Umax Premier 5384 – velmi levný 5 MPix kompakt v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Umax Premier 5384 – velmi levný 5 MPix kompakt v praxi

Umax-Premier5384

10. května 2005, 00.00 | Společnost UMAX obohatil trh digitálních fotoaparátu novým digitálním kompaktem řady Premier pod označením 5384, který kromě nízké ceny nabízí i rozlišení 5 milionů bodů, optický zoom s trojnásobným faktorem přiblížení a poloautomatickými a manuálními expozičními režimy.

{Konstrukce a design}

Společnost Umax se zaměřuje hlavně na výrobu notebooků a skenerů, ale kromě těchto výrobků nabízí digitální fotoaparáty za velmi příznivou cenu. Nedávno své portfólio digitálních kompaktů rozšířila o model Umax Premier 5384, který jsme nyní dostali k testování. Tento digitální kompakt nabízí trojnásobný faktor přiblížení, rozlišení 5 milionů bodů a širokou možnost ovlivnění expozičních podmínek, díky poloautomatickým a manuálním režimům.

Umax Premier 5384 zaujme na první pohled svojí bytelnou a odolnou konstrukcí, jehož tělo tvoří kovový plášť. O jeho velikosti svědčí i jeho rozměry 93 x 64 x 34 mm s hmotností 185 g bez baterie a paměťové karty. Černá barva těla dodává tomuto digitálnímu kompaktu profesionálnějšího vzhledu.

Přední stěnu tvoří vysouvací objektiv, který je orámován stříbrným okružím. Přední čočka objektivu je ve vypnutém stavu kryta plastovými lamely proti mechanickému poškození. Stříbrné okruží je protaženo ke straně až k malému lesklému výstupku, sloužící pro zaklesnutí prstů pravé ruky, umožňující pohodlné držení. Tento výstupek je protažen až do boku a je opatřen očkem pro přídržný řemínek. Nad objektivem je umístěno přední okénko průhledového hledáčku s mikrofonem a zábleskovým zařízením.

Horní stěnu fotoaparátu tvoří úzký lesklý proužek, rozdělující horní stěnu na dvě poloviny, do kterého je zapuštěno tlačítko pro zapnutí digitálního fotoaparátu. Vedle tlačítka pro zapnutí fotoaparátu je umístěn nekonečný otočný volič expozičních režimů.

Na levém boku přístroje je vestavěný reproduktor. Na druhé straně přístroje (na pravém boku) najdeme již zmíněné očko pro přídržný řemínek a pryžovou krytku, pod kterými jsou ukryty konektory AV výstupu, USB a konektoru pro externí napájení.

Spodní část fotoaparátu tvoří plastový stativový závit a krytka, chránící sloty pro umístění 2 AA tužkových baterií a slot pro paměťovou kartu.

Všechny ostatní ovládací prvky jsou umístěny na zadní stěně fotoaparátu napravo od displeje. Najdeme zde typický křížový ovladač se středovým potvrzovacím tlačítkem, tlačítko pro mazání snímků, ovládací prvek pro přístup do Menu a v horní části nalezneme kolébkový ovladač přiblížení s přímým tlačítkem, kterým se aktivuje režim přiblížení. V horní části nad displejem je umístěno zadní okénko průhledového optického hledáčku s indikátorem o stavu fotoaparátu.

[-more-]{Technická specifikace}

Digitální kompakt Umax Premier 5384 je vybaven snímačem s rozlišením pět milionů bodů, který umožňuje pořídit snímky o velikosti 2 560 x 1 920, 2 048 x 1 536, 1 280 x 960 nebo 640 x 480 bodů. Citlivost snímače je možné nastavit na 100, 200 a 400 ISO. Pořízené snímky se ukládají na paměťovou kartu nebo do vnitřní paměti v obrazovém komprimovaném formátu JPEG s podporou protokolu Exif 2,2. Komprese snímků jde nastavit na tři stupně velikosti komprese. Ozvučené video sekvence lze pořizovat v rozlišení 320 x 240 bodů a ukládat ve formátu MPEG1. Zvukové komentáře k fotografiím se nahrávají do formátu WAV.
Vestavěný objektiv disponuje trojnásobným faktorem přiblížení v rozsahu 35-110 mm (7,2 - 21,6 mm fyzicky) a světelností f/2,6-6,3. Objektiv je vybaven 10 polohovou irisovou clonou a systémem automatického ostření TTL. Ve standardních režimech lze ostřit od 30 cm při nastavení objektivu na nejkratší ohniskovou vzdálenost a v režimu makro od 10 cm. Na výběr je jednak automatické zaostřování, automatické makro a manuální nastavení nekonečna, 3 m a 1 m.

I když jde o velmi levný digitální kompakt je vybaven celou řadou expozičních funkcí plnoautomatickým režimem počínaje, přes programový a poloautoamatický až po manuální režim, který poskytuje i začínajícím fotoamatérům vysoký komfort ovládání expozice snímku. Dále je možné využít i 6 přednastavených scénických režimů portrét, sport, noční režim, portrét v noci, krajiny a panorama. Expoziční měření lze zvolit buď průměrové nebo bodové. Vnitřní logika nastavování expozice pracuje s rychlostmi závěrky od 8 s do 1/1000 s, kterou je možné využít i v manuálních režimech. Kromě snímání jednotlivých snímků po stisknutí spouště je možné využít i režimy, které umožňují pořídit 3 nebo 16 snímků za sebou. Pro přesnější určení expozičních podmínek poslouží reálný histogram, podle kterého můžeme expoziční podmínky doladit v automatických režimech například funkcí kompenzace expozice, kterou je možné ovlivnit v rozsahu +/- 2 EV po 1/2 EV krocích nebo funkcí bracketingu.
Fotoaparát disponuje balancí automatickou balancí bílé barvy a 5 předdefinovanými hodnotami: denní světlo, zataženo, západ slunce, žárovka a zářivka. Zajímavou funkcí je kromě samospouště i intervalové snímání, které umožňuje pořídit dva až 99 snímků po intervalech 1 až 60 minut. Dále je možné využít i třech stupňů velikosti ostrosti snímku, nastavení velikosti saturace snímku nebo jeho barevného podání.

Vestavěný blesk umožňuje využití režimů automatického zapnutí, redukce červených očí, trvale zapnutého blesku a trvale vypnutého blesku. Pro fotografování je možné využít optického průhledového hledáčku nebo barevného polysilikonového LPTS TFT displeje o velikosti 1,5". pro připojení k externímu zobrazovacímu zařízení je možné využít AV výstupu nebo konektoru USB 1,1. Přístroj je možné napájet přes speciální externí adaptér nebo lze využít dvou AA tužkových baterií. Také je možné využít Li-iontového akumulátoru typu CR-V3. Pořízené snímky jde jednak ukládat na paměťové karty typu SecureDigital, kde je garantováno jejich bezproblémové čtení do velikosti 512 MB, nebo vnitřní flash paměť o kapacitě 14 MB.

Ovládání fotoaparátu
Fotoaparát se díky výstupku na přední stěně přístroje drží vcelku velmi dobře. Ovladač optického přiblížení je v dosahu pravého palce, takže fotografování za pomocí jedné ruky je bezproblémové. O něco horší je to s funkčností křížového ovladače, který byl spíše podřízen přání hezkého designu, než funkčnosti, proto se hůře ovládá. Vystupuje nad povrch těla jen nepatrně a díky své velikosti může lidem s většími prsty jeho ovládání činit potíže. I ostatní ovládací prvky mají pouze mírný zdvih a jsou menší konstrukce, a to i přes poměrně hodně místa na zadní straně. Spoušť je však velmi přesná a má jasný přechod mezi ostřením a exponováním. Tlačítko pro zapnutí přístroje je z důvodu náhodného zapnutí, zapuštěno pod povrch přístroje.

I když je fotoaparát vybaven širokou nabídkou expozičních režimů je nutné většinu parametrů nastavovat pře poměrně nepřehledné Menu. Tlačítka křížového ovladače slouží kromě pohodlnému ovládání Menu i pro ovládání některých funkcí. Levé tlačítko umožňuje měnit režimy vestavěného blesku, pravé ovládá zas režimy samospouště a intervalové fotografování. V manuálním a poloautomatickým režimy funguje horní tlačítko pro ovládání času závěrky a spodní pro ovládání clony.
Menu není nijak rozděleno do dalších záložek jako u jiných typů digitálních kompaktů, ale všechny funkce jsou pod sebou rozloženy v jednom okně, což dělá ovládání poněkud méně efektivní. V Menu lze nastavit rozlišení snímku, velikost komprese snímku, vlastnosti snímků, režimy ostření a expozice, zapnutí funkce rychlého prohlížení a histogramu, nastavení sekvenčního snímání a kompenzace expozice, vyvážení bílé, citlivosti, samospouště a intervalového snímání. Ne všechny položky jsou k dispozici ve všech expozičních režimech.

V režimu prohlížení je možné pomocí menu snímek vymazat, zapnout prezenční prohlížení, nastavit volby pro přímý tisk snímků, zamknout snímek pro náhodné vymazání, změnit velikost a kompresi snímku, nahrát hlasovou poznámku ke snímku nebo nastavit snímek jako úvodní obrázek při zapnutí fotoaparátu. Ostatní volby typu nastavení datumu a času, video výstupu, jazyka, vlastností LCD, číslování snímků, vypnutí přístroje při nečinnosti apod. se nastavují ve volbě nastavení, který je umístěn na nekonečném expozičním ovladači.

[-more-]{Kvalita snímků}

U digitálního kompaktu Umax Premier 5384 je použitý snímač s rozlišením 5 milionů bodů, který umožňuje měnit citlivost v rozsahu 100 až 400 ISO. Snímky pořízené s citlivostí 100 ISO mají již při výřezu 1:1 viditelný digitální šum, ale na zmenšených snímcích se neprojeví. Citlivost 200 ISO přináší již větší šum, který se na jednotlivých plochách může projevit i na zmenšených snímcích. Na snímcích 400 ISO je již velikost digitálního šumu velmi znát, takže je jejich užití velmi omezené. Velikost digitálního šumu je však jemného charakteru a není příliš výrazný.

Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava: 100, 200 a 400 ISO)

Vyvážení bílé barvy podává za slunečního osvětlení dobré výsledky. V žárovkovém osvětlení jsou snímky posunuty směrem k červenému tónu a proto je nutné nastavit vyvážení na příslušnou předvolbu. Nelze provést manuální měření.

Ukázka vyvážení bílé (vlevo - automatické vyvážení, vpravo - vyvážení žárovkové světlo)

Rozlišení a ostrost snímků není na nejlepší úrovni. Chromatická aberace je na kontrastních přehledech patrná a na sbíhavých liniích se projevuje moiré. Snímky směrem k okrajům ztrácí více ostrosti díky vinětaci. Na nejkratším ohnisku je znát soudkovité zkreslení objektivu, které směrem k delším ohniskům mizí.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 35 mm, vpravo 110 mm )

Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 35 mm, vpravo 110 mm)

Porovnání šumu na denních snímcích (100, 200 a 400ISO)

Porovnání šumu na nočních snímcích (100, 200 a 400ISO)

Ukázka video sekvence (Velikost 2,5MB)

Vzhledem k poměrně malé rychlosti přístroje a to jak času pro spuštění, tak pro automatickou expozici a ostření, se dá tento digitální kompakt zařadit spíše mezi pomalejší přístroje. První snímek po zapnutí přístroje pořídíme až po uplynutí doby cca 6 s. Také rychlost automatické expozice a ostření nepatří mezi nejrychlejší a doba potřebná pro pořízení snímku bez namáčknutí spouště se pohybuje okolo 1 s. Rychlost závěrky však patří mezi průměrné hodnoty a to cca 0,3 s.
Trojnásobný rozsah optického zoomu je rozdělen na poměrně jemných 11 kroků s ukazatelem polohy optického přiblížení, takže máme ihned kontrolu na kolik můžeme daný objekt přiblížit či oddálit. Ukazatel polohy přiblížení se nachází v horní části displeje a je barevně odlišený úsek optického a digitálního přiblížení. LCD displej má lehké zpoždění a nezobrazuje příliš plynule. Je však plně použitelný, pokud nechceme fotografovat rychlé pohyby. Při namáčknutí spouště se zobrazování na displeji na okamžik zastaví. Po expozici snímku dochází k poměrně jeho dlouhému ukládání do vnitřní paměti nebo na paměťovou kartu. V režimu prohlížení dochází téže k pomalému načítání snímku při prohlížení.

Dalším neduhem přístroje je i ovládání času a velikosti clony v manuálním a poloautomatickém režimu. K jejich ovládání jsou vymezeny pouze dvě tlačítka, takže ovládat hodnoty času a clony lze pouze jedním směrem. Při manuálním režimu a prioritě času se automaticky po přepnutí do těchto režimů nastaví velikost času na nejvyšší hodnotu, což je 8 s, takže může dojít ke snadnému přeexponování snímku, pokud si toho fotograf včas nevšimne. Z tohoto důvodu při namáčknutí spouště dochází ke zobrazení expozičních hodnot na displeji a to v barvě červené - špatné nastavení expozičních hodnot, či v barvě modré - správné nastavení expozičních hodnot. Automatika ostření a expozice pracovala vcelku dobře hlavně při nastavení nižších citlivostí. Při citlivosti 400 ISO měl přístroj tendenci k přeexpozici.

Umax Premier 5384 je zajímavá alternativa levného digitálního kompaktu určeného pro začínající fotoamatéry, kteří si chtějí vyzkoušet výhody poloautomatických a manuálních expozičních režimů. Ostrost a detaily nepatří k přednostem tohoto fotoaparátu, ale na menších formátech fotografií se tento neduh tolik neprojeví. I když se jedná o digitální kompakt určený převážně pro mírně pokročilé fotografy, není tento kompakt vybaven manuálním nastavením balance bílé, což neumožňuje korigovat nepřesnosti automatiky a přednastavených hodnot, zvláště v interních podmínkách. Fotoaparát je k dostání za velmi příznivou cenu 5 290,- Kč včetně DPH.

:: Technické parametry Umax Premier 5384
:: Porovnání Umax Premier 5384 s Canonem Ixus 500

[-more-]{Srovnání Umax Premier 5384 s Canonem Ixus 500}

Porovnání Umax Premier 5384 s Canonem Ixus 500 a Nikon Coolpix 5600
Pro srovnání jsme vybrali jiný digitální kompakt se stejným rozlišením 5 milionů bodů, který sice nedisponuje manuálním a poloautomatickými režimy, ale pro srovnání detailů a ostrosti snímků včetně úrovně digitálního šumu v obraze postačí. Při porovnání úrovně digitálního šumu je vidět, že rozdíly nejsou tak velké, ale Canon Ixus 500 nabízí rozpětí citlivosti již od 50 ISO, ve kterém je úroveň digitálního šumu výrazně nižší než u jiných hodnot. ROzpětí citlivosti u Umaxu Premier 5384 začíná až na 100 ISO a neumožňuje využít výhod nižší citlivost snímače jako u Canonu Ixus 500.
Z pohledu ostrosti snímků a detailů je vidět, že i přes zvýšený výskyt moiré ve snímku, poskytují snímky Umaxe Premier 5384 ostřejší snímky, ale v míře detailů jsou si oba digitální kompakty rovny.

Umax Premier 5384 - Porovnání úrovně šumu při citlivostech 100, 200 a 400 ISO

Canon Ixus 500 - Porovnání úrovně šumu při citlivostech 50, 100, 200 a 400ISO