Kodak EasyShare Z740 - levný ultrazoom v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Kodak EasyShare Z740 - levný ultrazoom v praxi

30. června 2005, 00.00 | Na začátku tohoto roku byl na veletrhu CES 2005 představen digitální EVF kompakt od Kodaku nesoucí název EasyShare Z740. Jedná se o levný ultrazoomový fotoaparát s elektronickým hledáčkem (tzv. elektronická EVF zrcadlovka) s rozlišením 5 MPix a manuálním ovládáním. Zaujmout tak může zejména méně majetné náročnější uživatele.

{Popis a konstrukce}

Na začátku tohoto roku byl na veletrhu CES 2005 představen digitální EVF kompakt od Kodaku nesoucí název EasyShare Z740. Jedná se o levný ultrazoomový fotoaparát s elektronickým hledáčkem (tzv. elektronická EVF zrcadlovka) s rozlišením 5 MPix a manuálním ovládáním. Zaujmout tak může zejména méně majetné náročnější uživatele.

Konstrukce odpovídá klasickému uspořádání ultrazoomových fotoaparátů, kde z těla fotoaparátu znatelně vystupuje objektiv a bateriový grip. Plastové tělo stříbrné barvy má pogumovaný grip až na výběžek na zadní straně, což zlepšuje držení fotoaparátu. Objektiv je chráněn plastovou krytkou, která se upevňuje pomocí pojistek do vnitřní strany tubusu objektivu. Toto uchycení není však příliš pevné, to proto, aby se krytka sama uvolnila, když zapneme fotoaparát a objektiv se začne automaticky vysunovat. Tělo fotoaparátu má na šířku 97,8 mm, na výšku 77,5 mm, do hloubky 72,6 mm (ve vypnutém stavu) a hmotnost cca 286 g (bez baterie a karty). S baterií a kartou je to cca 342 g.

Mezi objektivem a gripem je asistenční světlo automatického zaostřování a senzor osvětlení. Napravo od objektivu je mikrofon, který zaznamenává zvuk pro video sekvence a audio poznámky. Na levém boku je pouze nechráněný konektor externího napájení a na pravém boku plastová dvířka, která chrání společný konektor A/V a USB a slot paměťové karty.

Horní strana má znatelný výstupek pro poskytnutí prostoru hledáčku a vestavěnému blesku. Právě blesk se vysunuje mechanickou pojistkou umístěnou v levé části horní strany. Napravo od výstupku blesku je pak přepínač pro zapnutí fotoaparátu a reproduktor. Na horní části gripu je umístěna trojice tlačítek sloužící pro aktivaci sériového snímání, makro režimu a volbu režimu blesku a tlačítko spouště. Na spodní straně nalezneme kovový závit pro stativ umístěný v ose objektivu, nechráněný konektor pro připojení do dokovací stanice (nebo tiskárny) a prostor pro dvě tužkové baterie.

Nejvíce ovládání nalezneme na zadní straně přístroje, kde přímo nad displejem je elektronický EVF hledáček (bez možnosti dioptrické korekce). Mezi displejem a hledáčkem jsou dvě tlačítka pro jejich přepínání a ovládání zobrazování informací. Napravo od displeje je ovládací páčka pro pět stran, sloužící jako křížový ovladač s potvrzováním, okolo které je kruhový volič expozičních režimů. V pravém horním rohu je kolébkový ovladač zoomovacích motorků. V okolí ovládací páčky jsou rozmístěna tlačítka pro mazání snímků, aktivaci menu, prohlížení snímků a sdílení snímků.

Ve fotoaparátu je použit CCD snímač s efektivním rozlišením 5MPix a úhlopříčkou 1/2,5". Díky němu můžeme exponovat snímky s rozlišením 2576x1932, 2576x1716, 2304x1728, 2048x1536 a 1152x1164 bodů s citlivostí ISO 80, 100, 200, 400 a 800 ve formátu JPEG. Fotografování s nejvyšší citlivostí je možné pouze v nejmenším rozlišení snímků, tzn. 1 152 x 1 164 bodů. Ozvučená videa můžeme pořizovat v rozlišení 640 x 480 bodů s frekvencí 13 sn/s nebo 320 x 240 bodů s frekvencí 20 sn/s ve formátu MOV.

Objektiv Kodak Retinar Aspheric All-Glass Lens nabízí 10x optický zoom díky rozsahu ohniskové vzdálenosti od 38 mm do 380 mm (ekvivalent kinofilmu). Světelnost je F2,8-3,7. Automatické TTL pasivní zaostřování umí pracovat od 60 cm na nejkratším ohnisku a 2 m na nejdelším ohnisku v klasickém režimu a 12-70 cm na nejkratším ohnisku a 1,2-2,1 m na nejdelším ohnisku v makro režimu. Výběr zaostřované oblasti může být automatický, nebo si můžeme sami vybrat z celoplošného a bodového zaostřování. Nastavit lze jednorázové, nebo kontinuální zaostřování.

Měření expozice můžeme nastavit na celoplošné, celoplošné s důrazem na střed a bodové. K dispozici máme také kompenzaci automatické expozice v rozsahu +-2EV po 1/2EV krocích. V závislosti na expozičním režimu umí fotoaparát exponovat s časy od 1/1 700 s do 8 s. Expozici můžeme nastavit jak pomocí manuálního nastavením tak i díky poloautomatickým režimům s prioritou clony a času. K dispozici je samozřejmě také automatický režim a několik scénických režimů pro fotografování specifických situací (děti, párty, pláž, květiny, ohňostroj, sníh, protisvětlo, makro, noční portrét, krajina, noční krajina, text, muzeum a autoportrét).

Vestavěný blesk má udávaný rozsah od 0,6 do 4,9 m na nejkratším ohnisku a od 2 do 3,7 m na nejdelším ohnisku. Pracovat umí v režimu automatického a vynuceného záblesku a v režimu pro redukci jevu červených očí. Sériové snímání exponuje 5 snímků rychlostí cca 2 snímky za sekundu. Aktivovat můžeme také sériové snímání, které uloží poslední 4 snímky po uvolnění spouště. To znamená, že pokud nevíme, kdy kýžený okamžik nastane, tak nastavíme fotoaparát do toho režimu a držíme spoušť stisknutou. Až nastane okamžik, který chceme mít na snímku, tak spoušť uvolníme, a poslední čtyři exponované snímky se uloží. Vyvážení bílé barvy nabízí automatické měření a možnost nastavení jedné z předvoleb: den, stín, žárovka a zářivka.
LCD displej na zadní straně má úhlopříčku 1,8" a obraz nám zprostředkovává 134 000 bodů. Displej v hledáčku má úhlopříčku 0,2" a má 201 000 bodů. Obnovovací frekvence obou displejů je udávána 27 snímků za sekundu. Pro ukládání dat je k dispozici interní paměť o kapacitě 32 MB nebo slot pro paměťové katry SD (nebo MMC). Video výstup pracuje s formáty PAL a NTSC. Napájení lze zajistit pomocí dvojice tužkových AA baterií (případně CRV3 baterie, nebo Ni-Mh akumulátor Kodak KAA2HR ). Přenos dat do počítače zajišťuje USB 2.0, díky kterému lze i tisknout bez přítomnosti počítače pomocí standardu PictBridge.

Fotoaparát se zapíná posunutím přepínače do polohy pro fotografování, tím se vysune objektiv a vyskočí vestavěný blesk. Expoziční režim volíme kruhovým voličem na zadní straně. Na rozdíl od starších Kodaků není vybaven pojistkou a lze jím otáčet bez omezení. Tlačítky na horní straně fotoaparátu si můžeme nastavit sériové snímání, samospoušť, makro a režimy blesku. Ostatní parametry (v závislosti na zvoleném režimu) nastavujeme páčkou (joystickem) na zadní straně. Pohybem vlevo a vpravo přeskakujeme mezi parametry: expoziční režim, clona, čas, kompenzace expozice a citlivost. Jejich hodnoty nastavujeme pohybem nahoru a dolů. To vše v poloze PASM, v poloze scénických režimů vybíráme pouze požadovaný režim. Zbývající pozice voliče připadají na natáčení video sekvencí, plně automatický režim a nejpoužívanější scénické režimy (sport, portrét a noční portrét). Tlačítka se dobře používají. Spoušť má poměrně tuhý chod, ale lze si na to zvyknout.

Tlačítkem Menu aktivujeme nastavení rozlišení, vyvážení bílé barvy, oblasti měření expozice, oblasti zaostřování, režimu autofokusu, barevného filtru (černobílý, sepia atd.), ostrosti, používané paměti (interní paměť nebo automatický výběr mezi interní a kartou) a můžeme zde také tyto nastavení resetovat na tovární hodnoty. Poslední položkou je Setup, kde můžeme nastavit zobrazování snímků po jejich vyfotografování, digitální zoom, zvuky, automatické vypínání, datum, výstupní video formát, senzor natočení, vkládání data do snímků, jazyk menu a formátování paměti.

Tlačítkem Review aktivujeme prohlížení snímků, kde lze tlačítkem Info (umístěné mezi displejem a hledáčkem) zobrazit celý snímek, nebo snímek překrytý informacemi o jeho pořízení. Zobrazí se název souboru, datum, čas, rozlišení, barvený filtr, ohnisková vzdálenost, citlivost, režim blesku, clona, čas, korekce expozice, oblast měření expozice a zaostřování a vyvážení bílé. Tlačítkem Menu můžeme v režimu prohlížení snímků třídit snímky do alb, spouštět automatické prohlížení a kopírovat a zamykat snímky.

Na citlivostech ISO 80 a 100 není se šumem prakticky žádný problém. Na citlivosti ISO 200 je již patrný, ovšem je velmi ovlivněný softwarovou redukcí šumu, takže nemá ostré zrno. Díky tomu se bohužel ztrácí i některé detaily. Podobná situace se opakuje na snímcích pořízených s citlivostí ISO 400. Šum je zde o něco citelnější, ovšem opět má relativně neostré hrany, a tak příliš neruší. Přehlédnout ho však nelze. Citlivost ISO 800 vyžaduje použití nejmenšího rozlišení, což naznačuje silné úpravy snímku přímo ve fotoaparátu. V případě lepšího osvětlení jsou snímky použitelné jen velmi zmenšené. Nejmenší rozlišení nenabízí příliš prostoru k úpravám, nebo dokonce výřezům, a tak lze tuto citlivost používat zejména pro soukromé dokumentační účely. Výhodou pro fotoamatéry je silnější redukce šumu, díky které ztrácí zrno šumu svou ostrost a je o něco méně rušivé. V dobrých světelných podmínkách (kdy nemusíme překročit citlivost ISO 100) však se šumem problém není.

Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů: ISO 80, 100, 200, 400 a 800)

Automatické vyvážení bílé barvy pracuje poměrně spolehlivě. Stejně jako prakticky všechny digitální fotoaparáty selhává v žárovkovém osvětlení, což lze napravit nastavením příslušné předvolby. Bohužel však chybí možnost manuálního měření.

Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo předvolba žárovka)

Fotoaparát nabízí spíše průměrnou ostrost a rozlišení. Kresba snímků by mohla být ostřejší, ovšem za cenu toho fotoaparátu by očekával lepší výsledky pouze nekonečný optimista. Přístroj tedy nabízí dobrý poměr ceny a výkonu. Chromatické aberace se dočkáme zejména v rozích, spolu s lehkou neostrostí. Vinětce je prakticky zanedbatelná. Soudkovité zkreslení je velmi malé a s rostoucím ohniskem mizí. Podání barev je věrné a snímky za dobrého osvětlení jsou dobré.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 38 mm, vpravo 380 mm)

Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 38 mm, vpravo 380 mm)

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 80, 100, 200, 400 a 800)

Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 80, 100, 200, 400 a 800)

Ukázková video sekvence (945kB)

Mezi posunutím přepínače do polohy pro fotografování a pořízením prvního snímku uplynou cca 4 s. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách neměřitelná, tzn. pod 0,1 s. Bez namáčknutí je prodleva cca 0,3 s. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá cca 2,5 s. Ovládání zoomu je poměrně plynulé s malými kroky, takže celý rozsah je pokryt několika zhruba třemi desítkami jemných kroků. Díky tomu je fotografování příjemné.
Automatické zaostřování je poměrně spolehlivé i ve ztížených podmínkách, protože fotoaparát je vybaven poměrně silným asistenčním světlem, která má dosah až cca 3 m. Limitující je však minimální vzdálenost 60 cm pro zaostřování v klasickém režimu. Poměrně často se tak může stát, že se budeme muset přepnout do makro režimu. Automatické měření expozice pracuje dobře. Pochvalu si zaslouží displej, který má takřka neznatelnou odezvu. Při namáčknutí spouště pro zaostření se obraz nezasekne a scéna se zobrazuje plynule, což je u této cenové kategorie málo vídané.
Ovládání je vyřešeno poměrně dobře a jediný chyták, na který můžeme narazit, je nutnost zmenšení rozlišení v menu, abychom mohli nastavit nejvyšší citlivost ISO 800. Bylo by mnohem příjemnější, kdyby byla možnost zvolit tuto citlivost a byli bychom přístrojem upozorněni, že se automaticky snížilo rozlišení, stejně jako to dělají některé přístroje od Fuji.
Co by také zlepšilo práci s fotoaparátem je histogram, který však není možné zobrazit ani u již uložených snímků. Jsme tak odkázáni pouze na vizuální kontrolu snímků a možnost jejich přiblížení až 8x. U uložených snímků si můžeme zobrazit pouze informace o nastavení při jejich pořízení, které jsou vyčerpávající. Získáme tak poměrně vyčerpávající informace o okolnostech pořízení snímku. V Setupu si také můžeme aktivovat senzor natočení, který nám automaticky otáčí snímky pořízené "na výšku".
Fotoaparát je jistě zajímavý svou cenou a nabízenými parametry, kde spolu s 10x optickým zoomem také figuruje manuální ovládání expozice, což je pro mnoho náročnějších uživatelů nutnou podmínkou. Bohužel však chybí možnost manuálního měření vyvážení bílé a manuální zaostřování, což by byl poslední krok k plné "manuální nadvládě" nad fotoaparátem.

Kodak EasyShare Z740 nabízí velmi dobrý poměr ceny a výkonu. Potenciální uživatele láká na ultrazoomový objektiv s 10x optickým zoomem, rozlišení 5 MPix (které se pomalu stává standardem pro nejnovější kompakty) a možnost manuálního ovládání. Musíme však oželet manuální nastavení vyvážení bílé a manuální zaostřování. Oboje je pouze funkce firmwaru a tak je škoda, že v této záležitosti mělo poslední slovo zřejmě marketingové oddělení. I tak je, jak již bylo řečeno, poměr ceny a výkonu velmi slušný. Snímky jsou na danou kategorii poměrně dobré a použitelné, pokud nebudeme používat vyšší citlivosti. Experimentátory potěší možnost nastavení citlivosti ISO 800, dostupné pouze pro nejmenší rozlišení.
Maloobchodní doporučená cena stanovená českým zastoupením Kodaku je 9 490,- Kč včetně daně, za fotoaparát a 12 490,- Kč za fotoaparát s tiskárnou Printer Dock Plus.

::Technické parametry Kodak EasyShare Z740
::Technické parametry Kodak Z740 vs Konica Minolta Z20 vs Olympus C-765UZ