Nikon D2X - nadupaná profi DSLR v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Nikon D2X - nadupaná profi DSLR v praxi

5. května 2005, 00.00 | Pro příznivce značky Nikon je to ta nejvyšší meta, které lze dosáhnout. V září 2004 byl tento fotoaparát oznámený na photokině a nyní je již v prodeji i v ČR. Řeč je o DSLR zrcadlovce Nikon D2X, která nabízí vysoké rozlišení 12,4 MPix, maximum nejrůznějších funkcí, odolné tělo ze slitiny hořčíku, rychlé sériové snímání, velký hledáček a displej apod. Jak obstála v testu?

{Popis a konstrukce}

Pro příznivce značky Nikon je to ta nejvyšší meta, které lze dosáhnout. V září 2004 byl tento fotoaparát oznámený na photokině a nyní je již v prodeji i v ČR. Řeč je o DSLR zrcadlovce Nikon D2X, která nabízí vysoké rozlišení 12,4 MPix, maximum nejrůznějších funkcí, odolné tělo ze slitiny hořčíku, rychlé sériové snímání, velký hledáček a displej apod. Svými parametry může nalákat jak reklamní, tak i reportážní fotografy. Oproti konkurenci od Canonu, zastoupené dvěma modely 1D Mark II a 1Ds Mark II, se jedná spíše o kompromis a skloubení výhod obou přístrojů. Výhodou je také nižší cena oproti nejvyššímu modelu u Canonu.

Konstrukce a design
Na první pohled si fotoaparát lehce spleteme s modelem D2H, který má takřka identické tělo. Odolná konstrukce těla z hořčíku má utěsněné spáry pro ochranu před vniknutím vody a prachu. S fotoaparátem se tedy nemusí jednat zcela v rukavičkách a snese i pobyt v dešti. Ani kovové tělo a těsnění jej však neuchrání před pádem z výšky, či úplným ponořením do vody. Poskytuje však mnohem lepší ochranu před působením externích vlivů než poloprofesionální zrcadlovky (s vyjímkou Olympusu E-1, který je taktéž vodě a prachu odolný). Neoddělitelnou součástí těla přístroje je i vertikální grip pro fotografování na výšku, který také zároveň poskytuje prostor pro akumulátor. O celkový design se postaralo známé designérské studio Giorgetta Giugiara, které je proslavené hlavně svými návrhy designu automobilů. Fotoaparát není žádný drobek a tak se nelze divit hmotnosti 1 070g bez baterie a karty. Ve srovnání s Canony řady 1D je však cca o 2 00g lehčí. Rozměry těla jsou 157,5 x 149,5 x 85,5 mm.
Na přední straně jsou vedle bajonetu pro nasazení objektivu hned dvě tlačítka pro náhled hloubky ostrosti, to proto, aby jejich používání bylo příjemné při fotografování jak na šířku, tak na výšku pomocí vertikálního gripu. Napravo od bajonetu je tlačítko uvolňující pojistku objektivu a přepínač režimů autofokusu. V pravém horním rohu jsou pak konektory pro synchronizaci blesku a dálkového ovládání. Na klasickém gripu je nad typickým červeným označením všech současných Nikonů také multifunkční kolečko.

Na levém boku jsou pod gumovými krytkami konektory pro A/V výstup, napájení a USB. Pod nimi je otočná pojistka, kterou se uvolňuje akumulátor. Na pravém boku je v dolní části pouze spoušť vertikálního gripu, kterou lze uzamknout proti nechtěnému stisknutí. Na spodní straně nalezneme závit pro stativ a konektory pro připojení bezdrátového modulu (WT-1, nebo WT-2).

 

Horní strana přístroje je přímo přeplněná nejrůznějšími ovládacími prvky. Nalevo od hledáčku je kruhový volič pro nastavení sériového snímání, samospouště a předsklopení zrcátka. Nad ním jsou tři tlačítka pro nastavení bracketingu, režimu blesku a uzamknutí hodnot expozice. Přímo nad hledáčkem jsou umístěny sáňky pro externí blesk (hot-shoe) a senzor osvětlení. Interní blesk bychom hledali marně. Na pravém boku výstupku hledáčku je volič oblasti měření expozice a otočné ovladač dioptrické korekce hledáčku. Napravo je pak velký stavový LCD displej, tlačítko pro volbu expozičního režimu, nastavení bracketingu a také tlačítko spouště, okolo kterého je prstencový přepínač pro zapnutí a vypnutí přístroje, kterým lze také aktivovat podsvícení stavových displejů.

Zadní strana poskytuje prostor pro velký dvouapůlpalcový displej, který se zde takřka ztrácí. V levém horním rohu jsou dvě tlačítka pro prohlížení a mazní snímků, nalevo od displeje pak řada tlačítek pro aktivaci menu, indexového náhledu snímků, zamykání snímků a potvrzovací tlačítko. Napravo od displeje je rozměrný kruhový ovladač s prstencovým přepínačem pro uzamknutí volby ostřících bodů. Oblasti zaostřování se volí menším přepínačem, pod kterým je zajímavě řešená pojistka prostoru pro paměťovou kartu. Abychom se ke kartě dostali, musíme nejdříve odklopit kryt pojistky a pod ním stisknout tlačítko, které uvolní dvířka krytu, což připomíná minimálně postup pro odpálení jaderných hlavic. Vše má však svůj účel a nechtěné otevření prostoru paměťové karty je takřka vyloučeno. Pod displejem pro zobrazování snímků a menu je umístěn druhý menší stavový displej a tlačítka pro nastavení citlivosti, vyvážení bílé a kvality záznamu. V jeho okolí je pak také umístěno tlačítko pro pořízení zvukové poznámky, která se nahrává mikrofonem umístěným pod výše zmíněným stavovým displejem. Přehrát si ji pak můžeme díky malému reproduktoru umístěným taktéž v této oblasti. V pravém horním rohu jsou pak dvě tlačítka pro aktivaci autofokusu a blokaci expozice a zaostřování.

[-more-]{Technické parametry}

Technická specifikace
V "nejlepší" DSLR od Nikonu se setkáme s CMOS senzorem s efektivním rozlišením 12,4 MPix a rozměrem 23,7 x 15,7 mm. Nejedná se tedy o rozměr ekvivalentní kinofilmovému políčku ale o menší DX (APS-C) formát. Díky němu můžeme pořizovat snímky s rozlišením 4 288 x 2 848, 3 216 x 2 136 a 2 144 x 1 424 bodů ve formátu JPEG, TIFF nebo NEF (RAW s kompresí i bez komprese). V režimu High-Speed crop pak ukládáme snímky s velikostí 3 216 x 2 136, 2 400 x 1 600 a 1 600 x 1 064 bodů. Citlivost je nastavitelná od 100 do 800 ISO s možností rozšíření na 1 600 a 3 200 ISO. Na výběr jsou barevné prostory sRGB, Adobe RGB a sYCC.
Můžeme použít výměnné objektivy AF Nikkor (včetně AF-S, DX, VR a D/G), Nikkor D s ručním zaostřováním a AI-P a AI s jistými omezeními týkajících se systému měření expozice pomocí 3D Color Matrix. Při použití objektivů musíme počítat s 1,5x ořezovým faktorem. Pokud aktivujeme vysokorychlostní snímání, pak je ořezový faktor 2x (tento režim snímá pouze část zabírané scény, která je v hledáčku). Optický SLR hledáček je pevně vestavěný pentagonální hranol v rovině oka s vestavěnou dioptrickou korekcí -3 až +1 D a možností výměny matnice. Obrazové pole hledáčku je cca 100%, což znamená, že v něm vidíme to samé, co se uloží do snímku. Zvětšení hledáčku je 0,86x s 50 mm objektivem f/1.4 zaostřeným na nekonečno a dioptrickou korekcí -1. Hledáček je také vybaven vestavěnou clonou okuláru. Automatické TTL pasivní zaostřování (modul Nikon Multi-CAM2000) pracuje v režimu jednorázového ostření, kontinuálního zaostřování a sledování pohybujícího se objektu. Měření probíhá na 11 bodech (v režimu High-Speed crop pouze na 9). Volit můžeme jednotlivé body, dynamický AF s prioritou nejbližšího objektu a skupinový dynamický AF. K dispozici je samozřejmě také manuální ostření.

Jelikož se jedná o profesionální přístroj, tak se zde vyskytuje pouze základní čtyřka expozičních režimů PASM. Měření probíhá pomocí RGB snímače s 1 005 body celoplošně, integrálně se zdůrazněným středem, nebo bodově s možností svázání s bodem AF. Pokud zvolíme automatický, nebo jeden z poloautomatických prioritních režimů, tak můžeme použít korekci automatické expozice v intervalu +-5EV po 1/2, nebo 1/3EV krocích. Čas elektronicky řízené štěrbinové závěrky se může nastavit od 1/8000 s do 30 s s možností použití režimu Bulb (expozice po dobu stisknutí spouště).
Vzhledem k tomu, že konkurenční Canon 1D Mark II disponuje sériovým snímáním rychlostí 8 snímků za sekundu, tak nemohlo u Nikonu D2X stačit "pouze" 5 sn./s (pro až 17 snímků ve formátu RAW, nebo 22 v JPEG). S touto rychlostí můžeme snímat fotografie s rozlišením až 12,4 MP, ale pokud se smíříme s ořezem snímku na 6,8 MP (oblast ořezu je v hledáčku zobrazena), tak si můžeme vychutnat sériové snímání s rychlostí až 8 sn./s (pro až 29 snímků ve formátu RAW, nebo 35 v JPEG) čímž plnohodnotně dohání výše zmíněný konkurenční model. Kromě klasické samospouště (2, 5, 10 a 20 s) také můžeme použít režim předsklopení zrcátka pro redukci otřesů fotoaparátu při expozici. Sériové snímání lze zpomalit až na rychlost 1sn./s.

Automatické vyvážení bílé využívá informací z RGB snímače s 1 005 body, obrazového CMOS snímače a externího snímače osvětlení (umístěný na výstupku hledáčku). Vyvážení bílé lze také měřit manuálně s jemným doladěním o 6 kroků, nastavit jednu z pěti předvoleb, nastavit přesnou teplotu v Kelvinech (31 hodnot), nebo můžeme využít WB bracketingu pro 2 až 9 snímků. Vzhledem k absenci interního blesku, je fotoaparát vybaven jak nejnovějším řízením externích blesků i-TTL, tak i starším D-TTL. Použít tedy můžeme blesky SB-800, SB-600, SB-80DX i SB-50DX. Nastavit můžeme režimy synchronizace na první lamelu, předblesk pro redukci efektu červených očí, synchronizaci s dlouhými časy apod.
Při prohlížení snímků si můžeme prohlédnout jasový i RGB histogramy, přeexponovaná místa, která se zvýrazní blikáním, informace o pořízení snímku a dokonce i zaostřovací body, které byly u daného snímku použity. Fotoaparát také disponuje funkcí vícenásobné expozice, kterou lze využít jak k uměleckým účelům, tak i například pro zachycení pohybu. Volitelně je také k přístroji k dostání modul GPS, který zaznamená polohu místa, kde byl snímek pořízen.

Nízkoteplotní křemíkový TFT LCD displej s úhlopříčkou 2,5" má 232 000 bodů a možnost regulace jasu. Snímky a zvukové poznámky se ukládají na paměťovou kartu CF typu I i II. Pro přenos dat je zde použito komunikační rozhraní USB 2.0 (FireWire bychom hledali marně). K přístroji si také můžeme pořídit adaptéry WT-1 (FTP, IEEE 802.11b), nebo WT-2 (FTP a PTP-IP, IEEE 802.11b/g), které nám zajistí bezdrátový přenos snímků. Pro promítání snímků na TV, nebo projektoru je zde video výstup s formáty PAL a NTSC. O napájení se stará akumulátor EN-EL4. Fotoaparát umožňuje relativně přesnou kontrolu kapacity a ostatních parametrů baterie, jako je nutnost rekalibrace (úplné vybití a nabití), nebo zakoupení zcela nové.

[-more-]{Ovládání fotoaparátu}

Ovládání
Pohledem na zadní stranu může amatér znejistět, ale po chvíli každý zjistí, že ovládání není tak složité, jak se zdá. Velkou výhodu pak mají uživatelé jiných zrcadlovek Nikon, pro které nebude menu španělskou vesnicí. I pro nové uživatele této značky však nebude žádný problém se zorientovat. Menu je přehledné a dobře strukturované. Ovládá se jednoduše pomocí křížového ovladače a není nutné se učit "opičí chvaty" jako u Canonu, kde chybí křížový ovladač.
Klasický grip se drží velmi dobře, je rozměrný a kvalitně povrchově upravený. Vertikální grip také nepostrádá pogumovaný povrch, ale jeho rozměry jsou citelně menší a tak nemusí vyhovovat každému. Všechna tlačítka se používají velmi dobře, včetně spouště s čitelným chodem.

Na horní části fotoaparátu je nalevo otočný volič sériového snímání, který je chráněn pojistkou proti nechtěné manipulaci. Zde si můžeme zvolit vysokorychlostní sériové snímání (v menu je pak nutné nastavit zda-li budeme fotografovat s ořezem, nebo bez) a pomalejší snímání s nastavitelnou rychlostí (opět v menu). Další dvě polohy jsou určeny pro samospoušť a režim předsklopení zrcátka. To se po prvním stisknutí spouště sklopí, takže v hledáčku nic nevidíme, ale závěrka je stále zavřená. Po druhém stisknutí již dochází k expozici a následnému návratu zrcátka.
Na horním stavovém displeji se zobrazují informace o zvoleném expozičním režimu, nastavených hodnotách času a clony, přítomnosti karty v přístroji, korekci expozice, zaostřovacích bodech, režimu blesku, počtu snímků které lze ještě uložit na kartu, počtu snímků do konce série a o stavu baterie. Stavový displej na zadní straně pak zobrazuje nastavení citlivosti, vyvážení bílé, rozlišení snímků a zvukových poznámek.


Horní stavový displej

Čas, clonu a jiné parametry (se současným držením příslušného tlačítka) můžeme nastavit pomocí dvojice multifunkčních koleček, která jsou na přední straně gripu pro ovládání ukazováčkem a na zadní straně pro ovládání palcem. Druhá dvojice (fungující paralelně) je na vertikálním gripu. Pro lepší používání vertikálního gripu je zde také druhé tlačítko pro zaostřování a samozřejmě také spoušť.

Menu je rozděleno na čtyři záložky. Ta první se týká prohlížení snímků a umožňuje nám snímky mazat, prohlížet, otáčet, tisknout apod. Druhá záložka nabízí základní parametry pro fotografování jako nastavení adresářů na kartě, rozlišení snímků, použití vysokorychlostního ořezu (High-Speed Crop), komprese JPEG (s prioritou na kvalitu nebo velikost souboru), komprese RAW formátu, vyvážení bílé, redukce šumu přo dlouhých expozicích, redukce šumu na vysokých citlivostech, citlivost, ostrost a kontrast snímků, barevný prostor, posun barev, vícenásobná expozice, intervalové snímání a použití objektivů bez CPU. Třetí záložka nabízí více jak 40 různých nastavení autofokusu, měření expozice, sériového snímání (max počet snímků, rychlost snímání apod.), bracketingu, blesku a ovládacích tlačítek. Flexibilita a široké možnosti nastavení nejsou pro tento fotoaparát prázdnými významy.

 
 
[-more-]{Kvalita snímků a hodnocení}

Kvalita snímků
S digitálním šumem je na tom D2X dobře. Projevuje se zejména v tmavých oblastech snímku a až do citlivosti 800 ISO nepůsobí příliš rušivě. Citlivost 1 600 ISO je stále použitelná pro zmenšené snímky a šum na nich vidět není. Citlivost 3 200 ISO již přináší ztrátu barev a kontrastu. K dispozici jsou dva typy softwarové redukce šumu, jedna pro dlouhé expozice a druhá pro vysoké citlivosti. Použitím těchto funkcí se sice zbavíme šumu, ale bohužel zaplatíme i lehkou ztrátou ostrosti.


Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava: 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO)

Automatické vyvážení bílé barvy pracuje spolehlivě, ale selhává při žárovkovém světle. K dispozici jsou jak předvolby, tak i manuální měření a nastavení teploty v Kelvinech.

 
Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)

O rozlišení nejvíce vypoví fakt, že přesáhlo možnosti našeho testovacího obrazce, stejně jako Canon 1Ds Mark II. Dovoluje tak zachytit mnoho detailů, nebo fotky radikálně ořezávat. Další vlastnosti jako je soudkovité zkreslení, ostrost, aberace apod záleží na použitém objektivu.


Ukázka optického zkreslení použitého objektivu Sigma 24-70/2,8 a rozlišení (ohnisko 48mm F8,0 1/10s)

 
Porovnání optického přiblížení Sigma 24-70/2,8 (vlevo ohnisko 24mm, vpravo 70mm)

 
 
 
Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava: 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO)

 
 
 
Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava: 100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 ISO)

 
 
Porovnání šumu na nočních snímcích se zapnutou redukcí šumu (zleva doprava: 400, 800, 1600 a 3200 ISO)
[-more-]{Praktické zkušenosti a závěr}

Praktické zkušenosti
Start fotoaparátu je takřka okamžitý. I ve vypnutém stavu, stejně jako ostatní Nikony, zobrazuje počet snímků, které se ještě dají uložit na kartu v právě nastaveném rozlišení. Zpoždění závěrky od stisknutí spouště je udáváno na 37 ms, což nemůžeme v našich podmínkách ověřit, ale reakce je opravdu blesková. Automatická expozice má klasické sklony k lehké podexpozici, stejně jako všechny ostatní DSLR. Automatické vyvážení bílé podává spíše průměrné výkony vzhledem k počtu použitých senzorů. Automatické zaostřování však funguje bezchybně, i když chybí přisvětlovací lampa. Asistenční světlo je možné použít pouze s nasazeným externím bleskem.
Pokud někdo dostane tento fotoaparát do ruky, jeden z prvních pohledů zřejmě bude směřovat do hledáčku. Poté můžeme u testované osoby pozorovat pomalu sílící úsměv, protože pohled hledáčkem D2X je skutečná fotografická nirvána. Velký a velmi světlý hledáček zobrazuje velké množství všech myslitelných parametrů v dolní a pravé části. I fotografování v tmavém prostředí je díky jeho světlosti radostí.
Dalším krokem je stisknutí spouště, což vyvolá možná až příliš hlučný zvuk, který sice nedosahuje hlučnosti Canonu 20D, který je hlučností závěrky známý, ale při fotografování zvířat na blízko to může být rušivé. Po uložení snímku si můžeme zobrazit jeho náhled spolu s informacemi o jeho pořízení. Samozřejmostí je také jasový histogram a RGB histogramy pro každý kanál zvlášť. Trošku netradiční funkcí je zobrazení použitých AF bodů. Nutno dodat, že díky velkému displeji s velkým rozlišením je také velmi příjemnou záležitostí.


Snímek v plném rozlišení


Výřez z předchozího snímku v poměru 1:1

Po delší práci s fotoaparátem nás jistě začne zajímat kapacita baterie. D2X by měl poskytnutými informacemi o baterii uspokojit i největší zvědavce. Kromě zobrazení zbývající kapacity baterie v procentech nám poskytne také údaj o počtu již pořízených snímků od doby nabití baterie (baterie v sobě mají čip pro uložení těchto hodnot), upozorní nás na nutnost rekalibrace baterie (což provedeme speciálním tlačítkem na nabíječce), nebo nám doporučí zakoupit baterii novou. To v případě, že ukazatel životnosti baterie překročí stanovenou hranici. Podle našich zkušeností by měl fotoaparát s přehledem vydržet s jednou baterií i 1000 snímků s častým používáním displeje. Zvýšit toto číslo však můžete úsporným používáním displeje, zkrácením doby práce expozimetru apod. Naše testování kapacity baterie bylo však jistě ze začátku ovlivněno častým prohlížením a nastavováním v menu, které je jinak velmi přehledné.
Fyzickému provedení přístroje nelze prakticky nic vyčíst, snad kromě menšího vertikálního gripu, což je ale vlastnost i konkurenčních Canonů. Tělo fotoaparátu je bytelné, s příjemnou povrchovou úpravou a důmyslnou ochranou proti kapkám vody a částicím prachu. To, že konstruktéři mysleli prakticky na všech dokazují i dvě tlačítka kontroly hloubky ostrosti a ovládání vertikálního gripu, které není nijak výrazně ochuzeno. Má vlastní multifunkční kolečka, tlačítko pro zaostření a samozřejmě také zamykatelnou spoušť. Pokud chceme použít synchronizační kontakt pro blesk, nebo konektor dálkového ovládání, tak narazíme na problém, kam s ochrannými čepičkami. I na to je myšleno a pro jejich úschovu jsou určeny prolisy na vnitřní straně gumové krytky konektorů A/V výstupu a napájení.

Závěr
Není jednoduché shrnout názor o tomto fotoaparátu do několika málo vět. To, co Canon vyřešil dvěma různými přístroji, smíchal Nikon dohromady. D2X je použitelný jak v ateliéru pro profesionální použití díky velkému rozlišení 12,4 MP, tak se ani nezadýchá při použití jako reportážní fotoaparát, kdy dosahuje rychlosti snímání 8 snímků za sekundu, byť s ořezem na 6,8 MP. Použití DX snímače může mít výhodu "prodloužení" teleobjektivů, ovšem projeví se o něco málo větším šumem něž by zřejmě produkoval snímač velikosti kinofilmového políčka se stejným rozlišením. Šum je však i přesto stále velmi malý. Snímky jsou vynikající a fotoaparát je radost používat nejen díky velkému displeji i hledáčku, ale také díky intuitivnímu ovládání a širokým možnostem přizpůsobení ovládání. Jednoznačně se jedná o velmi dobrý přístroj, na kterém lze vylepšit pouze minimum věcí.
Nezanedbatelnou je také široká škála volitelného příslušenství, mezi které patří moduly pro bezdrátový přenos dat, nebo GPS jednotka zaznamenávající zeměpisnou polohu kde byla fotografie pořízena. Samozřejmostí je výměnná matnice a jiné příslušenství pro hledáček, dálkové ovládání, napájecí adaptér, externí blesky apod. Součástí dodávky je Li-Ion baterie EN-EL4, rychlonabíječka MH-21, krytka těla, popruh, A/V a USB kabely, kryt LCD displeje, kryt bateriového prostoru, zaostřovací matnice typu V a B a CD se softwarem. Doporučená koncová cena pro ČR je stanovena na 159 990,- K4 včetně DPH.

::Technické parametry Nikon D2X
::Technické parametry Nikon D2X vs Canon 1D Mark II vs Canon 1Ds Mark II

[-more-]{Živé fotografie}

Živé fotografie


Snímek byl pořízen s objektivem Nikkor 14/2,8 1/180s F6.7 100 ISO


Snímek byl pořízen s objektivem Nikkor 14/2,8 1/400s F10.0 200 ISO


Snímek byl pořízen s objektivem Sigma 70-300/4-5,6 1/320s F9.0 100 ISO


Snímek byl pořízen s objektivem Nikkor 14/2,8 1/250s F8.0 200 ISO


Snímek byl pořízen s objektivem Nikkor 14/2,8 1/160s F8.0 200 ISO


Snímek byl pořízen s objektivem Nikkor 14/2,8 1/320s F8.5 100 ISO


Snímek byl pořízen s objektivem Nikkor 50/1,4 1/125s F8.0 100 ISO

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

sqele:-)

Autor: Laudan Muž

Založeno: 05.05.2005, 09:55
Odpovědí: 7

tak zase dalsi clanek o vyborne technice:-).
tomu nikonu bych vytkl jen cenu coz je vsak jen muj problem a velikost,ta se mi nelibi. sam bych chtel aby kazdy byt sebelepsi fotak mel v zakladni podobe velikost jen jako nikon d100 a ne vice.
nechapu,ze japonci co maji vse male:-) delaji tak velke fotaky co nejsou moc prijemne na pouzivani a moc bych se primlouval aby velikost nikonu d100 nebyla prekracovana a komu neco nestaci tak at si to dokoupi formou volitelneho spodku a ne to uzivateli nutit od sameho zacatku,v tom jsem zasadne proti.
jinak vsak masinka,ze radost alespon pohledet kdyz na ni nemam,ale jaxem rikal ani bych ji z duvodu velikosti nechtel.

Odpovědět na příspěvek

RE: sqele:-)

Autor: mk Muž

Založeno: 05.05.2005, 12:48

V téhle třídě a šrroubovací vrzacíjí ohýbající se plastovej spodek? Díky, nechci. Velikost je imho tak akorát, aby paslovala do většiny rukou. Hmotnost je sice větší, ale zase se stabilněji drží. Je to daň za robustní provedení.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: sqele:-)

Autor: Laudan Muž

Založeno: 05.05.2005, 14:02

na tom s tou velikosti jednoznacne trvam,ale take si myslim,ze canon ma co do poctu nasazeni prevahu.
pamatuji doby kdy u nas vevodil nikon,ale to je jiz minulost a ani ja jiz davno nemam f801s........

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: sqele:-)

Autor: Pavel Muž

Založeno: 07.05.2005, 00:08

Vem si nekdy do ruky Minolta 9. Sama o sobe je tak vysoka, ze se ti bude urcite drzet dobre. A pokud si nasadis vertical grip, tak ti tam urcite nic plastoveho vrzat nebude, nebot telo je z oceli (ci titanu) a grip z magnesia (ci duralu). Plastovy jsou nejvis tak cudliky :-) To jenom, abys videl, ze poradne se da udelat i doudilny fotak.
Taky bych se primlouval za telo tak do 750g (coz ta minolta nesplnuje, ale to je nejspis tim obrovskym hranolem)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: sqele:-)

Autor: Laudan Muž

Založeno: 07.05.2005, 16:42

moje rec,poradny fotak musi byt dvoudilny s nasazovacim energetickym spodkem neb v opacnem pripade vznikaji giganticke,spatne pouzitelne kundamenty.

jinak minolta NENI cela z kovu,ted to nechci poplest,ale bud predek a nebo zadek toho tela je zel z nejakeho bakelitu,videl jsem to nekde na obrazku.
ale i tak to je pekny aparat byt ne moje znacka.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: sqele:-)

Autor: mk Muž

Založeno: 09.05.2005, 09:29

Já jsem si teda nevšiml, že by 1D byl špatně použitelný, ale ty to musíš vědět líp ;)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: sqele:-)

Autor: Pavel Muž

Založeno: 10.05.2005, 19:06

Ale on JE cela z kovu. Vsimnul sis, ze mluvim o 9 nikoliv 7D? Minolta 9 je magnesium, dural, ocel, pripadne titan, od blesku az po sroub na stativ :-) Mam obrazek holeho tela a jsou v tom kovu jen diry na cudliky...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: sqele:-)

Autor: Laudan Muž

Založeno: 11.05.2005, 10:22

no ted jsi mne dostal:-)))

uznavam chybu !

ja se mylne domnival,ze mluvis o digitalu 7D......

ta devitka kovova bude,o te vsak celkem nic nevim.

Odpovědět na příspěvek

divne

Autor: Laudan Muž

Založeno: 05.05.2005, 11:14
Odpovědí: 0

ne,ze by na tom nejak zalezelo,ale nechapu proc zdejsi redakcni system pokladal za povinnost mi doruciti na mail muj vlastni prispevek?! :-)))

Odpovědět na příspěvek

?

Autor: Jaroslav Rada Muž

Založeno: 05.05.2005, 12:33
Odpovědí: 14

Crop faktor 1,5? Co to je za nesmysl? Je 1:1, ne? Jaký je použit CMOS snímač? Pochybuju, že vlastní výroby. Tuhle cestu úspěšně razí Canon, zatímco ostatní používali CCD.

Odpovědět na příspěvek

RE: ?

Autor: Jaroslav Rada Muž

Založeno: 05.05.2005, 12:41

Tak beru zpět, je to opravdu 1.5. To je dost slabé, krok zpátky. Nikon neumí pořádnej snímač? Inu, Canon je asi opravdu nedostižnej. Když si člověk všimne jakou profíci (reportáže, studio,...) používaj techniku, tak je to drtivá převaha...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ?

Autor: Jaroslav Rada Muž

Založeno: 05.05.2005, 12:43

Kadence také žádnej zázrak, ovšem jinak docela slušnej stroj. :-)) Za rok je tu ale novej Canon. ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ?

Autor: mk Muž

Založeno: 05.05.2005, 12:53

Crop faktor 1,5 není u Niknou krok zpátky, on stojí pořád na místě :) Osobně si myslím, že 1,3x u profi Canonů je rozumný kompromis. Co se převahy značky týká, tak u nás hodně redakcí přešlo v poslední době na nové Canony a řekl bych, že má Canon už drobný náskok, ve světě je převaha Canonu hlavně ve sportu zřejmá (stačilo vidět třeba fotky z Atén)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: ?

Autor: Jaroslav Rada Muž

Založeno: 05.05.2005, 16:19

Tak to jsem žil v klamu, že nejvyšší modely Nikonu jsou 1:1. Tak to je opravdu o ničem a Nikon umí xxx... Canon to válcuje asi na všech zrcadlovkovejch frontách a i dalších včetně kompaktů. S výjimkou ultrazoomů, ale i tam se už začíná něco dít. A Nikon se bude hodit jako šlapač na paty s ohledem na cenovou politiku. :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: ?

Autor: yyy Muž

Založeno: 05.05.2005, 16:43

No,o nicem,asi jak na co,ani Canon nema vsechny profi zrcadlovky 1:1,jen studiovou 1Ds.1D je 1:1.3 a vubec mi to neprijde ze by byla o nicem...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: ?

Autor: Jaroslav Rada Muž

Založeno: 05.05.2005, 17:06

Beru to tak, že když už je to 12mega, tak při cropu 1.5 jsou aktivní body dost malý, oproti třeba snímačům Canon. A rozdíl 1.3 a 1.5 je dost velkej... Nikon maximálně dotahuje Canon, ale snímačema to moc dopředu neposouvá...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: ?

Autor: yyy Muž

Založeno: 05.05.2005, 17:34

No v tomhle pripade to se snimacema Nikon neposouva vubec nikam protoze je to snimac od Sony,ale jen jsem chtel podotknout ze na nektery druhy pouziti ta velikost snimace (v urcitejch mezich samozrejme) zas az takovej vyznam nema a pokud je fotak schopen z tech trochu mensich bodu dostat srovnatelnej obraz,nekteri uzivatele budou jeste radi.Ostatne kdyby se pokrok meril jen velikosti snimace,Canon by jednicka rozhodne nebyl.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ?

Autor: Jaroslav Rada Muž

Založeno: 06.05.2005, 08:58

> No v tomhle pripade to se snimacema Nikon neposouva vubec nikam protoze je to snimac od Sony... Myslel jsem snímačema, které používá a ne které vyrábí, to je známá věc, že Nikon snímače nedělá... Algoritmy na snižování šumu nejsou všemocné a chci vidět za pár let třeba 20mpix snímač s crop faktorem 1.5... Cesta je 1:1... > Ostatne kdyby se pokrok meril jen velikosti snimace,Canon by jednicka rozhodne nebyl... Jasně, studiové stěny a snímače pro střední formát... Hummer H2 je také mooooc pěkné vozítko, ale i Nissan Patrol jezdí slušně. A někomu stačí (musí stačit) Aro nebo Lada Niva... :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ?

Autor: Zdenek Rosak Muž

Založeno: 19.05.2005, 11:06

Fascinuje me, jak vsichni vsechno vite a predikujete a vubec ... A fotite taky nekdy? Ja sice mam D2X, ale taky mam F4 a mam i kompaktni Olympus a mnoho jinych fotaku (z duvodu kompatibility objektivu mezi Nikony Canon nemam, ne vsak z nevrazivosti ke znacce) a hlavne s nimi fotim. Kazdy stroj ma sve + a -. To inteligentnimu cloveku dochazi, nebot vse je vyrobene v urcite dobe a vyvoj specha dal. Ale prosim vas, nechte nikonisty a potazmo canonisty zit a pracovat. Hadani se o uroven sumu a vyhody ci nevyhody nasobku ohniskove vzdalenosti diky velikosti cipu jsou posetilost, verte mi. Vite, fotte si s cim chcete, ale porovnavejme vysledky, nikoli techniku, se kterou jich dosahujeme !!!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ?

Autor: Roman D Muž

Založeno: 26.05.2005, 14:20

Pročítám řádky a velmi se bavím, doporučuji všem Těm expertům, aby si pročetli několik ročníků fotografie a zjistí, že polemika o kvalitě přístrojů je o tom, co se dá změřit, nikoliv o kvalitě fotografie. Prostě někdo je borec a ostatní fotí.

Odpovědět na příspěvek

Nikon

Autor: Jiri Zednik Muž

Založeno: 05.11.2005, 22:04

Vite, zcela s vami souhlasim .... diskuzni fora jsou zasekana vykriky radobyfotografu, ale kdyz pak po nich clovek chce, at ukazou fotky ... je to bud zcela hruza a nebo se ukaze, ze maji plne supliky a harddisky fotek testovacich obrazcu z ruznych tel a objektivu a o slusnou fotku nezakopnes. Ono kvalita a funke fotaku se znacne precenuji, 85% procent fotky dela ten meziprvek mezi fotakem a zemi. A pak fotografovani je spise o objektivech nez o telech. Me se D2X libi ... ale me se libi hromada fotaku. Ja presto rad, kdyz jdu fotit sahnu po stare F4 nebo po sve 90 bez x nebo nedej boze po kompaktnim olympusu XA. Digitaly mam dva ... vlastne ted tri. Nikon Coolpix 990 (ten mam velmi rad - ma 3.2 mega a objektiv dosahuje takovych kvalit, ze s vetsinou fotek si na A3 format troufam), pak mam stary Nikon D1 - ten bez pismena (proste D1) - ma 2.7 megapixelu.... tady je jasne videt dusledek megapixeloveho mytu. S kvalitnim sklem se da poridit fotka nevidanych rozmeru. Ja tvrdim, ze cokoliv ma nad dve mega na bezne foceni zcela staci. A treti digital co mam je canon is90-pro, ten ma taky 2.6 mega, ultrazoom se stabilizatorem, ale zatim jsem se nenaucil mit ho rad. Presto stale v mem foceni hraje velkou roli film. Pri foceni na film musi clovek myslet, film neni zadarmo a nez clovek cvakne spoust, musi se trochu zamyslet, stoji-li zaber za to. Fotgraf by se mel chlubit svymi fotkami a ne tim jaky ma fotak. Normalni ospravedlnitelny postup je, kdyz nekdo rekne ..."je, to je pekna fotka ... a cim jsi to fotil?" a ne aby fotograf rikal ..."podivejste se, tohle jsem fotil Canonem EOS IID mark6" ....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ?

Autor: Pavel Muž

Založeno: 06.05.2005, 10:54

Ja zas myslim, ze Canon by jednicka byl - co se tyce kvality cipu... De facto existuje jenom par vyrobcu - Sony (jednick a v CCD), Canon (jednicka v CMOS), Kodak, Fuji a Foveon...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: ?

Autor: Canonian Muž

Založeno: 16.05.2005, 19:55

Žádná z redakcí nepřešla na Canon (už vůbec ne v poslední době), buď už dávno jedou Canon, nebo musí zůstat Nikon, ať chtějí nebo ne (ČTK atd.). Na Marky přecházejí jednotlivci, např. volnonožkáři a užvanění amatéři...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: ?

Autor: Nikonian Muž

Založeno: 19.05.2005, 15:50

ano, presne tak to je, doslova :-) mimojine i proto, ze mnohem mene redakci vlastni nejake vybaveni a zamestnava fotografy v prac.pomeru.

Odpovědět na příspěvek

poznamky

Autor: mk Muž

Založeno: 05.05.2005, 12:50
Odpovědí: 0

Jen pár poznámek:
1) u EOS 1D MkII je rychlost udávaná výrobcem 8,5 fps, reálně naměřená cca 8,3 fps
2) "opičí chvaty" u jedničkové řady Canonu jsou otázkou zvyku, já osobně jsem si během první hodiny zvyknul a vůbec mi to nepřijde
3) co nějaké akční fotky? Takový foťák by si je rozhodně zasloužil...

Odpovědět na příspěvek

Kolik by mohl stát za 2 roky?

Autor: Martin Muž

Založeno: 05.05.2005, 16:02
Odpovědí: 0

Na podzim 2002 stálo tělo D100 zhruba 70.000,- bez DPH. Nyní ani ne 30 tisíc. Dokážete někdo tipnout, kolik bude stát tohle tělo za 18 měsíců? Kdyby to spadlo aspoň o 50 tisíc, počkal bych si, doufám že mi D70 ještě 2 roky vydrží.

Odpovědět na příspěvek

1:1

Autor: ildray Muž

Založeno: 05.05.2005, 21:16
Odpovědí: 5

kazdy den se zabyvam praci s fotkama ze vsech moznych fotaku - 80% je z redakcnich canonu 1D vsech moznych marku a nemarku a musim rici, ze to tedy neni vubec zadna slava. Fullsize snimac ma mozna vyhodu v moznosti pouziti klasickych objektivu ovsem vysledky napr ze spec. DX skel nikonu jsou mnohem lepsi protoze jsou stavene pro plochy snimac a ne pro film a JE TO VIDET. Cropfaktor se dobre vyuzije pri fotografovani napr prirody i sportu. Takze ja to vidim pro nikon v budoucnu dobre. Nesouhlasim s tim, ze by ve svete prevazovala technika canon. V exifech fotek ze vsech hlavnich fotobank naleznete jen udaj Nikon / Canon v pomeru 1:1. Spise me irituje, ze zatim vsechny digi fotky vyzaduji postprocesing a na to neni alespon v redakcich zadny cas

Odpovědět na příspěvek

RE: 1:1

Autor: BoBo Muž

Založeno: 05.05.2005, 23:09

Tak si treba zohnat nejaky lacny kompakt... Tam je postprocesing v cene :) ...
Alebo ze by skor pre "kvalitu" obrazkov sa s nimi neodporuca robit nic ine, co by mohlo kvalitu este znizit :o)

To bol vtip... hovori zo mna slepa zavist, ze som v zivote nic tak dobre nedrzal v ruke :)))

Odpovědět na příspěvek

RE: 1:1

Autor: BoBo Muž

Založeno: 05.05.2005, 23:09

Tak si treba zohnat nejaky lacny kompakt... Tam je postprocesing v cene :) ...
Alebo ze by skor pre "kvalitu" obrazkov sa s nimi neodporuca robit nic ine, co by mohlo kvalitu este znizit :o)

To bol vtip... hovori zo mna slepa zavist, ze som v zivote nic tak dobre nedrzal v ruke :)))

Odpovědět na příspěvek

RE: 1:1

Autor: mk Muž

Založeno: 06.05.2005, 09:02

Ještě jsem si nevšiml, že by v redakcích měli K Nikonům DX skla, tak kde to může být vidět?
Jinak k té převaze - minimálně v Aténách bylo jasně vidět, kdo na poli sportovní fotografie kraluje.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 1:1

Autor: Pavel Muž

Založeno: 06.05.2005, 10:48

Nooo tak tam to bylo fakt husty..., kdyz jsem videl ten dav fotografu, tak jsem myslel, ze to je reklama na Canon :)) Zlutasku tam moc nebylo

Odpovědět na příspěvek

RE: 1:1

Autor: Jaroslav Rada Muž

Založeno: 06.05.2005, 09:05

> DX skel nikonu jsou mnohem lepsi protoze jsou stavene pro plochy snimac a ne pro film a JE TO VIDET... :-) A kopie CD je horší než originál, protože 101101 nemusí být 101101... :-))) Cropfaktor 1.5 je fakt super do dálky, ale do široka je na nic... Ale rád si jednou udělám "tele" výřez z 20mpixového 1:1 snímače, což je totéž. A budu normálně "širokej"... > Nesouhlasim s tim, ze by ve svete prevazovala technika Canon... Aha, takže jsem asi slepej. Všechny sportovní, kulturní, politické a jánevímjaké akce jsou obležené bílými elkovými Canonovými objektivy. Ale možná k nim mají přilepená těla Nikon. ;-)

Odpovědět na příspěvek

Debata o ničem - ten fotak neni v prodeji, a dlouho nebude

Autor: administrator68 Muž

Založeno: 10.05.2005, 02:19
Odpovědí: 1

Od listopadu mam poradnik na tenhle zazrak, ale je to naprosto k nicemu. Nikon CR prodal vsech 100% dovezenych kusu. Celkem za 7 mesicu byly v CR prodany 4, slovy ctyri D2X. Vic neumi sehnat, a varuji pred nakupem v USA, kde se mimo jine taky ceka, ale ne mesice ale tydny. Skladem krome Japonska momentalne nikde neni. Takze se nebojte D70 a D100 jeste do srotu nepatri. D2X je ale zatim jen nerealny sen, i kdybz Vam nebylo lito si priplatit neco nad 150.000,-

Odpovědět na příspěvek

RE: Debata o ničem - ten fotak neni v prodeji, a dlouho nebude

Autor: pH Muž

Založeno: 11.05.2005, 23:06

Myslím, že Nikon CZ jich prodal více než 4 kusy. Ale velké číslo to opravdu nebude :-) D2X mám už přes měsíc, ale objednáno v září 2004... Vydržte, v létě by jich do Česka mělo dorazit víc.

Odpovědět na příspěvek

Zvláštní, naprosto přesné vyjadřování

Autor: ToFF Muž

Založeno: 18.05.2005, 22:45
Odpovědí: 1

jak mam chápat tuhle větu: "Automatické vyvážení bílé barvy pracuje spolehlivě, ale selhává při žárovkovém světle. "? Jako že jo jo jo a pak ne ne ne..

Odpovědět na příspěvek

RE: Zvláštní, naprosto přesné vyjadřování

Autor: nikonian Muž

Založeno: 19.05.2005, 15:40

Ono je tam vice pochybnych veci, jako majitel D2X jsem pana recenzenta upozornoval napr. na tuto chybu, ale je tam porad:
D2X nemá "hned dvě tlačítka pro náhled hloubky ostrosti, to proto, aby jejich používání bylo příjemné při fotografování jak
na šířku, tak na výšku pomocí vertikálního gripu"
Tlačítko hloubky ostrosti je jen to horní, spodní tlačítko je tzv.funkční, kterému lze přiřadit v menu libovolnou funkci (bohužel ale nelze přiřadit funkci kontroly hloubky ostrosti, což by se hodilo právě při fotografování na výšku).
Chcete-li si precist OPRAVDOVOU recenzi od odbornika, tak nejlepe v anglictine na http://www.bythom.com/d2x
review.htm.

Odpovědět na příspěvek

VS.

Autor: Jamal Muž

Založeno: 09.06.2005, 13:45
Odpovědí: 1

Pročetl jsem si všechny příspěvky a docela dobře se bavím ... Abych jen upřesnil. Canon ovládl střední evropu - hlavně díky velice slušné servisní podpoře a taky masivní reklamní masáži (dle příspěvků povedená masáž) - Nikon zůstal v Americe, Austrálii a Japonsku a mám obavy, že Evropa je pro tuto značku do jisté míry až na druhém místě - Nikon jednoznačně v Evropě zaspal. Třeba na olympiádě v Atlantě šlo spolehlivě oddělit Evropany a zbytek světa právě jen díky foťákům :) Ale jisté je, že než o foťák, jde o výsledek. Já jsem profesionálně fotil jak s markem, tak s d2x a větší rozdíl v samotné kvalitě snímku jsem po provedení vlastnoručního postprocesu nepozoroval. Faktem je, že pohodlnější se mi jevil Nikon, ale to asi jen pro to, že jsem na tuhle značku zvyklý (začínal jsem na F3) - Hlavním účelem digi zrcadlovek (jestli je to D2x nebo mark je fakt jedno) je akční fotografie - sport a případně reportáž. To je důležité si uvědomit. Na krajinu či studiovou fotografii, kde máte i v dnešní uspěchané době čas si fotku promyslet beru film - lépe řečeno střední formát, protože na ten digitál nemá a ještě dlouho mít nebude (to samé si myslím i o diapozitivním a optickou cestou zpracovaném kinofilmu, ale téhle diskuzi se vyhýbám, nikam nevede) - reportážní a sportovní - akční fotografie se objevuje nejčastěji v časopisech a novinách - tj. "zvětšenina" do fotmátu A4 - při tiskovém rozlišení 300dpi - u celobarevných časopisů. Víc fakt není potřeba - těmto pravidlům vyhovět se Vám povede i s D70 nebo D350 ... takže myslím, že mít něco víc je spíš už jen otázkou zbytečných peněz a lovem kvality, která nakonec zůstává ležet ladem. To je tak vše ... :)

Odpovědět na příspěvek

RE: VS.

Autor: tomki Muž

Založeno: 28.06.2005, 18:20

hezky jsi to napsal :) souhlas.

Odpovědět na příspěvek

postprocesing

Autor: Karel Muž

Založeno: 30.06.2005, 16:07
Odpovědí: 0

Tak jsme si nějak zvykli, že kompakty mají již nějaký postprocesing v sobě a DSLR ne. Takže proč ne? Při současné technice by přece neměl být problém vypnout - zapnout, dle potřeby, jako jiné funkce. Proč to jde u ostření, expozice,WB, ale ne u postprocesingu? Vždyť neděláme každý snímek na výstavu, nebo ano?
Času je v dnešní době šíleně málo, tím by se ho spousty ušetřilo.

Odpovědět na příspěvek

12,4 Mpix je

Autor: kublay Muž

Založeno: 24.09.2005, 18:55
Odpovědí: 1

u tak malého senzoru spíš krokem vzad, o čemž svědčí i nominální citlivost. O skloubení výhod Canonových Marků nelze vůbec mluvit - pokud chce být Nikon skoro stejně rychlý, používá jen půlku již tak malého snímače, a pokud chce dodat kvalitu, tak nemá kde brát - poloviční plocha senzoru rozhoduje - jako byste diák rozstříhli v půli a ze zbytku zvětšovali... Jde jednoznačně o jinou kategorii aparátu a srovnání s Marky je podle mě kontraproduktivní.
Petr K.
(autor příspěvku je dlouholetý Canonista)

Odpovědět na příspěvek

RE: 12,4 Mpix je

Autor: kublay Muž

Založeno: 24.09.2005, 19:01

OPRAVUJI: Pokud chce být Nikon SKORO stejně rychlý, používá crop factor 2...

Odpovědět na příspěvek

jen klid

Autor: koko Muž

Založeno: 01.10.2005, 14:42
Odpovědí: 0

Viděl jsem fotky, a mohu vás ubezpečit, že i s tímto přístrojem se dají udělat "nic moc" fotky

Odpovědět na příspěvek

Snimac

Autor: Mr. X Muž

Založeno: 09.02.2007, 13:19
Odpovědí: 0

Vyrobcom snimaca pre Nikon D2X je Sony.
Ked este popracuje na vyvoji snimaca,
mozno dobehne konkurencny Canon a mozno nie.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: