Žhavá stabilizovaná novinka Panasonic Lumix FZ5 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Žhavá stabilizovaná novinka Panasonic Lumix FZ5 v praxi

24. března 2005, 00.00 | EVF zrcadlovka Panasonic Lumix FZ5 láká zákazníky na kombinaci nízké ceny a parametrů vyšší třídy. Má 12x optický zoom se stabilizací a velmi dobrou světelností, rozlišení 5 MPix a mnoho dalších drobností. Soupeří přímo s Konicou Minoltou Z5 a tak jsme si v naší recenzi neodpustili krátké srovnání těchto dvou přístrojů.

{Popis a konstrukce}

Na letošní PMA oznámil Panasonic produkci dvou nových ultrazoomových EVF zrcadlovek se stabilizací obrazu. Jedná se o modely Lumix FZ4 a FZ5. Mezi sebou se liší rozlišením, sériovým snímáním, velikostí displeje a několika dalšími drobnostmi. K recenze jsme dostali vybavenější model FZ5, který se dá nazvat odlehčenou verzí již staršího modelu FZ20. Oproti němu je konstrukčně menší, má menší displej, nemá konstantní světelnost apod. I přes to však model FZ5 nabízí rozlišení 5MPix, 12x optický zoom se stabilizací, 1,8" displej a pestrou nabídku různých nastavení.

Konstrukce a design
Tvarem připomíná svého staršího bratra FZ20, ale oproti němu je menší a lehčí. Z obdélníkového těla vystupuje mohutný objektiv, který se po zapnutí vysune o další cca 2cm. Pro lepší držení fotoaparátu je zde také vystouplý grip, který je pogumován, a drobný výstupek na zadní straně. Plastové tělo má kovový pouze prstenec na objektivu, pro upevnění předsádek a závit pro stativ. Dodává se ve stříbrné a černé barvě.

Z přední strany uvidíme napravo vedle objektivu mikrofon a diodu sloužící jak pro indikaci samospouště, tak i pro pomocné přisvětlování scény pro lepší práci automatického zaostřování. Na kovový prstenec objektivu se nasazuje předsádka, která slouží pro upevnění sluneční clony a filtrů o průměru 55mm.

Na levém boku jsou pod plastovými dvířky konektory pro USB/AV a externí napájení. Slot paměťové karty a prostor pro baterii jsou ukryty pod krytkou na spodní straně, kde je umístěn také závit pro stativ. Nad objektivem je na horní straně umístěn interní vyskakovací blesk, který je nutno odjistit tlačítkem umístěným u jeho kloubů. Napravo od blesku je vystouplý kruhový volič expozičních režimů, tlačítka pro nastavení stabilizace obrazu a sériového snímání. Nad gripem je umístěn prstencový ovladač zoomu, uprostřed kterého je tlačítko spouště. Ovladač zoomu se spouští byl oproti modelu FZ3 posunut více dopředu a doprava, což je pouze ku prospěchu.

Stejně jako u většiny ostatních EVF přístrojů od Panasonicu je elektronický hledáček umístěn v levém horním rohu zadní strany. Je možné nastavit si také dioptrickou korekci. Napravo od hledáčku je řada tří tlačítek, sloužících pro přepínání mezi EVF a displejem, ovládání displeje a nastavení expozičních hodnot a posuvný přepínač pro zapnutí resp. vypnutí fotoaparátu. Pod nimi je LCD displej, vedle kterého je křížový ovladač a tlačítka pro aktivaci menu a mazání snímků. V pravém dolním rohu je umístěn reproduktor. Na šířku má fotoaparát 108mm, na výšku 68,4mm a do hloubky 84,8mm. Hmotnost bez baterie a paměťové karty je cca 290g. S baterií i kartou je to cca 326g.

[-more-]{Technické parametry}

Technická specifikace
Fotoaparát je vybaven snímačem s efektivním rozlišením 5MPix a úhlopříčkou 1/2,5", který dokáže snímat fotografie s rozlišením 2560x1920, 2048x1536, 1920x1080 (16:9), 1600x1200, 1280x960 a 640x480 bodů s citlivostí 80, 100, 200 a 400 ISO do formátu JPEG nebo TIFF. Ozvučené videosekvence umí ukládat (až do zaplnění paměťové karty) v rozlišení 320x240 bodů s frekvencí 30, nebo 10 snímků za sekundu ve formátu MOV.

 

Objektiv je již klasicky značky Leica (Vario-Elmarit). Zajišťuje rozsah ohniskové vzdálenosti od 6mm o 72mm (ekvivalent pro kinofilm je 36-432mm) se světelností F2,8-3,3. Automatické pasivní zaostřování pracuje na principu TTL měření kontrastu, čemuž pomáhá vestavěná dioda v případech, kdy je špatné osvětlení. Zaostřování může měřit celoplošně na 9 oblastech, 3 oblastech, kdy je uplatněno rychlé zaostřování, 1 oblasti, taktéž s rychlým ostřením, 1 oblasti s normálním ostřením, nebo na bodu uprostřed. K dispozici je klasické jednosnímkové i kontinuální zaostřování. Minimální zaostřovací vzdálenost na nejkratším ohnisku je 5cm a na nejdelším ohnisku 2m (v režimu makro pouze 1m). Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu Mega O.I.S., která zajišťuje prodloužení času expozice bez rozmazání snímku vlivem pohybu fotoaparátu. Kromě vypnutého stavu nabízí dva režimy. V jednom je stabilizátor účinný již při komponování snímku a druhý až po stisknutí spouště. Druhá varianta je nejúčinnější.

Expozici lze řídit plně manuálně, nebo pomocí automatických a poloautomatických režimů. Uživatel si může vybrat automatický režim (který sám nastaví clonu a čas), režim s prioritou času (uživatel nastaví čas a clonu dopočítá fotoaparát), s prioritou clony (uživatel nastaví clonu a čas dopočítá fotoaparát), plně manuální (vše nastavuje uživatel), nebo jeden ze scénických režimů (portrét, sport, krajina, noc, ohňostroje, sníh apod.). Čas expozice u statických snímků se může pohybovat od 1/2000s do 8s, u videosekvencí od 1/2000s do 1/30s. Korekce automatické expozice nabízí rozsah +-2EV po 1/3EV krocích. Měření expozice probíhá celoplošně, s důrazem na střed, nebo bodově.

Vyvážení bílé barvy nabízí automatické měření, 4 přednastavené hodnoty (slunečno, zataženo, žárovka, zářivka) a možnost manuálního měření. U všech režimů, kromě automatického, lze korigovat vyvážení o +-10 kroků (do červena, nebo do modra). Interní blesk má na nejkratším ohnisku dosah cca od 30cm do 4,5m a umí pracovat v režimu synchronizace s dlouhým časem, s funkcí redukce červených očí, automatickém režimu a lze mu také nařídit vynucený záblesk. Můžeme řídit intenzitu jeho záblesku v intervalu +-2EV po 1/3EV krocích. Sériové snímání zvládne rychlostí 3 snímky za sekundu pořídit až 7 snímků v nejvyšším rozlišení a kvalitě Standard, nebo 4 v kvalitě Fine. Můžeme také využít pomalejší snímání rychlostí 2sn./s pro stejný počet snímků, nebo režim nekonečného snímání, které je omezeno pouze kapacitou použité paměťové karty a pracuje rychlostí cca 2sn./s

Elektronický EVF hledáček má displej s 114.000 body, který pokrývá cca 100% scény a nabízí možnost dioptrické korekce +-4D. TFT LCD displej na zadní straně má úhlopříčku 1,8" a skládá se ze 130.000 bodů. Pro ukládání dat se používá paměťová karta SD (Secure Digital), nebo MMC (MultiMedia Card). Do počítače pak můžeme data přenášet pomocí USB 2.0, nebo je můžeme promítat pomocí A/V výstupu, který podporuje video formáty PAL a NTSC. Můžeme také využít přímý tisk fotografií bez přítomnosti počítače díky standardu PictBridge.

[-more-]{Ovládání fotoaparátu}

Ovládání
Model FZ5 vznikl jako odlehčená verze FZ20, a tak můžeme počítat i s jednodušším ovládáním. Můžeme tak počítat s uživatelsky příjemným a intuitivním ovládáním. Jediný problém může činit pouze poněkud netradiční způsob nasazování předsádek, ovšem s pomocí manuálu to již nečiní žádný problém. Na horní straně si zvolíme režim expozice a tlačítky vedle otočného voliče také režim stabilizace a sériového snímání. Na zadní straně tlačítkem Exposure nastavujeme čas expozice a clonu. Křížovým ovladačem můžeme nastavit režim blesku, samospouště, bracketingu, intenzitu záblesku a korekci expozice, v závislosti na zvoleném režimu. Stisknutím ovladače směrem dolů zobrazíme již uložené snímky. Tlačítkem Display můžeme na displeji zobrazit informace o nastavení nejdůležitějších parametrů, živý hitogram, nebo pomocnou mřížku.

Tlačítko Menu nás přenese k nastavení vyvážení bílé, citlivosti, rozlišení snímků, kvality komprese, zvukové poznámky, oblasti měření expozice, oblasti zaostřování, kontinuálního zaostřování, tlačítka autofokusu (spoušť, nebo tlačítko Focus na zadní straně), pomocné diody pro AF, digitální zoom, barevného režimu (studené barvy, teplé barvy, černobílé, sepia), intenzity barev (přirozené, standardní, živé) a možnosti vytvoření videa ze statických snímků. V režimu natáčení videosekvencí je pak také přístupné nastavení frekvence. V záložce Setup pak můžeme změnit nastavení jasu displeje, zobrazování náhledu po pořízení snímku, úsporného režimu, zvuků, data, resetovat nastavení, nastavit USB režim (PC, PictBridge), zobrazování přeexponovaných oblastí na snímku a jazyk menu.

V režimu prohlížení slouží tlačítko Menu pro přístup k možnosti otáčení snímků, zamykání proti smazání, tisku fotografií, spouštění slideshow, zmenšování a ořezávání snímků a formátování karty. Veškerý pohyb v menu je realizován pomocí křížového ovladače s místo potvrzovacího tlačítka se používá u příslušné volby stisknutí ovladače doprava.

 
 
[-more-]{Kvalita snímků}

Kvalita snímků
Hladina digitálního šumu je na citlivosti 810 ISO minimální, těžko pozorovatelný. Velmi dobré výsledky poskytuje také citlivost 100 ISO, kde je lehký šum pozorovatelný pouze při přiblížení snímku 1:1. Na snímcích s citlivostí 200 ISO rozpoznáme šum na zmenšených snímcích pouze na jednolitých plochách a stále nepůsobí příliš rušivě. Na fotografiích pořízených s citlivostí 400 ISO je již šum patrný na jednolitých plochách i na zmenšených snímcích, ale má velmi jemné zrno a fotografie jsou stále použitelné. Na nočních snímcích pak na této citlivosti musíme počítat s výraznými stopami po šumu na obloze. I když je vliv softwarové redukce patrný a na nejvyšší citlivosti se již ztrácí detaily, jsou stále snímky překvapivě ostré, zejména obrysy.


Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava: 80, 100, 200 a 400 ISO)

Za běžných podmínek poskytuje automatické vyvážení bílé barvy velmi dobré výsledky. V interiéru při žárovkovém osvětlení je ale nutné, stejně jako u konkurence, nastavit vyvážení manuálně, nebo zvolit jednu z předvoleb.

 
Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)

Díky objektivu Leica mají snímky vynikající rozlišení a ostrost, která se směrem k rohům ztrácí pouze minimálně. Plošně ostrost klesá s rostoucím ohniskem, ovšem stále na velmi dobrou úroveň. Soudkovité zkreslení je minimální, stejně jako vinětace. Chromatická aberace se na snímcích vyskytuje, ovšem vzhledem k rozsahu zoomu je na velmi slušné úrovni.

 
Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 36mm, vpravo 432mm)

 
Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 36mm, vpravo 432mm)

 

 
Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava: 80, 100, 200 a 400 ISO)

 

 
Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava: 80, 100, 200 a 400 ISO)

 
1/10s max zoom z ruky (vlevo bez stabilizace a vpravo se stabilizací)


Ukázka makro fotografie


Ukázka videosekvence (1,66MB)
[-more-]{Praktické zkušenosti a závěr}

Praktické zkušenosti
Mezi posunutím přepínače do polohy On a pořízením prvního snímku uplyne cca 3,5s. Fotoaparátu trvá než vysune objektiv a zaostří a nastaví se na nejkratší ohnisko. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách neměřitelná, tzn. pod 0,1s. Bez namáčknutí je prodleva cca 0,5s. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá cca 2s, což je pro tak velký rozsah zoomu dobrá hodnota. Ovládání zoomu je velmi plynulé, celý rozsah je rozdělen na cca 30 kroků.
Displej je velmi kvalitní, poskytuje ostrý a kontrastní obraz. Zpoždění má minimální a odezva je velmi rychlá. Při zaostřování (namáčknutá spoušť) se scéna plynule zobrazuje bez jakéhokoliv zastavení. EVF hledáček je také kvalitní, ale relativně malý. Autofokus pracuje spolehlivě. Pokud nebudeme používat všech 9 oblastí, kde se měří kontrast, ale 3, nebo 1, tak můžeme dosáhnout výrazně rychlejšího zaostřování.
Kromě živého histogramu při fotografování a klasického histogramu u již uloženého snímku, si také můžeme nechat zobrazit přeexponovaná místa, která se na uložené fotografii zvýrazní blikáním. Lépe tak můžeme kontrolovat expozic snímku, zda-li neobsahuje vypálená místa bez kresby.
Videosekvence jsou kvalitní, ale není možné během jejich natáčení používat zoom. Zajímavou funkcí je také vytvoření videa z pořízených snímků. V menu zvolíme příslušnou funkci a nafotíme snímky, které chceme spojit. Maximálně jich může být 100. Po vyčerpání limitu, nebo po stisknutí příslušného tlačítka můžeme snímky spojit, s frekvencí 5, nebo 10 snímků za sekundu.
Optická stabilizace obrazu funguje spolehlivě a horní hranice efektivity závisí na míře vibrací fotoaparátu. V běžných podmínkách přestával fungovat na nejdelším ohnisku při cca 1/6s.

Závěr
Panasonic Lumix FZ5 je velmi dobrý fotoaparát pro náročné amatéry, kteří požadují manuální řízení expozice, kvalitní rozlišení 5 MPix a velký rozsah zoomu. K tomu všemu se musí připočítat také optická stabilizace obrazu a jednoduché ovládání. Fotoaparát produkuje snímky s velmi dobrou ostrostí a průměrnou hladinou šumu. Překážkou by pro někoho mohlo být počáteční ohnisko 36mm, ovšem koncové 432mm tento fakt vyvažuje. Téměř každý si tak může vyzkoušet, jak se fotografuje s teleobjektivem. Doporučená maloobchodní cena je stanovena na 14.995,- Kč včetně DPH.

:: Technické parametry Panasonic Lumix FZ5
:: Srovnání Panasonic FZ5 vs Konica Minolta Z5

[-more-]{Srovnání Panasonic FZ5 vs Konica Minolta Z5}

Srovnání Panasonic FZ5 vs Konica Minolta Z5
Co se týče digitálního šumu i ostrosti, tak je na tom Panasonic FZ5 výrazně lépe. Lepší má také displej, který zejména v silném slunečním světle zobrazuje lépe. Obraz je kontrastnější a ostřejší. Konica Minolta Z5 má sice větší úhlopříčku displeje, ale Panasonic má více bodů, což v kombinaci s menší úhlopříčkou dává ostřejší obraz. Odezva je za dobrých světelných podmínek prakticky stejná, pokud je ale světla nedostatek, má Panasonic lepší odezvu. EVF hledáček má KM Z5 větší, ale jsou více patrné hranice jednotlivých bodů.
Na druhou stranu Z5 vyniká v kvalitě gripu. Pohodlně ji mohou držet i lidé s většíma rukama, na rozdíl od Panasonicu, který má grip velmi malý, ale stále dobře použitelný. KM Z5 má oproti FZ5 také větší zdvih interního blesku, což je vhodné pro fotografování na velmi krátkou vzdálenost (v řádech centimetrů), kdy objektiv může blesku stínit. K tomu se váže také další přednost KM Z5, která umí zaostřit již od 1 cm a poskytuje tak makrofotografie s něco málo větším zvětšením. Cenou za větší grip jsou také větší rozměry a hmotnost. KM Z5 má 340g bez baterie a karty a FZ5 pouze 290g taktéž bez baterie a karty. S příslušenstvím je tento rozdíl ještě větší.
Panasonic FZ5 má navíc také funkci tvoření videosekvencí ze statických snímků a možnost zobrazení přesvícených oblastí snímku. Světelnost na konci zoomu u KM klesá rychleji, na F4,5 oproti FZ5 kde klesne na F3,3. Panasonic nabízí možnost rychlejšího ostření (pomocí měření na 3 oblastech místo 9) a přisvětlení diodou při špatných světelných podmínkách, což má však valný efekt pouze na krátké vzdálenosti. KM Z5 ale na druhou stranu nabízí manuální zaostřování, což Panasonicu FZ5 chybí. V balení FZ5 také najdeme sluneční krytku a akumulátor s nabíječkou.


Panasonic FZ5 (zleva doprava: 50, 100, 200 a 320 ISO)


Konica Minolta Z5 (zleva doprava: 50, 100, 200 a 320 ISO)


Panasonic FZ5 1/100s, F4.0, 80 ISO


Konica Minolta Z5 1/125s, F4.0, 50 ISO
[-more-]{Živé fotografie}

Živé fotografie


Snímek byl pořízen s: 1/400s, F4.5, 80 ISO


Snímek byl pořízen s: 1/500s, F5.6, 80 ISO


Snímek byl pořízen s: 1/800s, F5.6, 80 ISO


Snímek byl pořízen s: 1/320s, F5.0, 50 ISO

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: