objektivem) se pouzivaji snimace s rozmery 23 x 15 mm coz je 1,5x mensi nez kinofilmove policko. Proto se skutecna fyzicka ohniskova vzdalenost objektivu musi nasobit 1,5x abychom dostali ohnisko objektivu nasazeneho na kinofilm (nebo digital se snimacem o velikosti kinofilmoveho policka), ktery bude mit stejny uhel zaberu.

U Nikonu D50 tedy nasobte ohniska objektivu 1,5x (i u objektivu urcenych pouze pro DSLR). U kompaktu (kde je snimace vyrazne mensi) je vetsinou tento prepocet jiz proveden (pocatecni ohnisko je od cca 24 mm do 38 mm). Nektere to prepoctene nemaji a na objektivu naleznete ohniska zacinajici okolo jednotek mm.

Odpovědět na příspěvek

Nikon D50

Autor: Bobr Muž

Založeno: 16.08.2006, 22:09
Odpovědí: 0

Prosím ty ,kteří mají praktické zkušenosti s Nikonem D50 o radu.Pokud jste zhotovili fotografii z uvedeného aparátu o rozměru 30x45cm,jaký byl výsledek/krajina,detail/
.
Díky.NikonD80 je finančně náročný.

Odpovědět na příspěvek

Teleobjektiv

Autor: Martin Klvana Muž

Založeno: 18.08.2006, 18:23
Odpovědí: 4

Chci poprosit o radu. Zakoupil jsem Nikon D50 s 18-70 a chci koupit jeste teleobjektiv. O 70-300 od Nikonu se pise ze je pomaly a tak nevim jestli koupit 55-20(Nikon) nebo 70-300 Sigma,ale jsou na vyber 2- jeden s makro a druhy bez, nevim jaky je mezi nimi v praxi rozdil a nevim jak se rozhodnout. Predem dekuju za rychle odpovedi.

Odpovědět na příspěvek

RE: Teleobjektiv

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 21.08.2006, 12:00

Dobry den,
Sigma 70-300 ma take velmi pomaly AF. Na vyber jsou dva, oba oznacene makro (i kdyz maji pomer zvetseni jen 1:2, skutecne makro je 1:1), lisi se v APO provedeni (APO je kvalitnejsi). Doporucuji se take poohlednout po 70-300 Nikonu se stabilizaci a rychlejsim SWM zaostrovanim, viz zde: http://www.fotografovani.
cz/art/nov_prislus/nikon-
sigma-objektivy-leto06.ht
ml

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Teleobjektiv

Autor: Martin Klvana Muž

Založeno: 22.08.2006, 17:46

Moc dekuji za odpoved. Ten novy objektiv 70-300 od Nikonu by sice byl prijemna volba,ale na me trochu moc draha..Rozmyslim se ted mezi 55-200Nikon nebo 70-300Sigma(Apo). Oba me mohou vyjit na priznivych 4500 na ceske-budu to kupovat v USA. Mezi temito dvemi by jste se rozhodl jak a proc? Dekuju. Zdravi M.Klvana

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Teleobjektiv

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 23.08.2006, 16:24

Zalezi na tom co chcete fotit. Od 55-200 bych ocekaval lepsi kvalitu. Rozdil mezi ohniskem 200 mm a 300 mm seci neni tak velky, jako se zda, ale je tam...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Teleobjektiv

Autor: Martin Klvana Muž

Založeno: 23.08.2006, 17:04

Moc diky!

Odpovědět na příspěvek

Červená

Autor: Roman Muž

Založeno: 23.09.2006, 18:39
Odpovědí: 0

Ahoj. Koupil jsem si nedávno D 50 a na fotkách je moc červené. Zkoušel jsem různé nastavení bíle a žádný valný výsledek. Nevíte v čem by mohl být problém?

Odpovědět na příspěvek

kompatibilita objektivů

Autor: audiohead Muž

Založeno: 05.11.2006, 11:56
Odpovědí: 2

Dobrý den, prosím o radu. Přiznám se, že už se v kompatibilitě objektivů značně ztrácím. Bude mi fungovat s D50 starý objektiv AF 28-80 f/3,5-5,6D dodávaný v setu s F60? Díky za odpověď.

Odpovědět na příspěvek

RE: kompatibilita objektivů

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 06.11.2006, 10:12

Tento objektiv by mel s D50 pracovat normalne. Doporucuji ale vyzkouset.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: kompatibilita objektivů

Autor: audiohead Muž

Založeno: 06.11.2006, 11:27

Díky za odpověď. Sice ho nebudu asi moc používat, ale je mi líto ho vyhodit.

Odpovědět na příspěvek

odkaz

Autor: GAN Muž

Založeno: 30.12.2006, 07:45
Odpovědí: 0

výborný test pro D50 (angl.) http://www.imaging-resour
ce.com/PRODS/D50/D50IMATE
ST.HTM

Odpovědět na příspěvek

Makro

Autor: LLON Muž

Založeno: 09.01.2007, 17:57
Odpovědí: 1

Prosim o informaciu ako je v pripade tohoto fotoaparatu vyriesene fotografovanie v rezime makro ? Je mozne kupit medzikruzky ci predsadku alebo je mozne zvolit tento rezim v menu?

Odpovědět na příspěvek

RE: Makro

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 10.01.2007, 12:27

Stejne jako u vsech DSLR, tak i u D50 zalezi na pouzivanem objektivu. Fotoaparat ma pouze snimace, ktere poznaji zda-li je zaostreno, ale samoítny rozsah zaostreni je dan parametry objektivu. Pomer zvetseni je dan ohniskovou vzdalenosti a minimalni zaoszritelnou vzdalenosti. Pokud chcete fotografovat skutecne makro, sezente si objektiv s pomerem zvetseni 1:1. Dale zvetsovat lze vami uvedenymi mezikrouzky, nebo makro predsadkami. Pokud nemate na makro objektiv, kupte si nejaky se zvetsenim alespon 1:2 a zesilte efekt mezikrouzky.

Odpovědět na příspěvek

Šumí míň než Canon EOS 400D?

Autor: Luccaa Muž

Založeno: 23.01.2007, 20:52
Odpovědí: 0

Fakt mě oči neklamou jestli se mi zdá že tenhle Nikon šumí míň než kolega Canon?
Vybírám nový foťák a na starém mi vadí právě hlavně šum....
Jak to s tím šumem je? Dá se věřit těmto ukázkám úplně, jsou v uvedených dvou foťácích rozdíly v šumu? Co myslíte, dík za odopvěď :o)

Odpovědět na příspěvek

Jak na zpomalenou zaverku?

Autor: Pavel Zluty Muž

Založeno: 31.05.2007, 11:30
Odpovědí: 1

mam vice zminovany model, ale vzdy kdyz se snazim rozmazavat, tak vysledek je priserne preexponovany:( a to, ikdyz nastavim nejvyssi clonu. Mohl by mi nekdo prosim poradit?

Odpovědět na příspěvek

RE: Jak na zpomalenou zaverku?

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 31.05.2007, 11:55

Pokud nepomuze nastaveni nejvetsiho clonoveho cisla (vetsina objektivu zvlada napr F32), tak si zkontrolujte zda-li pouzivate nejmensi citlivost. Ta je u Nikonu D50 pomerne vysoka (ISO 200).

Pokud nepomuze nastaveni clony a citlivosti, mate jeste dalsi moznost. Pouzit ND filtr, coz je obycejny sedy "zatemnovaci" filtr, ktery objektivu ubere svetlo. Lze poridit ruzne stupne propustnosti.

Odpovědět na příspěvek

moorek

Autor: Honza Muž

Založeno: 08.05.2008, 14:21
Odpovědí: 1

Nevíte jestli má D50 motorek na zaostřování v těle?

Odpovědět na příspěvek

RE: moorek

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 09.05.2008, 00:47

Ano, má.

Odpovědět na příspěvek

Batery grip

Autor: PiP Muž

Založeno: 09.09.2011, 10:55
Odpovědí: 0

Dobrý den - technický dotaz - neznačkový batery grip, sedí na D50, nespolupracuje s tělem - víte někdo o nějaké fintě jak na to? Díky P.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: