Konica Minolta DiMAGE X1 - štíhlý kolibřík v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Konica Minolta DiMAGE X1 - štíhlý kolibřík v praxi

7. září 2005, 00.00 | Konica Minolta má několik modelů podobné koncepce, přičemž model DiMAGE X1 je z nich nejnovější. Nabízí velké rozlišení 8MPix, trojnásobné optické přiblížení, stabilizaci obrazu Anti-Shake, velký displej a kompaktní malé tělo. Zejména design byl ovlivněn použitím zapouzdřeného objektivu, který nijak nevyčnívá. Jak tento fotoaparát obstál v redakčním testu?

{Popis a konstrukce}

Konica Minolta má několik modelů podobné koncepce, přičemž model DiMAGE X1 je z nich nejnovější. Nabízí velké rozlišení 8MPix, trojnásobné optické přiblížení, stabilizaci obrazu Anti-Shake, velký displej a kompaktní malé tělo. Zejména design byl ovlivněn použitím zapouzdřeného objektivu, který nijak nevyčnívá. Jak tento fotoaparát obstál v redakčním testu?

Koncepce zapouzdřeného periskopového objektivu dovoluje zachovat fotoaparátu své rozměry i po zapnutí. Z těla se objektiv nevysouvá ani při zoomování, a tak byla velká pozornost věnována designu. Klasicky obdélníkově tvarované tělo má zakulacené rohy a hrany, takže nepůsobí nijak agresivně. V horní části přední strany je umístěna vstupní čočka objektivu, chráněná automatickou posuvnou krytkou, která se po zapnutí ukryje pod povrchem. Nalevo od objektivu je interní blesk, mikrofon a indikátor samospouště. Boční strany lemuje elegantní černý proužek.

Na horní straně je přepínač režimů, tlačítko pro zapnutí a vypnutí fotoaparátu a spoušť. Reproduktor je umístěn na levém boku. Podstatnou část pravého boku zabírají plastová dvířka chránící prostor baterie a slot paměťové karty. Na spodní stranu se naštěstí vešel kovový závit pro stativ. Nalezneme zde i nechráněný konektor pro připojení do kolébky (data a napájení).

Zadní stranu zdobí zrcadlová plocha se čtyřmi šroubky. Nad displejem jsou za zrcadlovým povrchem ukryty indikátory práce přístroje (při zapínání a vypínání, zaostřování a zápisu na kartu) a stabilizace. V neaktivním stavu je nemáme šanci naleznout. Veškeré ovládání je soustředěno napravo od displeje. V těsné blízkosti křížového ovladače jsou další čtyři tlačítka, přičemž vše je navrženo tak, že příliš nehrozí nechtěné stisknutí jiného tlačítka. Kolébkový ovladač zoom je v pravém horním rohu.

Kovové tělo je dostupné ve stříbrném, černém a vínovém provedení. Šířka přístroje je 95mm, výška 68mm a hloubka 19,5mm. Hmotnost je cca 135g bez baterie a paměťové karty. S vybavením, připravený k fotografování, má cca 154g, což je poměrně slušná hodnota.

Použitý CCD snímač má úhlopříčku 1/1,8" a efektivní rozlišení 8MPix. Systém Anti-Shake zajišťuje stabilizaci obrazu pomocí posuvu snímače, čímž kompenzuje pohyb fotoaparátu, vyvolaný například třesením ruky apod. Citlivost je možné nastavit na ISO 50, 100 a 200. Snímky se ukládají v rozlišení 3264 x 2448, 2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200 a 640 x 480 do formátu JPEG. Snímkům můžeme nastavit barevné filtry: černobílý a sepia. Ozvučené video sekvence můžeme natáčet v rozlišení 640 x 480, nebo 320 x 240 bodů s frekvencí 20 snímků za sekundu. Ukládají se do formátu Motion JPEG (MOV).

V těle zapouzdřený objektiv nabízí ohniskovou vzdálenost do 7,7 do 23,1mm (ekvivalent kinofilmu je 37-111mm). Světelnost objektivu je F3,5-3,8. Díky způsobu uložení, se při zapínání a zoomování zvenčí nijak nepohybuje a fotoaparát tak nemění svou velikost. Automatické zaostřování pracuje na principu pasivního měření kontrastu. Můžeme nastavit plošné, nebo bodové zaostřování. Na širokoúhlém ohnisku lze zaostřit od 10cm a na nejdelším ohnisku od 40cm. Režim Super Makro pracuje již od 5cm.
Nastavení expozice řídí pouze automatika a uživatel má možnost ji ovlivnit pouze pomocí kompenzace expozice v rozsahu +-2EV po 1/3EV krocích. K dispozici je i několik scénických režimů: portrét, krajina, západ slunce, noční scéna, noční portrét a text. Měření expozice probíhá celoplošně na 300 oblastech, nebo bodově. Čas závěrky se pohybuje od 1/1250s do 1s. Klasické sériové snímání pracuje rychlostí 2sn./s pro max. tři snímky v plném rozlišení. Vysokorychlostní UHS snímání zvládne zachytit až 15 snímků rychlostí 10sn./s v rozlišení 640 x 480 bodů. Pro oba režimy lze uplatnit i takzvaný progresivní režim, kdy se ukládají snímky pořízené před uvolněním spouště. To v praxi znamená, že držíme stisknutou spoušť a až nastane kýžený okamžik, který chceme zachytit, tak ji uvolníme. Poté se uloží poslední 3, resp 15 pořízených snímků. Poslední možností je režim Multi Frame, kdy fotoaparát pořídí 9 záběrů rychlostí 3sn./s a uloží je do společného snímku s rozlišením 2048 x 1536.

Vyvážení bílé barvy nastavuje automatika, nebo uživatel pomocí předvoleb (den, zataženo, žárovka a zářivka). Manuální měření není k dispozici. Vestavěný blesk pracuje v režimech: automatický, automatický s redukcí jevu červených očí, vynucený záblesk a synchronizace s dlouhým časem závěrky.
TFT LCD displej na zadní straně má úhlopříčku 2,5" a disponuje 118 000 body. Přímý tisk bez přítomnosti počítače lze uskutečnit díky standardu PictBridge. USB rozhraní je kompatibilní s USB 2.0, ale přenosová rychlost odpovídá pouze USB 1.1. Pro přenos dat musí být fotoaparát v kolébce, která je součástí balení. Stejně tak je to i s A/V výstupem, který pracuje s formáty PAL i NTSC. Napájení zajišťuje Li-Ion akumulátor NP-1, nebo externí adaptér. Dle standardů CIPA, vydrží baterie pro cca 150 snímků. Pro ukládání dat se používá paměťová karta typu SD, nebo MMC.

Vzhledem ke kategorii fotoaparátu se u něj s nijak složitým ovládáním počítat nedá. Počet funkcí ovladatelných pomocí tlačítek je minimální. Vše důležité nalezneme v menu fotoaparátu. Pomocí tlačítek nastavím pouze režim blesku, expoziční režim (přepínačem na horní straně, v kombinaci s levým a pravým tlačítkem křížového ovladače), kompenzaci expozice pomocí horního a dolního tlačítka křížového ovladače a bodové zaostřování pomocí delšího stisku středového tlačítka kříž. ovl. Všechna tlačítka se dobře používají, až na tlačítko spouště, které má poměrně hluboký chod, na což se dá zvyknout.

Pomocí menu, které je rozděleno na několik záložek, nastavíme režim snímání (jednorázový, sériové snímání apod), rozlišení snímků, kvalitu komprese JPEG, vyvážení bílé barvy, režim stabilizace (vypnuto, pouze při expozici, nebo při namáčknutí spouště + při expozici), citlivost, oblast měření expozice, kompenzaci expozice, zobrazení snímku po jeho pořízení, podsvícení LCD displeje, režim barev (barevný, černobílý, sepia), kontrast, ostrost, digitální zoom, vkládání data do fotografií a funkci křížového ovladače (kromě kompenzace expozice může nastavit režim snímání, vyvážení bílé, nebo citlivost).

Poslední možností je vstup do setupu (obecných nastavení) přístroje. Zde lze měnit jas displeje, automatické resetování parametrů po vypnutí přístroje, jazyk, zvuky, automatické vypínání, resetovat nastavení, nastavit jméno adresáře kam se ukládají snímky (podle data, nebo standardní formou), datum a čas, výstupní video formát (PAL, NTSC), režim přenosu dat (do počítače, nebo PictBridge do tiskárny) a zobrazit verzi firmwaru.

DiMAGE X1 má omezený rozsah citlivosti pouze na ISO 50, 100 a 200. Na nejnižší citlivosti je vše bez problémů, snímky jsou prakticky bez šumu. Citlivost ISO 100 přináší jen opravdu velmi lehký šum, pozorovatelný pouze při přiblížení. To je v rámci kategorie také dobrý výsledek a snímky jsou velmi dobré. Při nastavení nejvyšší citlivosti, tj ISO 200 ale musíme počítat s rapidním nárůstem hladiny šumu a ztrátou ostrosti snímku. Digitální šum, projevující se fialovo-zeleným zrnem, může být viditelný i na zmenšeném snímku. Kvalita snímků na této citlivosti je zde srovnatelná jako na ISO 400 u většiny ostatních amatérských kompaktů.

Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů: ISO 50, 100 a 200), výřezy 1:1 z barevného testovacího terče

V běžných podmínkách pracuje vyvážení bílé velmi dobře. Manuální měření zde chybí, což je u podobných fotoaparátů celkem běžné. Snímky jsou barevně vyvážené s reálným podáním barev.

Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)

Velkým lákadlem pro zákazníky, je zcela jistě velké rozlišení snímače. Snímky mají poměrně dobrou ostrost a schopnost zachytit detaily, což je vzhledem ke konstrukci objektivu slušný výsledek. Prakticky se zde nesetkáme s chromatickou aberací (velmi nepatrně pouze v rozích), což je opět chvályhodné. Vinětace (ztráta světla v rozích) je pouze mírná. Na nejkratším ohnisku může překvapit soudkovité zkreslení, které s rostoucím ohniskem mizí a na konci rozsahu se změní na poduškovité. Tyto vlastnosti se na snímku projeví zejména při fotografování rovných linií umístěných u krajů snímku. S rostoucím ohniskem také klesá ostrost, ovšem překvapivě málo.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 37 mm, vpravo 111 mm)

Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 37 mm, vpravo 111 mm), výřezy 1:1

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava: ISO 50, 100 a 200 ISO), výřezy 1:1

Mezi stisknutím tlačítka pro zapnutí přístroje a pořízením prvního snímku uplynou necelé 3s. Tato doba je z velké části ovlivněna dobou zaostřování. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách neměřitelná, tzn. pod 0,1s. Bez namáčknutí je prodleva cca 1s, ovšem opět je tento výsledek silně ovlivněn konkrétními podmínkami díky delšímu zaostřování. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá necelou sekundu. Ovládání zoomu je rozděleno na něco málo přes 10 kroků. Rychlé přezoomování není problém (trvá cca ), ovšem při jemném ladění zoomu je práce o něco obtížnější, protože po každé změně ohniska se spustí automatické zaostřování a dokud nezaostří, tak není možné zoom dále posouvat. V praxi to však znamená, že i v dobře osvětlené místnosti může toto čekání trvat až 2s.
Z výše uvedeného vyplývá, že výkon automatického zaostřování není nijak excelentní. Ve zhoršených podmínkách ostří poměrně dlouho (i 2s) a na naší noční testovací scéně na Václavském náměstí nebyl schopen zaostřit vůbec, i když je plná kontrastních přechodů, kde se drtivá většina kompaktů bez větších potíží chytne. Toto lze považovat za jedinou významnější slabinu. Ve dne ostří dobře, byť ne příliš rychle. Automatická expozice pracuje velmi dobře a snímky jsou kvalitní a dobře použitelné.
I když má konkurence o něco kompaktnější těla, tak u X1 to nemusí být nutně nevýhoda. Přístroj má příjemně vyřešený kompromis mezi velikostí a komfortem užívání. Bez problémů se vejde do kapsy a zároveň se i poměrně pohodlně drží. Samozřejmě s přihlédnutím na danou kategorii, nemůžeme jej srovnávat s držením zrcadlovky. Pozor si však musíme dát na polohu objektivu, který je umístěn v samém pravém horním rohu přední strany, takže hrozí znehodnocení snímků prstem levé ruky.
Pro přenos snímků musí být fotoaparát uložen v kolébce, která je součástí balení. Slouží také pro nabíjení akumulátoru, takže ji nesmíme při cestování zapomenout doma. Pokud máme více baterií, můžeme nabíjet samostatně baterii vložením do kolébky a dále fotografovat. Není tedy nutné pro nabíjení mít v kolébce zasunutý i fotoaparát.
Fotografovat můžeme pouze přes displej, optický průhledový hledáček chybí. Kvalitu displeje lze označit za průměrnou. Ve srovnání s konkurenčním Nikonem S3 má citelně větší zpoždění v zobrazování scény. Stabilizaci Anti-Shake můžeme nastavit do dvou režimů práce. První stabilizuje pouze při exponování snímku a druhý i při namáčknutí spouště, tedy pří jeho komponování. První způsob je více efektivní. Stabilizátor nám umožňuje použít delší časy expozice. V tomto případě, kdy expozici nastavuje pouze automatika, nám tedy spíše pomůže pořídit ostré snímky i v horších světelných podmínkách, kdy fotoaparát delší čas nastaví. Ani stabilizace však není všespasitelná a její účinnost má své limity. Nemůžeme čekat, že nám zachrání snímek, který jsme exponovali jednu sekundu z ruky, bez stativu, což je čas, který průměrný člověk z ruky neudrží.

Konica Minolta DiMAGE X1 si najde své příznivce hlavně mezi uživateli požadující kompaktní rozměry, moderní design a jednoduché ovládání. I když výsledné snímky jsou velmi dobré a ve vysokém rozlišení, není tento fotoaparát příliš určen pro náročnější fotografy. Maximální citlivost pouze ISO 200, automatické nastavení expozice apod. by mohlo přinést zklamání. Kompenzací za nízkou citlivost je však stabilizace obrazu Anti-Shake, která významně pomůže při delším časech expozice, kdy bychom již nepatrným pohybem ruky snímek rozmáznuli.
Za dobrého světla však může i amatér využít velkého rozlišení snímků a fotografie si upravovat, ořezávat apod. Přístroj má stanovenou koncovou maloobchodní doporučenou cenu na 12 990,- Kč včetně DPH. Včetně koženého pouzdra od společnosti Hugo Boss je to 13 990,- Kč včetně DPH.

:: Technická specifikace Konica Minolta DiMAGE X1
:: Porovnání Konica Minolta X1 vs Nikon S2 vs Sony T7